Rozbudowa terminala LNG w Świnoujściu zakończona
Rozbudowa terminala LNG w Świnoujściu zakończona. Dzięki nowej infrastrukturze moce regazyfikacyjne wzrosły do 8,3 mld m³ rocznie, co stanowi prawie 50% zapotrzebowania krajowego. Inwestycja wzmacnia bezpieczeństwo energetyczne Polski.

Nowe moce regazyfikacyjne i infrastruktura
Gaz-System zakończył rozbudowę Terminala LNG w Świnoujściu, co pozwoliło na zwiększenie mocy regazyfikacyjnych do 8,3 mld m³ gazu ziemnego rocznie od 1 stycznia 2025 roku. W ramach inwestycji powstały nowe elementy infrastruktury: trzeci zbiornik na LNG, drugie nabrzeże oraz dodatkowe regazyfikatory SCV. Dzięki temu Polska zwiększa swoje możliwości sprowadzania gazu z różnych stron świata, przyczyniając się do dywersyfikacji źródeł i kierunków dostaw.
Jak podkreśliła minister przemysłu Marzena Czarnecka:
„Terminal LNG w Świnoujściu, jako strategiczny element infrastruktury energetycznej kraju, otwiera dostęp do rynków gazowych i gwarantuje elastyczność dostaw”.
Kluczowa inwestycja dla bezpieczeństwa energetycznego
Terminal LNG w Świnoujściu odgrywa kluczową rolę w Polityce Energetycznej Polski, umożliwiając import gazu ziemnego w postaci skroplonej oraz jego przesyłanie po regazyfikacji w głąb kraju i poza granice. W 2015 roku jego przepustowość wynosiła 5 mld m³ rocznie, a obecnie zmodernizowany terminal może zaspokoić prawie 50% rocznego zapotrzebowania na gaz w Polsce.
Terminal LNG w Świnoujściu, polskie gazowe okno na świat, zyskał większe moce regazyfikacyjne i nowe funkcjonalności. To istotny krok w kierunku realnej dywersyfikacji źródeł dostaw gazu do Polski. – powiedział Sławomir Hinc, prezes Gaz-System.
Etapy realizacji rozbudowy
Program modernizacji terminala został podzielony na dwa etapy:
- Pierwszy etap: Zwiększono moce regazyfikacyjne do 6,2 mld m³ rocznie dzięki instalacji dwóch dodatkowych regazyfikatorów SCV i ciągu pomiarowego, co umożliwiło świadczenie usług od stycznia 2022 roku.
- Drugi etap: Wybudowano trzeci zbiornik LNG, drugie nabrzeże do załadunku, rozładunku i bunkrowania LNG oraz estakadę przesyłową, co podniosło elastyczność operacyjną terminala.
Terminal kluczowy na unijnego bezpieczeństwa energetycznego
Projekt rozbudowy terminala znalazł się na europejskiej liście Projektów Wspólnego Zainteresowania, co potwierdza jego kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego regionu i unijnych celów klimatycznych. Inwestycja została dofinansowana kwotą około 461 mln zł z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Może Cię również zainteresować
Sinovoltaics ostrzega: fotowoltaika w Europie pod presją zmian
Sinovoltaics opublikowało najnowszą wersję mapy łańcucha dostaw modułów fotowoltaicznych w Europie, Turcji, Egipcie i Kazachstanie. Choć dodano kilku nowych producentów, raport wskazuje także na falę zamknięć zakładów i bankructw. Obecna zdolność produkcyjna regionu to 21 GW modułów, 3,2 GW ogniw i 1,5 GW wlewków krzemowych
Bruksela naciska: 44 koncerny paliwowe mają składować CO2 do 2030 r.
Komisja Europejska zaapelowała do 44 firm naftowo-gazowych o udział w realizacji wspólnego celu Unii Europejskiej – składowania co najmniej 50 mln ton CO2 rocznie do 2030 roku. Firmy mają uczestniczyć w projekcie proporcjonalnie do swojej produkcji ropy i gazu z lat 2020–2023.
Straty tysięcy złotych. Fotowoltaika w Wielkopolsce blokowana częściej niż w innych regionach
Radio Poznań informuje, że wielkopolscy producenci energii słonecznej skarżą się na dyskryminację. Ich farmy są wyłączane znacznie częściej niż w innych regionach. Rekompensaty za utracone zyski sięgają zaledwie 10 procent.
Hithium wprowadza system ∞Power 6,25MWh dla Europy i rozpoczyna produkcję lokalną
Hithium podczas targów The smarter E Europe 2025 w Monachium zaprezentowało nowy system magazynowania energii ∞Power 6,25MWh 2h/4h w wersji dostosowanej do rynku europejskiego. System wyróżnia się m.in. wysokim poziomem bezpieczeństwa, elastycznością i odpornością na trudne warunki środowiskowe. Firma podpisała również porozumienie z hiszpańską spółką GCRPV, wspierając lokalizację produkcji na kontynencie.
Hyundai i lotnisko Incheon wprowadzają roboty ładujące EV – AI przyspiesza rozwój smart infrastruktury
Hyundai Motor Group oraz Incheon International Airport Corporation ogłosiły strategiczne partnerstwo na rzecz wdrożenia robotów do automatycznego ładowania pojazdów elektrycznych (ACR) wspieranych przez sztuczną inteligencję. Projekt pilotażowy ruszy na jednym z najnowocześniejszych lotnisk Azji, a jego celem jest zwiększenie wygody, bezpieczeństwa i efektywności ładowania aut elektrycznych.
Staże i nowe kierunki: AGH wspiera rozwój polskiego atomu
Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie dołącza do rządowego programu na rzecz rozwoju kompetencji w energetyce jądrowej. Inicjatywa Ministerstwa Przemysłu zakłada ścisłą współpracę uczelni technicznych z polskimi przedsiębiorstwami. Program przewiduje zmiany w programach nauczania oraz płatne staże w firmach z sektora jądrowego.
Komentarze