Enerad
Porównaj oferty
Reklama

Rekordowe wzrosty elektromobilności w Polsce po trzech kwartałach 2025 r.

Liczba samochodów elektrycznych w Polsce dynamicznie rośnie – po trzech kwartałach 2025 r. zarejestrowano już ponad 112 tys. pojazdów BEV. Równolegle rozwija się infrastruktura ładowania, a programy wsparcia przechodzą istotne zmiany.

Dynamiczny wzrost liczby aut elektrycznych w Polsce

Na koniec września 2025 roku w Polsce zarejestrowanych było łącznie 112 478 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). W ciągu trzech kwartałów 2025 roku liczba ta wzrosła o 32 452 pojazdy, co stanowi wzrost o 82% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego – wynika z danych Licznika Elektromobilności prowadzonego przez PZPM i PSNM.

Ogólna liczba samochodów osobowych z napędem elektrycznym na polskich drogach wyniosła pod koniec września 2025 r. 202 593 sztuki. Wśród nich:

  • 102 567 to samochody całkowicie elektryczne (BEV),
  • 100 026 to auta hybrydowe typu plug-in (PHEV).

Liczba dostawczych i ciężarowych pojazdów elektrycznych osiągnęła 9 911, natomiast flota elektrycznych motorowerów i motocykli wzrosła do 27 083 sztuk. Rosła także liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która wyniosła 1 194 549 sztuk.

W segmencie autobusów zeroemisyjnych odnotowano 1 647 pojazdów, z czego 1 539 to autobusy elektryczne, a 108 – wodorowe.

Rozwój infrastruktury ładowania

Równolegle z rosnącą liczbą pojazdów elektrycznych rozwija się infrastruktura ładowania. Pod koniec września 2025 r. w Polsce funkcjonowały 11 173 ogólnodostępne punkty ładowania:

  • 35% stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC),
  • 65% to wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy do 22 kW.

Zmiany w programie „NaszEauto” i perspektywy wsparcia

Najważniejszą informacją w tym miesiącu jest ogłoszenie zmiany formuły programu „NaszEauto”. Niestety, według zapowiedzi strony rządowej, może być to ostatni program wsparcia. Pozostaje mieć nadzieję, że w najbliższych latach znajdą się jednak środki na wsparcie rynku pojazdów zeroemisyjnych, bo jak wskazuje doświadczenie innych krajów jest to obszar, gdzie dofinansowanie rządowe lub wprowadzenie przepisów zniechęcających do kupowania samochodów spalinowych np. przez firmy, jest kluczowe dla rozwoju rynku pojazdów niskoemisyjnych. Bardzo dobrze, że autorzy zmian wsłuchali się w głos branży i poprawki uwzględniły większość uwag zgłaszanych przez wszystkich graczy rynku – w tym PZPM. Teraz należy się zastanowić, w jaki sposób po zakończeniu dofinansowania, można będzie wspierać tę część rynku aby nie nastąpił tu raptowny spadek rejestracji

– mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.

Po apelu ze strony PSNM, NFOŚiGW zdecydował się wycofać z propozycji wykluczenia ze wsparcia z programu „NaszEauto” samochodów, od których został naliczony podatek celny. W naszej opinii taki zapis ograniczyłby pozytywne skutki rynkowe dopłat. Zmiany ostatecznie wdrożone w programie „NaszEauto” generalnie oceniamy pozytywnie. Jednak objęcie wsparciem dodatkowych kategorii pojazdów oraz rozszerzenie katalogu beneficjentów przy jednoczesnym obniżeniu budżetu do ok. 1,2 mld zł spowodują, że środki przeznaczone na dofinansowanie wyczerpią się prawdopodobnie na długo przed oficjalnym terminem końcowym składania wniosków tj. 30 kwietnia 2026 r. Zwłaszcza, że na obecnym etapie wykorzystano już prawie 50% obecnej alokacji, a pod koniec roku co do zasady odnotowujemy zwiększony popyt na nowe pojazdy

– mówi Jan Wiśniewski, Dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM.

