Rząd planuje przetarg na budowę pierwszego, polskiego samochodu elektrycznego
Ministerstwo Energii ma w grudniu br. ogłosić przetarg na wykonywanie karoserii polskiego samochodu elektrycznego. W 2017 roku ma natomiast powstać prototyp tego auta. Czy tym razem uda się uruchomić seryjną produkcję? Pamiętamy prototyp osobowego auta ELV001 (zdjęcie obok) zbudowanego przez fabrykę w Mielcu, który był zaprezentowany w czerwcu 2011 roku. Jednak ELV001 do dzisiaj pozostaje jedynie niedokończonym projektem.
Plany na polski samochód elektryczny
W ubiegłym miesiącu Minister Krzysztof Tchórzewski przedstawił w rozmowie z Polską Agencją Prasową, więcej szczegółów dotyczących realizacji projektu pierwszego, polskiego, osobowego samochodu na prąd. Szef resortu energii doprecyzował także, jakie są założenia wobec planowanego pojazdu.
Po pierwsze ma być on stosunkowo tani (około 70 tys. zł) oraz niewielki, czyli z założenia mamy do czynienia z samochodem miejskim. Ważnym elementem jest pochodzenie części – w 60% mają być one produkowane w Polsce. Innym istotnym czynnikiem jest koszt przejazdu: pokonanie 100 km w założeniach ministerstwa miałoby kosztować ok. 2-3 zł. Po załadowaniu baterii do pełna elektromobil mógłby być użytkowany przez 3 dni.
W założeniach projektu o elektromobilności jest wzmianka, że w 2020 roku po polskich drogach ma jeździć około 75 tys. samochodów elektrycznych. W 2025 roku liczba takich pojazdów miałaby sięgać miliona. To bardzo ambitne plany i ich zapowiedź mogliśmy usłyszeć już we wrześniu:
Chcemy być częścią światowego przemysłu pojazdów elektrycznych i stymulować powstanie nowego rynku w Polsce. Chcemy wyprzedzać światowe trendy. Wierzę, że elektromobilność będzie jednym z kół zamachowych nie tylko dla rozwoju polskich przedsiębiorstw, ale także polskiej nauki.
Dla powodzenia tych założeń niezbędna jest odpowiednia promocja pojazdów elektrycznych oraz odpowiednia zachęta dla konsumentów, by kupno takiego samochodu było opłacalne finansowo. Nie zapomnijmy również o eksploatacji, która nie może być utrudniona. Minister Tchórzewski zdradził w rozmowie z PAP, że jego resort zakłada ulgi finansowe przy zakupie elektromobili oraz rozwój infrastruktury do ładowania tego typu pojazdów.
Koszt rozbudowy infrastruktury mają prawdopodobnie ponieść przynieść przyszli beneficjenci strategii resortu energii, czyli firmy sprzedające prąd. Więcej pojazdów elektrycznych, to większe zapotrzebowanie na samą energię elektryczną, którą w Polsce pozyskuje się w znacznej mierze z węgla.
Kto wyprodukuje polskiego elektromobila?
Nie jest natomiast jasne, kto wyprodukuje polski pojazd elektryczny. W założeniach ministerstwa powinny być to firmy, które będą czerpały zyski z rozpowszechnienia elektromobili, czyli koncerny energetyczne. Te należące do Skarbu Państwa, czyli Enea, Energa, PGE oraz Tauron nie złożyły oficjalnej deklaracji, że będą brały udział w budowie polskiego samochodu elektrycznego. Wynika to również z tego, że wszystkie te koncerny biorą już udział w innych kosztownych inwestycjach.
Jedną z nich jest powołanie nowej spółki ElectroMobilityPoland SA. Sugerowano, że może ten podmiot powinien się zająć elektromobilem. Przypomnijmy, że nawet w pierwszym komunikacie UOKiK była mowa o celu spółki, jakim miała być budowa prototypu samochodu energetycznego. Informacja szybko została zdjęta ze strony internetowej urzędu – kolejna publikacja nie zawierała już tego punktu. Dodatkowo plan budżetowy nowopowstałej spółki (10 mln zł) nie zakłada takich wydatków. Dlatego właśnie część ekspertów jest sceptyczna, co do projektu Resortu Energii – brakuje w nich wskazań wykonawców i szczegółowości. Bez tego założenia mogą zostać niezrealizowane.
Produkowane w Polsce samochody elektryczne
Warto jednak zwrócić uwagę, że mamy już pewne osiągnięcia w dziedzinie elektromobili, choć nie chodzi tu o samochody osobowe, a o autobusy. W tym roku Solaris Urbino 12 electric, jako pierwszy polski pojazd, zdobył nagrodę w prestiżowym konkursie organizowanym przez Association of Commercial Vehicle Editors, czyli Stowarzyszenie Europejskich Wydawców Czasopism Branży Pojazdów Użytkowych. Solaris, który został wybrany najlepszym autobusem miejskim 2017 roku, otrzymał 21 września w Hanowerze statuetkę „Bus of the Year”.

