Przełom w transporcie ciężkim – pierwszy wodorowy pojazd ciężarowy w Słowacji
Słowacja zrealizowała przełomowy projekt – pierwszy w pełni certyfikowany wodorowy samochód ciężarowy trafił na tamtejsze drogi. Nowoczesny pojazd, wyposażony w zaawansowane cylindry wodorowe NPROXX, już zyskał pierwszych nabywców. To ważny krok w kierunku bezemisyjnego transportu ciężkiego w Europie.

Przełom w homologacji pojazdów wodorowych
Firma Mobility & Innovation Production ze Słowacji zakończyła proces homologacji pierwszego ciężarowego pojazdu zasilanego wodorem. Certyfikacja została przeprowadzona zgodnie z europejskimi standardami R134 dla alternatywnych układów napędowych. Samochód uzyskał oficjalne tablice rejestracyjne i może legalnie poruszać się po drogach.
To znaczące osiągnięcie techniczne, które podkreśla rosnącą rolę wodoru w dekarbonizacji transportu ciężkiego w Europie.
Technologia NPROXX wspiera bezemisyjny transport
Nowy wodorowy pojazd ciężarowy został wyposażony w cztery wysokociśnieniowe cylindry typu AH620-70-3 od NPROXX. Każdy z nich magazynuje 12,4 kg wodoru pod ciśnieniem 700 bar. Rozwiązanie to zapewnia wysoką wydajność i niezawodność, nawet w wymagających zastosowaniach komercyjnych.
Zastosowanie takich zbiorników umożliwia stworzenie pojazdu o dużym zasięgu i zerowej emisji spalin. Technologia ta ma szczególne znaczenie w kontekście transformacji energetycznej i wzrostu zapotrzebowania na ekologiczne systemy transportowe.
Pierwsze sukcesy sprzedażowe
Po uzyskaniu certyfikacji rozpoczęła się sprzedaż nowych ciężarówek. Do tej pory nabywców znalazło już 10 pojazdów. To sygnał, że rynek jest gotowy na rozwiązania oparte na wodorze, a operatorzy transportowi dostrzegają ich potencjał operacyjny.
Współpraca Mobility & Innovation Production z firmą NPROXX ma charakter strategiczny. Obie firmy podkreślają, że jest to krok w stronę czystszej przyszłości transportu ciężkiego.
Zielony transport ciężarowy nabiera tempa
Wydarzenie to wpisuje się w szerszy trend rosnącego zainteresowania napędami wodorowymi w Europie. Innowacje w zakresie magazynowania wodoru, jak również rosnące możliwości produkcji i dystrybucji paliwa wodorowego, umożliwiają rozwój tego sektora.
Oczekuje się, że sukces słowackiego projektu zachęci kolejne firmy i państwa do inwestowania w podobne technologie. Przejście na napędy wodorowe może znacząco obniżyć emisję CO2 z transportu drogowego i przyczynić się do realizacji celów klimatycznych Unii Europejskiej.
Zobacz również:- JCB z pełną homologacją UE dla silnika wodorowego
- 15 mln euro dla ARTHUR BUS™: Lublin zamawia 20 autobusów wodorowych
- Światowy Szczyt Wodorowy 2025: trzy priorytety dla globalnego rynku
Źródło: NPROXX
Może Cię również zainteresować
Grudziądzki blok CCGT na finiszu budowy. Rozruch jeszcze w 2025 roku
Budowa nowoczesnej elektrowni gazowo-parowej CCGT w Grudziądzu osiągnęła ponad 90% zaawansowania. Jak zapowiada inwestor – spółka Energa z Grupy ORLEN – jeszcze w tym roku planowany jest rozruch instalacji, a od 2026 r. blok ma świadczyć usługę mocową. Inwestycja wpisuje się w transformację energetyczną i zastępowanie węgla bardziej elastycznymi źródłami.
Polska kluczowym partnerem odbudowy Ukrainy: zielona energia i logistyka
Polska odgrywa kluczową rolę w odbudowie Ukrainy po rosyjskiej agresji. Podczas Ukraine Recovery Conference 2025 w Rzymie, ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska podkreśliła znaczenie zaangażowania Polski w procesy inwestycyjne, logistyczne i energetyczne. Polskie firmy, dzięki innowacyjnym technologiom, mają szansę stać się istotnym partnerem w zrównoważonej odbudowie Ukrainy.
WindEurope walczy z deficytem pracowników – nowe praktyki i cele dla młodych
WindEurope intensyfikuje działania na rzecz wzmocnienia ścieżek zawodowych i zwiększenia liczby wykwalifikowanych pracowników dla europejskiego sektora energetyki wiatrowej. Organizacja dołączyła do Europejskiego Sojuszu na rzecz Praktyk Zawodowych (EAfA), zobowiązując się do promocji karier technicznych oraz rozwijania oferty staży i praktyk w branży wiatrowej.
MIT rozdaje 1,2 mln dolarów na innowacje. Poznaj nowe przełomowe badania
MIT Energy Initiative (MITEI) przyznało ponad 1,2 mln dolarów na wsparcie siedmiu nowatorskich projektów badawczych z zakresu energii. W ramach programu Seed Fund naukowcy otrzymają po 175 tys. dolarów na rozwój swoich pomysłów przez dwa lata. Projekty obejmują szerokie spektrum tematów: od recyklingu metali ziem rzadkich po nowatorskie metody zarządzania energią w centrach danych.
Baltpool ostrzega: Polska potrzebuje danych, a nie spekulacji o biomasie
W ostatnich tygodniach w Polsce nasiliły się obawy dotyczące potencjalnego niedoboru biomasy. Jednak eksperci podkreślają, że nie ma twardych dowodów potwierdzających te przypuszczenia. Baltpool, międzynarodowa giełda biomasy, wzywa do oparcia toczącej się debaty na danych i faktach, a nie spekulacjach.
Międzynarodowe fundusze klimatyczne wsparły czystą energię miliardami
Międzynarodowe fundusze klimatyczne (MCF) przeznaczyły 7,8 mld USD na projekty czystej energii w latach 2015-2024. Najwięcej środków trafiło do Azji i Afryki. Fundusze te przyczyniają się do realizacji transformacji energetycznej poprzez finansowanie projektów wytwarzania energii, magazynowania oraz sektora końcowego.
Komentarze