Zobacz również:

Źródło: PSNM

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

Enerad.pl

enerad.pl to branżowy portal informacyjny o energii i OZE. Publikujemy aktualności, analizy rynkowe oraz zestawienia ofert i produktów. W naszym serwisie znajdziesz także ogłoszenia branżowe oraz profile firm i producentów.

🔍 Obserwuj nas, aby być na bieżąco: X (Twitter) | LinkedIn

Może Cię również zainteresować

Trendy i polityki rynku hybryd plug-in: Chiny, Europa i USA w porównaniu

Trendy i polityki rynku hybryd plug-in: Chiny, Europa i USA w porównaniu

Rynek hybryd plug-in (PHEV) w latach 2021-2024 rozwijał się dynamicznie w Chinach, stagnował w USA i notował spadki w Europie. Analizujemy przyczyny tych zmian oraz różnice w politykach regulacyjnych trzech największych rynków PHEV na świecie.

12.11.2025
Elektromobilność Wiadomości z rynku
VSB Polska rozpoczyna budowę jednego z największych parków hybrydowych w Polsce – 303 MWp w Brzezince

VSB Polska rozpoczyna budowę jednego z największych parków hybrydowych w Polsce – 303 MWp w Brzezince

VSB Polska rozpoczęła budowę nowoczesnego parku hybrydowego w województwie dolnośląskim. Inwestycja o mocy 303 MWp obejmuje fotowoltaikę, magazyn energii oraz elementy infrastruktury wspierające transformację energetyczną regionu.

10.11.2025
Fotowoltaika Wiadomości z rynku
UE i Brazylia wspólnie wzmacniają rynki węglowe – Deklaracja liderów podczas COP30

UE i Brazylia wspólnie wzmacniają rynki węglowe – Deklaracja liderów podczas COP30

Unia Europejska i Brazylia zacieśniają współpracę na rzecz globalnych rynków węglowych. Podczas COP30 w Belém podpisano Deklarację liderów, która ma przyspieszyć wdrażanie polityk cenowych CO2 i wspierać realizację celów Porozumienia Paryskiego.

10.11.2025
Rynek energii i biznes Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
COP30: UE przyspiesza transformację energetyczną – kluczowe inwestycje w OZE i magazyny energii

COP30: UE przyspiesza transformację energetyczną – kluczowe inwestycje w OZE i magazyny energii

Podczas szczytu COP30 przewodnicząca Komisji Europejskiej podkreśliła postępy w globalnej transformacji energetycznej. UE stawia na potrojenie mocy OZE do 2030 roku, rozwój infrastruktury i wsparcie dla Afryki.

10.11.2025
Magazyny energii Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Local content i repolonizacja łańcuchów dostaw na EuroPOWER & OZE POWER

Local content i repolonizacja łańcuchów dostaw na EuroPOWER & OZE POWER

Podczas 42. edycji konferencji EuroPOWER & OZE POWER w Warszawie Minister Aktywów Państwowych Wojciech Balczun podkreślił znaczenie local content i repolonizacji łańcuchów dostaw dla transformacji energetycznej i rozwoju polskiej gospodarki.

10.11.2025
Energia elektryczna Wiadomości z rynku
Prezes URE rozpoczyna konsultacje dotyczące magazynów energii operatorów systemów elektroenergetycznych

Prezes URE rozpoczyna konsultacje dotyczące magazynów energii operatorów systemów elektroenergetycznych

Urząd Regulacji Energetyki ogłosił konsultacje dotyczące magazynów energii posiadanych przez operatorów systemów elektroenergetycznych. Celem jest sprawdzenie zainteresowania innych podmiotów przejęciem i eksploatacją tych instalacji.

10.11.2025
Energia elektryczna Wiadomości z rynku
Zobacz pozostałe artykuły