Jaka taryfa: G11 czy G12?

3.76 /5
(Ocen: 21)

Zastanawiasz się jaka taryfa / oferta sprzedaży prądu jest dla Ciebie najbardziej korzystna: G11 czy G12? Warto pochylić się nad tym zagadnieniem, ponieważ dopasowana do naszych potrzeb taryfa pozwoli nam obniżyć rachunki za energię elektryczną. Uwolniony rynek energii sprawia, że oferta dla klientów indywidualnych jest coraz ciekawsza, a propozycje większości sprzedawców opierają się właśnie o te dwie taryfy. Jeżeli chcesz się dowiedzieć, która z nich jest dla Ciebie bardziej atrakcyjna, to koniecznie zapoznaj się z naszym artykułem.

Jakie są podstawowe taryfy dla domu?

Zanim przejdziemy do rozstrzygania, którą taryfę wybrać: G11 czy G12, to na początek warto poznać nieco bliżej obydwa warianty:

  • Taryfa G11 – to najczęściej wybierana, uniwersalna taryfa dla standardowego odbiorcy prądu w gospodarstwie domowym. Cechą charakterystyczną jest stała cena energii elektrycznej we wszystkie dni i wszystkie godziny doby (tzw. rozliczenie jednostrefowe).
  • Taryfa G12 – umożliwia rozliczanie zużytego prądu w dwóch strefach czasowych doby (tzw. rozliczenie dwustrefowe). Strefa z niższą stawką taryfową obowiązuje przez 10h w ciągu doby i jest to tzw. dolina nocna, natomiast strefa z wyższą stawką taryfową obowiązuje przez 14h w ciągu doby i dzieli się na: tzw. szczyt przedpołudniowy oraz tzw. szczyt popołudniowy. Konkretne godziny obowiązywania niższych/wyższych stawek określane są przez poszczególne firm energetyczne.

Taryfa G11 czy G12? Można to szybko obliczyć!

Specjalnie dla Was, jako pierwsi w Polsce stworzyliśmy prosty mechanizm, dzięki któremu można porównać, która taryfa sprzedawcy jest dla nas bardziej opłacalna G11 czy G12?

Wystarczy, że porównamy czy Próg opłacalności taryf G11/G12 (Po) jest mniejszy czy też większy od naszego zużycia energii w godzinach szczytu (Zs%).

Po to Próg opłacalności taryf G11/G12 obliczony przy pomocy Eneratora (wartość wyrażana w %).

Zs% to Zużycie energii w godzinach szczytu, w stosunku do całkowitego zużycia w danym okresie (wartość wyrażana w %).

Jeżeli Zużycie energii w godzinach szczytu jest mniejsze od Po najkorzystniejsza jest taryfa dwustrefowa – G12.
gdy Po > Zs% wybieramy G12

Jeżeli Zużycie energii w godzinach szczytu jest większe od Po najkorzystniejsza jest taryfa jednostrefowa – G11
gdy Po < Zs% wybieramy G11

Przykład:
W ciągu miesiąca Pani Ludwika z Warszawy zużyła 200 kWh energii, w tym 150 kWh w godzinach szczytu (między 6:00 a 13:00 oraz 15:00 a 22:00) oraz 50 kWh w strefie pozaszczytowej (między 22:00 a 6:00 oraz 13:00 a 15:00). Procentowe zużycie energii w strefie szczytowej u Pani Ludwiki wyniosło 75,00% (150kWh/200kWh=0,75). Po dla danego zużycia energii w RWE wynosi 70% a więc jest wyższy od procentowego zużycia energii w szczycie Pani Ludwiki. Pani Ludwika powinna wybrać taryfę G11, gdyż jest dla niej bardziej opłacalna, niż taryfa G12.

Alternatywnie: jeśli Pan Henryk zużył 300 kWh energii, w tym 200 kWh poza szczytem oraz 100 kWh w szczycie to procentowe zużycie energii w strefie szczytowej wyniosło u Pana Henryka 33%. Próg opłacalności w RWE na poziomie 70% oznacza, że dla Pana Henryka bardziej opłacalna będzie taryfa G12 (Po=70% > Zs%=33%).

Zmiana taryfy z G11 na G12 lub odwrotnie – jak to zrobić?

Gdy udało Wam się obliczyć, która taryfa jest dla Was korzystniejsza, to nie pozostaje Wam nic innego, jak zmienić dotychczasową taryfę. Co należy zrobić?

Powinniśmy wysłać odpowiednio uzupełniony wniosek o zmianę taryfy do naszego Operatora Systemu Dystrybucyjnego. Część firm umożliwia wysłanie wniosku poprzez formularz elektroniczny na swojej stronie www.

Z czym się wiąże i jakie są koszty zmiany taryfy w ramach grupy G?

