PSNM: Osłabienie limitów CO2 pogłębi podziały w rozwoju e-mobilności w Europie
Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) wraz z organizacjami z Europy Środkowo-Wschodniej i Południowej wystosowało otwarty list do przewodniczącej Komisji Europejskiej, Ursuli von der Leyen. Sygnatariusze wyrażają obawy, że złagodzenie limitów emisji CO2 na 2025 rok spowoduje jeszcze większy podział Europy na rynki rozwijające e-mobilność i te, które pozostaną w tyle.
Osłabienie regulacji uderzy w mniej rozwinięte rynki
PSNM oraz inne organizacje podkreślają, że obecne regulacje dotyczące emisji CO2 stanowią fundament inwestycyjny dla rozwoju gospodarki opartej na elektromobilności. Dzięki nim w krajach Europy Środkowo-Wschodniej i Południowej zainwestowano już setki milionów euro z funduszy publicznych i prywatnych. Ich osłabienie mogłoby doprowadzić do utraty przewidywalności polityki przemysłowej Unii, co z kolei utrudniłoby rozwój rynków wschodzących.
Elektromobilność dwóch prędkości
Organizacje zwracają uwagę na znaczące różnice w rozwoju elektromobilności w poszczególnych częściach Europy. Dane za 2024 rok pokazują, że:
- W 15 krajach Europy Środkowo-Wschodniej i Południowej zarejestrowano jedynie 191 tys. samochodów elektrycznych,
- W 12 krajach Europy Zachodniej liczba ta wyniosła 1,256 mln, co stanowiło ponad 15% wszystkich rejestracji.
Zdaniem PSNM i pozostałych sygnatariuszy listu, osłabienie limitów CO2 spowolni rozwój e-mobilności w mniej rozwiniętych krajach. W Polsce, bez utrzymania ambitnych celów, udział EV na rynku wzrośnie jedynie z 3% do 4%, zamiast prognozowanych 7%.
Apel do Komisji Europejskiej
Sygnatariusze listu apelują do Komisji Europejskiej o priorytetowe traktowanie działań stymulujących popyt na pojazdy elektryczne we wszystkich krajach UE. Jednocześnie podkreślają, że limity emisji CO2 na 2025 rok powinny pozostać bez zmian, aby uniknąć dalszego pogłębiania różnic między państwami członkowskimi w zakresie elektromobilności.
Źródło: PSNM
Może Cię również zainteresować
Cyfrowy bliźniak EC Elbląg. Energa rozwija zaawansowane narzędzia AI w energetyce
Energa wdraża kolejny projekt typu digital twin. Wirtualny model Elektrociepłowni Elbląg ma usprawnić zarządzanie złożonym układem wytwórczym i wesprzeć planowanie inwestycji. Pierwsze funkcjonalności pojawią się w 2026 roku. Cyfrowy bliźniak EC Elbląg – po co powstaje? Elektrociepłownia Elbląg to dziś trzy różne źródła energii: blok biomasowy, kotłownia rezerwowo-szczytowa oraz ostatni kocioł węglowy, który w zmniejszonej […]
ORLEN świętuje 400. dostawę LNG do terminalu w Świnoujściu
ORLEN odebrał w Świnoujściu już 400. dostawę LNG, co potwierdza rosnącą rolę terminalu w dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. Prawie połowa importowanego gazu trafia do kraju właśnie tą drogą.
Zielone aluminium w motoryzacji: klucz do redukcji śladu węglowego aut do 2040 roku
Nowe badania pokazują, że przejście na zielone aluminium w produkcji samochodów może znacząco ograniczyć emisje CO2 w Europie. Eksperci wskazują, że ambitne cele i odpowiednie regulacje są niezbędne do osiągnięcia neutralności klimatycznej sektora motoryzacyjnego.
Kradzieże kabli ze stacji ładowania: rosnący problem w Polsce
W Polsce nasila się fala kradzieży kabli ze stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Straty operatorów, utrudnienia dla użytkowników i surowe kary to tylko część konsekwencji tego procederu.
Europejskie centra danych a wyzwania energetyczne – klucz do realizacji cyfrowych celów UE
Europa planuje potroić moce centrów danych w ciągu najbliższych lat, by wzmocnić swoją pozycję w sektorze AI. Jednak szybki rozwój tej branży wymaga pokonania poważnych barier energetycznych i infrastrukturalnych.
Globalne koncerny energetyczne ogłaszają inwestycje warte bilion dolarów na COP30 – priorytetem sieci i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 w Belém światowe koncerny energetyczne zrzeszone w UNEZA zapowiedziały wzrost rocznych nakładów na transformację energetyczną do 148 mld USD. Inwestycje skoncentrują się na rozbudowie sieci i magazynów energii, aby sprostać globalnym celom klimatycznym.

Komentarze