Po raz pierwszy w historii w Europie elektryki sprzedają się lepiej niż diesle
W czerwcu 2023 r. rynek motoryzacyjny Starego Kontynentu przeżył historyczny moment. Sprzedano więcej samochodów elektrycznych niż aut z silnikiem Diesla. To przełom, zapowiadający nadejście nowej ery na rynku samochodowym.
Elektromobilność na fali popularności
Dane podane przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów pokazały, że udział samochodów elektrycznych, nowo zarejestrowanych, wyniósł 15,1%, co znaczy, że przewyższył sprzedaż diesli (13,4%). Wyniki odnoszą się do czerwca. Co więcej, sprzedaż „elektryków” zwiększyła się o imponujące 66,2%, jeśli porównamy ją z poprzednim rokiem. To dobrze obrazuje dynamikę.
To nie wszystko. Sprzedaż samochodów hybrydowych i elektrycznych była prawie równa ze sprzedażą samochodów spalinowych – to wyjątkowy wynik w przypadku Unii Europejskiej. W czerwcu 2023 r. zarejestrowano ponad 254 tys. hybryd i tylko to stanowiło przeszło 30% wszystkich nowych aut.
Benzyniaki trzymają się mocno
Pomimo rosnącej popularności aut elektrycznych i hybrydowych nadal to samochody z silnikiem benzynowym są najczęściej wybieranym przez Europejczyków typem pojazdów. Stanowią 36,3% rynku. Hybrydy z 24,3% udziałem w rynku zajmują drugie miejsce, a samochody elektryczne, z 15,1% wszystkich sprzedanych aut w czerwcu 2023 r. – trzecie.
Przyszłość infrastruktury ładowania w Polsce
W Polsce można zaobserwować podobne tendencje motoryzacyjne – w naszym kraju hybrydy i „elektryki”, według statystyk, stanowiły w pewnym momencie 42,8% wszystkich nowych rejestracji, natomiast auta spalinowe – 54,4%. Ze względu na różnice w dostępności infrastruktury stacji ładowania tempo adaptacji aut elektrycznych i hybrydowych do polskich dróg może przebiegać wolniej niż w krajach o zaawansowanej infrastrukturze tego typu.
Jednak wzrostu sprzedaży „elektryków” i hybryd nie można ignorować. To wyraźna zmiana, która coraz mocniej zapowiada nadejście nowej ery – potwierdza raport Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów.
Stąd wynika potrzeba przyspieszenia rozbudowy infrastruktury ładowania w Polsce – do prawie 100 tys. punktów do 2030 r., jak zakłada raport „Polish EV Outlook 2023”.
Jeszcze więcej „elektryków”
Zgodnie z raportem „Polish EV Outlook” w ciągu najbliższych ośmiu lat liczba nowo rejestrowanych osobowych i dostawczych samochodów całkowicie elektrycznych w Polsce sięgnie blisko 170 tys. sztuk.
Może Cię również zainteresować
ORLEN zakończył badania dna Bałtyku pod nową morską farmę wiatrową Baltic East
Grupa ORLEN zakończyła kluczowe badania sejsmiczne i geotechniczne dna Bałtyku dla projektu morskiej farmy wiatrowej Baltic East. Prace prowadzone przez konsorcjum polskich firm umożliwią realizację kolejnych etapów inwestycji o potencjale blisko 1 GW.
Plan STIP UE: pierwsze kroki w kierunku produkcji zielonych paliw dla lotnictwa i żeglugi
Unijny Plan Inwestycji w Zrównoważony Transport (STIP) wskazuje kierunki wsparcia produkcji e-paliw dla lotnictwa i żeglugi, podkreślając pilną potrzebę działań. Eksperci T&E ostrzegają, że kluczowe decyzje muszą zapaść szybko, by Europa utrzymała przewagę technologiczną.
UE na COP30: Europa podtrzymuje kurs na OZE i efektywność energetyczną
Podczas otwarcia COP30 przewodnicząca Komisji Europejskiej podkreśliła determinację Unii Europejskiej w realizacji celów klimatycznych. Europa deklaruje wsparcie dla transformacji energetycznej na świecie oraz dalsze zwiększanie udziału OZE i efektywności energetycznej.
UE osłabia cel klimatyczny na 2040 rok – co to oznacza dla transformacji energetycznej?
Ministrowie państw UE uzgodnili niższy cel redukcji emisji do 2040 roku – 85%, w tym możliwość wykorzystania międzynarodowych offsetów. Decyzja ta budzi kontrowersje i pytania o przyszłość europejskiego przywództwa klimatycznego.
Ulgi dla odbiorców przemysłowych w 2026 roku – nowe zasady i terminy
Urząd Regulacji Energetyki przypomina odbiorcom przemysłowym o nowych zasadach i terminach składania oświadczeń dotyczących ulg na energię elektryczną w 2026 roku. Kluczowy jest termin do 15 listopada 2025 r.
Nowy kompromis klimatyczny i perspektywy OZE – Paulina Hennig-Kloska otwiera konferencję EuroPower
Podczas otwarcia konferencji EuroPower ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska ogłosiła osiągnięcie kompromisu w sprawie ETS2 oraz zapowiedziała dalsze przyspieszenie transformacji energetycznej i inwestycji w OZE.

Komentarze