Jeżeli dokonujemy zmiany taryfy z G11 na G12 to pracownik naszego dystrybutora wymieni nam licznik z jednostrefowego na dwustrefowy. Jeżeli natomiast decydujemy się na zmianę taryfy G12 na G11 nie zawsze wiąże się to ze zmianą licznika, gdyż niektóre typy liczników dla G12 można zaprogramować na tryb pracy jednostrefowej czyli G11. Dokonana przez nas zmiana taryfy w ramach grupy G nie obciąża nas żadnymi kosztami finansowymi – nasz dystrybutor lub sprzedawca nie pobiera za to od nas żadnych opłat. Tak więc, wymiana/dostosowanie licznika nic nas nie kosztuje!

A co jeśli nie taryfa G11 i G12?

Taryfy G11 i G12 to nie jedyne opcje dla odbiorców domowych. Być może korzystniejszym rozwiązaniem dla naszego portfela będzie wybór np.:

  • Taryfy G12w – taryfa weekendowa. Jest to zmodyfikowana taryfa G12, w której strefa z niższą stawką taryfową oprócz doliny dziennej oraz doliny nocnej obowiązuje przez cały weekend (zazwyczaj od 22:00 w piątek do 6:00 w poniedziałek). Zazwyczaj do strefy z niższą stawką taryfową zaliczamy również święta i dni wolne od pracy.
  • Taryfy przedpłatowa – (często oznaczana p lub e, np. G11p). Aby z niej korzystać musimy posiadać licznik przedpłatowy. W taryfie przedpłatowej płacimy za energię elektryczną „z góry” kupując (w kasach sprzedawcy, przez telefon, Internet czy w specjalnych urządzeniach nazywanych Energomatami) określoną przez nas liczbę kWh i korzystamy z niej aż do wyczerpania (tzw. podobnie jak w przypadku pre-paid w telefonii komórkowej).
Dodaj komentarz
guest
70 komentarzy
Najnowsze
Najstarsze Najpopularniejsze
Inline Feedbacks
View all comments
Marta
Marta
22 lutego 2022 22:42

Podpisuję nową umowę z PGE z taryfa G11. Chciałam odrazu na G12w ale odpisano że najpierw podpisanie umowy potem ewentualna zmiana. Nie rozumiem, ale OK. Proszę o radę ale łopatologicznie jak sprawdzić która taryfa będzie korzystna. Gdzie odczytywać te dane zużycia w danych godzinach. Nie mam pojęcia.

Eugeniusz
Eugeniusz
16 lutego 2022 20:26

Witam. Jaką taryfę wybrać przy fotowoltaice? Do tej pory mam G12w.Zmieniać ,czy zostawić G12w?

wiesław
wiesław
24 października 2021 20:09

witam
Umowę na pobór prądu mam z ENEA Taryfa C12A . Chciałbym zmienić na G12W. Prowadziłem firmę do końca 2020roku do tej pory tj.końca pozdżiernika pomimo złożenia wniosku w BOK o zmianę z osoby fizycznej prowadzącą działalność gospodarczą na osobę fizyczna na fakturach dalej widnieje nazwa firmy i za zużycie prądu płacę jakbym prowadził działalność.Proszę o wskazówki jak mogę to zmienić pomimo kilkukrotnych prób na infolinii nie udało się tego wyegzekwować.Podobno było już wystawione zlecenie.

Michał
Michał
27 maja 2021 19:06

Witam zainstalowałem właśnie pompe ciepła i panele fotowoltaiczne. Firma która montowała mi panele radziła mi wybrac taryfę G11. Zastananawiam się jednak nad G12W ponieważ w lato pompe ustawiłem żeby tylko włączała się w porze dnia kiedy jest Słońce żeby nagrzać wodę bieżącą, lecz w zimę Pompa będzie chodzila całą dobę żeby jeszcze grzać dom, a z reguły w nocy jest zimniej także zakładam że będzie więcej pracować. Co by Pani doradziła? Korzystam z usług ENEA.

elwa
elwa
22 czerwca 2020 13:07

Mam licznik przedpłatowy, taryfa G11. Jaki duży jest debet?

Krzysiek
Krzysiek
28 grudnia 2020 09:15
Odpowiedz do:  elwa

w ogóle go nie ma… skończą Ci się kWh i prąd się wyłącza i tyle….

Karol40
Karol40
27 maja 2020 06:29

Mnie najbardziej rozśmieszają komentarze, w których „niewolnicy” taryfy G12 są zachwyceni tym, że muszą suszyć włosy o 10:00, ciasto piec o 4 rano a pierdnąć między 13-15 bo wtedy jest taniej:) Owszem, gdyby żyć w ten sposób to będzie taniej ale co to za życie…

Rynio
Rynio
13 lutego 2021 21:23
Odpowiedz do:  Karol40

100/100

Jerzy
Jerzy
5 października 2022 18:37
Odpowiedz do:  Karol40

Nie masz racji. Wszystko zależy od tego, jaki prowadzisz tryb życia. Ja pracuję na własny rachunek, w domu przy kompie i najchętniej między 20:00 a 2:00. Wstaję ok.11:00-12:00. W ciągu dnia „korzystam z życia” 🙂 nierzadko poza domem. Jeśli jestem, po południu robię pranie. Piekarnik i zmywarka chodzą po 22:00, bo wtedy jestem w domu. Nie jestem niewolnikiem G12, po prostu ta taryfa pasuje do mojego rytmu. Nie są to jakieś gigantyczne oszczędności, ale jednak wychodzi mi taniej. Kiedy pracowałem od 9:00 do 17:00 i największa aktywność przypadała na godziny ranne i późne popołudniowe/wieczorne byłem na G11, tak więc „normalnym” G12 chyba nie polecam. Ale ja nigdy nie kładłem się spać przed 2:00, stąd pomysł zmiany taryfy.

