Polska blokuje autonomiczne auta? Branża ostrzega przed skutkami nowych przepisów
Projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, zapowiadany jako deregulacja, według branży motoryzacyjnej wprowadza liczne bariery biurokratyczne. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zablokować testy pojazdów autonomicznych w Polsce, zmuszając firmy do przenoszenia prac badawczo-rozwojowych za granicę.

Branża ostrzega przed skutkami projektu
Projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, który miał uprościć procedury testowania pojazdów zautomatyzowanych, według przedstawicieli sektora motoryzacyjnego może przynieść skutek odwrotny do zamierzonego. Przedstawiciele branży badawczo-rozwojowej ostrzegają, że nowe przepisy mogą zablokować rozwój innowacji i zmusić firmy do przeniesienia testów za granicę.
Nowelizacja miała wspierać rozwój, a tworzy bariery
Ministerstwo Infrastruktury zapowiadało deregulację, która miała ułatwić testowanie pojazdów autonomicznych w Polsce. Jednak, jak alarmuje branża, nowe przepisy wprowadzają dodatkowe i skomplikowane procedury. Już na etapie konsultacji międzyresortowych eksperci zwracali uwagę, że projekt zwiększa obciążenia proceduralne i finansowe.
Tomasz Bęben, prezes SDCM, podkreśla, że projekt „mnoży bariery” – od obowiązku szczegółowego planowania trasy, przez wymóg składania sprawozdań mogących ujawniać tajemnice przedsiębiorstw, po opłaty za każdą zmianę listy testowanych pojazdów.
– „W praktyce wystarczyłoby podanie numeru rejestracyjnego w sprawozdaniu końcowym” – komentuje.
Krytyka biurokratycznych wymagań
Branża kwestionuje także obowiązek precyzyjnego określania tras testowych w zezwoleniu. W warunkach testowych decyzja o trasie zapada często tuż przed jazdą, w zależności od pogody i dostępności dróg. Postulowane jest, by w zezwoleniu wskazywano ogólny obszar, a nie konkretne odcinki.
Kontrowersje budzi również wymóg składania nowego wniosku przy każdej zmianie modelu testowanego pojazdu. Proponowane rozwiązania przewidują powrót do pełnych formalności i opłat. Zdaniem branży, wystarczające byłoby złożenie wniosku o zmianę zezwolenia z decyzją wydawaną w ciągu siedmiu dni.
Ryzyko utraty przewagi konkurencyjnej
Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSNM, ostrzega, że obecne zapisy zamiast wspierać innowacje, mogą je blokować.
– „Bez pilnej korekty przepisów utracimy szansę na udział w wartym miliardy rynku nowej mobilności” – podkreśla.
Polska, jego zdaniem, ryzykuje pozostanie w tyle w wyścigu o rozwój nowoczesnej motoryzacji.
Projekt przyznaje także Krajowemu Koordynatorowi Prac Badawczych szerokie uprawnienia oceny ryzyka, w tym możliwość jednostronnego cofnięcia zezwoleń. Brakuje przejrzystych kryteriów i możliwości odwołania się od decyzji.
Wielopoziomowe opinie i ryzyka proceduralne
Nowelizacja wymaga uzyskania opinii trzech organów – Policji, Straży Pożarnej i zarządcy ruchu drogowego. Branża proponuje uproszczenie tego procesu do zwykłego poinformowania o planowanych testach. Zwraca także uwagę na błąd w projekcie, który uniemożliwi testowanie pojazdów po utracie homologacji z powodu montażu systemów badawczych.
Problemem jest również zapis o rejestracji dźwięku wewnątrz pojazdu. Branża argumentuje, że narusza to prywatność uczestników testów i przepisy o ochronie danych osobowych. Postuluje ograniczenie obowiązku nagrań do sytuacji niezbędnych i jasno określonych.
Polska traci pozycję na tle regionu
Podczas gdy inne kraje regionu dynamicznie wspierają rozwój motoryzacji autonomicznej, Polska pozostaje w tyle. Niemcy zlegalizowały pełną autonomię pojazdów od 2021 roku i już teraz osiągnęły rynek wart 3,6 mld USD. Czechy i Słowacja wprowadziły skuteczne mechanizmy wsparcia, podczas gdy w Polsce zagrożona jest przyszłość inwestycji w sektorze B+R.
