Pierwsza ogólnodostępna stacja wodorowa w Polsce już otwarta!
Otwarcie we wrześniu na warszawskim Ursynowie pierwszej w Polsce ogólnodostępnej stacji tankowania wodoru jest pionierską inicjatywą w obszarze motoryzacji wodorowej. Inwestycję zlokalizowano przy ul. Tango 4. Stacja jest całkowicie samoobsługowa. Samochód wodorowy można zatankować do pełna w ciągu kilku minut. Tankowanie autobusu zajmie natomiast mniej więcej kwadrans. Stacja NESO stanowi symbol innowacyjności i postępu w technologii wodorowej. Jej nazwa oznacza tyle co „Nie (N) emituję (E) spalin (S) – oczyszczam (O)” i idealnie oddaje korzyści płynące z korzystania z pojazdów wodorowych.

NESO – nowoczesna stacja wodorowa
Uruchomienie stacji przy ul. Tango 4 na Ursynowie to zdecydowany krok naprzód w promowaniu ekologicznych rozwiązań transportowych, a jednocześnie początek planowanej ekspansji infrastruktury wodorowej pod marką NESO na terenie całego kraju. Za projekt odpowiadają Grupa Polsat Plus oraz Grupa ZE PAK.
Warszawska stacja wodorowa, jest w obsłudze tak łatwa, jak tankowanie na tradycyjnych stacjach paliw. Cały proces przebiega identycznie. Po kilku minutach samochód jest zatankowany do pełna. To pozwoli przejechać 600 km. Dystrybutor z ciśnieniem 350 barów jest przystosowany do tankowania autobusów, a ten z ciśnieniem dwa razy większym – samochodów osobowych.
Dodatkowo stacja wyróżnia się dużą samowystarczalnością energetyczną. Wykorzystuje panele fotowoltaiczne o mocy 19 kW, natomiast nadmiar energii magazynuje w powerbankach o pojemności 60 kWh. Cena wodoru na stacji tuż po jej uruchomieniu wynosiła 69 zł/kg.
Napęd wodorowy – przyszłość ekologicznego transportu
Jak zauważył Maciej Stec, wiceprezes ds. Strategicznych Grupy Polsat Plus i Członek Rady Nadzorczej Grupy ZE PAK:
Samochód wodorowy ma jedynie małą baterię, kilkadziesiąt razy mniejszą niż samochody elektryczne na baterie, która jedynie odzyskuje energię z hamowania. Silnik elektryczny w samochodzie wodorowym jest napędzany prądem, który wytwarza się w czasie jazdy.
Choć Polska jest na wczesnym etapie adaptacji technologii wodorowej w transporcie, wielkie firmy motoryzacyjne, takie jak Toyota, Hyundai czy BMW albo Honda, coraz śmielej patrzą w naszym kierunku jako potencjalnego rynku sprzedaży pojazdów wodorowych. Zainteresowanie samochodami z napędem wodorowym powinno rosnąć w Polsce wraz z rozbudową infrastruktury ładowania.
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych szacuje, że do końca obecnej dekady po polskich drogach będzie poruszało się nawet od 70 do 140 tys. osobówek napędzanych wodorem. To bardzo ambitne plany, biorąc pod uwagę, że w 2021 r. w Polsce mieliśmy tylko 78 pojazdów napędzanych wodorem. Jak wynika z „Polskiej Strategii Wodorowej do roku 2030 z perspektywą do roku 2040” do 2025 r. mają powstać w naszym kraju 32 stacje tankowania wodoru.
Może Cię również zainteresować
Strefy Rozwoju Zrównoważonego Przemysłu (SRZP) – rząd szykuje nowe przywileje dla przemysłu energochłonnego
Nowelizacja Prawa energetycznego ma otworzyć drogę do tworzenia specjalnych stref z preferencyjnymi warunkami energetycznymi dla przemysłu energochłonnego. W piątek, 16 maja 2025 r., opublikowano projekt ustawy w wykazie prac legislacyjnych rządu.
Rewolucja w kształceniu zawodowym. W Siedlcach rusza centrum elektroenergetyki
W Siedlcach otwarto jedno z pierwszych w Polsce Branżowych Centrów Umiejętności branży elektroenergetycznej. Inwestycja powstała w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Centrum umożliwi zdobycie nowoczesnych kwalifikacji zawodowych. Udział w uroczystości wzięła wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer.
Elektromobilność przyspiesza: w Polsce już ponad 90 tys. aut całkowicie elektrycznych
Rośnie liczba samochodów elektrycznych w Polsce. Tylko w pierwszych czterech miesiącach 2025 roku przybyło ich o ponad 10,5 tysiąca – to wzrost aż o 36% rok do roku. Na koniec kwietnia flota aut całkowicie elektrycznych (BEV) przekroczyła 90 tysięcy pojazdów – wynika z danych PZPM i PSNM.
Energa inwestuje w 112 MW zielonej mocy na Dolnym Śląsku. Powstaje PV Serby
Energa Green Development przejęła projekt budowy jednej z największych farm fotowoltaicznych w regionie – PV Serby o mocy 112 MW. To kolejny krok spółki w kierunku realizacji celów dekarbonizacyjnych Grupy ORLEN oraz dynamicznego rozwoju lądowych OZE.
Photon Energy i Hyperion Renewables realizują farmę PV o mocy 38 MW w Rumunii
Photon Energy Group i portugalska firma Hyperion Renewables ogłosiły podpisanie kontraktu EPC (Engineering, Procurement and Construction) na realizację farmy fotowoltaicznej o mocy 34 MW w miejscowości Săliște w Rumunii. Trwają także prace nad zwiększeniem jej mocy do 38 MW. To pierwszy projekt z rumuńskiego portfolio Hyperion, który wejdzie w fazę budowy.
PGE szacuje wyniki za I kwartał 2025. Zysk netto wyraźnie powyżej oczekiwań
PGE zaskakuje pozytywnie inwestorów – wstępne wyniki za pierwszy kwartał 2025 roku pokazują wyraźnie lepszą kondycję finansową spółki, niż zakładał rynkowy konsensus. Grupa osiągnęła 4,33 mld zł EBITDA oraz 2,42 mld zł zysku netto.
Komentarze