Magda
Magda
10 września 2019 13:11

A ja mam pytanie z innej bajki. Jaka taryfę powinnam mieć dla działalności pt pokoje gościnne inaczej wynajem miejsc noclegowych dla pracowników? Oczywiście działalność będę prowadzić jako firma?

DSL
DSL
12 lutego 2019 14:19

Witam – mam pytanie czy taryfa G12 obowiązuje w każdy dzień tygodnia tj w sobotę i niedziele również?

Marcin
Marcin
3 kwietnia 2021 19:29
Odpowiedz do:  DSL

G12 w każdy dzień tygodnia. G12w w każdy dzień tygodnia oprócz weekendów. W tym przypadku w weekend obowiązuje TYLKO niższa cena od piątku od 22 do poniedziałku do 6 rano

Arek
Arek
14 stycznia 2019 20:05

Witam. posiadam taryfę G12 i wg. kalkulatora (i rachunków Energi też) wychodzi o wiele drożej niz w taryfie G11, np 500 kW/h /2m-ce gdzie 30% to dzienna taryfa, 70% nocna , rachunek wychodzi 228zł, gdzie w G11-155zł. W G-12 opłata za dystrybucję 90zł, a w G11 7,50zł. Jak wejde w historie moich opłat to czasami po 100 zł przepłacałem. Czym to jest spowodowane? Pozdrawiam

tomek
tomek
15 grudnia 2018 15:30

Przez internet zmieniłem taryfę z dwustrefowej na jedno podstawową 0,24 gr. Na pierwszej fakturze mam 1 kWh 0, 27 gr. ! Dlaczego ? Energa.

zdzisław
zdzisław
24 września 2018 22:36

Wszyscy Państwo piszecie o opłacie za zużytą energię,ale proszę zwrócić uwagę jakie są dodatkowe koszty naliczane przez dostawcę ,które strasznie generują cenę

Natalia
Natalia
13 lipca 2018 19:16

Witam 🙂
Czy ktoś może mi powiedzieć jaka jest różnica między taryfą G11 a G11k i co symbolizuje ta magiczna literka „k”?

Łukasz
Łukasz
5 kwietnia 2021 12:07
Odpowiedz do:  Natalia

To, że płacisz opłatę handlową w ramach promocji. Ja właśnie będę walczył aby mieć zwykłe G11. Parę miesięcy temu przy zawieraniu umowy nie dali mi innego wyboru.. Teraz wiem że mnie wmanewrowali. Niby 100 gratis na start ale opłaty dodatkowe duże.

MAGDA
MAGDA
13 lipca 2018 15:33

Witam, zuzycie energii za 2m-ce 568kWh, rachunek 365zl, wiec skad w waszym kalkulatorze cena 341zl?Czy to kalkulator przeklamuje, czy moze moj operator oszukuje? Pozdrawiam

Agnieszka Fodrowska
Agnieszka Fodrowska
16 lipca 2018 09:31
Odpowiedz do:  MAGDA

Dzień dobry,

Pani Magdo, a czy mogłaby Pani podać kod pocztowy, zużycie w szczycie oraz taryfę, dla których była robiona kalkulacja.

Pozdrawiam
Agnieszka
enerad.pl

Beata
Beata
18 kwietnia 2018 13:00

Mam pytanie obecnie mam 740 kWh zuzycie prądu rachunek wynosi 440 zl, rachunki są co 2 miesiące. Jaką taryfe powinnam wybrac zeby zmniejszyc rachunki?

Barbara
Barbara
18 kwietnia 2018 13:07
Odpowiedz do:  Beata

Dzień dobry,

zapraszam do naszego kalkulatora cen prądu (https://enerad.pl/prad/porownywarka-kalkulator-cen-pradu/). Tam warto manipulować zmiennymi, np zużyciem prądu w szczycie (to bardzo istotne przy wyborze taryfy). Mże Pani wtedy najłatwiej zobaczyć, która oferta będzie dla Pani najbardziej odpowiednia.

Pozdrawiam,
Barbara
zespół enerad.pl

romka
romka
5 lutego 2018 20:57

Czy posiadając licznik przedpłatowy mogę korzystać z taryfy weekendowej?

Barbara
Barbara
6 lutego 2018 08:27
Odpowiedz do:  romka

Dzień dobry,

licznik najprawdopodobniej ma tę funkcje. Pytanie jednak, czy Pani sprzedawca energii udostępnia tę ofertę dla licznika pre-paid. A tego dowie się Pani bezpośrednio w biurze obsługi firmy energetycznej lub na infolinii.

