Jaką taryfę wybrać w Twojej firmie?

Czy wiesz, że nie tylko zmiana sprzedawcy może sprawić, że co miesiąc będziesz mógł się cieszyć oszczędnościami? Bardzo wiele zależy także od taryfy, z której korzystasz – odpowiednia taryfa oraz oferta sprawią, że Twoje oszczędności za prąd w firmie mogą wynieść nawet 40%!

banner reklamowy EDF

Taryfy dla firm

W Polsce taryfy dla klientów instytucjonalnych nie są regulowane przez Prezesa URE i ich odbiorców można podzielić na trzy podstawowe grupy:

  • taryfa C – to taryfa dedykowana małym i średnim przedsiębiorstwom oraz gospodarstwom rolnym, które wykorzystują prąd w celach produkcyjnych; odbiorcy mogą wybrać jeden z kilku jej wariantów: jednostrefowy (np. C11, C21), dwustrefowy (np. C12, C22) oraz trójstrefowy (np. C13, C23) – więcej o taryfie C dowiesz się z artykułu Taryfa C – rozwiązanie dla małych i średnich przedsiębiorstw.
  • taryfa B – to taryfa skierowana do dużych firm oraz instytucji; podobnie jak w taryfie C, odbiorcy mogą korzystać z kilku jej wariantów: jednostrefowy (np. B11, B21), dwustrefowy (np. B12, B22), trójstrefowy (np. B23) – więcej na temat taryfy B dowiesz się na stronie Taryfa B – rozwiązanie dla dużych odbiorców;
  • taryfa A – to taryfa, z której mogą korzystać największe firmy; odbiorcy mają do wyboru jeden z kilku jej wariantów: jednostrefowy (np. A21), dwustrefowy (np. A22), trójstrefowy (np. A23) – jeśli chcesz wiedzieć więcej zajrzyj do tekstu: Taryfa A – dla największych odbiorców energii elektrycznej
    .

Przynależność do powyższych taryf zależy od tego czy klient instytucjonalny:

  • zasilany jest z sieci elektroenergetycznych niskiego napięcia – taryfa C;
  • zasilany jest z sieci elektroenergetycznych średniego napięcia – taryfa B;
  • zasilany jest z sieci elektroenergetycznych wysokiego napięcia – taryfa A.

Prąd w firmie – taryfa dla przedsiębiorstwa

Wybór odpowiedniej taryfy czy oferty nie jest wcale prostym zadaniem – oczywiście najwięcej zależy od charakterystyki firmy oraz zużycia prądu w ciągu poszczególnych dni czy godzin. Sprzedawcy swoim klientom oferują taryfy w kilku wariantach i tylko od samego odbiorcy zależy, którą możliwość wybierze.

Kiedy zużywamy najwięcej prądu?

Przede wszystkim przed rozpoczęciem dokładnej analizy należy uwzględnić wielkość i potrzeby gospodarstwa rolnego czy przedsiębiorstwa – mała firma, działająca 8 godzin dziennie ma inne wymagania niż duże przedsiębiorstwo, w której praca odbywa się 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.

Taryfa C

Najliczniejszą grupę klientów instytucjonalnych stanowią odbiorcy z taryfy C, w której najpopularniejsza jest taryfa C11 z niezmienną stawką w ciągu całej doby. Jednak odbiorcy z tej grupy mogą korzystać z taryf, w którch stawka za cenę prądu zależna jest od godziny lub dni. Najczęściej sprzedawcy dzielą dobę na kilka stref – może się ona składać z m.in. dolin nocnych i dziennych, szczytów przedpołudniowych i popołudniowych. Ceny za prąd w dolinach i poza szczytem sa niższe, natomiast w szczycie stawki są wyższe. Przedsiębiorstwa oraz gospodarstwa rolne, które zużywają:

  • więcej prądu w szczycie powinny korzystać z taryf jednostrefowych;
  • więcej prądu poza szczytem powinny korzystać z taryf dwustrefowych lub trójstrefowych.
Taryfa B

Klienci instytucjonalni, korzystający z taryfy B mogą liczyć na indywidualną ofertę ze strony sprzedawcy prądu, jednak nadal mają oni do wyboru różne warianty taryf, w których doba może być podzielona na kilka stref cenowych. Podobnie jak w przypadku klientów z taryfy C, wybór odpowiedniej taryfy powinien opierać się na charakterystyce dobowego zużycia prądu. Zasada opłacalności działa analogicznie jak w przypadku taryf C. Jednak przeanalizowanie wszystkich danych może okazać się bardzo trudnym zadaniem i w takim wypadku warto skorzystać z pomocy ekspertów – w naszym serwisie oferujemy pełne usługi doradcze związane z optymalizacją kosztów zakupu energii, nie tylko elektrycznej.

