Rynek wymiany baterii w EV osiągnie 31 mld USD do 2033 r. Czy technologia zawita także do Polski?
Wartość globalnego rynku wymiany baterii w pojazdach elektrycznych może wzrosnąć nawet dziewięciokrotnie w ciągu najbliższej dekady, osiągając 31,64 mld dolarów w 2033 roku. Największym graczem pozostaje region Azji i Pacyfiku, jednak dynamiczny rozwój obserwują również Europa i Ameryka Północna. Czy ta innowacyjna technologia trafi wkrótce także do Polski?

Globalny rynek wymiany baterii EV – ogromny potencjał wzrostu
Według najnowszych analiz, wartość rynku wymiany baterii EV wzrośnie z poziomu 3,69 miliarda dolarów w 2024 roku do aż 31,64 miliarda dolarów w 2033 roku, odnotowując imponujący wzrost średnio o 26,95% rocznie. To odpowiedź na rosnące zainteresowanie pojazdami elektrycznymi, napędzane przez globalną politykę klimatyczną, konieczność obniżania emisji CO₂ oraz potrzeby konsumentów i firm w zakresie szybkiego i efektywnego ładowania pojazdów.

Kto dominuje na rynku wymiany baterii EV?
Największym rynkiem wymiany baterii EV jest region Azji i Pacyfiku, który w 2023 roku odpowiadał za 43,6% całkowitej wartości rynku. Na drugim miejscu znajduje się Europa, generująca 27,8% globalnych przychodów. Z kolei Ameryka Północna szybko nadrabia zaległości – wartość tego rynku ma wzrosnąć do ponad 7 miliardów dolarów w ciągu najbliższych 10 lat.
Do głównych graczy na globalnym rynku należą takie firmy jak chiński gigant NIO, tajwański Gogoro, Ample ze Stanów Zjednoczonych, indyjski Sun Mobility czy koreański startup Kooroo, który jest częścią koncernu LG Energy Solution Ltd.

Dlaczego battery swapping jest taki atrakcyjny?
- Błyskawiczna wymiana zamiast tradycyjnego ładowania
Największą zaletą technologii wymiany baterii jest szybka wymiana rozładowanego akumulatora na naładowany – zajmuje to zaledwie kilka minut. Dzięki temu rozwiązaniu, szczególnie floty komercyjne, takie jak taksówki czy firmy kurierskie, mogą znacząco zwiększyć wydajność i ograniczyć czas przestoju.
- Wsparcie rządów napędza rozwój technologii
Wiele państw aktywnie wspiera inwestycje w infrastrukturę battery swapping. Przykładowo Chiny oferują nawet do 30% dopłat do inwestycji w stacje wymiany baterii. Podobne inicjatywy pojawiają się coraz częściej także w Europie i USA.
- Ekologia i współpraca z OZE
Technologia wymiany baterii EV idealnie wpisuje się w trendy ekologiczne – coraz więcej stacji swappingowych współpracuje z odnawialnymi źródłami energii, jak farmy fotowoltaiczne czy turbiny wiatrowe, minimalizując emisję CO₂ oraz stabilizując sieci energetyczne (co w kraju takim jak Polska jest szczególnie istotne).
Kilka ciekawostek o rynku battery swapping
- Dominacja modelu subskrypcyjnego – na świecie aż 66% rynku usług battery swapping realizowanych jest w modelu abonamentowym, który zapewnia przewidywalne koszty użytkownikom.
- Manualne stacje wymiany – generują obecnie aż 57% przychodów rynku, choć przyszłość należy do coraz bardziej popularnych zautomatyzowanych rozwiązań opartych na robotyce i sztucznej inteligencji.
- Dynamiczna ekspansja w krajach rozwijających się, takich jak Ghana, gdzie startup Kofa Technologies wraz z inwestorem PASH Global wdraża sieć 100 stacji wymiany baterii (6 tysięcy baterii).
- Rekordowe wyniki NIO – chiński lider rynku osiągnął imponujący wynik 50 milionów wymienionych baterii, dostarczając łącznie energię odpowiadającą rocznemu zużyciu ponad 1,3 miliona gospodarstw domowych.
Ewolucja stacji wymiany baterii NIO:
Czy technologia wymiany baterii EV trafi do Polski?
Na ten moment w Polsce nie funkcjonują stacje wymiany baterii dedykowane samochodom elektrycznym, ale sytuacja ta może się zmienić w niedalekiej przyszłości. Rosnące zainteresowanie technologią battery swappingu na świecie, a zwłaszcza działalność chińskiego koncernu NIO, daje nadzieję na wprowadzenie tej technologii również na naszym rynku.