Pozdrawiam,
Barbara
zespół enerad.pl

Piotr
Piotr
3 lutego 2018 17:32

Witam, mam pytanie, czy jak w weekend skończy mi się doładowanie, to licznik odłączy, czy jedzie do poniedziałku 6,00 w minus?
za info dziękuję, Piotr

Barbara
Barbara
5 lutego 2018 08:40
Odpowiedz do:  Piotr

Dzień dobry,

Panie Piotrze wszystko zależy od ustawień licznika – część nie ma możliwości zrobienia debetu, więc odłącza prąd.

Pozdrawiam,
Barbara
zespół enerad.pl

grzegorz
grzegorz
22 lipca 2017 08:06

krótko ja ma mam g12 w rozliczeniu 6 miesiecznym płace około 300zł mniej .pozdrawiam

Ewa Rozkosz
Ewa Rozkosz
20 kwietnia 2017 19:41

2 osoby pracujące,taryfa G11, zużycie 333-350!! KWh /2 m-ce ,rachunki prognozowane płatne co 2 m-ce = 417 pln. Wszystkie żarówki led, kuchnia i wszystkie urządzenia elektr., ogrzewanie gazowe. Chyba sporo płacimy RWE… taryfa G12 raczej nie, bo wieczorem padamy..
Warszawa, których operatorów państwo polecacie?
Myślimy o połączeniu prądu z gazem.., jesteśmy też z innymi urzędzeniami w smart dom..

Arkadiusz
Arkadiusz
20 sierpnia 2017 18:53
Odpowiedz do:  Ewa Rozkosz

Pani Rozkosz ,lepiej niech pani żarówki wymieni na zwykłe bo oczy mogą źle reagować.A tu nie ma co oszczędzać jak na siłę trują i organizmy niszczą.Dzięki urzędnikom z UE.

Anna
Anna
2 października 2022 14:11
Odpowiedz do:  Ewa Rozkosz

Prosze zmienić rozliczenie miesieczne bez prognozy tez ak miałam na 2 osoby z prognoza zmienilam okres rozliczeniowy na miesieczny bez prognozy o całkiem inne rozliczenie taryfy nie zmienialam mam g11

MoniaAJ
MoniaAJ
9 marca 2017 21:32

Mam G12 już drugi kwartał, suszę włosy w tańszych godzinach i puszczam pralkę też tak lub po 22:00, oszczędności aż 30-35% w skali m-ca od 129-119zł do 84-73zł, a używam dużo mikrofali poza godzinami tańszymi…, czyli dla mnie rewelacja!

Mirek
Mirek
17 listopada 2016 22:02

A co mam zrobić jeśli na założenie licznika w firmie Energa czekam cztery miesiące i to pytanie kieruje do państwa z Energa,telefony do biura obsługi chyba z 20 razy i tylko cały czas ten sam temat dodam ze dzwonie z zagranicy a rachunki za telefon place w euro……..możne czas zmienić dostawce

Patrycja
Patrycja
3 listopada 2016 16:34

Witam.
Piszę z prośbą o udzielenie informacji czy też rady. Chcę kupić piec akumulacyjny dynamiczny (mam możliwość tylko ogrzewania elektrycznego) w domu wszystko na prąd łącznie z boilerem. Czy opłaca mi się zmiana taryfy na g12w na rok tylko że względu na sezon grzewczy?

Edward
Edward
3 listopada 2016 14:03

Witam. posiadam taryfę G12 i wg. kalkulatora (i rachunków Energi też) wychodzi o wiele drożej niz w taryfie G11, np 500 kW/h /2m-ce gdzie 30% to dzienna taryfa, 70% nocna , rachunek wychodzi 228zł, gdzie w G11-155zł. W G-12 opłata za dystrybucję 90zł, a w G11 7,50zł. Jak wejde w historie moich opłat to czasami po 100 zł przepłacałem. Czym to jest spowodowane? Pozdrawiam

Maciek
Maciek
25 października 2016 12:05

Piszecie Państwo odnośnie licznika przedpłatowego, że:

„W tym celu powinniśmy się zwrócić do naszego dystrybutora, który dokonuje instalacji na własny koszt. W tych taryfie przedpłatowej często nie jest pobierana opłata abonamentowa lub jest o 50% tańsza, co powoduje, że całkowite koszty zakupu energii u tego samego sprzedawcy, np. w taryfie G11p są niższe niż w taryfie G11. ”

co jest nie do końca prawdą.
Opłaty są pobierane i to wcale niemałe, bo ponad 300,-zł w przypadku licznika jednofazowego oraz coś ok. 700,-zł w przypadku dwufazowego (o ile dobrze pamiętam, bo ceny podaję z pamięci, sprzed jakiegoś już czasu z firmy Energa). U innych dostawców jest równie drogo i niechętnie instalują takie liczniki. Nie wspominając już o tym, że prąd wychodzi drogo, a i opłaty abonamentowe (czy jak tam się one różnorodnie nazywają, bo nawet ich nazw nie zapamiętuję) są również i to wcale niemałe.

