Enerad
Porównaj oferty
Reklama

Polska elektromobilność przyspiesza – kiedy dogonimy Europę?

Nowy raport „Polish EV Outlook” pokazuje, że Polska może osiągnąć unijny poziom rejestracji aut elektrycznych już za mniej niż 4 lata. Kluczowe będą dopłaty, rozwój infrastruktury i zmiany cen pojazdów.

Polska na drodze do europejskiego poziomu elektromobilności

Z najnowszego raportu „Polish EV Outlook”, opracowanego przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) i F5A, wynika, że Polska zbliża się do średniego poziomu rejestracji samochodów elektrycznych w Unii Europejskiej. Według prognoz, już za mniej niż 4 lata polski rynek BEV (Battery Electric Vehicles) może osiągnąć wskaźniki notowane dziś w UE.

Krytyczny rok 2026 i znaczenie dopłat

Rok 2026 będzie kluczowy dla rozwoju elektromobilności w Polsce – to ostatni okres obowiązywania publicznych dopłat z programu „NaszeEauto”. Eksperci przewidują, że po zakończeniu wsparcia nastąpi krótkotrwały spadek rejestracji BEV, ale już w 2027 r. segment ten powróci na ścieżkę wzrostu. Wpłyną na to zarówno unijne regulacje emisji, jak i coraz bardziej konkurencyjne ceny aut elektrycznych.

Ten spadek jest naturalnym zjawiskiem, które obserwowaliśmy wcześniej nie tylko w Polsce, ale również na wielu innych, europejskich rynkach. Po obniżeniu popytu w II połowie 2026 r., w 2027 r. segment BEV ponownie wróci na ścieżkę wzrostu. Będzie to m.in. konsekwencja konieczności realizacji obowiązku redukcji emisji wynikającego z unijnego rozporządzenia 2019/631. Koncerny, które w latach 2025-2026 nie wypełniły minimalnych limitów sprzedaży pojazdów zeroemisyjnych, będą musiały to nadrobić w roku 2027. Równie ważną przyczyną prognozowanego wzrostu jest rozbudowa infrastruktury ładowania i postępujące wyrównywanie kosztów nabywania ICE i BEV.

Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM

Prognozy: nawet 700 tys. BEV do 2030 roku

Optymistyczny scenariusz zakłada, że do 2030 r. liczba rejestracji osobowych i dostawczych BEV wzrośnie do ok. 197 tys. rocznie, a po polskich drogach będzie jeździć ponad 700 tys. takich pojazdów – niemal 7 razy więcej niż obecnie. W 2029 r. udział BEV w rynku może być porównywalny do obecnych wyników Niemiec lub Francji, choć do czołówki europejskiej, na czele z Danią, Polska zbliży się dopiero około 2035 r.

Ceny aut elektrycznych coraz bliżej spalinowych

Raport wskazuje na malejącą różnicę cenową między pojazdami elektrycznymi a spalinowymi. W I połowie 2025 r. średnia cena ważona nowych „elektryków” była o około 20% wyższa niż aut spalinowych, podczas gdy rok wcześniej różnica wynosiła aż 39%. Wynika to m.in. ze wzrostu cen pojazdów z silnikiem spalinowym oraz rosnącej popularności mniejszych, tańszych modeli BEV.

Powodem zmniejszenia tej różnicy jest m.in. wzrost cen samochodów spalinowych oraz zwiększone zainteresowanie Polaków mniejszymi (i tańszymi) „elektrykami”. Istotne znaczenie ma jednak również realny spadek cen BEV. Dla przykładu średnia ważona cena samochodów elektrycznych segmentu C w ciągu roku zmniejszyła się ze 176 849 zł do niecałych 174 748 zł. Różnica może nie jest znacząca, ale obrazuje trend, który w kolejnych miesiącach będzie miał coraz bardziej pozytywny wpływ na rozwój elektromobilności w Polsce.

Albert Kania, dyrektor operacyjny F5A New Mobility Research and Consulting

Struktura rynku i geografia rejestracji BEV

Największym zainteresowaniem cieszą się auta segmentu D (28% rejestracji w 2025 r.), jednak najszybciej rośnie sprzedaż SUV-ów segmentu B. Aż 82% nowych BEV rejestrowanych jest przez firmy, choć udział ten lekko spadł względem ubiegłego roku. Najwięcej pojazdów elektrycznych zarejestrowano w Warszawie (23% krajowego parku), a liderem wśród województw pozostaje mazowieckie (prawie 33 tys. rejestracji). Najmniej BEV jest w województwach warmińsko-mazurskim, opolskim i lubuskim.

