Polskie e-paliwa dla lotnictwa? ORLEN i polskie uczelnie łączą siły
ORLEN podpisał umowę z Politechniką Warszawską Filią w Płocku oraz Akademią Górniczo-Hutniczą w Krakowie. Celem jest doskonalenie technologii produkcji paliw syntetycznych. Współpraca obejmuje wymianę wiedzy, realizację projektów badawczych i kształcenie specjalistów. W przyszłości ORLEN planuje stworzenie Pracowni Paliw Syntetycznych, która umożliwi testowanie i optymalizację rozwiązań technologicznych.

ORLEN zacieśnia współpracę z nauką w obszarze paliw syntetycznych
ORLEN podpisał strategiczną umowę z Politechniką Warszawską Filią w Płocku oraz Akademią Górniczo-Hutniczą w Krakowie. Celem jest wspólne opracowanie technologii produkcji paliw syntetycznych, które mogą odegrać kluczową rolę w dekarbonizacji transportu lotniczego. Współpraca obejmie m.in. realizację projektów badawczych, kształcenie przyszłych kadr, wymianę wiedzy eksperckiej oraz wspólne ubieganie się o fundusze na rozwój nowych technologii.
Porozumienie to krok w stronę budowy Pracowni Paliw Syntetycznych – specjalistycznego laboratorium, które umożliwi testowanie i optymalizację procesów produkcji e-paliw. Nowa infrastruktura pozwoli ORLENOWI na weryfikację dostępnych na rynku rozwiązań i rozwój własnego know-how w zakresie syntezy paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego (RFNBO). Jak podkreśla Marcin Wasilewski, Członek Zarządu ds. Technologii w ORLENIE, współpraca z naukowcami to klucz do osiągnięcia konkurencyjności na rynku e-paliw i podejmowania trafnych decyzji inwestycyjnych.
Regulacje UE wymuszają rozwój e-paliw
Unia Europejska konsekwentnie podnosi wymagania dotyczące udziału zrównoważonych paliw lotniczych (SAF) w transporcie. W ramach pakietu Fit for 55 przyjęto rozporządzenie ReFuelEU Aviation, które zobowiązuje przewoźników do stopniowego zwiększania udziału paliw odnawialnych w mieszankach lotniczych. Od 1 stycznia 2025 roku minimalny udział SAF wyniesie 2%, w 2030 roku wzrośnie do 6%, a w 2050 roku ma osiągnąć aż 70%.
Regulacje obejmą również Polskę – wymogi ReFuelEU Aviation będą dotyczyć ośmiu największych lotnisk w kraju. ORLEN już teraz przygotowuje się do dostarczenia odpowiednich wolumenów paliw syntetycznych na krajowy rynek, rozwijając technologie produkcji e-SAF, czyli syntetycznego paliwa lotniczego wytwarzanego z wodoru i wychwyconego dwutlenku węgla.
ORLEN i Yokogawa wspólnie nad cyfrowym modelem produkcji
ORLEN nie ogranicza się jedynie do współpracy z polskimi uczelniami. W 2023 roku koncern podpisał porozumienie z Yokogawa Europe – europejskim oddziałem japońskiej firmy Yokogawa Electric Corporation, specjalizującej się w automatyzacji i modelowaniu procesów przemysłowych. Celem współpracy jest opracowanie i wdrożenie innowacyjnych metod syntezy paliw syntetycznych z wodoru i dwutlenku węgla.
Jednym z kluczowych elementów projektu jest stworzenie „cyfrowego bliźniaka” – wirtualnej repliki zakładu produkcyjnego, która pozwoli na dokładne symulacje i optymalizację procesów technologicznych. Dzięki temu ORLEN będzie mógł wybrać najbardziej efektywne i ekologiczne rozwiązania przed wdrożeniem ich na skalę przemysłową. Nowa instalacja do produkcji e-paliw ma powstać do 2030 roku, a jej planowana zdolność produkcyjna to 70 tys. ton rocznie.
Paliwa syntetyczne – klucz do neutralności klimatycznej transportu lotniczego
Paliwa syntetyczne powstają poprzez połączenie z zielonego wodoru, produkowanego w procesie elektrolizy zasilanej energią odnawialną, z dwutlenkiem węgla wychwyconym z procesów przemysłowych. CO₂ może pochodzić m.in. z cementowni, hut stali czy zakładów przetwarzających biomasę. W efekcie paliwa te mogą znacząco ograniczyć emisję gazów cieplarnianych i zmniejszyć uzależnienie transportu lotniczego od ropy naftowej.