old44
old44
20 października 2016 10:29

Czy mozna posiadac taryfé G12 i G12 w -jednoczesnie?
Czy mozna odczytac na zegarze elektronicznym godziny licznika nocnego tzn.od-do zwlaszcza przy zmianie czasu z letniego na zimowy i odwrotnie.
Jakie sá godziny szczytu dopoludniowego i popoludniowego i czy ma ty wplyw na cene

ete
ete
3 czerwca 2016 20:30

Ostatnio borykam się z problemem. Energa Operator w lutym br zmieniła taryfę: w aneksie G11 na G12 w a w rzeczywistości na liczniku cyfrowym widnieje taryfa G12 u. Co to jest za taryfa G12 u ? Skąd ta rozbieżność?

Agnieszka Fodrowska
Agnieszka Fodrowska
6 czerwca 2016 10:26
Odpowiedz do:  ete

Witam, proszę skontaktować się z firmą Energa Operator – na pewno operator wyjaśni skąd taka rozbieżność.

Pozdrawiam
Agnieszka
enerad.pl

Bogusław
Bogusław
6 maja 2016 22:11

Witam!!!
czy zmieniając dostawcę prądu mogę jednocześnie zlecić zmianę taryfy.??

Agnieszka Fodrowska
Agnieszka Fodrowska
9 maja 2016 10:01
Odpowiedz do:  Bogusław

Witam, Panie Bogusławie w umowie z nowym sprzedawcą prądu nie można wnioskować o zmianę taryfy. By zmienić taryfę na inną należy spełnić określone warunki, ponadto np. zmiana z G11 na G12 może wiązać się z wymianą licznika. W przypadku taryf C i G właścicielem urządzeń rozliczeniowych jest właściwy OSD.

Pozdrawiam
Agnieszka
enerad.pl

Krzysztof
Krzysztof
16 lutego 2016 11:03

Pani Agnieszko!
Mam taryfę G12 . Stan obecny obu pomiarów wygląda następująco:
Dzienna 24540 , nocna 23834 , czyli niemal po równo .
Czy w takiej sytuacji jest sens wyboru G11 , a może lepiej zdecydować się na opcję weekendową ? Proszę o radę . Pozdrawiam Krzysztof .
ps. W sezonie letnim dogrzewamy wodę bojlerem el. w taryfie nocnej , natomiast w sezonie grzewczym piecem CO węglowym .

Agnieszka Fodrowska
Agnieszka Fodrowska
17 lutego 2016 10:05
Odpowiedz do:  Krzysztof

Witam, Panie Krzysztofie taryfa G11 byłaby dla Pana dobrym rozwiązaniem jeśli zużycie energii elektrycznej w szczycie wynosiłoby u Pana ok. 70%.By się upewnić, czy taryfa G12 jest dla Pana nadal opłacalna, to proszę sobie policzyć ile prądu w ciągu doby zużywa Pan w poszczególnych strefach, krótka instrukcja jak to zrobić jest w moim komentarzu: https://enerad.pl/rynek-energii/prad-dla-domu/jaka-taryfa-g11-czy-g12/#comment-1994 . Jeśli z Pana wyliczeń wyjdzie, że lepszym rozwiązaniem jest nadal dla Pana taryfa dwustrefowa, to zastanowiłabym się nad taryfą G12w. Według mnie jest znacznie wygodniejsza niż G12. Dlaczego? Takie prace jak np. odkurzanie, pranie można zostawić sobie na weekend i nie trzeba tych czynności wykonywać po godzinie 22 w środku tygodnia. Poza tym, w weekendy zawsze zużywamy więcej prądu, bo domownicy spędzają więcej czasu w swoich czterech kątach 😉

Zachęcam Pana również do sprawdzenia ofert sprzedawców prądu w naszej porównywarce: https://enerad.pl/prad/porownywarka-kalkulator-cen-pradu/ gdyż nie tylko zmiana taryfy może być dla Pana korzystnym rozwiązaniem.

Pozdrawiam
Agnieszka
enerad.pl

Krzysztof
Krzysztof
17 lutego 2016 11:38
Odpowiedz do:  Agnieszka Fodrowska

Dziękuję .
Tak jak pisałem wcześniej i jak można wywnioskować zużycie prądu w moim domu kształtuje się różnie , w zależności od pory roku . I jak pokazuje wieloletnia suma poboru jest na poziomie 50/50 . Choć np. za ubiegły rok pobór prądu w szczycie wyniósł 63%
Też myślę , że G12w będzie dobrym rozwiązaniem , ale wiąże się to z podwyżką o kilka groszy za kWg . Tak poinformowano mnie w PGE . Jeśli zaś zobowiążę się nie zmieniać dostawcy prądu przez trzy lata , to tej podwyżki nie będzie . Czyli w sumie nic za darmo , ale może warto spróbować ?
Krzysztof.

