Zmiana sprzedawcy prądu w firmie

Zmiana sprzedawcy dla firm jest bardzo łatwą sprawą. Przede wszystkim należy sprawdzić oferty dostępnych na rynku sprzedawców, a następnie wybrać najkorzystniejszą z nich. Całą procedurę zmiany można przeprowadzić w 1 lub 5 krokach. Jeśli zastanawiasz się, jaka oferta byłaby dla Twojej firmy najkorzystniejsza – skorzystaj z naszej porównywarki (dla odbiorców taryfy C) lub skontaktuj się z nami (dla odbiorców taryfy A i B), a przeprowadzimy Cię przez cały proces bezboleśnie.

Pierwsza zmiana sprzedawcy prądu

Część odbiorców biznesowych do tej pory nie zmieniała sprzedawcy prądu i korzysta z oferty sprzedawcy, który jest zarazem też osiadłym dystrybutorem energii elektrycznej na tym terenie. Oznacza to najczęściej, że klient ma wtedy umowę na czas nieokreślony bez gwarancji ceny, nie korzysta także z warunków promocji. W tym przypadku mamy do wyboru: albo zmieniamy sprzedawcę na zupełnie nowego albo renegocjujemy warunki z dotychczasowym sprzedawcą prądu i zmieniamy umowę na korzystniejszą. W przypadku pierwszej zmiany sprzedawcy formalności trwają dłużej, niż przy zawieraniu kolejnej i zajmują zwykle do 30 dni. Zmiana sprzedawcy prądu często oznacza dwie faktury: jedną za dystrybucję, a drugą za faktycznie zużytą energię, przy czym, może się okazać, że nasz nowy sprzedawca porozumiał się z naszym dystrybutorem w sprawie umowy kompleksowej i będziemy cały czas otrzymywać jeden rachunek obejmujący energię czynną oraz koszty dystrybucji. Niezależnie od tego: zmiana na pewno będzie bardzo korzystna. Sprzedawcy osiadli prądu dla firm nie mają obowiązku przedkładać swoich taryf do URE, w każdej więc chwili może nas spotkać drastyczna podwyżka cen – choćby z tego powodu warto mieć umowy z gwarancją stałej stawki. Jeśli korzystamy z taryf A i B, zobowiązani jesteśmy w swoim zakresie dostosować liczniki do wymagań odbiorców TPA (więcej tutaj). W przypadku posiadania umowy kompleksowej, tzn. zarówno na sprzedaż, jak i dystrybucję, konieczne jest także podpisanie osobnej uomwy na usługę dystrybucyjną.

Kolejna zmiana sprzedawcy prądu

Decydując się na kolejną zmianę sprzedawcy prądu, musimy liczyć się z tym, że umowy zawierane są na czas określony, a za ich wcześniejsze rozwiązanie sprzedawca może naliczyć nam karę umowną. Jednak duże różnice stawek za energię elektryczną sprawiają, że odstąpienie od już zawartej umowy może okazać się opłacalne. Jeśli kończy się nam właśnie umowa – możemy zmieniać sprzedawcę bez żadnych konsekwencji. Wystarczy, że podpiszemy umowę z nową firmą energetyczną, a następnie zdecydujemy jak chcemy przeprowadzić procedurę zmiany (upoważnienie dla sprzedawcy VS. samodzielne przeprowadzenie formalności). Gdy korzystamy z taryf B i A musimy pamiętać, że w naszej kompetencji leży dostosowanie urządzenia pomiarowego do nowej oferty (więcej o zmianie liczników tutaj).

Zmiana sprzedawcy w 1 kroku

Najprostszą formą zmiany firmy energetycznej jest podpisanie oświadczenia upoważniającego nowego sprzedawcę prądu do działań w naszym imieniu. Wtedy wszystkie formalności, jak zawiadomienie dotychczasowego sprzedawcy, dystrybutora, spisanie licznika itp załatwia biuro obsługi klienta nowego sprzedawcy. Jedyną formalnością z naszej strony jest wtedy podpisanie umowy.

Zmiana sprzedawcy w 5 krokach

Jest to nieco bardziej czasochłonna procedura, jeśli jednak samodzielnie chcemy zmienić sprzedawcę, to powinnyśmy:

  1. podpisać umowę z nowym sprzedawcą,
  2. zawiadomić poprzedniego sprzedawcę o zmianie umowy lub wypowiedzieć umowę,
  3. zawiadomić dystrybutora o przeprowadzanej zmianie lub podpisać umowę o dystrybucję, jeśli do tej pory posiadaliśmy umowę kompleksową,
  4. sprawdzić instalację lub zlecić jej ewentualną modernizację ( w przypadku klientów taryfowych A i B),
  5. spisać licznik i dokonać końcowego rozliczenia z dotychczasowym sprzedawcą.

W przypadku spisania licznika, dotychczasowy sprzedawca ma na to 14 dni od rozwiązania umowy, jednak i tak końcowy rachunek jest ustalany na podstawie danych, dostarczonych przez dystrybutora. Zmiana kolejnego sprzedawcy zajmuje zwykle nie dłużej niż 14 dni.