Enerad
Porównaj oferty
Reklama

Polska ładowarka do e-ciężarówek zwiększy ich udział w rynku?

Firma ABB wprowadza nową technologię ładowania – HVC360. Jest to rozwiązanie skierowane dla ciężarówek elektrycznych, które ma potencjał zrewolucjonizować rynek. Wszystko dzięki maksymalnej mocy 360 kW, którą można dostarczyć nawet na odległość do 100 m od szafy zasilającej. Elastyczność i wydajność to cechy, które są kluczowe dla właścicieli flot, takich jak elektryczne ciężarówki bądź autobusy. ABB HVC360 zajmuje 50% mniej miejsca niż stacje starszej generacji; wymaga również mniej okablowania AC. Jest to szczególnie istotne dla e-busów, które muszą operować na ograniczonej przestrzeni miejskich zajezdni. Co więcej, funkcja dynamicznego ładowania pozwala na racjonalny „rozdział” mocy do poszczególnych stacji, zależnie od liczby podłączonych pojazdów lub ich parametrów.

polska ładowarka do e-ciężarówek zwiększy ich udział w rynku

Odejście od diesla: ekologiczny imperatyw

Według najnowszych badań ICCT ciężarówka elektryczna emituje o 63% mniej szkodliwych związków niż odpowiednik z silnikiem diesla przez cały cykl życia baterii. Rozwój sieci energetycznej na rzecz dekarbonizacji zwiększy jedynie tę różnicę. Mimo to dziś ciężkie pojazdy elektryczne stanowią jednocyfrowy procent wszystkich sprzedanych elektryków. Dlaczego? Jednym z powodów jest niedostatek odpowiedniej infrastruktury ładowania.

W czerwcu 2023 r. uruchomiono w Polsce 49 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (112 punktów), zwiększając w ten sposób ich całkowitą liczbę do 2885. Te stacje oferują łącznie 5709 punktów ładowania. Większość z nich to wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej albo równej 22 kW.

Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA, podkreślił, że w pierwszej połowie 2023 r., choć ogólny wzrost liczby nowo uruchomionych ładowarek był umiarkowany (o 7% rok do roku), to wzrost w segmencie stacji szybkich (DC) był bardzo znaczący – prawie 150% rok do roku. Chociaż to pozytywna informacja, Mazur zauważył też, że nadal nie ma w Polsce stacji ładowania, które są przystosowane do obsługi elektrycznych samochodów ciężarowych, a to już nie jest optymistyczna wiadomość.

Zmiana na rynku e-trucków i e-busów

Liczba publicznych stacji do ładowania w Polsce wynosi ponad 2800, co jest dobrą informacją dla kierowców samochodów elektrycznych, ale nie dla posiadaczy ciężkich pojazdów z napędem bateryjnym. Dlaczego? Ponieważ oni potrzebują „mocniejszej” infrastruktury. To właśnie na tym polu ABB HVC360 ma szansę wprowadzić znaczącą zmianę.

Elektromobilność w przypadku autobusów i ciężarówek ma ogromne znaczenie, ponieważ w ogólnej puli pojazdów to właśnie te środki komunikacji generują niemal połowę emisji w transporcie. Mimo że autobusy i ciężarówki stanowią zaledwie 4 proc. wszystkich pojazdów na świecie.

Polska z globalnym wkładem w rozwój ABB HVC360

Za rozwój i wdrożenie ABB HVC360 odpowiada zespół inżynierów i naukowców z Korporacyjnego Centrum Technologicznego ABB w Krakowie współpracujący z zespołami ABB E-mobility z innych krajów. Polacy zaznaczyli swój udział m.in. na polu testowania i weryfikacji rozwiązań wraz z ich pilotażowym wdrożeniem oraz przy innych pracach inżynieryjnych, w tym dostosowaniu oprogramowania i jego integracji z innymi produktami.