Agnieszka Fodrowska
Agnieszka Fodrowska
17 lutego 2016 12:28
Odpowiedz do:  Krzysztof

Proszę pamiętać, że nie musi Pan być skazany przy wyborze oferty tylko na PGE. Na rynku energetycznym mamy wielu alternatywnych sprzedawców, którzy mogą zaoferować Panu lepsze warunki niż dotychczasowy sprzedawca. Wydaję mi się również, że umowa na trzy lata niekoniecznie jest dobrym rozwiązaniem przy obecnie zmieniającym się rynku energetycznym. Lepiej postawić na krótszy termin (np. 12 miesięcy) – proszę mieć na uwadze, że mamy coraz więcej ofert, sprzedawcy coraz śmielej walczą o klientów, a tym samym ceny powinny być niższe. Blokowanie się trzyletnią umową może sprawić, że w przyszłości będzie Pan płacił więcej za prąd niż inni odbiorcy. Oczywiście jest też ryzyko, że ceny prądu pójdą w górę, ale tego nie jesteśmy w stanie niestety przewidzieć. Proszę dobrze rozważyć wszystkie opcje.
Pozdrawiam
Agnieszka
enerad.pl

Iwona
Iwona
16 lutego 2016 07:02

Witam,

Płacę ogromne rachunki za prąd w taryfie G11, jestem w trakcie załatwiania ekspertyzy licznika. Mam nową instalacje, wszystkie nowe (energooszczędne) urządzenia AGD. Jest nas dwoje, wiec pralkę uruchamiam 2 razy w tygodniu, zmywarkę 3 razy w tyg, piekarnik elektryczny powiedzmy ze 2 godziny w tygodniu.
2 dość mocne komputery 24 godziny na dobe z idle na czas snu (ok 6-7 godzin).
Zużycie energii według licznika 2900 kwh za 6 miesięcy, zużycie wedlug watomierza na 1 komputer ok 4 kwh/doba. Czy pomimo takiego użycia komputerów, gdybym całąreszte czynności wykonywała w godzinach pozaszczytowych opłacałaby mi się taryfa G12E (Tauron – 21-7 i 13-15)? Komputery będą poustawiane w tryb oszczędny z uśpieniem na czas nieużywania.

Agnieszka Fodrowska
Agnieszka Fodrowska
16 lutego 2016 09:40
Odpowiedz do:  Iwona

Witam, Pani Iwono, według moich obliczeń około połowy energii w Pani domu zużywają dwa komputery. Jeśli udałoby się Pani pozostałe sprzęty używać tylko w godzinach pozaszczytowych, to warto byłoby rozważyć zmianę taryfy. Ze swojej strony polecam taryfę weekendową, w której niższą cenę prądu ma Pani również w sobotę, niedzielę i dni ustawowo wolne od pracy. Proszę pamiętać, że prąd pobiera także oświetlenie – może byłoby warto zastanowić się nad bardziej energooszczędnymi rozwiązaniami?

Zachęcam również Panią do skorzystania z naszej porównywarki: https://enerad.pl/prad/porownywarka-kalkulator-cen-pradu/ , gdzie będzie mogła Pani podać swoje miesięczne zużycie, a także zużycie prądu w szczycie i nasza porównywarka wskaże Pani nie tylko jaka taryfa będzie korzystniejsza, ale także lepsze oferty. Bo być może, po prostu korzysta Pani z usług drogiego sprzedawcy prądu, a przy Pani miesięcznym zużyciu będzie możliwe obniżenie rachunku nawet o kilkadziesiąt złotych. Pozdrawiamy.

Daniel
Daniel
13 lutego 2016 02:07

Witam
Proszę o wyjaśnienie dotyczące kalkulatora, podaje np. takie dane: Licznik 3-faz., zużycie miesięczne 600kW (Energa/Pomorskie) i taki uzyskuje wynik: dla taryfy G11 – ok. 200zl natomiast dla G12 – 300 zl (dla zużycia 40% w szczycie) – czyli dla licznika dwutaryfowego wychodzi drożej, pomimo większego zużycia poza szczytem ??? Nie powinno być odwrotnie ???
Nawet jak ustawię na 0% w szczycie czyli całość zużycia poza szczytem – to nadal wychodzi drożej o kilkanascie zł niż w tarfie G11.
Czy może robię coś nie tak ???

