Enerad
Porównaj oferty

Paszporty dla baterii w elektrykach. O co chodzi?

Unia Europejska wychodzi naprzeciw zmieniającej się rzeczywistości technologicznej i wprowadza nowe przepisy regulujące aspekty związane z bateriami stosowanymi w samochodach elektrycznych. Te zasady, obejmujące elementy takie jak utylizacja, zawartość materiałów recyklingowych, produkcja i przetwarzanie baterii, a także ich oznakowanie, mają wpływ na cały przemysł motoryzacyjny, a w szczególności na rozwijający się sektor elektromobilności.

paszporty dla baterii w elektrykach o co chodzi

W 2026 r. zacznie obowiązywać paszport baterii

Unia Europejska ma nadzieję, że nowe regulacje przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności europejskiego przemysłu i zmniejszenia zależności od dostaw z krajów trzecich. Jednak wyraźną i zarazem niechcianą – zwłaszcza przez klientów – konsekwencją tych zmian, będzie najprawdopodobniej wzrost cen samochodów. Podwyższenie cen będzie efektem przerzucenia kosztów przez producentów na klientów w związku z koniecznością zorganizowania przez tych pierwszych systemu odbioru zużytych akumulatorów.

Dokładne oznakowanie i określenie wpływu baterii na środowisko oraz kontrola ich obiegu są bardzo istotne pod kątem społeczno-ekologicznym. Między innymi z tego powodu jednym z kluczowych aspektów nowych przepisów jest wprowadzenie od 2026 r. tzw. paszportu baterii.

Chodzi o nadanie unikatowego kodu każdemu akumulatorowi / baterii przemysłowej użytej w pojeździe elektrycznym. Taki wpis pozwoli na szybką i łatwą identyfikację baterii po numerze.

Na temat akumulatorów będą gromadzone takie informacje jak historia ich produkcji, typ materiałów użytych do wytworzenia baterii czy jej skład chemiczny.

Mocniejsze zaangażowanie w recykling

Celem nowych przepisów, oprócz zwiększenia kontroli nad obiegiem baterii z elektryków, jest również zwiększenie zaangażowania producentów w proces recyklingu baterii i ponownego wykorzystania takich materiałów jak np. lit albo kobalt. Sektor motoryzacyjny odpowiada za aż trzy czwarte światowego zapotrzebowania na lit.

Wieloaspektowy potencjał

Warto przypomnieć, że baterie do samochodów elektrycznych mają o wiele większy potencjał niż ten sprowadzający je wyłącznie do źródła napędu. Mogą służyć np. jako magazyny prądu dla sieci publicznej. Podobnie znajdą zastosowanie w przemyśle, gdzie pomogą w kompensacji szczytów obciążeń lub zapewnianiu bezpiecznego zasilania awaryjnego.

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

Enerad.pl

enerad.pl to branżowy portal informacyjny o energii i OZE. Publikujemy aktualności, analizy rynkowe oraz zestawienia ofert i produktów. W naszym serwisie znajdziesz także ogłoszenia branżowe oraz profile firm i producentów.

🔍 Obserwuj nas, aby być na bieżąco: X (Twitter) | LinkedIn

Może Cię również zainteresować

Chiny rewolucjonizują bezpieczeństwo baterii EV. Niektórzy skorzystają, innych czekają problemy finansowe

Chiny rewolucjonizują bezpieczeństwo baterii EV. Niektórzy skorzystają, innych czekają problemy finansowe

Dr Kai-Philipp Kairies, CEO ACCURE Battery Intelligence, podkreśla, że nowy chiński standard GB38031-2025 może nie tylko zmienić zasady bezpieczeństwa w samych Chinach, ale także wpłynąć globalnie – od polityk krajowych po inwestycje w laboratoria testowe i strategie producentów. Kluczową zmianą jest wymóg, by baterie EV wytrzymały aż 120 minut po zjawisku termicznego rozbiegania – dotąd wystarczyło 5 minut.

18.04.2025
Elektromobilność Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Jak mikrouszczelnienia ratują wodór? Freudenberg zdradza szczegóły

Jak mikrouszczelnienia ratują wodór? Freudenberg zdradza szczegóły

Freudenberg Sealing Technologies prezentuje zaawansowane technologicznie uszczelnienia do elektrolizerów, sprężarek, ogniw paliwowych i silników wodorowych. Firma podkreśla ich kluczową rolę w budowie bezpiecznej i wydajnej infrastruktury wodorowej.

18.04.2025
Gaz i wodór Technologia Wiadomości z rynku
XPENG X9 ładuje 405 km w 10 minut. Nowy elektryk z AI będzie w Europie pod koniec 2025 r.

XPENG X9 ładuje 405 km w 10 minut. Nowy elektryk z AI będzie w Europie pod koniec 2025 r.

XPENG zaprezentował nowy elektryczny model MPV – X9 2025. Pojazd wyróżnia się ultraszybkim ładowaniem, systemem autonomicznej jazdy Turing AI i luksusowym wyposażeniem wnętrza. To pierwszy model marki z tymi funkcjami w standardzie.

18.04.2025
Elektromobilność Technologia Wiadomości z rynku
Volkswagen stawia na AI w Chinach, gdzie sztuczna inteligencja króluje na drogach

Volkswagen stawia na AI w Chinach, gdzie sztuczna inteligencja króluje na drogach

Volkswagen Group wprowadza na rynek chiński nowy system wspomagania kierowcy oparty na sztucznej inteligencji. Rozwiązanie zaprojektowano specjalnie pod wymagające warunki ruchu drogowego w Chinach. Grupa wzmacnia tym samym swoje zaangażowanie w strategię „In China, for China” i dołącza do grona firm, które rozwijają zaawansowane systemy AI w segmencie pojazdów elektrycznych.

18.04.2025
Elektromobilność Technologia Wiadomości z rynku
Rekordowy wzrost mocy OZE w 2024 roku. 5 kluczowych faktów w raporcie IRENA

Rekordowy wzrost mocy OZE w 2024 roku. 5 kluczowych faktów w raporcie IRENA

Według najnowszego raportu IRENA, w 2024 roku globalna moc odnawialnych źródeł energii wzrosła o rekordowe 585 GW. Aż 92% nowej mocy zainstalowanej na świecie pochodziło z OZE. Organizacja wskazuje 5 najważniejszych faktów dotyczących odnawialnych źródeł energii w minionym roku.

18.04.2025
OZE Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
LONGi bije kolejne rekordy PV. 34,85% sprawności ogniwa tandemowego (perowskit-krzem)

LONGi bije kolejne rekordy PV. 34,85% sprawności ogniwa tandemowego (perowskit-krzem)

Chińska firma LONGi ustanowiła nowy światowy rekord sprawności ogniwa tandemowego krzem-perowskit – 34,85%. Osiągnięcie to zostało potwierdzone przez amerykański instytut NREL. Firma poprawiła również sprawność ogniwa krzemowego HIBC do poziomu 27,81%.

18.04.2025
Fotowoltaika Wiadomości z rynku
Zobacz pozostałe artykuły