Po raz pierwszy w historii w Europie elektryki sprzedają się lepiej niż diesle
W czerwcu 2023 r. rynek motoryzacyjny Starego Kontynentu przeżył historyczny moment. Sprzedano więcej samochodów elektrycznych niż aut z silnikiem Diesla. To przełom, zapowiadający nadejście nowej ery na rynku samochodowym.

Elektromobilność na fali popularności
Dane podane przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów pokazały, że udział samochodów elektrycznych, nowo zarejestrowanych, wyniósł 15,1%, co znaczy, że przewyższył sprzedaż diesli (13,4%). Wyniki odnoszą się do czerwca. Co więcej, sprzedaż „elektryków” zwiększyła się o imponujące 66,2%, jeśli porównamy ją z poprzednim rokiem. To dobrze obrazuje dynamikę.
To nie wszystko. Sprzedaż samochodów hybrydowych i elektrycznych była prawie równa ze sprzedażą samochodów spalinowych – to wyjątkowy wynik w przypadku Unii Europejskiej. W czerwcu 2023 r. zarejestrowano ponad 254 tys. hybryd i tylko to stanowiło przeszło 30% wszystkich nowych aut.
Benzyniaki trzymają się mocno
Pomimo rosnącej popularności aut elektrycznych i hybrydowych nadal to samochody z silnikiem benzynowym są najczęściej wybieranym przez Europejczyków typem pojazdów. Stanowią 36,3% rynku. Hybrydy z 24,3% udziałem w rynku zajmują drugie miejsce, a samochody elektryczne, z 15,1% wszystkich sprzedanych aut w czerwcu 2023 r. – trzecie.
Przyszłość infrastruktury ładowania w Polsce
W Polsce można zaobserwować podobne tendencje motoryzacyjne – w naszym kraju hybrydy i „elektryki”, według statystyk, stanowiły w pewnym momencie 42,8% wszystkich nowych rejestracji, natomiast auta spalinowe – 54,4%. Ze względu na różnice w dostępności infrastruktury stacji ładowania tempo adaptacji aut elektrycznych i hybrydowych do polskich dróg może przebiegać wolniej niż w krajach o zaawansowanej infrastrukturze tego typu.
Jednak wzrostu sprzedaży „elektryków” i hybryd nie można ignorować. To wyraźna zmiana, która coraz mocniej zapowiada nadejście nowej ery – potwierdza raport Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów.
Stąd wynika potrzeba przyspieszenia rozbudowy infrastruktury ładowania w Polsce – do prawie 100 tys. punktów do 2030 r., jak zakłada raport „Polish EV Outlook 2023”.
Jeszcze więcej „elektryków”
Zgodnie z raportem „Polish EV Outlook” w ciągu najbliższych ośmiu lat liczba nowo rejestrowanych osobowych i dostawczych samochodów całkowicie elektrycznych w Polsce sięgnie blisko 170 tys. sztuk.
Może Cię również zainteresować
Czechy: Nowy program E.ON pozwala zarobić 200 euro za udział w bilansowaniu sieci
Nowa inicjatywa w Czechach pozwala mieszkańcom zarabiać na dostosowywaniu zużycia energii do potrzeb sieci. Partnerstwo Delta Green i E.ON Czechia wpisuje się w rosnący trend wirtualnych elektrowni (VPP).
ContourGlobal zainwestuje 1,6 GW w magazyny energii we Włoszech
ContourGlobal przejmuje projekty BESS o mocy 1,6 GW i pojemności do 9,5 GWh we Włoszech. Inwestycje mają kluczowe znaczenie przed wrześniowymi aukcjami MACSE i wzmacniają pozycję firmy w transformacji energetycznej.
Biometan szansą dla Polski? Do 2035 roku możliwa produkcja 5 mld m³ rocznie
Do 2035 roku Polska może osiągnąć roczną produkcję biometanu na poziomie nawet 5 mld m³ – wynika z najnowszego raportu Banku Gospodarstwa Krajowego. Choć obecnie działa tylko jedna instalacja, w przygotowaniu jest już 30 kolejnych. To istotny krok na drodze do uniezależnienia się od rosyjskiego gazu i realizacji założeń planu REPowerEU.
EIB wydał 7,79 mld euro na drogi i lotniska sprzeczne z celami klimatycznymi
Europejski Bank Inwestycyjny (EIB) udzielił w latach 2021-2024 ponad 7 miliardów euro pożyczek na budowę nowych dróg, rozbudowę lotnisk i inne inwestycje transportowe zwiększające emisje CO2. Tak wynika z najnowszej analizy organizacji Transport & Environment (T&E). Działania te podważają klimatczne deklaracje EIB, który w 2021 roku ogłosił się „bankiem klimatycznym UE”.
Rekordowy czerwiec 2025: energia słoneczna największym źródłem prądu w UE
Po raz pierwszy w historii fotowoltaika wygenerowała najwięcej energii elektrycznej w Unii Europejskiej – wyprzedzając zarówno atom, jak i wiatr. Czerwiec 2025 okazał się przełomowym miesiącem dla transformacji energetycznej w Europie.
BMW Group: Rośnie sprzedaż aut elektrycznych i modeli MINI. Solidne wyniki za II kwartał 2025 roku
BMW Group zakończyło drugi kwartał 2025 roku z pozytywnym wynikiem sprzedaży, mimo trudnej sytuacji na rynku motoryzacyjnym – globalna sprzedaż wzrosła o 0,4% r/r. Wzrosty napędzały auta elektryczne (+18,5% od początku roku), nowe modele MINI (+17,3%) oraz rekordowy wynik BMW M GmbH (ponad 100 tys. pojazdów).
Komentarze