Mapa stacji wymiany baterii NIO w UE
NIO, który jest pionierem wymiany baterii na dużą skalę, ma już za sobą wiele udanych projektów, a doświadczenie firmy oraz jej strategiczne partnerstwa (m.in. z koncernami technologicznymi jak LG) mogłyby przyspieszyć debiut tej technologii także w Polsce. Obecnie brak jest jeszcze konkretnych terminów wdrożenia battery swappingu w naszym kraju, ale potencjał rynkowy i potrzeby użytkowników EV sugerują, że pierwsze tego typu inwestycje są tylko kwestią czasu…
Na podstawie:
- EV Battery Swapping Market Size, Share, Trends, Report 2024 to 2033
- Mapa Google ze stacjami NIO w UE
- NIO Power Europe Charge Map
Może Cię również zainteresować
Biogaz rolniczy szansą na energetyczną transformację polskiej wsi – potrzebne stabilne finansowanie i wsparcie legislacyjne
Biogazownie rolnicze mogą stać się fundamentem transformacji energetycznej na obszarach wiejskich – wynika z debaty ekspertów podczas konferencji UPEBBI. Potrzebne są jednak stabilne przepisy, systemowe wsparcie finansowe oraz edukacja młodzieży rolniczej.
Czyste Powietrze: Uwaga na oszustów. Fałszywe firmy naciągają w programie
Jak wynika z najnowszego komunikatu, pojawiło się wiele nieuczciwych firm podszywających się pod oficjalnych operatorów programu. Należy pamiętać, że wyłącznie gminy oraz wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej (WFOŚiGW) są uprawnione do jego realizacji.
Be.EV zainwestuje 20 mln funtów w ładowarki przy obiektach Schroders Capital
Be.EV i Schroders Capital ogłosiły partnerstwo, w ramach którego powstanie ponad 200 ultraszybkich punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Inwestycja o wartości 20 mln funtów obejmie 22 nieruchomości handlowe i rekreacyjne zarządzane przez Schroders Capital w całej Wielkiej Brytanii.
Park Zielonej Energii w Gliwicach nabiera realnych kształtów – podpisano umowy na budowę kluczowej inwestycji ciepłowniczej
9 maja 2025 roku w Ratuszu w Gliwicach podpisano umowy z wykonawcami Parku Zielonej Energii – jednej z najbardziej innowacyjnych inwestycji ciepłowniczych w Polsce. Projekt, realizowany przez PEC–Gliwice, ma nie tylko zrewolucjonizować system dostaw ciepła i energii w mieście, ale również przyczynić się do poprawy jakości powietrza, ograniczenia emisji i rozwoju lokalnej gospodarki o obiegu zamkniętym.
Platforma AFID łączy firmy z całego świata. Nowe wsparcie dla MŚP z sektora OZE
Międzynarodowa Agencja Energii Odnawialnej (IRENA) uruchomiła nową platformę współpracy dla przedsiębiorstw w ramach Sojuszu na rzecz Dekarbonizacji Przemysłu (AFID). Narzędzie ma pomóc firmom – zwłaszcza MŚP z sektora OZE – w realizacji ambitnych działań klimatycznych poprzez partnerstwa między podmiotami z różnych krajów.
Systemy PV SolarEdge dają więcej energii i są odporniejsze na ataki – potwierdza VDE
Nowy raport VDE Renewables potwierdza, że technologia SolarEdge zapewnia zaawansowane bezpieczeństwo, odporność na cyberzagrożenia oraz zwiększony uzysk energii. Systemy oparte na optymalizatorach mocy wykazały się lepszą wydajnością w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań stringowych.
Komentarze