Program NaszEauto: nowe zasady, więcej beneficjentów i pojazdów od 20 października
Program NaszEauto otwiera się na nowe grupy beneficjentów i kategorie pojazdów. Od 20 października wsparcie obejmie m.in. instytucje publiczne, NGO i parki narodowe, a także samochody dostawcze i małe busy. Sprawdź szczegóły zmian.
Nowe zasady w programie NaszEauto
Od 20 października 2025 r. program NaszEauto będzie realizowany na nowych zasadach. Zmiany obejmują zarówno rozszerzenie katalogu beneficjentów, jak i typów pojazdów objętych wsparciem. Program jest finansowany z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
Kto może skorzystać z dofinansowania?
Osoby fizyczne nie otrzymają już dodatkowej premii za niski dochód, ale bazowa kwota wsparcia zostanie zwiększona. Maksymalna dopłata dla osoby fizycznej wynosi 30 tys. zł, a przy skorzystaniu z premii za złomowanie – do 40 tys. zł.
O dofinansowanie do 40 tys. zł na zakup, leasing lub wynajem długoterminowy samochodów elektrycznych kategorii M1 (osobowych) mogą ubiegać się:
- osoby fizyczne,
- osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą (JDG),
- parki narodowe.
Wsparcie do 600 tys. zł dla pojazdów kategorii M2 (busy do 5 t) oraz do 70 tys. zł dla pojazdów N1 (samochody dostawcze do 3,5 t) przysługuje:
- organizacjom pozarządowym (NGO),
- parkom narodowym,
- jednostkom samorządu terytorialnego,
- państwowym jednostkom budżetowym i osobom prawnym prowadzącym placówki edukacyjne, opiekuńczo-wychowawcze, lecznicze.
Nowe kategorie pojazdów objęte wsparciem
Zmiany obejmują także rozszerzenie katalogu pojazdów, które mogą zostać objęte dotacją. Wsparcie dotyczy teraz:
- samochodów dostawczych do 3,5 t (kategoria N1),
- małych busów do przewozu osób (kategoria M2, do 5 t),
- samochodów osobowych (kategoria M1).
Cel zmian i wpływ na środowisko
Nowe zasady mają na celu lepsze dostosowanie programu do potrzeb rynku oraz zwiększenie efektu środowiskowego i społecznego. Program wspiera rozwój zeroemisyjnego transportu zarówno indywidualnego, jak i instytucjonalnego, co wpływa na ograniczenie emisji i poprawę jakości powietrza w miastach oraz na terenach chronionych.
Zmieniamy program NaszEauto, by był on jeszcze lepiej dostosowany do potrzeb rynku. Otwieramy go na nowe grupy beneficjentów – organizacje pozarządowe, parki narodowe, instytucje publiczne – oraz nowe kategorie pojazdów. Dzięki temu wsparcie trafi tam, gdzie przyniesie największy efekt środowiskowy i społeczny. Program będzie wspierał nie tylko rozwój zeroemisyjnego transportu indywidualnego, ale także instytucjonalnego, by zmniejszyć emisje i poprawić jakość powietrza w miastach i na obszarach chronionych
Nabór wniosków o dofinansowanie trwa do 30 kwietnia 2026 r. lub do wyczerpania środków. Szczegółowe informacje dostępne są na stronie www.naszeauto.gov.pl.
Zobacz również:
- Konsultacje zmian w programie NaszEauto – nowe możliwości dopłat do aut elektrycznych
- Program NaszEauto z dużym zainteresowaniem – 1322 wnioski, a na horyzoncie kolejne 6 mld zł na e-mobilność
- Program NaszEauto [2025]
- NaszEauto – „nowy” Mój Elektryk ogłoszony przez NFOŚiGW
Źródło: Ministerstwo Klimatu i Środowiska
Może Cię również zainteresować
Trendy i polityki rynku hybryd plug-in: Chiny, Europa i USA w porównaniu
Rynek hybryd plug-in (PHEV) w latach 2021-2024 rozwijał się dynamicznie w Chinach, stagnował w USA i notował spadki w Europie. Analizujemy przyczyny tych zmian oraz różnice w politykach regulacyjnych trzech największych rynków PHEV na świecie.
VSB Polska rozpoczyna budowę jednego z największych parków hybrydowych w Polsce – 303 MWp w Brzezince
VSB Polska rozpoczęła budowę nowoczesnego parku hybrydowego w województwie dolnośląskim. Inwestycja o mocy 303 MWp obejmuje fotowoltaikę, magazyn energii oraz elementy infrastruktury wspierające transformację energetyczną regionu.
UE i Brazylia wspólnie wzmacniają rynki węglowe – Deklaracja liderów podczas COP30
Unia Europejska i Brazylia zacieśniają współpracę na rzecz globalnych rynków węglowych. Podczas COP30 w Belém podpisano Deklarację liderów, która ma przyspieszyć wdrażanie polityk cenowych CO2 i wspierać realizację celów Porozumienia Paryskiego.
COP30: UE przyspiesza transformację energetyczną – kluczowe inwestycje w OZE i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 przewodnicząca Komisji Europejskiej podkreśliła postępy w globalnej transformacji energetycznej. UE stawia na potrojenie mocy OZE do 2030 roku, rozwój infrastruktury i wsparcie dla Afryki.
Local content i repolonizacja łańcuchów dostaw na EuroPOWER & OZE POWER
Podczas 42. edycji konferencji EuroPOWER & OZE POWER w Warszawie Minister Aktywów Państwowych Wojciech Balczun podkreślił znaczenie local content i repolonizacji łańcuchów dostaw dla transformacji energetycznej i rozwoju polskiej gospodarki.
Prezes URE rozpoczyna konsultacje dotyczące magazynów energii operatorów systemów elektroenergetycznych
Urząd Regulacji Energetyki ogłosił konsultacje dotyczące magazynów energii posiadanych przez operatorów systemów elektroenergetycznych. Celem jest sprawdzenie zainteresowania innych podmiotów przejęciem i eksploatacją tych instalacji.

Komentarze