Agnieszka Fodrowska
Agnieszka Fodrowska
16 lutego 2016 09:26
Odpowiedz do:  Daniel

Witam, Panie Danielu, a moglibyśmy prosić o link do Pana kalkulacji? Ewentualnie może to być kod pocztowy. Zweryfikujemy Pana uwagi. Pozdrawiamy.

paablof
paablof
26 grudnia 2015 19:56

witam

kupiłem mieszkanie w starej kamienicy na śląski gdzie do tej porty mieszkanie było ogrzewanie grzałkami w piecach kaflowych – piece zburzyliśmy ale licznik na dwie taryfy zostawiliśmy
zużywamy około 555kw na 2 mc za co płacimy około 282zł- da się mniej?
mam pompce C.O. + duże akwarium i zwykłe urządzenia RTV i Agd

Agnieszka Fodrowska
Agnieszka Fodrowska
28 grudnia 2015 10:48
Odpowiedz do:  paablof

Drogi paablof, licznik na dwie taryfy to dobre rozwiązanie. Natomiast, moje pytanie jest takie: czy kupujesz prąd od sprzedawcy z urzędu? Jeśli tak, to polecam poszukać alternatywnej i tańszej firmy energetycznej, aktualne oferty znajdziesz: https://enerad.pl/prad/porownywarka-kalkulator-cen-pradu/ . Pozdrawiam 🙂

Maciej
Maciej
5 grudnia 2015 18:38

A co wtedy, gdy prąd poza szczytem zużywam jedynie w sezonie grzewczym ? a tak to tylko lodówka ?

Agnieszka Fodrowska
Agnieszka Fodrowska
14 grudnia 2015 11:41
Odpowiedz do:  Maciej

Panie Macieju, według nas nadal korzystniejszym rozwiązaniem będzie taryfa G12. Na pewno zaoszczędzi Pan na kosztach prądu w sezonie grzewczym, które w zależności od Pana domu/mieszkania mogą być całkiem wysokie. Pozdrawiamy.

a
a
17 listopada 2015 14:09

w biurze obsługi poinformowano mnie iż zmaiana taryfy z g12 na g11 jest możliwa tylko wówczas jeśli poniose dodatkowy koszt 50 zl miesecznie a w opisie pisze iz to za darmo

Agnieszka Fodrowska
Agnieszka Fodrowska
17 listopada 2015 14:45
Odpowiedz do:  a

Szanowna/y a, możesz nam zdradzić w jakiej firmie energetycznej chciałaś/eś zmienić taryfę? Łatwiej będzie nam się dowiedzieć czegoś więcej w tym temacie. Pozdrawiamy serdecznie 🙂

Jerzy Bąk
Jerzy Bąk
30 października 2015 12:35

>>Taryfa G12 – umożliwia rozliczanie zużytego prądu w dwóch strefach czasowych doby (tzw. rozliczenie dwustrefowe). Strefa z niższą stawką taryfową obowiązuje przez 10h w ciągu doby: w godz. 22.00-6.00 (tzw. dolina nocna) oraz w godz. 13.00-15.00 (tzw. dolina dzienna). Strefa z wyższą stawką taryfową obowiązuje przez 14h w ciągu doby: w godz. 6.00-13.00 (tzw. szczyt przedpołudniowy) oraz w godz. 15.00-22.00 (tzw. szczyt popołudniowy).<<

Uprzejmie proszę o wyjaśnienie jakiego czasu dotyczy powyższa informacja – letniego czy zimowego? Czy dwutaryfowy zegar w dniu dzisiejszym (30.10.2015) może włączyć taryfę G12 w „dolinie dziennej” o godzinie 12.00? W takim razie dolina nocna wypadnie od 20.00 do 4.00. Brak synchronizacji zegara włączającego piece z zegarem licznika może powodować wyższe koszty…

Agnieszka Fodrowska
Agnieszka Fodrowska
17 listopada 2015 14:43
Odpowiedz do:  Jerzy Bąk

Drogi Jerzy, w taryfie G12 nie ma podziału na czas letni i zimowy – takie same stawki za prąd obowiązują od 1 stycznia do 31 grudnia. Wszystko (np. włączenie się zegara, jego synchronizacja) zależy od samego zegara, który posiadasz. Jeśli nie zaktualizuje się on samodzielnie, to niestety ta czynność będzie leżała po Twojej stronie. W tym dniu lepiej mieć na oku swoje urządzenia, jeśli nie chcemy ponieść wyższych kosztów związanych z poborem prądu. Pozdrawiamy 🙂

qaz
qaz
19 października 2015 13:42

Poproście jakiegoś gimnazjalistę, niech wam poprawi tę „praktyczną informację”. Zawiera błąd merytoryczny przez co staje się bezużyteczny.

Krysia
Krysia
18 kwietnia 2019 12:45
Odpowiedz do:  qaz

Nauczyciel się znalazł, może idź strajkować ;p

qaz
qaz
19 października 2015 11:04

„Po to Próg opłacalności taryf G11/G12 obliczony przy pomocy Eneratora (wartość wyrażana w %)”

Co to znaczy? Co to za bełkot?

Agnieszka Fodrowska
Agnieszka Fodrowska
19 października 2015 13:04
Odpowiedz do:  qaz

Zacznijmy od tego, że to nie bełkot, a bardzo praktyczna informacja 🙂 Porównując Próg opłacalności dowiesz się, która taryfa będzie dla Ciebie korzystniejszym (tańszym) rozwiązaniem. Jak to wygląda w praktyce? Wystarczy, że zapoznasz się z przykładami podanymi na tej stronie 🙂 Pozdrawiamy.

