Enerad
Porównaj oferty
Reklama
Polenergia Banner Obniżyć rachunki V2

Raport PSNM: Elektryki palą się o 14% rzadziej niż spalinowe

Nowy raport PSP, PSNM i F5A obala mit o pożarach aut elektrycznych! Dane pokazują, że w Polsce to pojazdy spalinowe są o 14% bardziej narażone na pożary niż „elektryki”. W 2024 roku tylko 0,31% wszystkich pożarów pojazdów dotyczyło BEV. Wskaźnik pożarów na 1000 pojazdów jest niższy niż w autach spalinowych. Poznaj szczegóły!

palący się samochód

Nowe dane rozwiewają mity o bezpieczeństwie EV

Samochody elektryczne w Polsce są mniej narażone na pożary niż pojazdy spalinowe – wynika z najnowszego Raportu Bezpieczeństwa Pożarowego EV opracowanego przez PSNM, Państwową Straż Pożarną (PSP) oraz F5A New Mobility Research and Consulting. Wskaźnik pożarów na 1000 pojazdów wynosi 0,372 dla pojazdów całkowicie elektrycznych (BEV) i 0,424 dla samochodów spalinowych. Oznacza to, że auta z silnikami spalinowymi są o 14% bardziej narażone na pożar niż „elektryki”.

psnm.org

Ile pożarów pojazdów elektrycznych odnotowano w Polsce?

W 2024 roku w Polsce doszło do 30 pożarów samochodów elektrycznych, co stanowi 0,31% wszystkich pożarów pojazdów. W tym samym czasie zgłoszono aż 9 487 pożarów samochodów spalinowych (PB, ON, LPG), co oznacza, że odpowiadały one za 98,85% wszystkich zdarzeń.

Łączne dane z lat 2020-2024 pokazują jeszcze większą skalę różnicy:

  • 64 pożary samochodów elektrycznych,
  • 46 197 pożarów pojazdów spalinowych.

Oznacza to, że liczba pożarów samochodów spalinowych była ponad 720 razy większa niż elektrycznych. Innymi słowy, zwiększone ryzyko pożarowe BEV jest mitem, podobnie jak np. zwiększone ryzyko pożarów związane z fotowoltaiką.

psnm.org

Jakie są przyczyny pożarów samochodów elektrycznych?

Raport zawiera także analizę przyczyn pożarów BEV:

  • 67% przypadków – inne lub nieznane powody,
  • 20% – awarie i usterki techniczne,
  • 10% – wypadki drogowe,
  • 3% – podpalenia.

Dodatkowo w 53% przypadków doszło do pożaru akumulatora trakcyjnego, w 20% nie, a w 27% przypadków nie udało się ustalić dokładnej przyczyny.

Czy gaszenie pożarów EV jest bardziej skomplikowane?

Jednym z mitów dotyczących samochodów elektrycznych jest przekonanie, że ich gaszenie jest wyjątkowo trudne i długotrwałe. Jak wyjaśnia st. bryg. Tomasz Jonio z Komendy Głównej PSP:

Z każdym rokiem przybywa dla Państwowej Straży Pożarnej zdarzeń związanych z pojazdami o napędzie elektrycznym oraz hybrydowym. Nie jest to jednak nic dziwnego, gdyż z każdym rokiem przybywa pojazdów o takim napędzie na polskich drogach. Pożary oraz inne zdarzenia (wypadki, kolizje) z udziałem pojazdów o nowoczesnych napędach i konstrukcjach to kolejne wyzwania dla ratowników, ale jesteśmy na to przygotowani. Sposób postępowania z BEV i HEV określają zaktualizowane w maju 2023 r. „Standardowe zasady postępowania podczas zdarzeń z samochodami z napędem elektrycznym oraz hybrydowym”. Czas działania przy zdarzeniach z pojazdami o nowoczesnych napędach elektrycznych jest faktycznie dłuższy, bo zawiera kontrolę temperatury akumulatorów, ale już same działania stricte gaśnicze zasadniczo nie różnią się dla pojazdów o napędach spalinowych oraz tych o napędzie w pełni elektrycznym.

Średni czas interwencji (gaszenie, chłodzenie, zabezpieczanie) w przypadku pożarów BEV wynosi 4 godziny i 10 minut.

Pojazdy wodorowe – zerowe ryzyko pożaru?

Raport zawiera także dane dotyczące bezpieczeństwa pojazdów wodorowych (FCEV). W analizowanym okresie nie odnotowano ani jednego pożaru samochodu napędzanego wodorem. Oznacza to, że na ten moment jest to najbezpieczniejsza technologia napędu pod względem ryzyka pożaru.

