Polska ładowarka do e-ciężarówek zwiększy ich udział w rynku?
Firma ABB wprowadza nową technologię ładowania – HVC360. Jest to rozwiązanie skierowane dla ciężarówek elektrycznych, które ma potencjał zrewolucjonizować rynek. Wszystko dzięki maksymalnej mocy 360 kW, którą można dostarczyć nawet na odległość do 100 m od szafy zasilającej. Elastyczność i wydajność to cechy, które są kluczowe dla właścicieli flot, takich jak elektryczne ciężarówki bądź autobusy. ABB HVC360 zajmuje 50% mniej miejsca niż stacje starszej generacji; wymaga również mniej okablowania AC. Jest to szczególnie istotne dla e-busów, które muszą operować na ograniczonej przestrzeni miejskich zajezdni. Co więcej, funkcja dynamicznego ładowania pozwala na racjonalny „rozdział” mocy do poszczególnych stacji, zależnie od liczby podłączonych pojazdów lub ich parametrów.

Odejście od diesla: ekologiczny imperatyw
Według najnowszych badań ICCT ciężarówka elektryczna emituje o 63% mniej szkodliwych związków niż odpowiednik z silnikiem diesla przez cały cykl życia baterii. Rozwój sieci energetycznej na rzecz dekarbonizacji zwiększy jedynie tę różnicę. Mimo to dziś ciężkie pojazdy elektryczne stanowią jednocyfrowy procent wszystkich sprzedanych elektryków. Dlaczego? Jednym z powodów jest niedostatek odpowiedniej infrastruktury ładowania.
W czerwcu 2023 r. uruchomiono w Polsce 49 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (112 punktów), zwiększając w ten sposób ich całkowitą liczbę do 2885. Te stacje oferują łącznie 5709 punktów ładowania. Większość z nich to wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej albo równej 22 kW.
Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA, podkreślił, że w pierwszej połowie 2023 r., choć ogólny wzrost liczby nowo uruchomionych ładowarek był umiarkowany (o 7% rok do roku), to wzrost w segmencie stacji szybkich (DC) był bardzo znaczący – prawie 150% rok do roku. Chociaż to pozytywna informacja, Mazur zauważył też, że nadal nie ma w Polsce stacji ładowania, które są przystosowane do obsługi elektrycznych samochodów ciężarowych, a to już nie jest optymistyczna wiadomość.
Zmiana na rynku e-trucków i e-busów
Liczba publicznych stacji do ładowania w Polsce wynosi ponad 2800, co jest dobrą informacją dla kierowców samochodów elektrycznych, ale nie dla posiadaczy ciężkich pojazdów z napędem bateryjnym. Dlaczego? Ponieważ oni potrzebują „mocniejszej” infrastruktury. To właśnie na tym polu ABB HVC360 ma szansę wprowadzić znaczącą zmianę.
Elektromobilność w przypadku autobusów i ciężarówek ma ogromne znaczenie, ponieważ w ogólnej puli pojazdów to właśnie te środki komunikacji generują niemal połowę emisji w transporcie. Mimo że autobusy i ciężarówki stanowią zaledwie 4 proc. wszystkich pojazdów na świecie.
Polska z globalnym wkładem w rozwój ABB HVC360
Za rozwój i wdrożenie ABB HVC360 odpowiada zespół inżynierów i naukowców z Korporacyjnego Centrum Technologicznego ABB w Krakowie współpracujący z zespołami ABB E-mobility z innych krajów. Polacy zaznaczyli swój udział m.in. na polu testowania i weryfikacji rozwiązań wraz z ich pilotażowym wdrożeniem oraz przy innych pracach inżynieryjnych, w tym dostosowaniu oprogramowania i jego integracji z innymi produktami.
Dostępność ABB HVC360 na rynkach europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie zaplanowano na wrzesień 2023 r.
Może Cię również zainteresować
Wojna o baterie. CATL pozywa Hithium za kopiowanie ogniw 587 Ah
Chiński gigant baterii CATL pozwał konkurenta Hithium o nieuczciwą konkurencję. Pozew może zagrozić planowanemu debiutowi Hithium na giełdzie w Hongkongu.
ORLEN wprowadza SAF na lotniskach w Polsce. Nowe paliwo zmniejszy emisje CO2
ORLEN rozpoczął sprzedaż nowego rodzaju paliwa lotniczego – SAF (Sustainable Aviation Fuel). Od teraz samoloty startujące z Warszawy, Krakowa i Katowic mogą tankować bardziej ekologiczne paliwo, które ogranicza emisję gazów cieplarnianych zarówno podczas produkcji, jak i spalania w silnikach odrzutowych.
Bawaria z rekordem: green flexibility uruchamia magazyn energii 15 MW w Immenstadt
W Immenstadt oficjalnie uruchomiono największy bateryjny magazyn energii w Bawarii. Inwestycję zrealizowały green flexibility oraz Allgäuer Überlandwerk. Obiekt dysponuje mocą 15 MW oraz pojemnością 33 MWh. To pierwsza w Niemczech instalacja pracująca w trybie „netzneutral” – neutralnym dla sieci elektroenergetycznej.
Europa walczy o surowce do baterii – stawką przyszłość elektromobilności
Europa stoi w obliczu niedoboru kluczowych surowców niezbędnych do produkcji baterii do pojazdów elektrycznych, co może opóźnić realizację celów dekarbonizacji transportu. Mimo wprowadzenia Aktu o Surowcach Krytycznych, przedstawiciele Komisji Europejskiej, organizacji branżowych oraz europarlamentarzyści ostrzegają przed rosnącym ryzykiem utraty konkurencyjności wobec Chin i USA.
OZE kluczem do tańszego prądu – gminy zarobią miliony na funduszu wiatrakowym
Energia z wiatru odgrywa coraz większą rolę w transformacji energetycznej Polski. Nowe przepisy mają przyspieszyć rozwój lądowych farm wiatrowych i przynieść wymierne korzyści finansowe gminom i ich mieszkańcom. W gminie Potęgowo widać już pozytywne efekty takich inwestycji.
Ekovoltis i LG: zielona energia dla fabryki produkującej 10 milionów urządzeń rocznie
Ekovoltis i LG Electronics podpisały dwuletnią umowę na dostawy energii odnawialnej dla największego zakładu produkcyjnego LG w Europie. Roczne zużycie energii tej fabryki odpowiada zapotrzebowaniu około 25 tysięcy gospodarstw domowych.
Komentarze