Bef
Bef
11 sierpnia 2015 11:15

Nie wiem, skąd wziąć dane ile zużywam prądu w godzinach szczytu a ile w pozostałych?

Agnieszka Fodrowska
Agnieszka Fodrowska
13 sierpnia 2015 11:11
Odpowiedz do:  Bef

Droga Bef 🙂 Najprostszym sposobem jest po prostu spisanie stanu licznika w odpowiednich godzinach. Na początek sprawdź w jakich godzinach u Twojego dystrybutora obowiązują godziny szczytowe i pozaszczytowe. Gdy to ustalisz, to by uzyskać obiektywny wynik: nie zmieniaj swoich przyzwyczajeń i przeprowadź badanie dla całej doby. W praktyce to wygląda tak (przykładowe godziny szczytowe i pozaszczytowe):
– godz. 6:00-13:00 – godziny szczytowe – pierwszego spisania stanu licznika dokonujesz o godzinie 6:00;
– godz. 13:00-15:00 – godziny pozaszczytowe – drugiego spisania licznika dokonujesz o godzinie 13:00;
– godz. 15:00-22:00 – godziny szczytowe – trzeciego spisania licznika dokonujesz o godzinie 15:00;
– godz. 22:00-6:00 – godziny pozaszczytowe – czwartego spisania licznika dokonujesz o godzinie 22:00;
Ostatniego spisania licznika dokonujesz o godzinie 6:00, czyli po 24 h od rozpoczęcia działań 🙂 Na podstawie pozyskanych danych obliczasz ile prądu zużywasz w godzinach szczytowych, a ile w pozaszczytowych. Pozdrawiamy, a w razie kolejnych pytań służymy pomocą 🙂

bart
bart
19 października 2018 21:16
Odpowiedz do:  Agnieszka Fodrowska

szczególnie gdy w tych godzinach jestem w pracy…. a poza tym aby było to wiarygodne trzeba by to powtarzać przez kilkanaście kilkadziesiąt dni….

Haneczka
Haneczka
19 czerwca 2015 18:55

Porównywarka wg mnie ma przekłamania – nie wszystko daje się wprowadzić – dlaczego ?

Radek
Radek
20 czerwca 2015 09:32
Odpowiedz do:  Haneczka

Haneczko, nam się wydaje, że nie ma przekłamań? Ale: uzasadnij bądź rozwiń swoją myśl. Co chciałabyś wprowadzić, jakie są Twoje oczekiwania, gdzie przekłamujemy? Z przyjemnością wszystko Ci wyjaśnimy, pokażemy jak działa, a jeśli gdzieś popełniliśmy błąd: na pewno go poprawimy. Pisz śmiało tutaj w komentarzach lub po prostu na kontakt@enerad.pl.

Andrzej Jurajczyn
Andrzej Jurajczyn
18 czerwca 2015 10:12

nie do końca rozumiem te wszystkie obliczenia. mam po prostu mieszkanie 60m2, wszystkie normalne urządzenia, płacę około 100pln mcznie, czy to może być mniej?

Radek
Radek
18 czerwca 2015 14:53
Odpowiedz do:  Andrzej Jurajczyn

Panie Andrzeju, od tego właśnie jest porównywarka aby odpowiedzieć na pańskie pytanie. Proszę wejść tu: https://enerad.pl/prad/porownywarka-kalkulator-cen-pradu/, uzupełnić dane i sprawdzić 😉

Przekonany na własnej skórze.
Przekonany na własnej skórze.
27 lipca 2016 11:49
Odpowiedz do:  Radek

Uwaga kradzież danych osobowych. Bez ich podania nie zobaczysz żadnych wyliczeń, a i tak dotyczą one taryfy G11. Po podaniu swoich danych możesz uszczegółowić dane, ale wówczas masz telefon od tych którzy zarządzają danymi z tej strony i mamia cie obniżka prądu. Prawda jest taka. Korzystaj z prądu u obecnego dostawcy u którego możesz wynegocjować niższy prąd. Jak skorzystasz u innego niż ten który Ci dostarcza to na pewno załacisz drożej.

Stan
Stan
22 listopada 2015 17:02
Odpowiedz do:  Andrzej Jurajczyn

Jest taniej tylko trzeba wybrać G12W i pilnować godzin ale nie do przesady. Wystarczy porównać ilość godzin tańszych i droższych w tygodniu. Tańszych jest 90, droższych 68. Warto nawet dla lodówki. Ja też mam 60 m2 i dogrzewam teraz klimatyzatorem zamiast gazem i są duże oszczedności.

look7
look7
28 grudnia 2016 10:09
Odpowiedz do:  Andrzej Jurajczyn

Proste. Jak robisz wszystko w nocy, a w dzień śpisz to wybierz G12 :). Masz też inne modyfikacje tych taryf. Dla mnie obecnie najlepsza G11.

Marta
Marta
13 października 2022 10:06
Odpowiedz do:  look7

Zdecydowane popieram.