Port of Leith prezentuje pierwszy na świecie system zasilania statków zielonym wodorem
13 marca 2025 – Port of Leith, Szkocja – W Porcie Leith w ramach pilotażowego programu zaprezentowano pierwszy na świecie system zasilania statków zielonym wodorem. Nowatorskie rozwiązanie ma na celu redukcję emisji dwutlenku węgla podczas postoju jednostek w porcie i zostało opracowane przez Innovate UK oraz Departament Transportu Wielkiej Brytanii (DfT) we współpracy z Forth Ports, Targe Towing, Logan Energy, PlusZero i Waterwhelm.

Nowoczesna technologia dla portów przyszłości
Projekt łączy zaawansowane technologie uzdatniania wody, odzysku ciepła odpadowego i produkcji wodoru, aby dostarczać czystą energię do operacji portowych. Dzięki temu holowniki Targe Towing w Porcie Leith mogą wykorzystywać zielony wodór jako źródło energii podczas postoju, eliminując konieczność używania emisyjnych generatorów diesla.
Inicjatywa jest częścią Clean Maritime Demonstration Competition Round 4 (CMDC4) – programu finansowanego przez brytyjski Departament Transportu (DfT) i realizowanego przez Innovate UK. CMDC4 należy do większego programu UK SHORE, którego budżet wynosi 236 mln funtów i który koncentruje się na opracowaniu technologii niezbędnych do dekarbonizacji brytyjskiego sektora żeglugi.
Prezentacja technologii i pokaz działania
W wydarzeniu uczestniczyła Fiona Hyslop, Sekretarz ds. Transportu Szkocji, a także przedstawiciele branży i łańcucha dostaw wodoru. Goście mogli zobaczyć działanie systemu zasilania wodorowego oraz wziąć udział w dyskusjach dotyczących przyszłości czystej energii w transporcie morskim. Projekt wpisuje się również w strategię Forth Green Freeport (FGF), wspierającą rozwój gospodarki wodorowej i rynku paliw alternatywnych w regionie.
Dzięki technologii Waterwhelm, do produkcji zielonego wodoru wykorzystywana jest uzdatniona woda ściekowa z pobliskiej oczyszczalni, co pozwala ograniczyć zużycie zasobów wodnych. W procesie elektrolizy, prowadzonym przez Logan Energy, woda jest rozkładana na tlen i wodór, który następnie zasila wodorowy silnik spalinowy (HICE) opracowany przez PlusZero Power. Wygenerowana w ten sposób energia elektryczna dostarcza zasilanie do cumujących jednostek, eliminując konieczność używania dieslowskich agregatów.
Wypowiedzi kluczowych uczestników projektu
Fiona Hyslop, Sekretarz ds. Transportu Szkocji, podkreśliła znaczenie projektu:
„To pierwszy na świecie system zasilania statków zielonym wodorem, który pomoże w redukcji emisji dwutlenku węgla z portów. Cieszy mnie, że Port of Leith jest liderem w implementacji innowacyjnych rozwiązań, które mogą zostać wdrożone w innych portach w Wielkiej Brytanii i na świecie.”
Stuart Wallace, Dyrektor Generalny Forth Ports, zaznaczył:
„To przełomowa inicjatywa dla Forth Ports i Targe Towing, wpisująca się w nasze zobowiązanie do osiągnięcia neutralności węglowej do 2042 roku. Jesteśmy dumni, że Targe Towing zostało nominowane do prestiżowej nagrody Tug Innovation of the Year.”
Mniej CO2 w transporcie morskim
System zasilania statków zielonym wodorem w Porcie Leith stanowi ważny krok w kierunku dekarbonizacji portów i żeglugi, demonstrując potencjał wodoru jako alternatywy dla paliw kopalnych. Jego sukces może przyczynić się do wdrażania podobnych rozwiązań w innych portach na świecie, wspierając globalne działania na rzecz neutralności klimatycznej w sektorze morskim.
Źródło: forthports.co.uk
Może Cię również zainteresować
WindEurope walczy z deficytem pracowników – nowe praktyki i cele dla młodych
WindEurope intensyfikuje działania na rzecz wzmocnienia ścieżek zawodowych i zwiększenia liczby wykwalifikowanych pracowników dla europejskiego sektora energetyki wiatrowej. Organizacja dołączyła do Europejskiego Sojuszu na rzecz Praktyk Zawodowych (EAfA), zobowiązując się do promocji karier technicznych oraz rozwijania oferty staży i praktyk w branży wiatrowej.
MIT rozdaje 1,2 mln dolarów na innowacje. Poznaj nowe przełomowe badania
MIT Energy Initiative (MITEI) przyznało ponad 1,2 mln dolarów na wsparcie siedmiu nowatorskich projektów badawczych z zakresu energii. W ramach programu Seed Fund naukowcy otrzymają po 175 tys. dolarów na rozwój swoich pomysłów przez dwa lata. Projekty obejmują szerokie spektrum tematów: od recyklingu metali ziem rzadkich po nowatorskie metody zarządzania energią w centrach danych.
Baltpool ostrzega: Polska potrzebuje danych, a nie spekulacji o biomasie
W ostatnich tygodniach w Polsce nasiliły się obawy dotyczące potencjalnego niedoboru biomasy. Jednak eksperci podkreślają, że nie ma twardych dowodów potwierdzających te przypuszczenia. Baltpool, międzynarodowa giełda biomasy, wzywa do oparcia toczącej się debaty na danych i faktach, a nie spekulacjach.
Międzynarodowe fundusze klimatyczne wsparły czystą energię miliardami
Międzynarodowe fundusze klimatyczne (MCF) przeznaczyły 7,8 mld USD na projekty czystej energii w latach 2015-2024. Najwięcej środków trafiło do Azji i Afryki. Fundusze te przyczyniają się do realizacji transformacji energetycznej poprzez finansowanie projektów wytwarzania energii, magazynowania oraz sektora końcowego.
Wrześniowa aukcja na premię kogeneracyjną: 16,5 TWh energii do wsparcia
Prezes Urzędu Regulacji Energetyki ogłosił trzecią w tym roku aukcję na premię kogeneracyjną. Wsparcie obejmie sprzedaż energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji. Do rozdysponowania pozostaje ponad 152 mln zł. Aukcja odbędzie się w dniach 22-24 września 2025 r.
Włochy i Ukraina rozpoczynają partnerstwo na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
W Rzymie podpisano Memorandum of Understanding między włoską Terna a ukraińskim NPC Ukrenergo. Porozumienie zakłada współpracę w zakresie zarządzania systemami elektroenergetycznymi oraz wymianę doświadczeń i technologii. Wydarzenie odbyło się podczas Ukraine Recovery Conference 2025.
Komentarze