Panele fotowoltaiczne zintegrowane z pojazdami: europejskie dane potwierdzają potencjał technologii
Nowe badania przeprowadzone przez europejskie instytuty naukowe potwierdzają, że panele fotowoltaiczne montowane na pojazdach mogą znacząco zwiększyć udział OZE w transporcie. Wyniki pokazują jednak także istotne wyzwania, takie jak zacienienie i zachowania użytkowników.
Europejskie badania nad pojazdami z panelami PV
Wspólne badania prowadzone przez Holenderską Organizację ds. Stosowanych Badań Naukowych TNO, niemiecki Instytut Fraunhofera ds. Systemów Energetyki Słonecznej ISE oraz firmy Lightyear, IM Efficiency i Sono Motors pozwoliły ocenić potencjał pojazdów zintegrowanych z panelami fotowoltaicznymi (VIPV) na europejskich drogach. Projekt SolarMoves trwał dziewięć miesięcy i objął ponad 1 mln kilometrów przejechanych przez 18 różnych pojazdów – od ciężarówek, przez autobusy, po samochody dostawcze i osobowe.
Wyniki: efektywność paneli zależna od miejsca montażu
Zebrane dane potwierdziły, że panele montowane na bokach pojazdów otrzymują średnio o 50% mniej promieniowania słonecznego niż te na dachu. Jak podkreśliła dr Lenneke Slooff-Hoek, starsza badaczka z TNO:
„Pomiary przeprowadzone podczas cykli jazdy w Holandii i północnych Niemczech potwierdzają, że boczne panele otrzymują średnio 1,3 kWh/m2 rocznie, a dachowe 2,8 kWh/m2.”
W raporcie przedstawiono dwa studia przypadków: ciężarówkę dostawczą z Beneluksu (IM Efficiency) oraz porównanie autobusów miejskich na Słowacji (Sono Motors).
Zacienienie – kluczowy czynnik wydajności VIPV
Badanie wykazało, że dokładne modelowanie wpływu zacienienia (przez budynki, drzewa czy inne pojazdy) jest niezbędne dla wiarygodnej oceny produkcji energii przez panele. Christian Braun, starszy inżynier z Fraunhofer ISE, zaznaczył:
„Zalecamy udoskonalenie modeli zacienienia oraz uwzględnianie danych dotyczących konkretnej trasy i zachowań użytkowników, aby poprawić dokładność prognoz wydajności VIPV.”
Walidacja modeli i zużycia energii
Kampania SolarMoves pozwoliła także potwierdzić trafność modeli predykcyjnych zużycia energii i produkcji z PV. W badaniach wykorzystano m.in. Lightyear 0, Forda E-transit (Sono Motors) oraz ciężarówkę eVolvo (IM Efficiency). Wstępne wyniki dla Lightyear 0 wykazały wysoką zgodność symulacji z rzeczywistymi pomiarami – zarówno pod względem uzysków z PV, jak i zużycia energii przez pojazd. W przypadku samochodów osobowych w południowej Europie VIPV może pokryć nawet do 50% rocznego zapotrzebowania na energię, a w Europie Centralnej – 35%. Autorzy podkreślają jednak, że do pełnej oceny potrzeba danych z kolejnych sezonów.
Rozszerzenie badań i perspektywy na przyszłość
W 2025 roku projekt SolarMoves poszerzy zakres badań o Europę południową i wschodnią, by lepiej ocenić wpływ warunków geograficznych i sezonowych. Ostateczny raport, zawierający rekomendacje dotyczące optymalizacji wdrożeń VIPV, zostanie opublikowany w 2026 roku.
O projekcie SolarMoves
SolarMoves to europejski projekt pilotażowy realizowany przez TNO, Fraunhofer ISE, Sono Motors, IM Efficiency i Lightyear. Działania te odbywają się na zlecenie Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej (DG MOVE) i mają na celu ocenę potencjału energii słonecznej w transporcie oraz jej wpływu na politykę infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w Europie.
Zobacz również:
Źródło: Fraunhofer ISE
Może Cię również zainteresować
Trendy i polityki rynku hybryd plug-in: Chiny, Europa i USA w porównaniu
Rynek hybryd plug-in (PHEV) w latach 2021-2024 rozwijał się dynamicznie w Chinach, stagnował w USA i notował spadki w Europie. Analizujemy przyczyny tych zmian oraz różnice w politykach regulacyjnych trzech największych rynków PHEV na świecie.
VSB Polska rozpoczyna budowę jednego z największych parków hybrydowych w Polsce – 303 MWp w Brzezince
VSB Polska rozpoczęła budowę nowoczesnego parku hybrydowego w województwie dolnośląskim. Inwestycja o mocy 303 MWp obejmuje fotowoltaikę, magazyn energii oraz elementy infrastruktury wspierające transformację energetyczną regionu.
UE i Brazylia wspólnie wzmacniają rynki węglowe – Deklaracja liderów podczas COP30
Unia Europejska i Brazylia zacieśniają współpracę na rzecz globalnych rynków węglowych. Podczas COP30 w Belém podpisano Deklarację liderów, która ma przyspieszyć wdrażanie polityk cenowych CO2 i wspierać realizację celów Porozumienia Paryskiego.
COP30: UE przyspiesza transformację energetyczną – kluczowe inwestycje w OZE i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 przewodnicząca Komisji Europejskiej podkreśliła postępy w globalnej transformacji energetycznej. UE stawia na potrojenie mocy OZE do 2030 roku, rozwój infrastruktury i wsparcie dla Afryki.
Local content i repolonizacja łańcuchów dostaw na EuroPOWER & OZE POWER
Podczas 42. edycji konferencji EuroPOWER & OZE POWER w Warszawie Minister Aktywów Państwowych Wojciech Balczun podkreślił znaczenie local content i repolonizacji łańcuchów dostaw dla transformacji energetycznej i rozwoju polskiej gospodarki.
Prezes URE rozpoczyna konsultacje dotyczące magazynów energii operatorów systemów elektroenergetycznych
Urząd Regulacji Energetyki ogłosił konsultacje dotyczące magazynów energii posiadanych przez operatorów systemów elektroenergetycznych. Celem jest sprawdzenie zainteresowania innych podmiotów przejęciem i eksploatacją tych instalacji.

Komentarze