Mój Prąd – dofinansowanie do fotowoltaiki

Ocena: 5 (ilość ocen: 9)

Ocena: 5
(ilość ocen: 9)

Programy oferujące dofinansowanie do fotowoltaiki już od kilku lat cieszą się w Polsce ogromnym zainteresowaniem. Według raportu Instytutu Energetyki Odnawialnej na temat rynku fotowoltaiki, w okresie od 2014 do 2020 roku, Polacy skorzystali z dopłat na łączną kwotę ponad 4 mld zł. Wszystko wskazuje jednak na to, że kwota ta wzrośnie, gdyż pojawiają się kolejne projekty wspierające rozwój czystej energii ze słońca. Jednym z nich jest program “Mój prąd”. Kto na nim skorzysta? Gdzie wysłać wniosek wniosek? I do kiedy “Mój prąd” będzie on działał?

Na czym polega rządowy program „Mój prąd”?

Ogólnopolski program znany jako “Mój prąd” to rozwiązanie, które ma na celu popularyzację stosowania systemów fotowoltaicznych, opartych o model Prosumenta. Innymi słowy, wspiera on osoby, które chcą samodzielnie produkować czystą energię elektryczną, przy pomocy paneli fotowoltaicznych i promieni słonecznych. Pomoc przyznawana jest w formie bezzwrotnej dotacji.

Rządowy program “Mój prąd” ogłoszono oficjalnie 23 lipca 2019 roku i od początku swojego istnienia cieszył ogromnym zainteresowaniem Polaków.

Dofinansowanie

Zgodnie z międzynarodowymi ustaleniami, udział OZE w końcowym zużyciu energii w 2020 roku powinien wynieść 15%. Tymczasem według wyliczeń Ministerstwa Energii odsetek ten wynosi obecnie ok. 13,8%. Programy takiej, jak “Mój prąd” mogą przyczynić się do skuteczniejszego realizowania celów klimatycznych.

Energia z fotowoltaiki to bowiem obecnie jedna z ważniejszych alternatyw dla prądu pozyskiwanego ze źródeł nieodnawialnych. Stąd też tak duży nacisk Unii Europejskiej oraz Polski na rozwój tego typu instalacji.


  • Prąd ze słońca? Niższe rachunki za energię elektryczną? Nawet 5.000 zł dopłaty do fotowoltaiki z programu Mój Prąd?

    W enerad.pl przygotowaliśmy dla Ciebie kompleksową usługę fotowoltaiczną. Skontaktuj się z naszym Specjalistą, który przeprowadzi Cię przez cały proces!

    Sprawdź ofertę fotowoltaiki


Program „Mój prąd” – warunki i kwoty dofinansowania

Budżet jaki został przewidziany dla “Mój prąd” wynosi 1 mld złotych. Cała kwota zostanie rozdysponowana na bezzwrotne dotacje dla osób, które zdecydują się na montaż fotowoltaiki.

Dofinansowanie “Mój prąd” może pokryć do 50% kosztów kwalifikowanych mikroinstalacji, jednak nie więcej niż 5.000 zł.

Za koszty kwalifikowane w “Mój prąd” uznaje się wydatki poniesione w okresie od 23.07.2019 r. do 31.12.2025 r., związane z kupnem, montażem, odbiorem i uruchomieniem instalacji. Niezbędne w instalacji liczniki dwukierunkowe nie wchodzą w skład kosztów kwalifikowanych.

Od czego zależy otrzymanie pieniędzy w programie “Mój prąd”? Oto najważniejsze warunki:

Wnioski o dopłatę należy składać już po zakończeniu całego projektu wdrożenia fotowoltaiki.
Środki mogą zostać przyznane jedynie na te instalacje, które nie zostały ukończone przed 23.07.2019 roku – to znaczy, nie zostały podłączone do sieci przed tym terminem.
Beneficjent ma obowiązek korzystać z dofinansowanej fotowoltaiki przez co najmniej 3 lata od dnia wypłaty pieniędzy.
Urządzenia, wchodzące w skład instalacji muszą być wyprodukowane w ciągu co najmniej 24 miesięcy przed montażem.
Pieniądze są przyznawane jednorazowo dla danej instalacji – jeśli zatem zainteresowany programem posiada dwa domy z instalacjami, może złożyć dwa wnioski o dofinansowanie.

Warunkiem wypłaty pieniędzy jest wstępna akceptacja wniosku przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz zatwierdzenie go przez ministra energii.

Ważne! Dofinansowanie “Mój prąd” nie może być łączone z innymi programami ze środków publicznych – np. z programem “Czyste powietrze”. W przypadku ulgi termomodernizacyjnej, kwota do odliczenia od podatku zostanie zmniejszona o kwotę dopłaty z programu “Mój prąd”.

Dotacja “Mój prąd” – na co można ją przeznaczyć?

Dofinansowanie 5.000 zł do fotowoltaiki może zostać wykorzystane na zakup i montaż mikroinstalacji o mocy od 2kW do 10kW, dla budynków mieszkalnych już istniejących. Środki z “Mój prąd” nie zostaną natomiast przyznane na zwiększenie mocy lub remont już istniejącej instalacji.

Kto może ubiegać się o dopłaty?

