RWTH Aachen rewolucjonizuje transport: autobus połączy się z kolejką linową
Naukowcy z RWTH Aachen opracowują innowacyjny środek transportu łączący autonomiczny autobus elektryczny z systemem kolei linowej. W sierpniu 2025 roku planowane są pierwsze testy prototypu. Projekt ma rozwiązać problem korków i wspierać zrównoważony transport publiczny.

Hybrydowy środek transportu: autobus i kolejka linowa w jednym
Zespół badawczy z Katedry Produkcji Komponentów Elektromobilności (PEM) Uniwersytetu RWTH Aachen osiągnął przełomowy etap w projekcie „upBUS”. Zakończono budowę stanowiska testowego, a w sierpniu 2025 roku planowane są pierwsze testy z wykorzystaniem tzw. primotypu – prototypowego pojazdu opartego na technologii niskonapięciowej.
Projekt zakłada połączenie dwóch niezależnych systemów: autonomicznego autobusu elektrycznego i kolejki linowej. Dzięki temu możliwe ma być pokonywanie trudnych topograficznie odcinków oraz korków bez konieczności przesiadki pasażerów.
Modułowość to największe wyzwanie technologiczne
Prof. Achim Kampker, dyrektor PEM, podkreśla: „Największym wyzwaniem technicznym jest wysoki stopień modułowości”.
System ma składać się z trzech głównych komponentów: modułu jazdy drogowej, kabiny pasażerskiej oraz interfejsu iTSI (intelligent Terrestrial System Interface). iTSI umożliwia automatyczne łączenie i rozłączanie kabiny z podwoziem autobusu oraz jej przekazanie do zawiesia kolejki linowej.
Modularna konstrukcja pozwoli kabinie pasażerskiej na samodzielne przemieszczanie się po drogach oraz zawieszanie na linie kolei linowej bez konieczności opuszczania pojazdu przez pasażerów.
Zalety połączenia autobusów i kolejek linowych
System kolejki linowej cechuje się niskimi kosztami inwestycyjnymi, krótkim czasem budowy oraz małym zużyciem energii. Jego wadą jest jednak ograniczenie do stałych tras. Z kolei autobusy autonomiczne mogą funkcjonować w gęstej sieci dróg, ale są podatne na korki.
Jak wyjaśnia prof. Kampker:
„Jako kolejka linowa, upBUS może pokonywać wąskie gardła komunikacyjne i trudne krajobrazowo obszary, a następnie kontynuować jazdę jako autobus – bez konieczności przesiadania się pasażerów”.
Od drewnianego modelu do prototypu z kamerą i LiDAR-em
Początki projektu sięgają 2019 roku, kiedy to stworzono drewniany model koncepcyjny. Dwa lata później przeprowadzono testy transferu kabiny na linę w austriackim Wolfurcie. W 2024 roku projekt otrzymał dofinansowanie w wysokości 3,2 mln euro z niemieckiego Ministerstwa Gospodarki i Ochrony Klimatu.
Primotyp, który będzie testowany w sierpniu 2025 roku, to półautonomiczny pojazd zasilany napięciem 48 V, wyposażony w kamerę stereo i czujniki LiDAR. System posiada mechanizm podnoszący oraz rozwinięty interfejs iTSI, który zapewnia bezpieczne i proste przekazywanie kabiny.
Wersje towarowa i pasażerska – dwa kierunki rozwoju
Końcowym etapem projektu będzie budowa prototypu w wersji towarowej, który zostanie przetestowany w rzeczywistych warunkach. Równolegle ma powstać cyfrowa wersja dla transportu pasażerskiego. Kabina będzie mogła przewozić do 10 osób, z zachowaniem wszystkich standardów komunikacji miejskiej: miejscami siedzącymi, dostępem bez barier, systemem informacyjno-rozrywkowym i automatycznym zamykaniem drzwi.
upBUS jako odpowiedź na korki i emisje
Celem projektu jest także redukcja strat ekonomicznych i emisji CO₂. W 2023 roku przeciętny niemiecki kierowca spędził w korkach 40 godzin, co przyniosło straty rzędu 3,2 mld euro. Dodatkowo aż 60% emisji dwutlenku węgla w europejskim transporcie drogowym pochodzi z prywatnych pojazdów.
Nowatorski system ma przyczynić się do stworzenia bardziej efektywnego, zrównoważonego i dostępnego transportu publicznego w miastach.
Zobacz również:- Uniwersytet Aarhus stawia na energię słoneczną – krok w stronę neutralności klimatycznej
- BiofuelAI z Uniwersytetu Surrey może zgarnąć 1 mln funtów. Co potrafi ich AI?
- Cyfrowa rewolucja w Rumi. Politechnika Gdańska pomoże w zarządzaniu miastem
Źródło: RWTH Aachen University
Może Cię również zainteresować
Huawei zasili największy magazyn energii w Danii: 132 MWh dla Everspring
Huawei Digital Power dostarczy technologię magazynowania energii dla projektu Everspring o mocy 132 MWh. Projekt ma być gotowy do pracy z siecią na wiosnę 2026 roku. W realizację inwestycji zaangażowane są także duńska firma Energrid oraz bank Ringkjøbing Landbobank.
Europejski rynek PPA rośnie: 1 429 MW w czerwcu, fotowoltaika dominuje
Czerwiec 2025 przyniósł wyraźne odbicie na europejskim rynku PPA. Deweloperzy podpisali 20 umów o łącznej mocy 1 429 MW, z czego ponad 80% przypadło na fotowoltaikę. To oznacza wzrost o 700% względem maja oraz 40% więcej transakcji.
Westinghouse i Energoatom rozwijają produkcję paliwa jądrowego w Ukrainie – krok w stronę niezależności energetycznej
Ukraina przyspiesza uniezależnianie się od rosyjskich dostaw paliwa jądrowego. Westinghouse i Energoatom podpisały umowę o uruchomieniu linii montażu zestawów paliwowych VVER-1000 w kraju.
Dofinansowanie do 95% na fotowoltaikę i pompy ciepła w Wadowicach
Gmina Wadowice ogłosiła nabór do projektu dotyczącego odnawialnych źródeł energii. Mieszkańcy mogą otrzymać nawet 95% dofinansowania na pompy ciepła, instalacje fotowoltaiczne i magazyny energii. Dokumenty można składać do 1 sierpnia 2025 r. Projekt zostanie zrealizowany tylko po uzyskaniu dofinansowania przez gminę.
Direct Air Capture: Technologia dla klimatu, ale nie wszędzie się opłaca
Usuwanie CO₂ z atmosfery może wspomóc walkę ze zmianami klimatu, ale – jak pokazuje nowe badanie – skuteczność i opłacalność tej technologii w Niemczech zależy w dużej mierze od lokalnych warunków pogodowych i dostępności OZE.
Dane na wagę emisji: jak benchmarking energetyczny przybliża firmy do celu net-zero
Budynki odpowiadają za niemal jedną czwartą emisji gazów cieplarnianych w Wielkiej Brytanii. W walce o net-zero, to właśnie precyzyjne dane energetyczne stają się kluczem do skutecznych działań redukujących emisje. Jak benchmarking i nowe technologie wspierają firmy w realizacji tego celu? Wyjaśnia Graham Paul, dyrektor ds. realizacji usług w TEAM Energy.
Komentarze