Branża motoryzacyjna apeluje o rzeczywistą deregulację – uproszczenie procedur i ograniczenie barier biurokratycznych. Od decyzji podejmowanych dziś zależy, czy Polska będzie uczestniczyć w globalnej rewolucji motoryzacyjnej, czy jedynie obserwować ją z boku.
Zobacz również:- AFIR 2025: Polska nie zdąży z budową stacji ładowania. Raport PSNM
- PSNM prowadzi darmowe szkolenia dla samorządów. Rzeszów i Lublin stawiają na czysty transport
- PSNM: Osłabienie limitów CO2 pogłębi podziały w rozwoju e-mobilności w Europie
- Raport PSNM: Elektryki palą się o 14% rzadziej niż spalinowe
Źródło: PSNM
Może Cię również zainteresować
Grudziądzki blok CCGT na finiszu budowy. Rozruch jeszcze w 2025 roku
Budowa nowoczesnej elektrowni gazowo-parowej CCGT w Grudziądzu osiągnęła ponad 90% zaawansowania. Jak zapowiada inwestor – spółka Energa z Grupy ORLEN – jeszcze w tym roku planowany jest rozruch instalacji, a od 2026 r. blok ma świadczyć usługę mocową. Inwestycja wpisuje się w transformację energetyczną i zastępowanie węgla bardziej elastycznymi źródłami.
Polska kluczowym partnerem odbudowy Ukrainy: zielona energia i logistyka
Polska odgrywa kluczową rolę w odbudowie Ukrainy po rosyjskiej agresji. Podczas Ukraine Recovery Conference 2025 w Rzymie, ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska podkreśliła znaczenie zaangażowania Polski w procesy inwestycyjne, logistyczne i energetyczne. Polskie firmy, dzięki innowacyjnym technologiom, mają szansę stać się istotnym partnerem w zrównoważonej odbudowie Ukrainy.
WindEurope walczy z deficytem pracowników – nowe praktyki i cele dla młodych
WindEurope intensyfikuje działania na rzecz wzmocnienia ścieżek zawodowych i zwiększenia liczby wykwalifikowanych pracowników dla europejskiego sektora energetyki wiatrowej. Organizacja dołączyła do Europejskiego Sojuszu na rzecz Praktyk Zawodowych (EAfA), zobowiązując się do promocji karier technicznych oraz rozwijania oferty staży i praktyk w branży wiatrowej.
MIT rozdaje 1,2 mln dolarów na innowacje. Poznaj nowe przełomowe badania
MIT Energy Initiative (MITEI) przyznało ponad 1,2 mln dolarów na wsparcie siedmiu nowatorskich projektów badawczych z zakresu energii. W ramach programu Seed Fund naukowcy otrzymają po 175 tys. dolarów na rozwój swoich pomysłów przez dwa lata. Projekty obejmują szerokie spektrum tematów: od recyklingu metali ziem rzadkich po nowatorskie metody zarządzania energią w centrach danych.
Baltpool ostrzega: Polska potrzebuje danych, a nie spekulacji o biomasie
W ostatnich tygodniach w Polsce nasiliły się obawy dotyczące potencjalnego niedoboru biomasy. Jednak eksperci podkreślają, że nie ma twardych dowodów potwierdzających te przypuszczenia. Baltpool, międzynarodowa giełda biomasy, wzywa do oparcia toczącej się debaty na danych i faktach, a nie spekulacjach.
Międzynarodowe fundusze klimatyczne wsparły czystą energię miliardami
Międzynarodowe fundusze klimatyczne (MCF) przeznaczyły 7,8 mld USD na projekty czystej energii w latach 2015-2024. Najwięcej środków trafiło do Azji i Afryki. Fundusze te przyczyniają się do realizacji transformacji energetycznej poprzez finansowanie projektów wytwarzania energii, magazynowania oraz sektora końcowego.
Komentarze