Taryfa A

Wybór odpowiedniej taryfy powinien być uzależniony również od dobowego zużycia prądu. Pomimo indywidualnej oferty skierowanej do największych klientów instytucjonalnych, sprzedawcy, podobnie jak w taryfach C i B, oferują swoim odbiorcom kilka jej wariantów:

  • jednostrefowy ze stałą ceną za prąd w ciągu doby,
  • dwustrefowy z ceną uzależnioną od godzin w ciągu doby;
  • trójstrefowy z ceną uzależnioną od godzin w ciągu doby.

Samodzielna analiza i wybór właściwej taryfy w największych przedsiębiorstwach jest praktycznie niemożliwy i w tym wypadku niezastąpioną pomocą są usługi doradcze, które oferujemy w naszym serwisie.

A może zmiana sprzedawcy?

Taryfa w przedsiębiorstwie, gospodarstwie rolnym czy instytucji powinna być przede wszystkim dopasowana do jej charakterystyki. Jednak bardzo często, uzyskanie największych oszczędności wiąże się również ze zmianą sprzedawcy. Małe, średnie, a głównie duże firmy oraz instytucje stanowią łakomy kąsek dla firm energetycznych. Zmiana sprzedawcy prądu pod względem formalnym nie wymaga od odbiorcy większego zaangażowania, problemem za to może być wybór odpowiedniej oferty.

Taryfa C

Odbiorcy korzystający z taryfy C, czyli małe i średnie przedsiębiorstwa oraz gospodarstwa rolne przed zmianą sprzedawcy powinny, jak już wyżej wspomnieliśmy, przeanalizować dobowe zużycie prądu. Następnym krokiem jest wyjście poza ramy dotychczasowej oferty – najlepsze rezultaty daje porównanie propozycji co najmniej kilku firm. Przy wyborze nowego sprzedawcy należy kierować się nie tylko cenami za prąd, ale także wysokością dodatkowych opłat (np. opłata abonamentowa). Szczególną uwagę należy zwrócić na oferty:

  • łączone – w pakietach możemy kupić prąd dla domu i dla firmy lub prąd i gaz dla firmy (oferty dual fuel);
  • pracownicze – z preferencyjnych warunków przy zmianie sprzedawcy, mogą skorzystać także pracownicy firmy.

Warto pamiętać, że wybór odpowiedniej taryfy oraz zmiana sprzedawcy to nie tylko możliwość uzyskania oszczędności nawet na poziomie 40%, ale to również gwarancja stałej ceny na okres trwania umowy.

Taryfy B i A

Najwięksi odbiorcy prądu, czyli taryfy B i A to najbardziej atrakcyjna, ale zarazem najbardziej wymagająca grupa klientów. Firmy energetyczne bardzo często właśnie dla tych odbiorców przygotowują indywidualną ofertę – zmiana sprzedawcy prądu może w ciągu roku zaowocować naprawdę wysokimi oszczędnościami. Samodzielny wybór: odpowiedniego sprzedawcy i dopasowanej oferty do charakterystyki firmy jest zadaniem bardzo trudnym. W związku z tym dla klientów z grup B i A, przedsiębiorstw oraz instytucji publicznych, przygotowaliśmy usługi z zakresu doradztwa. Ponadto w uzyskaniu najwyższych oszczędności służymy pomocą w organizowaniu aukcji oraz w przeprowadzaniu postępowań przetargowych.

Jaką ofertę wybrać?

Taryfy skierowane do klientów instytucjonalnych to szeroka oferta produktowa. Wybór odpowiedniej taryfy czy oferty jest zdaniem trudnym i wymaga od odbiorców dokładnej analizy przed podjęciem ostatecznej decyzji.

Taryfa C

Przed zmianą taryfy lub sprzedawcy należy dokładnie porównać co najmniej kilka propozycji, uwzględniając szereg różnych czynników. Wszystko to sprawia, że każdego przedsiębiorcę czeka wiele godzin zbierania informacji, a potem ich porównania. W enerad.pl zdajemy sobie sprawę, że samodzielna analiza jest zajęciem czasochłonnym i w związku z tym dla wszystkich odbiorców taryfy C przygotowaliśmy niezawodną porównywarkę cen prądu, która w kilkadziesiąt sekund zaprezentuje oferty dopasowane do charakterystyki firmy.

Taryfa B i A

Zmiana taryfy lub sprzedawcy wśród odbiorców z taryf B i A, praktycznie w każdym przypadku niesie ze sobą spore oszczędności. Firmy energetyczne przygotowały szereg różnych ofert, które w większości przypadków mają charakter indywidualny i mają odznaczać się dopasowaniem do charakterystyki firmy. Jednak z naszego doświadczenia wiemy, że najwyższe oszczędności uzyskiwane są po porównaniu co najmniej kilku ofert sprzedawców. W związku z tym dla przedsiębiorców oraz instytucji publicznych przygotowaliśmy specjalną ofertę – wystarczy w naszym serwisie złożyć zapytanie ofertowe, by otrzymać najlepsze propozycje sprzedawców energii elektrycznej.