Porsche inwestuje w przyszłość, ale rewiduje strategię elektromobilności
Mimo wyraźnych inwestycji w rozwój, Porsche ogranicza ambicje związane z elektromobilnością. Firma przeznaczy w 2025 roku aż 1,3 mld euro na rozwój produktów, oprogramowania i baterii, jednocześnie rewidując plany produkcji aut elektrycznych i ponownie stawiając na silniki spalinowe.

Porsche stawia na inwestycje, ale wraca do silników spalinowych
W pierwszym kwartale 2025 roku Porsche AG wykazało silne zaangażowanie w transformację technologiczną – zarówno pod względem produktów, jak i struktury organizacyjnej. Firma zainwestuje w tym roku dodatkowe 1,3 mld euro m.in. w rozwój portfolio modeli, oprogramowania oraz w technologię akumulatorów. Jednocześnie spółka ogłosiła korektę prognoz finansowych oraz znaczące zmiany w strategii elektromobilności.
Wyniki finansowe i wyzwania rynkowe
Porsche zakończyło pierwszy kwartał 2025 roku ze spadkiem przychodów do 8,86 mld euro (spadek o 1,7% r/r) oraz drastycznym spadkiem zysku operacyjnego – o 40,6% do 760 mln euro. Rentowność operacyjna wyniosła 8,6% wobec 14,2% rok wcześniej. Wpływ na to miały m.in. trudna sytuacja gospodarcza, zmiany geopolityczne oraz specjalne wydatki inwestycyjne.
Dostawy samochodów w tym okresie spadły do 71 470 sztuk (spadek z 77 640), przy czym szczególnie dotkliwy spadek odnotowano w Chinach – aż o 42%. Wzrost odnotowano natomiast w Ameryce Północnej (o 37%), m.in. dzięki nadrabianiu opóźnień z poprzedniego roku.
Rewizja strategii elektromobilności
Mimo że udział samochodów zelektryfikowanych wzrósł do 39% (26% to auta elektryczne, 13% hybrydy plug-in), Porsche zdecydowało się wyraźnie zrewidować swoją strategię EV. Producent zrezygnował z planów samodzielnego rozwoju produkcji baterii przez spółkę zależną Cellforce Group. Zamiast tego Porsche skupi się na rozwoju modeli z silnikami spalinowymi (ICE) oraz hybrydowych wersji już istniejących modeli.
Jednym z przykładów zmiany kierunku jest decyzja o powrocie do oferty spalinowej wersji Macana – modelu, który w wersji elektrycznej sprzedał się w liczbie 14 185 sztuk w pierwszym kwartale. Nadal rozwijana jest też elektryczna wersja 718 Boxstera i Caymana, a także nowy SUV elektryczny K1, który ma być pozycjonowany powyżej Cayenne.
Inwestycje w ogniwa i dostosowanie organizacji
W ramach strategicznego partnerstwa z VARTA AG, Porsche nabyło większościowy pakiet w spółce V4Smart, odpowiedzialnej za rozwój wielkoformatowych ogniw litowo-jonowych. To działanie ma zapewnić producentowi stabilne dostawy wysokowydajnych baterii.
Jednocześnie firma zainwestowała już około 200 mln euro w konkretne projekty modernizacyjne i technologiczne. Pozostałe środki mają zostać rozdysponowane w ciągu roku, mimo że – jak zaznacza CFO dr Jochen Breckner – będą one mieć krótkoterminowo negatywny wpływ na wyniki w roku obrotowym 2025.
Korekta prognoz na 2025 rok
W związku z wyżej opisanymi zmianami, Porsche zaktualizowało swoje prognozy na 2025 rok:
- Przychody: 37–38 mld euro (wcześniej 39–40 mld),
- Rentowność sprzedaży: 6,5–8,5% (wcześniej 10–12%),
- Marża przepływów pieniężnych: 4–6% (wcześniej 7–9%),
- Marża EBITDA: 16,5–18,5% (wcześniej 19–21%),
- Udział EV w sprzedaży: 20–22% (bez zmian).
Na ostrożną prognozę wpłynęły m.in. napięcia geopolityczne, rosnące koszty dostaw oraz nowe amerykańskie taryfy celne obowiązujące od kwietnia 2025 roku.
Zobacz również:
- EV pobijają kolejne rekordy w Polsce. Licznik Elektromobilności I kwartał 2025
- Analiza IEA: Rekordowy rok dla baterii EV – globalny popyt przekroczył 1 TWh
- Najlepiej sprzedające się samochody elektryczne na świecie – styczeń 2025
Źródło: Porsche AG
Może Cię również zainteresować
Westpac i UOB finansują 100MW magazyn energii Bramley w Wielkiej Brytanii
Australiański Westpac oraz singapurski UOB udzielają finansowania dłużnego dla projektu Bramley BESS w Hampshire – jednej z największych działających instalacji magazynowania energii w Europie. Inwestycja ma znaczenie strategiczne dla brytyjskiego systemu elektroenergetycznego.
Niemcy i Wielka Brytania połączą się podmorskim rurociągiem wodorowym
GASCADE i National Gas planują stworzenie podmorskiego połączenia wodorowego między Niemcami a Wielką Brytanią. Projekt ma wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne Europy, wspierać dekarbonizację przemysłu i zwiększyć elastyczność rozwijającej się gospodarki wodorowej.
Przełom w produkcji zielonego wodoru. Koreańczycy pokazali system działający wyłącznie dzięki słońcu
Koreański Instytut Maszyn i Materiałów (KIMM) opracował nową technologię, która może zrewolucjonizować produkcję wodoru przy użyciu naturalnego światła słonecznego. Dzięki uproszczeniu procesu i zwiększeniu wydajności ogniw fotoelektrochemicznych, możliwa staje się masowa i opłacalna produkcja zielonego wodoru.
Hydrogen Bank: UE rozdaje 992 mln euro. Hiszpania i Norwegia zgarniają najwięcej
Komisja Europejska przeznacza prawie 1 mld euro na rozwój zielonego wodoru w ramach Hydrogen Bank. Wsparcie otrzyma 15 projektów, głównie w Hiszpanii i Norwegii. Celem jest produkcja 2,2 mln ton odnawialnego wodoru w dekadę. To ważny krok, ale eksperci wskazują na bariery infrastrukturalne.
Ponad 2,5 mld zł na „Dystrybucję kolejową 4.0.” – PGE modernizuje sieć zasilającą kolej
PGE otrzymała ponad 2,56 mld zł na modernizację sieci dystrybucyjnej dla kolei. Projekt zwiększy bezpieczeństwo, jakość energii i umożliwi integrację OZE z infrastrukturą kolejową.
Zmiany w zagospodarowaniu elektroodpadów coraz bliżej. Resort klimatu szykuje nowe obowiązki dla użytkowników PV
Ministerstwo Klimatu i Środowiska pracuje nad nowelizacją przepisów dotyczących zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Projekt zakłada m.in. nowe obowiązki dla użytkowników starszych paneli fotowoltaicznych oraz wprowadzenie instytucji autoryzowanego przedstawiciela dla zagranicznych firm. Nowela ma dostosować polskie przepisy do unijnego prawa i może wejść w życie jeszcze w tym roku.
Komentarze