Dofinansowanie “Mój prąd” mogą otrzymać wyłącznie osoby fizyczne produkujące energię elektryczną ze słońca na własne potrzeby. Dodatkowo muszą one mieć podpisaną umowę kompleksową z dystrybutorem energii, regulującą kwestię wprowadzania prądu z mikroinstalacji do sieci.

Jak uzyskać dofinansowanie „Mój prąd” – krok po kroku

Infografika, jak uzyskać dofinansowanie "Mój prąd".

 

Jak i gdzie złożyć wniosek o dofinansowanie?

W “Mój prąd” wniosek można złożyć na dwa sposoby – standardowo w wersji papierowej oraz elektronicznie.

Mój prąd – wniosek online

Aby złożyć wniosek o dofinansowanie fotowoltaiki online konieczne jest posiadanie tzw. profilu zaufanego lub e-dowodu z aktywną warstwą elektroniczną. Zanim jednak przejdziesz do składania wniosku, warto przygotować skany niezbędnej dokumentacji:

  • faktury za dostawę i montaż instalacji;
  • dowodu zapłaty faktury lub oświadczenia o dokonaniu zapłaty;
  • zaświadczenia OSD (Operatora Sieci Dystrybucyjnej) o montażu licznika, razem z numerem Punktu Poboru Mocy;
  • w przypadku instalacji wykonanej własnymi siłami – oświadczenie o samodzielnym montażu.

Jak wygląda procedura składania wniosku “Mój prąd” online? Składa się ona z kilku prostych kroków:

    1. Przejście do portalu gov.pl – na stronie https://www.gov.pl/web/gov/skorzystaj-z-programu-moj-prad, wybierz opcję “Złóż wniosek o dofinansowanie”, a następnie zaloguj się za pomocą profilu zaufanego lub e-dowodu.
    2. Uzupełnienie wniosku – podaj swoje dane osobowe, kontaktowe oraz numer rachunku bankowego. Upewnij się, że dane są poprawne – w szczególności adres e-mail, gdyż to na niego będą przesyłane informacje odnośnie Twojego wniosku.
    3. Dodaj załączniki – załącz przygotowane wcześniej skany dokumentów.
    4. Uzupełnij zgody – m.in. zgodę na przetwarzanie danych w ramach programu “Mój prąd”.
    5. Jeszcze raz sprawdź poprawność danych.
    6. Podpisz wniosek elektronicznie – za pomocą profilu zaufanego lu e-dowodu.
    7. Wyślij wniosek

Na podany we wniosku adres e-mail powinno trafić potwierdzenie złożenia wniosku wraz z jego numerem.

Do pobrania:
Wzór zaświadczenia OSD
Wzór oświadczenia o samodzielnym montażu instalacji

Mój prąd – wniosek papierowy

Wniosek “Mój prąd” w wersji papierowej należy składać osobiście (od poniedziałku do piątku, w godzinach 7:30-15:30) lub listownie w kancelarii NFOŚiGW, pod adresem:

ul. Konstruktorska 3A
02-673 Warszawa

Procedura składaniu wniosku w wersji papierowej wymaga nieco więcej wysiłku niż w przypadku wersji online. Co musisz zrobić w tym przypadku?

  1. Przygotuj dokumenty – te same, co w przypadku wniosku online, a zatem – kopię faktury za dostawę i montaż instalacji, dowód zapłaty (oświadczenie o dokonaniu zapłaty), zaświadczenie OSD, ewentualnie – oświadczenie o samodzielnym montażu.
  2. Uzupełnij wniosek o dofinansowanie “Mój prąd” – uzupełnij pola niezaznaczone na szaro – czytelnie, drukowanymi literami, bez skreśleń i poprawek, ręcznie lub z pomocą komputera. Wypełniając dokument ręcznie, skorzystaj z długopisu z czarnym lub niebieskim tuszem. Koniecznie podpisz wniosek – inaczej zostanie on od razu odrzucony. Powyższych czynności może również dokonać pełnomocnik, w Twoim imieniu.
  3. Sprawdź poprawność danych – upewnij się, że we wniosku wszystkie dane są poprawne – szczególnie adres e-mail.
  4. Dostarcz dokumenty – wniosek wraz załącznikami dostarcz do siedziby NFOŚiGW.

Do pobrania:
Wniosek “Mój prąd” – wzór
Wzór zaświadczenia OSD
Wzór oświadczenia o samodzielnym montażu instalacji
Pełnomocnictwo do złożeniu wniosku “Mój prąd”

Mój prąd 2020 – kiedy dofinansowanie do fotowoltaiki?

Program “Mój prąd” będzie realizowany do 2025 roku – będzie to data graniczna zarówno dla wydatkowania środków, jak i podpisania umów o dofinansowanie.

W ramach II, obecnego naboru, wnioski można składać od 13 stycznia 2020 roku do 18 grudnia 2020 roku lub do wyczerpania środków.

Kiedy można liczyć na wypłaty z “Mój prąd”? Środki zostaną wysłane po zaakceptowaniu wniosku przez NFOŚiGW oraz wyrażeniu odpowiedniej zgody przez Ministerstwo Energii. Ocena wniosków odbywa się na bieżąco, zatem cały proces powinien zająć nie więcej niż kilka-kilkanaście dni roboczych.

Sprawdź ofertę fotowoltaiki

Dodaj komentarz