Jedną z największych zalet e-paliw jest ich chemiczne podobieństwo do tradycyjnych paliw ropopochodnych. Dzięki temu mogą być stosowane w istniejących silnikach spalinowych bez konieczności ich modyfikacji. Co więcej, infrastruktura magazynowania, transportu i dystrybucji paliw ropopochodnych może zostać wykorzystana do obsługi syntetycznych odpowiedników bez większych zmian. To oznacza, że wdrożenie e-paliw może przebiegać szybciej i taniej niż inne technologie dekarbonizacji transportu.
Dzięki współpracy z ORLENEM przyspieszymy osiągnięcie neutralności emisyjnej w branży lotniczej. Wspólnie stworzymy innowacyjne, zintegrowane i wysoce autonomiczne systemy cyfrowe – podkreśla Takayuki Matsubara, Prezes Yokogawa Europe.
ORLEN chce być liderem w produkcji e-paliw
Dążenie do neutralności klimatycznej wymusza na branży lotniczej poszukiwanie alternatyw dla paliw kopalnych. ORLEN, jako największa firma paliwowa w Polsce, chce odegrać kluczową rolę w rozwoju rynku e-paliw. Koncern inwestuje w badania, rozwój technologii i budowę nowoczesnej infrastruktury produkcyjnej, aby sprostać rosnącym wymaganiom regulacyjnym i rynkowym.
Podjęta współpraca z polskimi uczelniami oraz partnerami technologicznymi, takimi jak Yokogawa, to krok w stronę budowy silnej pozycji ORLENU w segmencie paliw odnawialnych. Jeśli projekt zakończy się sukcesem, Polska może stać się jednym z europejskich liderów w produkcji zrównoważonych paliw syntetycznych, wspierając transformację sektora lotniczego w kierunku neutralności klimatycznej.
Może Cię również zainteresować
Instalacja fundamentu dla największej farmy wiatrowej ScottishPower
Rozpoczęła się budowa morskiej farmy wiatrowej East Anglia THREE o mocy 1,4 GW. Pierwszy fundament – największy w Europie zainstalowany z wykorzystaniem jack-up vessel – właśnie trafił na dno Morza Północnego.
Technique Solaire buduje aż 341 instalacji PV w Europie za 302 mln euro
Francuska firma, Technique Solaire ogłosiła pozyskanie rekordowych w swojej historii środków w wysokości 302 mln euro. Posłużą one do realizacji 341 projektów fotowoltaicznych w trzech krajach Europy o łącznej mocy 240 MWp. Spółka kontynuuje dynamiczną ekspansję, równocześnie wspierając fundusz Synergie Renouvelable.
Magazyn energii spłonął po 2 tygodniach. Znamy winnego pożaru w Niemczech
W Neuenhaus w Dolnej Saksonii doszło do pożaru domu jednorodzinnego z powodu zapłonu przydomowego magazynu energii. Choć początkowo podejrzewano baterie litowo-żelazowo-fosforanowe, producent wykluczył je jako źródło ognia. Winę poniosło połączenie kilku usterek technicznych.
ORLEN na EKG 2025: gaz filarem bezpieczeństwa energetycznego Polski
ORLEN zapowiada inwestycje rzędu 380 mld zł w polską energetykę do 2035 roku. Kluczową rolę w transformacji ma odegrać gaz, który – według prezesa koncernu Ireneusza Fąfary – będzie gwarantem bezpieczeństwa energetycznego państwa przynajmniej do 2050 roku.
WindEurope: farmy wiatrowe będą wspierać służby w działaniach obronnych
Rosnące zagrożenie atakami fizycznymi i cybernetycznymi na infrastrukturę energetyczną skłania Europę do działania. WindEurope podejmuje nowe współprace, by wzmocnić ochronę turbin wiatrowych. W grę wchodzi m.in. integracja systemów obronnych i energetycznych oraz zastosowanie nowoczesnych technologii cyberbezpieczeństwa.
EHPA krytycznie o projekcie unijnych zasad pomocy publicznej dla zielonego przemysłu
Europejskie Stowarzyszenie Pomp Ciepła (EHPA) opublikowało stanowisko wobec projektu unijnych wytycznych dotyczących pomocy publicznej dla czystego przemysłu Clean Industrial State Aid Framework (CISAF). Organizacja podkreśla, że obecna wersja dokumentu może utrudnić, zamiast przyspieszyć, rozwój kluczowych technologii dla dekarbonizacji przemysłu, w tym pomp ciepła.
Komentarze