PHEV pod lupą: rzeczywiste emisje CO₂ pięciokrotnie wyższe niż oficjalne dane
Nowa analiza wykazuje, że rzeczywiste emisje CO₂ z hybryd plug-in (PHEV) oraz pojazdów EREV są znacznie wyższe niż deklarowane, co podważa ich rolę w transformacji transportu w Europie.
Emisje PHEV w rzeczywistości znacznie przewyższają dane laboratoryjne
Według najnowszych analiz, rzeczywiste emisje CO₂ z samochodów typu plug-in hybrid (PHEV) zarejestrowanych w 2023 roku są średnio pięciokrotnie wyższe niż oficjalne wartości podawane w testach WLTP. Ta różnica rośnie – w 2021 roku wynosiła 3,5 raza, a w 2023 już 4,9 raza według danych z pokładowych mierników zużycia paliwa (OBFCM).
Główną przyczyną rozbieżności jest przeszacowanie udziału jazdy w trybie elektrycznym, tzw. utility factor (UF). Oficjalne testy zakładały, że 84% dystansu pokonywane jest elektrycznie, podczas gdy realnie to jedynie 27%. Nawet podczas jazdy w trybie elektrycznym, PHEV emitują średnio 68 gCO₂/km, gdyż silnik spalinowy wspomaga napęd na około jednej trzeciej dystansu.
Nawet w trybie elektrycznym PHEV spalają paliwo i emitują 68 g CO₂/km, co generuje dla kierowcy dodatkowe 500 euro kosztów rocznie.
Koszty dla użytkowników i środowiska
Rozbieżność między oficjalnymi a rzeczywistymi emisjami przekłada się na wyższe wydatki kierowców – rocznie płacą oni nawet o 500 euro więcej niż wynikałoby z deklaracji producentów. W praktyce, emisje PHEV są zbliżone do tych generowanych przez klasyczne hybrydy i pojazdy spalinowe, mimo oficjalnie nawet 75% niższych wartości.
Nawet po planowanej korekcie utility factor w latach 2027/28, rzeczywiste emisje pozostaną o 18% wyższe niż oficjalne. Wycofanie tej korekty spowolniłoby przejście na elektromobilność i umożliwiło producentom ograniczenie udziału pojazdów elektrycznych (BEV) w sprzedaży.
EREV – chińska alternatywa z ograniczonym potencjałem w Europie
W debacie pojawiają się także pojazdy EREV (extended-range electric vehicles), popularne w Chinach. Choć wyposażone są w mocniejsze silniki elektryczne i szybkie ładowanie, w praktyce ich realne korzyści środowiskowe są niepewne. W trybie spalinowym EREV zużywają średnio 6,7 l/100 km, co nie różni się od wielu europejskich SUV-ów na benzynę.
Chińskie EREV sprzedawane są głównie w segmencie luksusowych SUV-ów, który stanowi niewielką część rynku europejskiego. Dodatkowo, łańcuchy dostaw i rozwój tej technologii są zdominowane przez chińskie firmy, a zainteresowanie europejskich producentów jest ograniczone.
Konsekwencje dla polityki klimatycznej UE
Propozycje niemieckiego stowarzyszenia przemysłu motoryzacyjnego (VDA) zakładające osłabienie regulacji emisji CO₂ mogłyby doprowadzić do wzrostu emisji z samochodów osobowych w UE nawet o 64% do 2050 roku. Utrzymanie planowanych korekt utility factor oraz celów na lata 2030 i 2035 jest kluczowe dla realizacji neutralności klimatycznej.
Rekomendacje dla legislatorów i branży
- Utrzymanie celów redukcji emisji CO₂ dla samochodów osobowych na lata 2030–2035 bez wyjątków dla hybryd.
- Obowiązkowe wdrożenie korekt utility factor w 2025/26 i 2027/28.
- Wzmocnienie metodologii utility factor na podstawie rzeczywistych danych z OBFCM oraz korekty specyficzne dla producentów.
- Promowanie pojazdów elektrycznych (BEV) i ograniczanie wsparcia dla słabo wypadających hybryd.
W okresie przejściowym do 2035 roku polityka powinna promować tylko najlepiej zaprojektowane hybrydy plug-in, spełniające określone kryteria: moc silnika elektrycznego co najmniej trzykrotnie większa niż spalinowego, zasięg elektryczny minimum 200 km, szybkie ładowanie powyżej 100 kW oraz ograniczony zbiornik paliwa (do 15 l).
Zobacz również:
- Branża motoryzacyjna próbuje zablokować zaostrzenie unijnych norm emisji PHEV – 10 lat po Dieselgate
Źródło: T&E – Transport & Environment publikacje
Może Cię również zainteresować
Trendy i polityki rynku hybryd plug-in: Chiny, Europa i USA w porównaniu
Rynek hybryd plug-in (PHEV) w latach 2021-2024 rozwijał się dynamicznie w Chinach, stagnował w USA i notował spadki w Europie. Analizujemy przyczyny tych zmian oraz różnice w politykach regulacyjnych trzech największych rynków PHEV na świecie.
VSB Polska rozpoczyna budowę jednego z największych parków hybrydowych w Polsce – 303 MWp w Brzezince
VSB Polska rozpoczęła budowę nowoczesnego parku hybrydowego w województwie dolnośląskim. Inwestycja o mocy 303 MWp obejmuje fotowoltaikę, magazyn energii oraz elementy infrastruktury wspierające transformację energetyczną regionu.
UE i Brazylia wspólnie wzmacniają rynki węglowe – Deklaracja liderów podczas COP30
Unia Europejska i Brazylia zacieśniają współpracę na rzecz globalnych rynków węglowych. Podczas COP30 w Belém podpisano Deklarację liderów, która ma przyspieszyć wdrażanie polityk cenowych CO2 i wspierać realizację celów Porozumienia Paryskiego.
COP30: UE przyspiesza transformację energetyczną – kluczowe inwestycje w OZE i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 przewodnicząca Komisji Europejskiej podkreśliła postępy w globalnej transformacji energetycznej. UE stawia na potrojenie mocy OZE do 2030 roku, rozwój infrastruktury i wsparcie dla Afryki.
Local content i repolonizacja łańcuchów dostaw na EuroPOWER & OZE POWER
Podczas 42. edycji konferencji EuroPOWER & OZE POWER w Warszawie Minister Aktywów Państwowych Wojciech Balczun podkreślił znaczenie local content i repolonizacji łańcuchów dostaw dla transformacji energetycznej i rozwoju polskiej gospodarki.
Prezes URE rozpoczyna konsultacje dotyczące magazynów energii operatorów systemów elektroenergetycznych
Urząd Regulacji Energetyki ogłosił konsultacje dotyczące magazynów energii posiadanych przez operatorów systemów elektroenergetycznych. Celem jest sprawdzenie zainteresowania innych podmiotów przejęciem i eksploatacją tych instalacji.

Komentarze