Pierwsza zdejmowalna elektrownia słoneczna na torach już działa w Szwajcarii
W Szwajcarii uruchomiono pierwszy na świecie zdejmowalny system fotowoltaiczny na czynnej linii kolejowej. Instalacja składa się z 48 paneli słonecznych o łącznej mocy 18kW i zasila lokalną sieć energetyczną. Sun-Ways planuje rozwój technologii na rynkach międzynarodowych, a projekt pilotażowy będzie testowany przez najbliższe trzy lata.

Nowa technologia integrująca fotowoltaikę z infrastrukturą kolejową
Sun-Ways, specjalista w dziedzinie tzw. fotowoltaiki liniowej, wprowadził opatentowane rozwiązanie umożliwiające montaż paneli słonecznych pomiędzy torami kolejowymi. System pozwala na łatwe instalowanie i usuwanie całych fragmentów instalacji, co zwiększa jego elastyczność. Rozwiązanie nie wywołuje wpływu wizualnego ani środowiskowego, co czyni je przyjaznym dla otoczenia.
Dzięki integracji z nowoczesną elektroniką mocy w sektorze fotowoltaiki liniowej, w przyszłości energia produkowana z paneli będzie mogła być bezpośrednio wykorzystywana w sieciach trakcyjnych pociągów, tworząc tzw. kolejowe Smart Huby.
Proces integracji z kolejową infrastrukturą
Integracja paneli słonecznych z torami kolejowymi wymagała uwzględnienia rygorystycznych norm bezpieczeństwa i operacyjnych. Sun-Ways zastosował pragmatyczne podejście do rozwoju technologii, od początku projektując ją w zgodzie z wymaganiami dotyczącymi utrzymania i eksploatacji kolei. Firma współpracuje z kluczowymi przedstawicielami branży, aby dostosować swoje rozwiązania do obowiązujących standardów.
Pierwszy pilotażowy projekt obejmuje 100 metrów toru w zachodniej części Szwajcarii. Uzyskane w 2024 roku pozwolenie od Federalnego Urzędu Transportu (BAV) umożliwiło realizację instalacji. Testy będą prowadzone przez trzy lata w celu oceny wpływu na infrastrukturę kolejową oraz bezpieczeństwo eksploatacji.
Szczegóły instalacji i potencjał rozwoju
W ramach projektu pilotażowego zamontowano 48 paneli fotowoltaicznych, każdy o mocy 385W, co łącznie daje moc 18kW. Energia z instalacji trafia do lokalnej sieci energetycznej. Ruch pasażerski na tej trasie został utrzymany, a pociągi mają przejeżdżać nad odcinkiem z panelami.
Sun-Ways opracował także mechaniczny system montażu i demontażu paneli, stworzony we współpracy ze szwajcarską firmą Scheuchzer. Urządzenie to może układać do 1000m² paneli dziennie, co znacząco przyspiesza proces instalacji.
Firma deklaruje, że jej technologia może mieć zastosowanie na ponad 1 milionie kilometrów torów kolejowych na całym świecie. Obecnie prowadzone są rozmowy dotyczące testów w takich krajach jak Francja, Hiszpania, Rumunia czy Korea Południowa. Zainteresowanie wyraziły również Australia, Chiny i Stany Zjednoczone.
Perspektywy wykorzystania energii odnawialnej w transporcie
Sun-Ways zakłada, że dzięki integracji fotowoltaiki z koleją możliwe będzie nie tylko zasilanie pociągów odnawialną energią, ale także ładowanie samochodów elektrycznych. Jednocześnie rozwiązanie ma przyczynić się do ograniczenia emisji CO2 oraz zwiększenia niezależności energetycznej systemów transportu publicznego.
Podczas inauguracji projektu obecni byli przedstawiciele z Francji, Belgii, Indonezji, Korei Południowej oraz Izraela, co wskazuje na rosnące globalne zainteresowanie technologią ferrovoltaïque.
Zobacz również:
- Autonomiczne roboty montują 10 000 paneli w Australii w 2 miesiące
- Lockheed Martin testuje pionowe panele PV dla misji księżycowych
- Darmowe narzędzie do doboru kąta nachylenia paneli PV. Zaskakujące wyniki badań
Źródło: Sun-Ways, oprac. własne.
Może Cię również zainteresować
Strefy Rozwoju Zrównoważonego Przemysłu (SRZP) – rząd szykuje nowe przywileje dla przemysłu energochłonnego
Nowelizacja Prawa energetycznego ma otworzyć drogę do tworzenia specjalnych stref z preferencyjnymi warunkami energetycznymi dla przemysłu energochłonnego. W piątek, 16 maja 2025 r., opublikowano projekt ustawy w wykazie prac legislacyjnych rządu.
Rewolucja w kształceniu zawodowym. W Siedlcach rusza centrum elektroenergetyki
W Siedlcach otwarto jedno z pierwszych w Polsce Branżowych Centrów Umiejętności branży elektroenergetycznej. Inwestycja powstała w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Centrum umożliwi zdobycie nowoczesnych kwalifikacji zawodowych. Udział w uroczystości wzięła wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer.
Elektromobilność przyspiesza: w Polsce już ponad 90 tys. aut całkowicie elektrycznych
Rośnie liczba samochodów elektrycznych w Polsce. Tylko w pierwszych czterech miesiącach 2025 roku przybyło ich o ponad 10,5 tysiąca – to wzrost aż o 36% rok do roku. Na koniec kwietnia flota aut całkowicie elektrycznych (BEV) przekroczyła 90 tysięcy pojazdów – wynika z danych PZPM i PSNM.
Energa inwestuje w 112 MW zielonej mocy na Dolnym Śląsku. Powstaje PV Serby
Energa Green Development przejęła projekt budowy jednej z największych farm fotowoltaicznych w regionie – PV Serby o mocy 112 MW. To kolejny krok spółki w kierunku realizacji celów dekarbonizacyjnych Grupy ORLEN oraz dynamicznego rozwoju lądowych OZE.
Photon Energy i Hyperion Renewables realizują farmę PV o mocy 38 MW w Rumunii
Photon Energy Group i portugalska firma Hyperion Renewables ogłosiły podpisanie kontraktu EPC (Engineering, Procurement and Construction) na realizację farmy fotowoltaicznej o mocy 34 MW w miejscowości Săliște w Rumunii. Trwają także prace nad zwiększeniem jej mocy do 38 MW. To pierwszy projekt z rumuńskiego portfolio Hyperion, który wejdzie w fazę budowy.
PGE szacuje wyniki za I kwartał 2025. Zysk netto wyraźnie powyżej oczekiwań
PGE zaskakuje pozytywnie inwestorów – wstępne wyniki za pierwszy kwartał 2025 roku pokazują wyraźnie lepszą kondycję finansową spółki, niż zakładał rynkowy konsensus. Grupa osiągnęła 4,33 mld zł EBITDA oraz 2,42 mld zł zysku netto.
Komentarze