Enerad
Porównaj oferty
Reklama

Producenci ciężarówek w UE blisko realizacji celu redukcji CO₂ na 2025 rok

Najwięksi producenci ciężkich pojazdów w Unii Europejskiej są na dobrej drodze do spełnienia pierwszego w historii celu redukcji emisji CO2 – 15% mniej do 2025 roku względem poziomu z lat 2019/2020. Jednak nie wszyscy są już zgodni z wymogami – niektóre firmy muszą przyspieszyć działania.

ciezarowka elektryczna

Cel redukcji emisji CO₂ dla ciężkich pojazdów w UE

Od 2025 roku producenci ciężkich pojazdów (HDV) w Unii Europejskiej będą musieli spełnić pierwszy w historii cel redukcji emisji CO₂. Średnia emisja nowych HDV zarejestrowanych między lipcem 2025 a czerwcem 2026 ma być o 15% niższa niż średnia z okresu lipiec 2019 – czerwiec 2020.

Postępy największych producentów

Analiza objęła siedmiu największych producentów ciężarówek w UE według udziału w rynku w 2024 roku: Daimler Truck (19%), Volvo Trucks (15%), MAN (14%), Scania (14%), Iveco (12%), DAF (11%) i Renault Trucks (8%).

Producenci już zgodni z celem

  • Scania i Volvo Trucks już w 2023 roku osiągnęły wymaganą 15% redukcję emisji CO₂. Utrzymanie dotychczasowej oferty wystarczy, by spełnić wymogi na 2025 rok.
  • Renault Trucks i DAF zgromadziły znaczące „kredyty” za niską emisję w latach 2019–2023. Pozwala im to spełnić cel bez dalszych usprawnień.
  • MAN korzysta z elastyczności regulacyjnej – może przenieść emisje w ramach grupy TRATON (wspólnie ze Scanią), co pozwala mu osiągnąć wymagany poziom.

Producenci z wyzwaniami

  • Daimler Truck musi poprawić emisję konwencjonalnych pojazdów lub zwiększyć udział zeroemisyjnych ciężarówek (ZE HDV). By osiągnąć cel 15% redukcji, udział ZE HDV w sprzedaży musi wzrosnąć do 3,4% w 2025 roku (z 2% w 2024), lub firma musi poprawić efektywność diesli.
  • Iveco stoi przed najtrudniejszym zadaniem – musi zwiększyć udział ZE HDV do ok. 1,5% (czyli sprzedać ok. 210 pojazdów, podczas gdy w 2024 roku sprzedała tylko 16) oraz poprawić efektywność konwencjonalnych ciężarówek do poziomu 20. percentyla z 2023 roku.

Elastyczność regulacyjna i strategie producentów

Regulacje UE umożliwiają producentom transfer pojazdów w ramach powiązanych grup oraz ograniczony handel zeroemisyjnymi ciężarówkami między niepowiązanymi firmami. Pozwala to na bardziej efektywne rozłożenie wysiłków na rzecz spełnienia celu.

Podsumowanie i perspektywy

Pięciu z siedmiu największych producentów jest już zgodnych z wymogami na 2025 rok lub może to osiągnąć dzięki zgromadzonym kredytom i elastyczności regulacyjnej. Daimler Truck i Iveco muszą jednak przyspieszyć działania, by uniknąć kar. Sukces branży w realizacji pierwszego celu redukcji CO₂ będzie kluczowy dla dalszych planów dekarbonizacji transportu ciężkiego w Europie.

Zobacz również:

Źródło: ICCT Publications

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

Enerad.pl

enerad.pl to branżowy portal informacyjny o energii i OZE. Publikujemy aktualności, analizy rynkowe oraz zestawienia ofert i produktów. W naszym serwisie znajdziesz także ogłoszenia branżowe oraz profile firm i producentów.

🔍 Obserwuj nas, aby być na bieżąco: X (Twitter) | LinkedIn

Może Cię również zainteresować

Trendy i polityki rynku hybryd plug-in: Chiny, Europa i USA w porównaniu

Trendy i polityki rynku hybryd plug-in: Chiny, Europa i USA w porównaniu

Rynek hybryd plug-in (PHEV) w latach 2021-2024 rozwijał się dynamicznie w Chinach, stagnował w USA i notował spadki w Europie. Analizujemy przyczyny tych zmian oraz różnice w politykach regulacyjnych trzech największych rynków PHEV na świecie.

12.11.2025
Elektromobilność Wiadomości z rynku
VSB Polska rozpoczyna budowę jednego z największych parków hybrydowych w Polsce – 303 MWp w Brzezince

VSB Polska rozpoczyna budowę jednego z największych parków hybrydowych w Polsce – 303 MWp w Brzezince

VSB Polska rozpoczęła budowę nowoczesnego parku hybrydowego w województwie dolnośląskim. Inwestycja o mocy 303 MWp obejmuje fotowoltaikę, magazyn energii oraz elementy infrastruktury wspierające transformację energetyczną regionu.

10.11.2025
Fotowoltaika Wiadomości z rynku
UE i Brazylia wspólnie wzmacniają rynki węglowe – Deklaracja liderów podczas COP30

UE i Brazylia wspólnie wzmacniają rynki węglowe – Deklaracja liderów podczas COP30

Unia Europejska i Brazylia zacieśniają współpracę na rzecz globalnych rynków węglowych. Podczas COP30 w Belém podpisano Deklarację liderów, która ma przyspieszyć wdrażanie polityk cenowych CO2 i wspierać realizację celów Porozumienia Paryskiego.

10.11.2025
Rynek energii i biznes Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
COP30: UE przyspiesza transformację energetyczną – kluczowe inwestycje w OZE i magazyny energii

COP30: UE przyspiesza transformację energetyczną – kluczowe inwestycje w OZE i magazyny energii

Podczas szczytu COP30 przewodnicząca Komisji Europejskiej podkreśliła postępy w globalnej transformacji energetycznej. UE stawia na potrojenie mocy OZE do 2030 roku, rozwój infrastruktury i wsparcie dla Afryki.

10.11.2025
Magazyny energii Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Local content i repolonizacja łańcuchów dostaw na EuroPOWER & OZE POWER

Local content i repolonizacja łańcuchów dostaw na EuroPOWER & OZE POWER

Podczas 42. edycji konferencji EuroPOWER & OZE POWER w Warszawie Minister Aktywów Państwowych Wojciech Balczun podkreślił znaczenie local content i repolonizacji łańcuchów dostaw dla transformacji energetycznej i rozwoju polskiej gospodarki.

10.11.2025
Energia elektryczna Wiadomości z rynku
Prezes URE rozpoczyna konsultacje dotyczące magazynów energii operatorów systemów elektroenergetycznych

Prezes URE rozpoczyna konsultacje dotyczące magazynów energii operatorów systemów elektroenergetycznych

Urząd Regulacji Energetyki ogłosił konsultacje dotyczące magazynów energii posiadanych przez operatorów systemów elektroenergetycznych. Celem jest sprawdzenie zainteresowania innych podmiotów przejęciem i eksploatacją tych instalacji.

10.11.2025
Energia elektryczna Wiadomości z rynku
Zobacz pozostałe artykuły