Polskie firmy pod presją zmian. 85% działa już na rzecz dekarbonizacji
Znaczenie dekarbonizacji i ochrony środowiska w działalności polskich firm rośnie – wynika z trzeciego odczytu Indeksu Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki (IDPG). W II półroczu 2024 roku wartość indeksu wzrosła do 62 punktów. Aż 59% przedsiębiorstw oblicza swój ślad węglowy, a 85% wdraża lub planuje wdrożyć działania ograniczające emisje. Jednocześnie firmy wciąż odczuwają niskie wsparcie ze strony instytucji publicznych i oczekują umiarkowanej deregulacji obowiązków środowiskowych.

Znaczenie dekarbonizacji w strategii biznesowej
Wartość Indeksu Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki za II półrocze 2024 roku wyniosła 62 punkty, co oznacza wzrost o 1 punkt względem poprzedniego półrocza. Zebrano dane od 157 firm – głównie średnich i dużych, reprezentujących m.in. usługi, przemysł chemiczny, energetykę oraz handel.
Wzrost indeksu, choć niewielki, potwierdza stabilny trend rosnącego znaczenia dekarbonizacji w działalności firm. Najbardziej aktywne pozostają średnie i duże przedsiębiorstwa, które wdrażają konkretne rozwiązania i coraz częściej obliczają swój ślad węglowy.

W II półroczu 2024 r. aż 61% firm zadeklarowało, że znaczenie dekarbonizacji w ich strategii wzrosło, a w 21% organizacji wzrosło ono „znacząco”.
Zobacz również: Polskie firmy chcą budować elektrownię jądrową. Brakuje im pieniędzy i certyfikatów
Szukasz wykonawców do projektów OZE w swojej firmie?
Dodaj darmowe ogłoszenie na enerad.pl i znajdź partnerów do realizacji inwestycji w fotowoltaikę, magazyny energii, pompy ciepła i inne rozwiązania energetyczne.
Dodaj ogłoszenieRosnące zaangażowanie pracowników i inwestycje
Firmy coraz aktywniej angażują pracowników w działania dekarbonizacyjne. 52% respondentów potwierdziło wzrost zaangażowania zespołu, a 10% – znaczny wzrost.

Łącznie 43% przedsiębiorstw zwiększyło nakłady inwestycyjne na działania związane z dekarbonizacją i ochroną środowiska. Tylko 2% firm zadeklarowało spadek nakładów.
Wzrost presji ze strony otoczenia biznesowego
Presja na działania dekarbonizacyjne pochodzi przede wszystkim z rynku – klienci, dostawcy i partnerzy coraz częściej wymagają określonych standardów środowiskowych.

81% firm uznało, że ta presja wzrosła lub wzrosła znacząco. Dla porównania, wzrost wymogów regulacyjnych dostrzegło jedynie 45% firm.
Zobacz również: Polska fotowoltaika w potrzasku administracyjnym. Raport PSF
Problem greenwashingu i ograniczone wsparcie państwa

Zjawisko greenwashingu, czyli pozorowania działań na rzecz klimatu, nadal występuje. 40% respondentów stwierdziło, że problem się nasilił, a 9% zauważyło jego osłabienie.

Jedynie 22% firm dostrzegło wzrost wsparcia ze strony instytucji publicznych, natomiast aż 71% nie odnotowało żadnych zmian w tym zakresie.
Zobacz również: Cena odkupu – sprzedaży energii z fotowoltaiki [net-billing / RCEm: marzec 2025]
Obliczanie śladu węglowego i wdrażanie rozwiązań
Znaczący wzrost dotyczy obliczania śladu węglowego. 59% firm zadeklarowało takie działania, wobec 47% w poprzednim półroczu. 42% firm wdrożyło rozwiązania ograniczające emisje, a kolejne 24% planuje ich wprowadzenie. Tylko 15% organizacji nie planuje działań w tym obszarze.

Deregulacja – oczekiwania firm
Po raz pierwszy IDPG zapytał firmy o ich sentyment wobec deregulacji. 67% respondentów liczy na zmniejszenie regulacji, z czego 45% oczekuje raczej niewielkich zmian.
Michał Hetmański, prezes Fundacji Instrat, skomentował:
– Trwająca dyskusja o obowiązkach regulacyjnych jest potrzebna, ale niech nie znika nam sprzed oczu kluczowy wniosek płynący z tego badania. Z jednej strony firmy oczekują zmniejszenia obowiązków, ale z drugiej przyznają, że wsparcie państwa jest za niskie i oczekują większego. Rząd musi zatem nie tylko wycofywać się, ale też umiejętnie pomagać.
Wnioski i wyzwania
Indeks wskazuje na coraz bardziej realne działania firm. Jak zauważył Piotr Szlagowski-Budacz z Qemetica:
– Indeks Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki staje się platformą służącą dyskusji na temat obecnych i przyszłych wyzwań w tym zakresie.
Z kolei Kamil Sobolewski, główny ekonomista Pracodawców RP, dodał:
– Naszym wspólnym zadaniem pozostaje dostarczenie wiedzy i zasobów małym i średnim przedsiębiorstwom, aby również podjęły aktywne działania w tym zakresie.
Źródło: Trzeci odczyt Indeksu Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki, Fundacja Instrat, Pracodawcy RP
Może Cię również zainteresować
Czechy: Nowy program E.ON pozwala zarobić 200 euro za udział w bilansowaniu sieci
Nowa inicjatywa w Czechach pozwala mieszkańcom zarabiać na dostosowywaniu zużycia energii do potrzeb sieci. Partnerstwo Delta Green i E.ON Czechia wpisuje się w rosnący trend wirtualnych elektrowni (VPP).
ContourGlobal zainwestuje 1,6 GW w magazyny energii we Włoszech
ContourGlobal przejmuje projekty BESS o mocy 1,6 GW i pojemności do 9,5 GWh we Włoszech. Inwestycje mają kluczowe znaczenie przed wrześniowymi aukcjami MACSE i wzmacniają pozycję firmy w transformacji energetycznej.
Biometan szansą dla Polski? Do 2035 roku możliwa produkcja 5 mld m³ rocznie
Do 2035 roku Polska może osiągnąć roczną produkcję biometanu na poziomie nawet 5 mld m³ – wynika z najnowszego raportu Banku Gospodarstwa Krajowego. Choć obecnie działa tylko jedna instalacja, w przygotowaniu jest już 30 kolejnych. To istotny krok na drodze do uniezależnienia się od rosyjskiego gazu i realizacji założeń planu REPowerEU.
EIB wydał 7,79 mld euro na drogi i lotniska sprzeczne z celami klimatycznymi
Europejski Bank Inwestycyjny (EIB) udzielił w latach 2021-2024 ponad 7 miliardów euro pożyczek na budowę nowych dróg, rozbudowę lotnisk i inne inwestycje transportowe zwiększające emisje CO2. Tak wynika z najnowszej analizy organizacji Transport & Environment (T&E). Działania te podważają klimatczne deklaracje EIB, który w 2021 roku ogłosił się „bankiem klimatycznym UE”.
Rekordowy czerwiec 2025: energia słoneczna największym źródłem prądu w UE
Po raz pierwszy w historii fotowoltaika wygenerowała najwięcej energii elektrycznej w Unii Europejskiej – wyprzedzając zarówno atom, jak i wiatr. Czerwiec 2025 okazał się przełomowym miesiącem dla transformacji energetycznej w Europie.
BMW Group: Rośnie sprzedaż aut elektrycznych i modeli MINI. Solidne wyniki za II kwartał 2025 roku
BMW Group zakończyło drugi kwartał 2025 roku z pozytywnym wynikiem sprzedaży, mimo trudnej sytuacji na rynku motoryzacyjnym – globalna sprzedaż wzrosła o 0,4% r/r. Wzrosty napędzały auta elektryczne (+18,5% od początku roku), nowe modele MINI (+17,3%) oraz rekordowy wynik BMW M GmbH (ponad 100 tys. pojazdów).
Komentarze