Program NaszEauto z dużym zainteresowaniem – 1322 wnioski, a na horyzoncie kolejne 6 mld zł na e-mobilność
Program dopłat do zakupu aut elektrycznych NaszEauto cieszy się dużym zainteresowaniem – do tej pory wpłynęły 1322 wnioski na łączną kwotę ponad 39 mln zł – poinformował wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta. Ministerstwo zapowiada kolejne programy wsparcia elektromobilności o łącznej wartości 6 mld zł.

Szybszy nabór niż w „Moim elektryku”
Jak podkreślił wiceminister Bolesta, tempo składania wniosków w NaszEauto jest szybsze niż w przypadku wcześniejszego programu „Mój elektryk”. Program skierowany jest do osób fizycznych oraz jednoosobowych działalności gospodarczych, a maksymalna dopłata do zakupu lub leasingu auta elektrycznego wynosi 40 tys. zł.
Warto przypomnieć, że budżet programu wynosi 1,6 mld zł i pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Jego realizacja wiązała się z wynegocjowaniem przez polski rząd rezygnacji z wprowadzenia podatku od aut spalinowych, który był jednym z kamieni milowych KPO.
Nowe programy dla sektora e-mobilności
Ministerstwo zapowiedziało także nowe inicjatywy, które mają wesprzeć rozwój elektromobilności w Polsce. Już 31 marca ruszą dwa programy:
- Budowa ogólnodostępnych stacji ładowania dla transportu ciężkiego, szczególnie wzdłuż sieci TEN-T.
- Rozbudowa sieci elektroenergetycznych na potrzeby stacji ładowania o dużej mocy.
Dodatkowo w II kwartale zostanie uruchomiony program wsparcia zakupu lub leasingu ciężarowych pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3.
6 mld zł na rozwój e-transportu
Wiceminister Bolesta podkreślił, że całkowita pula środków przeznaczonych na wsparcie elektromobilności wynosi 6 mld zł. Inwestycje te mają poprawić jakość powietrza, a także wesprzeć polskich przewoźników i firmy transportowe w rozwoju niskoemisyjnego transportu ciężkiego.
„Robimy to, żeby podnosić jakość powietrza, bo elektryczny transport to mniej emisji szkodliwych substancji do powietrza. A po drugie, gros z tych pieniędzy pójdzie do sektora ciężkiego transportu po to, żeby pomagać polskim przewoźnikom, polskim firmom zaistnieć w niszy transportu niskoemisyjnego” – zaznaczył Bolesta.
Wszystkie nowe programy będą finansowane z Funduszu Modernizacyjnego, co ma zagwarantować ich długoterminowe wsparcie i rozwój infrastruktury e-mobilności w Polsce.
Źródło: PAP.
Może Cię również zainteresować
Instalacja fundamentu dla największej farmy wiatrowej ScottishPower
Rozpoczęła się budowa morskiej farmy wiatrowej East Anglia THREE o mocy 1,4 GW. Pierwszy fundament – największy w Europie zainstalowany z wykorzystaniem jack-up vessel – właśnie trafił na dno Morza Północnego.
Technique Solaire buduje aż 341 instalacji PV w Europie za 302 mln euro
Francuska firma, Technique Solaire ogłosiła pozyskanie rekordowych w swojej historii środków w wysokości 302 mln euro. Posłużą one do realizacji 341 projektów fotowoltaicznych w trzech krajach Europy o łącznej mocy 240 MWp. Spółka kontynuuje dynamiczną ekspansję, równocześnie wspierając fundusz Synergie Renouvelable.
Magazyn energii spłonął po 2 tygodniach. Znamy winnego pożaru w Niemczech
W Neuenhaus w Dolnej Saksonii doszło do pożaru domu jednorodzinnego z powodu zapłonu przydomowego magazynu energii. Choć początkowo podejrzewano baterie litowo-żelazowo-fosforanowe, producent wykluczył je jako źródło ognia. Winę poniosło połączenie kilku usterek technicznych.
ORLEN na EKG 2025: gaz filarem bezpieczeństwa energetycznego Polski
ORLEN zapowiada inwestycje rzędu 380 mld zł w polską energetykę do 2035 roku. Kluczową rolę w transformacji ma odegrać gaz, który – według prezesa koncernu Ireneusza Fąfary – będzie gwarantem bezpieczeństwa energetycznego państwa przynajmniej do 2050 roku.
WindEurope: farmy wiatrowe będą wspierać służby w działaniach obronnych
Rosnące zagrożenie atakami fizycznymi i cybernetycznymi na infrastrukturę energetyczną skłania Europę do działania. WindEurope podejmuje nowe współprace, by wzmocnić ochronę turbin wiatrowych. W grę wchodzi m.in. integracja systemów obronnych i energetycznych oraz zastosowanie nowoczesnych technologii cyberbezpieczeństwa.
EHPA krytycznie o projekcie unijnych zasad pomocy publicznej dla zielonego przemysłu
Europejskie Stowarzyszenie Pomp Ciepła (EHPA) opublikowało stanowisko wobec projektu unijnych wytycznych dotyczących pomocy publicznej dla czystego przemysłu Clean Industrial State Aid Framework (CISAF). Organizacja podkreśla, że obecna wersja dokumentu może utrudnić, zamiast przyspieszyć, rozwój kluczowych technologii dla dekarbonizacji przemysłu, w tym pomp ciepła.
Komentarze