Prywatny odrzutowiec na 200 km? Unijni liderzy pod ostrzałem za „skandaliczny” lot
Liderzy unijnych instytucji skorzystali z prywatnego odrzutowca na trasie z Brukseli do Luksemburga, by uczcić Dzień Schumana. Lot o długości niewiele ponad 200 km wzbudził kontrowersje, zwłaszcza w kontekście dążeń UE do ograniczenia emisji CO₂. Posłanka do PE, Tilly Metz, nazwała podróż „skandalem”. Komisja Europejska tłumaczy decyzję wyjątkowym charakterem wydarzenia.

Prywatny lot na Dzień Schumana
W piątek, 9 maja, przewodniczący trzech głównych instytucji Unii Europejskiej – Ursula von der Leyen (Komisja Europejska), Roberta Metsola (Parlament Europejski) i António Costa (Rada Europejska) – odbyli wspólną podróż prywatnym odrzutowcem z Brukseli do Luksemburga.
Celem wizyty było wspólne uczestnictwo w obchodach Dnia Schumana wraz z premierem Luksemburga, Lucem Friedenem. Dzień ten upamiętnia deklarację Roberta Schumana z 1950 roku, uznawaną za symboliczny początek integracji europejskiej.
Trasa, którą można było pokonać pociągiem lub autem
Odległość między dzielnicą europejską w Brukseli a Luksemburgiem to od 190 do 228 kilometrów, w zależności od wybranej trasy. Pokonanie tej drogi pociągiem zajmuje około trzech godzin. Samochodem, zwłaszcza z policyjną eskortą dla VIP-ów, czas podróży może wynieść około dwóch godzin.
Mimo tych alternatyw, zdecydowano się na szybki lot prywatnym odrzutowcem.
Tilly Metz: „To skandal”
Decyzja liderów spotkała się z natychmiastową krytyką. Tilly Metz, europosłanka z Luksemburga reprezentująca frakcję Zielonych, wyraziła swoje oburzenie w rozmowie z luksemburskim dziennikiem Wort.
„Podróż prywatnym odrzutowcem z Brukseli do Luksemburga to po prostu skandal. W czasie, gdy politycy powinni robić wszystko, by dawać dobry przykład i być spójnymi, to po prostu nie do obrony” – stwierdziła Metz.
Komisja: „Było to wyjątkowe i konieczne”
Komisja Europejska broni decyzji o użyciu prywatnego samolotu. Rzeczniczka Paula Pinho podkreśliła, że była to sytuacja wyjątkowa, która wymagała obecności wszystkich trzech przewodniczących w tym samym czasie i miejscu.
„To było uzasadnione, ponieważ było naprawdę wyjątkowe i to był jedyny sposób, by zapewnić obecność wszystkich trzech przewodniczących” – powiedziała Pinho. „Oczywiście, lot był znacznie szybszy niż podróż samochodem”.
Symboliczna decyzja a polityka klimatyczna
Choć podróż miała charakter wyjątkowy, dla wielu obserwatorów była symbolem niespójności między deklaracjami unijnych instytucji a realnymi działaniami. UE od lat promuje ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, a sektor transportu lotniczego – zwłaszcza prywatnego – uznawany jest za jeden z najbardziej emisyjnych.
Decyzja o locie prywatnym samolotem w kontekście krótkiej odległości i dostępnych alternatyw transportowych stała się więc punktem zapalnym w debacie o wiarygodności unijnych działań klimatycznych.
Zobacz również:- Komisja Europejska pod ostrzałem za interwencję w czeski przetarg na elektrownię jądrową
- Malinkiewicz odwołana z Saule. Konflikt o polskie perowskity eskaluje
- Polenergia kończy spór z Tauronem – dostarczy energię za 500 mln zł
Źródło: Euractiv
Może Cię również zainteresować
URE: pięciu wytwórców otrzyma 1,5 mld zł wsparcia z drugiej aukcji kogeneracyjnej 2025
Ponad 6 TWh energii z wysokosprawnej kogeneracji zyska wsparcie państwa – rozstrzygnięto drugą w tym roku aukcję na premię kogeneracyjną.
Qair Polska planuje 5 TWh zielonej energii rocznie do 2030 roku. Firma chce mieć 3 GW mocy i rozbudować magazyny energii
Qair Polska zapowiada ambitne cele na najbliższe lata – do 2030 roku chce dostarczać ponad 5 TWh energii odnawialnej rocznie dla odbiorców w Polsce. Kluczowe mają być rozwój magazynów energii, hybrydyzacja instalacji i zmiany legislacyjne – w tym ustawa wiatrakowa.
ESG zmienia reguły gry. Firmy przechodzą od compliance do strategii
Rosnące znaczenie ESG nie ogranicza się już do spełniania wymogów prawnych. Coraz więcej firm dostrzega w nim szansę na budowanie przewagi konkurencyjnej i długoterminowego sukcesu. Przejście od compliance do strategicznego zarządzania ESG staje się nowym standardem – także w Polsce.
Naturalny wodór w skorupie kontynentalnej – potencjał, ograniczenia i geologiczne uwarunkowania
Naturalny wodór może stać się istotnym źródłem czystej energii dla przemysłu i trudnych do dekarbonizacji sektorów. Najnowszy przegląd badawczy opublikowany 13 maja 2025 r. w Nature Reviews Earth & Environment ujawnia, w jakich warunkach dochodzi do jego powstawania i akumulacji w skorupie kontynentalnej. To pierwszy tak kompleksowy opis geologicznych procesów, które mogą zadecydować o przyszłości „białego wodoru”.
177 mld USD na energetykę. IEA o kredytach eksportowych
Rola agencji kredytów eksportowych (ECA) w finansowaniu energetyki rośnie, zwłaszcza w kontekście wsparcia transformacji energetycznej. Międzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA) po raz pierwszy uwzględniła ich działania w swoim sztandarowym raporcie World Energy Investment 2025. Od 2014 r. ECAs udzieliły wsparcia energetycznego o wartości 177 mld USD, z czego coraz większa część trafia do projektów związanych z OZE.
Moc deszczu – nowa granica w energii odnawialnej
Deszcz może nie tylko podlewać uprawy czy zasilać rzeki, ale – jak pokazuje tekst Rose Morrison w Renewable Energy Magazine – również dostarczać energii elektrycznej. Dzięki nowatorskim technologiom, takim jak plug flow czy piezoelektryczne dyski, opady zyskują nową rolę w miksie OZE.
Komentarze