Pierwszy taki raport w Europie

„Raport Bezpieczeństwa Pożarowego EV” to pierwsze tego typu opracowanie w Europie, które dostarcza rzetelnych danych na temat pożarów pojazdów elektrycznych, hybrydowych i spalinowych. Publikowany raz na kwartał raport jest wynikiem współpracy PSNM, PSP oraz F5A New Mobility Research and Consulting.

Jak podkreśla Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSNM:

Przygotowany raport stanowi kontynuację działań PSNM na rzecz pogłębiania świadomości branżowej i społecznej, jak też edukacji m.in. wspólnot i spółdzielni w zakresie dezinformacji (mitów) dotyczących elektromobilności.

W ramach tych działań PSNM, PSP oraz Centrum Naukowo-Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej (CNBOP-PIB) opracowały także „Wytyczne w zakresie ochrony przeciwpożarowej w garażach w obiektach budowlanych, przeznaczonych do ładowania samochodów elektrycznych oraz hybrydowych plug-in”. Dokument ten zawiera zbiór dobrych praktyk dotyczących projektowania instalacji elektrycznych oraz zapewnienia optymalnych warunków ochrony przeciwpożarowej.

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

Enerad.pl

enerad.pl to branżowy portal informacyjny o energii i OZE. Publikujemy aktualności, analizy rynkowe oraz zestawienia ofert i produktów. W naszym serwisie znajdziesz także ogłoszenia branżowe oraz profile firm i producentów.

🔍 Obserwuj nas, aby być na bieżąco: X (Twitter) | LinkedIn

Może Cię również zainteresować

Westinghouse i INSA Lyon wspólnie przyspieszą rozwój SMR i innowacji materiałowych w energetyce jądrowej

Westinghouse i INSA Lyon wspólnie przyspieszą rozwój SMR i innowacji materiałowych w energetyce jądrowej

Westinghouse Electric Company oraz francuski instytut INSA Lyon zacieśniają współpracę badawczą. Wspólnie zamierzają rozwijać nowe technologie materiałowe, kluczowe dla przyszłości energetyki jądrowej, w tym reaktorów IV generacji (SMR/AMR).

15.05.2025
Rynek energii i biznes Technologia Wiadomości z rynku
Włosi stawiają na SMR: Nuclitalia rusza z badaniami nad nową energią

Włosi stawiają na SMR: Nuclitalia rusza z badaniami nad nową energią

Enel, Ansaldo Energia i Leonardo utworzyły wspólnie spółkę Nuclitalia, której celem będzie rozwój technologii nowej generacji w sektorze energetyki jądrowej. Nowa firma skoncentruje się na badaniach nad małymi reaktorami modułowymi (SMR) i analizie możliwości wdrożenia ich we Włoszech.

15.05.2025
Energia elektryczna Wiadomości z rynku
Nowy etap dla Vestas w Polsce. Fabryka w Goleniowie przechodzi pod ich skrzydła

Nowy etap dla Vestas w Polsce. Fabryka w Goleniowie przechodzi pod ich skrzydła

Vestas przejmuje fabrykę łopat w Goleniowie od LM Wind Power. Zakład będzie kontynuował produkcję komponentów dla turbin wiatrowych na potrzeby rynku europejskiego. Transakcja wzmacnia pozycję Vestas w regionie i wpisuje się w szerszy plan rozwoju zielonej energetyki.

15.05.2025
OZE Wiadomości z rynku
275 tys. klientów ScottishPower zaoszczędziło już 2 mln funtów na prądzie

275 tys. klientów ScottishPower zaoszczędziło już 2 mln funtów na prądzie

Brytyjski dostawca energii ScottishPower ogłosił, że jego klienci zaoszczędzili łącznie 2 miliony funtów od momentu wprowadzenia programu „half price electricity at weekends”. Zniżka, obowiązująca w weekendy, zachęca do korzystania z energii w bardziej ekologicznych i tańszych godzinach.

15.05.2025
Efektywność energetyczna Wiadomości z rynku
Enea Operator buduje magazyn energii. Nowa inwestycja wsparta środkami z NFOŚiGW

Enea Operator buduje magazyn energii. Nowa inwestycja wsparta środkami z NFOŚiGW

Enea Operator podpisała umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie budowy nowoczesnej instalacji magazynowania energii. To kolejny krok w kierunku transformacji sieci elektroenergetycznej i wsparcia dla rozwoju energetyki rozproszonej.

15.05.2025
Energia elektryczna Wiadomości z rynku
PGE Baltica rusza z badaniami dna Bałtyku dla farmy wiatrowej Baltica 9

PGE Baltica rusza z badaniami dna Bałtyku dla farmy wiatrowej Baltica 9

PGE Baltica podpisała umowę na wykonanie kluczowych badań geofizycznych dla projektu Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica 9. Prace mają na celu zminimalizowanie ryzyka związanego z budową i będą realizowane w III kwartale 2025 roku.

15.05.2025
OZE Wiadomości z rynku
Zobacz pozostałe artykuły