Sprzedawca z urzędu kim jest i co warto wiedzieć

Sprzedawca z urzędu - kim jest i co warto wiedzieć?

Wprowadzając się do nowego budynku mieszkalnego lub kupując nieruchomość, w której będzie znajdować się siedziba naszej firmy, powinniśmy zadbać o podłączenie wszystkich mediów, w tym energii elektrycznej. Część osób decyduje się na samodzielne znalezienie takiego sprzedawcy prądu, którego cennik najbardziej odpowiada oczekiwaniom danego klienta. Istnieje jednak jeszcze jedno rozwiązanie – skorzystanie z usług sprzedawcy z urzędu. Przyjrzyjmy się bliżej, kim jest tego typu podmiot i co się z nim wiąże.

Kim jest sprzedawca z urzędu?

Podmiot określany jako sprzedawca z urzędu wywodzi się z Ustawy Prawo Energetyczne, która w artykule 3 pkt. 29 przewiduje pięciu sprzedawców z urzędu na terenie Polski. Mianem tym określa się przedsiębiorstwo energetyczne, które posiada stosowną koncesję na obrót energię elektryczną. Sprzedawca taki przydzielany jest automatycznie tym odbiorcom energii w gospodarstwie domowym, którzy po liberalizacji rynku energetycznego nie podjęli żadnej decyzji o wyborze sprzedawcy, lub nie skorzystali z prawa wyboru sprzedawcy po wprowadzeniu się do danej nieruchomości.

Sprzedawca z urzędu wyłaniany jest na podstawie opisanych w Ustawie Prawo Energetyczne kryteriów. Wyboru podmiotów dokonuje Prezes Urzędu Regulacji Energetyki (URE).

Sprzedawca z urzędu – wykaz podmiotów

Każda z pięciu firm, uznawanych za sprzedawcę z urzędu, jest spadkobiercą dawnej firmy, która miała na danym obszarze monopol na dostawy energii elektrycznej. Co więcej – sprzedawca z urzędu należy zawsze do tej samej grupy kapitałowej, co lokalny Operator Systemu Dystrybucyjnego (OSD). Wśród działających w naszym kraju sprzedawców z urzędu znajdują się zatem:

Co ma do zaoferowania sprzedawca z urzędu?

Zgodnie z artykułem 5a ust. 1 Ustawy Prawo Energetyczne, podmiot taki jest zobowiązany do umożliwienia klientom zawarcia umowy kompleksowej. Umowa taka łączy zarówno sprzedaż, jak i dystrybucję prądu. Ponadto zgodnie z prawem lokalny OSD zobowiązany jest do współpracy ze sprzedawcą z urzędu, by jego klienci końcowi mieli zapewnione dostawy energii elektrycznej.

Sprzedawca z urzędu czy oferta rynkowa – co wybrać?

Pojawia się zasadnicze pytanie - czy pozostać przy sprzedawcy z urzędu, czy postawić jednak na samodzielne poszukiwania na rynku odpowiedniego sprzedawcy prądu. Różnica między tymi podmiotami z pewnością przejawia się w kwestii cenowej. Taryfy urzędowe są mniej atrakcyjne, niż dostępne na rynku oferty. Co więcej, użytkownik nigdy nie wie, czy cena prądu nie zostanie nagle w niekorzystny sposób podniesiona. W przypadku oferty rynkowej sprzedawcy rywalizują o względy klientów, kusząc ich niskimi cenami i atrakcyjnymi promocjami.

Ponadto w przypadku ofert rynkowych umowy zawierane są na czas określony, a sprzedawcy zazwyczaj gwarantują niezmienność ceny. Nie ma więc obaw o nagły, drastyczny wzrost kosztów energii elektrycznej. Po upłynięciu umowy klient może natomiast skorzystać z naszej porównywarki cen prądu i wybrać ponownie atrakcyjną dla siebie ofertę.

Komentarze dołącz do rozmowy
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments