Rynkowy przegląd elektromobilności w Europie: samochody i dostawcze (wrzesień 2025)
We wrześniu 2025 r. udział samochodów elektrycznych w nowych rejestracjach w Europie wzrósł do 20%. Analiza rynku wskazuje na rosnącą popularność pojazdów niskoemisyjnych oraz rozwój infrastruktury ładowania.
Wzrost udziału samochodów elektrycznych na europejskim rynku
We wrześniu 2025 roku średni udział samochodów elektrycznych zasilanych wyłącznie baterią (BEV) w nowych rejestracjach w Europie osiągnął 20%, co oznacza wzrost o 1 punkt procentowy względem sierpnia. Najwyższy udział sprzedaży BEV zanotowała grupa Nissan (wraz z BYD) – 28%, następnie Mercedes-Volvo-Polestar-Smart (27%) i BMW (26%). Grupy Hyundai i Kia osiągnęły po 21%, natomiast Tesla 20%. Grupy Volkswagen i Renault oraz SAIC osiągnęły wyniki poniżej średniej europejskiej (odpowiednio 19% i 13%).
W okresie od stycznia do września 2025 r. udział BEV utrzymał się na poziomie 17% (wzrost o 3 punkty procentowe rok do roku). Największy wzrost udziału odnotowała Kia (20%, +8 p.p.), Hyundai i Volkswagen po 18% (+7 p.p.). SAIC zanotował spadek udziału BEV z 37% do 13% r/r.
Emisje CO2 i zgodność z regulacjami
Średnia emisja CO2 dla grup producentów wyniosła 100 g CO2/km w 2025 YTD, przy docelowej wartości 92 g CO2/km na lata 2025–2027. Grupa Nissan i BMW już spełniają wymagania na ten okres (odpowiednio 13 i 2 g CO2/km poniżej celu), natomiast grupa Volkswagen ma największą lukę (12 g CO2/km powyżej celu).
Wśród marek z udziałem powyżej 1% największą nadwyżkę względem celu mają Tesla (91 g CO2/km poniżej) i BYD (82 g CO2/km poniżej). Największe przekroczenia odnotowały Nissan (30 g CO2/km powyżej), Mazda i SEAT (po 25 g CO2/km powyżej), a także Audi (23 g CO2/km powyżej).
Rejestracje samochodów osobowych według krajów
W okresie styczeń–wrzesień 2025 r. największy wzrost rejestracji nowych samochodów osobowych odnotowano w Hiszpanii (+15%) i Austrii (+12%). Największe spadki miały miejsce w Belgii (-9%) i Francji (-6%). Wśród największych rynków według łącznych rejestracji BEV i PHEV, Norwegia (97%), Dania (68%), Szwecja (62%) i Holandia (55%) przekroczyły 50% udziału. Polska wyróżniła się wzrostem rejestracji BEV o 107% r/r, a PHEV o 92%.
W segmencie HEV najwyższe udziały odnotowano we Francji (23%) i Polsce (22%), natomiast MHEV dominowały we Włoszech (31%) i Polsce (27%).
Struktura właścicieli nowych rejestracji
W lipcu i sierpniu 2025 r. floty firmowe (w tym dealerzy i wypożyczalnie) stanowiły 59% nowych rejestracji, a samochody prywatne 41%. Udział krótkoterminowych wynajmów charakteryzował się dużą zmiennością kwartalną.
Rynek samochodów dostawczych
Rejestracje nowych vanów spadły we Francji (-8%), Niemczech (-6%) i Włoszech (-6%), natomiast w Hiszpanii wzrosły o 10%. Udział BEV w rejestracjach vanów wzrósł do 9% we Francji i 8% w Niemczech. Najwyższy udział BEV w III kwartale 2025 r. miały grupy Toyota (19%), Mercedes-Benz (15%) i Renault (12%).
Średnia luka względem celu emisji CO2 dla producentów vanów wyniosła 14 g CO2/km po III kwartale 2025 r. Mercedes-Benz zredukował tę lukę o 6 g CO2/km, natomiast Iveco pozostaje najdalej od celu (34 g CO2/km powyżej).
Rozwój infrastruktury ładowania
Na koniec III kwartału 2025 r. w Europie działało ponad 1,09 mln publicznych punktów ładowania (wzrost z 1,05 mln na koniec II kwartału). Liczba punktów AC wzrosła o 21% r/r, a DC aż o 41%. 80% infrastruktury stanowią ładowarki AC. Największy wzrost liczby ładowarek AC zanotowała Dania (+44%), a DC – Austria (+70%). Średnio w Europie na 1000 pojazdów przypadało 8,2 publicznych punktów ładowania. Norwegia pozostaje liderem z ponad 50 punktami na 1000 pojazdów.
Metodologia i źródła danych
Raport opiera się na danych Dataforce (rejestracje), Eco-Movement (punkty ładowania) oraz Europejskiej Agencji Środowiska (masa pojazdów, eko-innowacje). Emisje CO2 wyliczono według procedury WLTP. Analiza obejmuje kraje Europejskiego Obszaru Gospodarczego z wyłączeniem Liechtensteinu i Malty.
Zobacz również:
- Rekordowe wzrosty elektromobilności w Polsce po trzech kwartałach 2025 r.
- Niemcy planują nowe miliardy na wsparcie elektromobilności – priorytet dla mniej zamożnych gospodarstw
- Kongres Nowej Mobilności 2025: elektromobilność, innowacje i wyzwania dla gospodarki
- Polska elektromobilność przyspiesza – kiedy dogonimy Europę?
- Nowe inicjatywy Komisji Europejskiej dla przewagi Europy w motoryzacji i elektromobilności
Źródło: ICCT Publications
Może Cię również zainteresować
Trendy i polityki rynku hybryd plug-in: Chiny, Europa i USA w porównaniu
Rynek hybryd plug-in (PHEV) w latach 2021-2024 rozwijał się dynamicznie w Chinach, stagnował w USA i notował spadki w Europie. Analizujemy przyczyny tych zmian oraz różnice w politykach regulacyjnych trzech największych rynków PHEV na świecie.
VSB Polska rozpoczyna budowę jednego z największych parków hybrydowych w Polsce – 303 MWp w Brzezince
VSB Polska rozpoczęła budowę nowoczesnego parku hybrydowego w województwie dolnośląskim. Inwestycja o mocy 303 MWp obejmuje fotowoltaikę, magazyn energii oraz elementy infrastruktury wspierające transformację energetyczną regionu.
UE i Brazylia wspólnie wzmacniają rynki węglowe – Deklaracja liderów podczas COP30
Unia Europejska i Brazylia zacieśniają współpracę na rzecz globalnych rynków węglowych. Podczas COP30 w Belém podpisano Deklarację liderów, która ma przyspieszyć wdrażanie polityk cenowych CO2 i wspierać realizację celów Porozumienia Paryskiego.
COP30: UE przyspiesza transformację energetyczną – kluczowe inwestycje w OZE i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 przewodnicząca Komisji Europejskiej podkreśliła postępy w globalnej transformacji energetycznej. UE stawia na potrojenie mocy OZE do 2030 roku, rozwój infrastruktury i wsparcie dla Afryki.
Local content i repolonizacja łańcuchów dostaw na EuroPOWER & OZE POWER
Podczas 42. edycji konferencji EuroPOWER & OZE POWER w Warszawie Minister Aktywów Państwowych Wojciech Balczun podkreślił znaczenie local content i repolonizacji łańcuchów dostaw dla transformacji energetycznej i rozwoju polskiej gospodarki.
Prezes URE rozpoczyna konsultacje dotyczące magazynów energii operatorów systemów elektroenergetycznych
Urząd Regulacji Energetyki ogłosił konsultacje dotyczące magazynów energii posiadanych przez operatorów systemów elektroenergetycznych. Celem jest sprawdzenie zainteresowania innych podmiotów przejęciem i eksploatacją tych instalacji.

Komentarze