Raport Bain & Company: 4-krotny wzrost popytu na baterie EV do 2030 roku
Liczba sprzedanych samochodów elektrycznych rośnie lawinowo, co bezpośrednio wpływa na zapotrzebowanie na baterie. Według najnowszego raportu Bain & Company, popyt na baterie EV wzrośnie aż czterokrotnie do 2030 roku. Globalna sprzedaż baterii ma osiągnąć 4 100 GWh, a technologie NMC i LFP zdominują rynek.

Imponujący wzrost sprzedaży EV napędza rynek baterii
Raport Bain & Company wyraźnie wskazuje, że globalny rynek pojazdów elektrycznych dynamicznie się rozwija. W 2023 roku sprzedano ponad 250 000 samochodów elektrycznych tygodniowo, co oznacza więcej, niż wynosiła roczna sprzedaż dekadę temu. W wyniku tego trendu, popyt na baterie do samochodów elektrycznych ma wzrosnąć ponad czterokrotnie do 2030 roku, osiągając ponad 4 100 GWh. Taka skala wzrostu oznacza roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) na poziomie 23% od 2023 do 2030 roku. Dla porównania, w 2023 roku globalne zapotrzebowanie na baterie wynosiło 1 000 GWh.
Baterie NMC i LFP zdominują rynek
Z danych Bain & Company wynika, że dwa rodzaje akumulatorów będą dominować przez kolejne lata: niklowo-manganowo-kobaltowe (NMC) oraz litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP). W 2023 roku te dwie technologie odpowiadały za ponad 90% sprzedaży baterii do pojazdów elektrycznych. LFP, które zyskało na popularności dzięki niższym kosztom produkcji i poprawie gęstości energetycznej, nadal umacnia swoją pozycję. Szczególnie na rynku chińskim, gdzie do 2030 roku jej udział ma wynieść 65-70%.

Z kolei w Europie i USA udział baterii LFP wzrośnie, ale nadal pozostanie mniejszy niż w Chinach z powodu mniej rozwiniętych łańcuchów dostaw i konieczności importu tych baterii, co zwiększa koszty.
Przewidywania Goldman Sachs: Spadek cen baterii o 50% do 2026 roku
Nie bez znaczenia na wzrost popularności aut elektrycznych będzie miał spadek cen baterii. Goldman Sachs, w swojej najnowszej analizie, prognozuje, że ich koszt do 2026 roku spadnie o połowę. Średnia cena w 2023 roku wynosiła około 150 USD/kWh, ale dzięki spadkowi cen surowców, w tym litu i kobaltu, cena baterii już w 2024 roku ma spaść do 110 USD/kWh. Kluczowym momentem ma być jednak rok 2026, kiedy koszt baterii ma wynieść jedynie 80 USD/kWh.
Taki spadek będzie wynikał nie tylko z obniżek cen surowców, ale także z postępu technologicznego, który wpłynie na zwiększenie gęstości energetycznej baterii. Dzięki temu, jak przewidują analitycy Goldman Sachs, samochody elektryczne staną się bardziej opłacalne niż pojazdy spalinowe, co powinno przełożyć się na wzrost popytu na elektryki.
Może Cię również zainteresować
Bridgestone World Solar Challenge 2025 na oponach ENLITEN z materiałami z recyklingu
Bridgestone wprowadza innowacyjne opony z ponad 65% udziałem materiałów z recyklingu i surowców odnawialnych na prestiżowy wyścig pojazdów solarnych
Dlaczego płacimy tak dużo za energię? Nowy raport Forum Energii pokazuje przyczyny i możliwe rozwiązania
Średnie ceny energii elektrycznej w Unii Europejskiej należą do najwyższych na świecie. To temat coraz częściej obecny w debacie publicznej. Nowy raport Forum Energii „Anatomia wysokich cen energii i recepta na przyszłość” szczegółowo analizuje przyczyny tej sytuacji oraz wskazuje konkretne rekomendacje dla Polski i całej UE.
Najlepsze moduły PV 2025 według RETC
RETC opublikowało wstępne wyniki swojego dorocznego raportu PV Module Index. Spośród wszystkich testowanych modułów PV tylko 13% modeli uzyskało najwyższe wyróżnienie „Overall Highest Achiever”. To ważny drogowskaz dla inwestorów i deweloperów szukających produktów najwyższej jakości.
Orlen Paliwa rozbudował terminal LPG w Szczecinie. Dwukrotnie większe możliwości za ponad 150 mln zł
Orlen Paliwa zakończył rozbudowę terminalu gazu płynnego w Szczecinie. Inwestycja warta ponad 150 mln zł podwoiła pojemność magazynową i zwiększyła możliwości przeładunkowe obiektu o blisko 65 proc. Nowoczesna infrastruktura ma wzmocnić bezpieczeństwo dostaw LPG i uniezależnić Polskę od rosyjskiego surowca.
PEJ planują pozyskać 30 proc. finansowania dłużnego dla pierwszej elektrowni jądrowej na rynku komercyjnym
Polskie Elektrownie Jądrowe (PEJ) zabezpieczyły już ponad 70 proc. finansowania dłużnego dla budowy pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce. Pozostałą część — ok. 30 proc. — spółka zamierza pozyskać na rynku komercyjnym jeszcze w 2025 roku. To kluczowy krok w największym energetycznym projekcie infrastrukturalnym w kraju.
Branża energetyki wiatrowej apeluje o wsparcie rządu. Przemysł gotowy na inwestycje warte setki miliardów
Energetyka wiatrowa może być filarem bezpiecznej, niezależnej Polski — podkreślali przedstawiciele branży podczas konferencji PSEW 2025. Stowarzyszenie apeluje do rządu o uproszczenie procedur, wsparcie dla przemysłu i stabilne prawo, które pozwoli inwestorom realizować ambitne projekty.
Komentarze