Dostępność ABB HVC360 na rynkach europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie zaplanowano na wrzesień 2023 r.

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

Enerad.pl

enerad.pl to branżowy portal informacyjny o energii i OZE. Publikujemy aktualności, analizy rynkowe oraz zestawienia ofert i produktów. W naszym serwisie znajdziesz także ogłoszenia branżowe oraz profile firm i producentów.

🔍 Obserwuj nas, aby być na bieżąco: X (Twitter) | LinkedIn

Może Cię również zainteresować

Energa Obrót zapewni energię dla Rafinerii Gdańskiej do 2028 roku

Energa Obrót zapewni energię dla Rafinerii Gdańskiej do 2028 roku

Energa Obrót wygrała przetarg Rafinerii Gdańskiej na dostawy energii elektrycznej do 2028 roku. Umowa obejmuje ponad 2 TWh energii i umacnia pozycję Energi jako kluczowego partnera biznesowego w regionie.

18.11.2025
Energia elektryczna Wiadomości z rynku
ORLEN z decyzją środowiskową dla Baltic East – druga morska farma coraz bliżej realizacji

ORLEN z decyzją środowiskową dla Baltic East – druga morska farma coraz bliżej realizacji

Projekt Baltic East, druga morska farma wiatrowa Grupy ORLEN, otrzymał kluczową decyzję środowiskową. Inwestycja o mocy 1 GW zasili ponad 1,25 mln gospodarstw domowych czystą energią i otwiera drogę do udziału w pierwszej polskiej aukcji offshore wind.

18.11.2025
Energia elektryczna Wiadomości z rynku
Inwestycje w OZE osiągnęły 807 mld USD w 2024 roku – raport IRENA

Inwestycje w OZE osiągnęły 807 mld USD w 2024 roku – raport IRENA

Globalne inwestycje w transformację energetyczną wzrosły do rekordowych 2,4 bln USD w 2024 r., jednak tempo wzrostu w sektorze OZE wyraźnie spowolniło.

18.11.2025
OZE Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
CPK rozpoczyna przygotowania do pierwszego odwiertu geotermalnego

CPK rozpoczyna przygotowania do pierwszego odwiertu geotermalnego

Centralny Port Komunikacyjny podpisał umowę na przygotowanie dokumentacji dla pierwszego odwiertu geotermalnego. To krok w stronę wykorzystania odnawialnych źródeł energii na terenie nowego lotniska w Nowym Oryszewie.

18.11.2025
Efektywność energetyczna Wiadomości z rynku
TAURON EKO Premium zasili stacje ładowania eTAURON w 2026 roku

TAURON EKO Premium zasili stacje ładowania eTAURON w 2026 roku

TAURON zakontraktował zieloną energię EKO Premium dla swojej sieci stacji ładowania eTAURON na 2026 rok. Dzięki temu niemal wszystkie ładowarki koncernu będą korzystać z energii pochodzącej wyłącznie z OZE, wspierając rozwój elektromobilności i redukcję emisji CO2.

18.11.2025
Elektromobilność Wiadomości z rynku
Cyfrowy bliźniak EC Elbląg. Energa rozwija zaawansowane narzędzia AI w energetyce

Cyfrowy bliźniak EC Elbląg. Energa rozwija zaawansowane narzędzia AI w energetyce

Energa wdraża kolejny projekt typu digital twin. Wirtualny model Elektrociepłowni Elbląg ma usprawnić zarządzanie złożonym układem wytwórczym i wesprzeć planowanie inwestycji. Pierwsze funkcjonalności pojawią się w 2026 roku. Cyfrowy bliźniak EC Elbląg – po co powstaje? Elektrociepłownia Elbląg to dziś trzy różne źródła energii: blok biomasowy, kotłownia rezerwowo-szczytowa oraz ostatni kocioł węglowy, który w zmniejszonej […]

17.11.2025
Efektywność energetyczna Wiadomości z rynku
Zobacz pozostałe artykuły