Wpływ elektromobilności na zapotrzebowanie na energię

Według raportu, nawet dynamiczny rozwój floty BEV nie spowoduje gwałtownego wzrostu zużycia energii elektrycznej – w 2035 r. dodatkowe zapotrzebowanie wyniesie niecałe 2,6% względem poziomu z 2024 r. (169 TWh według danych PSE).

Interaktywna analiza rynku i przyszłość elektromobilności

Raport „Polish EV Outlook” dostępny jest w cyfrowej, interaktywnej formie, umożliwiającej analizę danych, wizualizację trendów i tworzenie własnych zestawień. Obejmuje on również szczegółowe dane dotyczące infrastruktury ładowania, rynku transportu ciężkiego oraz zmian cenowych i modelowych w segmencie e-mobility.

Więcej informacji oraz możliwość zamówienia pełnego raportu można znaleźć na stronie: polishevoutlook.pl.

Zobacz również:

Źródło: PSNM

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

Enerad.pl

enerad.pl to branżowy portal informacyjny o energii i OZE. Publikujemy aktualności, analizy rynkowe oraz zestawienia ofert i produktów. W naszym serwisie znajdziesz także ogłoszenia branżowe oraz profile firm i producentów.

🔍 Obserwuj nas, aby być na bieżąco: X (Twitter) | LinkedIn

Może Cię również zainteresować

Trendy i polityki rynku hybryd plug-in: Chiny, Europa i USA w porównaniu

Trendy i polityki rynku hybryd plug-in: Chiny, Europa i USA w porównaniu

Rynek hybryd plug-in (PHEV) w latach 2021-2024 rozwijał się dynamicznie w Chinach, stagnował w USA i notował spadki w Europie. Analizujemy przyczyny tych zmian oraz różnice w politykach regulacyjnych trzech największych rynków PHEV na świecie.

12.11.2025
Elektromobilność Wiadomości z rynku
VSB Polska rozpoczyna budowę jednego z największych parków hybrydowych w Polsce – 303 MWp w Brzezince

VSB Polska rozpoczyna budowę jednego z największych parków hybrydowych w Polsce – 303 MWp w Brzezince

VSB Polska rozpoczęła budowę nowoczesnego parku hybrydowego w województwie dolnośląskim. Inwestycja o mocy 303 MWp obejmuje fotowoltaikę, magazyn energii oraz elementy infrastruktury wspierające transformację energetyczną regionu.

10.11.2025
Fotowoltaika Wiadomości z rynku
UE i Brazylia wspólnie wzmacniają rynki węglowe – Deklaracja liderów podczas COP30

UE i Brazylia wspólnie wzmacniają rynki węglowe – Deklaracja liderów podczas COP30

Unia Europejska i Brazylia zacieśniają współpracę na rzecz globalnych rynków węglowych. Podczas COP30 w Belém podpisano Deklarację liderów, która ma przyspieszyć wdrażanie polityk cenowych CO2 i wspierać realizację celów Porozumienia Paryskiego.

10.11.2025
Rynek energii i biznes Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
COP30: UE przyspiesza transformację energetyczną – kluczowe inwestycje w OZE i magazyny energii

COP30: UE przyspiesza transformację energetyczną – kluczowe inwestycje w OZE i magazyny energii

Podczas szczytu COP30 przewodnicząca Komisji Europejskiej podkreśliła postępy w globalnej transformacji energetycznej. UE stawia na potrojenie mocy OZE do 2030 roku, rozwój infrastruktury i wsparcie dla Afryki.

10.11.2025
Magazyny energii Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Local content i repolonizacja łańcuchów dostaw na EuroPOWER & OZE POWER

Local content i repolonizacja łańcuchów dostaw na EuroPOWER & OZE POWER

Podczas 42. edycji konferencji EuroPOWER & OZE POWER w Warszawie Minister Aktywów Państwowych Wojciech Balczun podkreślił znaczenie local content i repolonizacji łańcuchów dostaw dla transformacji energetycznej i rozwoju polskiej gospodarki.

10.11.2025
Energia elektryczna Wiadomości z rynku
Prezes URE rozpoczyna konsultacje dotyczące magazynów energii operatorów systemów elektroenergetycznych

Prezes URE rozpoczyna konsultacje dotyczące magazynów energii operatorów systemów elektroenergetycznych

Urząd Regulacji Energetyki ogłosił konsultacje dotyczące magazynów energii posiadanych przez operatorów systemów elektroenergetycznych. Celem jest sprawdzenie zainteresowania innych podmiotów przejęciem i eksploatacją tych instalacji.

10.11.2025
Energia elektryczna Wiadomości z rynku
Zobacz pozostałe artykuły