Sama nagroda przyznawana jest od 1989 roku (co dwa lata), ale po raz pierwszy w historii konkursu otrzymał ją pojazd bateryjny. Sędziowie z 20 państw sprawdzali parametry mierzalne, takie jak prędkość, zasięg, długość hamowania oraz odczucia subiektywne, czyli komfort jazdy. Każda z osób biorących udział w teście pełniła rolę zarówno kierowcy, jak i pasażera pojazdu.
Zwycięstwo Solarisa było również zasługą firmy Ekoenergetyka – Polska, która skonstruowała mobilną ładowarkę typu plug-in. Dzięki temu rozwiązaniu zasięg autobusu stał się w warunkach miejskich niemal nieograniczony. Dodamy tylko, że konkurs ma wyróżnić innowacyjne rozwiązania technologiczne połączone z wysokim komfortem podróżowania po mieście.

Są również inne pojazdy, które promuje się jako polskie, jednak cała konstrukcja i technologia, to kopia. Ursus Demo Electric Car jest przeniesioną do Europy wersją chińskiego modelu Zotye 5008. Modelu z 2010 roku, który w Chinach został już zdjęty z produkcji i zastąpiony nowszą wersją. Ale chodzi również o inne pojazdy Ursusa, takie jak niewielki samochód miejski (kopia mikrosamochodu Buddy), a także mały samochód dostawczy (zmodyfikowano tylko kabinę pojazdu Goupil G3). W tych przypadkach mamy więc do czynienia z zaklinaniem rzeczywistości, a nie polskimi pojazdami elektrycznymi.
Przyszłość polskiej elektromobilności
Niedawno Ministerstwo Energii ogłosiło zakończenie konsultacji społecznych odnośnie Planu Rozwoju Elektromobilności z 2016 roku. Trwały one od 20 września do 5 października. Należy podkreślić, że możliwość zgłoszenia uwag i propozycji cieszyła się dużą popularnością i skorzystało z niej około 30 podmiotów reprezentujących zarówno świat biznesu oraz nauki, jak i organizacje pozarządowe. Do rządowego planu zostało zgłoszonych blisko 100 oficjalnych komentarzy i część z nich została uwzględniona.
Resort przychylił się między innymi do postulatu zaakcentowania w planie budowania portów ładujących wzdłuż korytarzy transportowych. Uwzględniona została również propozycja oddzielenia usług standardowej sprzedaży prądu od ładowania pojazdów. Podkreślona została potrzeba integracji planów samorządów z zakresu elektromobilności z planami OSD odnośnie rozbudowy sieci energetycznej. Potrzebne są nowe regulacje prawne dotyczące sprzedaży energii, ale też jej odsprzedaży w związku z rozwojem technologii V2G.
Z brakiem aprobaty nie spotkała się inicjatywa Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który chciał wziąć na siebie część zadań związanych z promocją samochodów elektrycznych. Zgodnie z założeniami planu ma w tym celu powstać osobna jednostka.
Resort energii odrzucił propozycję finansowego wsparcia pojazdów na ogniwa paliwowe zgłoszoną przez BOSMAL Automotive Research&Development Institute Ltd., a także nie zgodził się na promocję trolejbusów zgłoszoną przez Polskie Sieci Elektroenergetyczne. PSE zgłosiło również postulat odpowiedniego przygotowania infrastruktury i ta uwaga została już uwzględniona.
Z całości konsultacji można wysnuć dwa podstawowe wnioski: niezbędne są skuteczne i możliwie trwałe regulacje prawne, a także budowanie infrastruktury punktów ładowania samochodów elektrycznych. Bez tych dwóch filarów, nie będzie możliwy dalszy w Polsce rozwój elektromobilności.
Może Cię również zainteresować
Cyfrowy bliźniak EC Elbląg. Energa rozwija zaawansowane narzędzia AI w energetyce
Energa wdraża kolejny projekt typu digital twin. Wirtualny model Elektrociepłowni Elbląg ma usprawnić zarządzanie złożonym układem wytwórczym i wesprzeć planowanie inwestycji. Pierwsze funkcjonalności pojawią się w 2026 roku. Cyfrowy bliźniak EC Elbląg – po co powstaje? Elektrociepłownia Elbląg to dziś trzy różne źródła energii: blok biomasowy, kotłownia rezerwowo-szczytowa oraz ostatni kocioł węglowy, który w zmniejszonej […]
ORLEN świętuje 400. dostawę LNG do terminalu w Świnoujściu
ORLEN odebrał w Świnoujściu już 400. dostawę LNG, co potwierdza rosnącą rolę terminalu w dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. Prawie połowa importowanego gazu trafia do kraju właśnie tą drogą.
Zielone aluminium w motoryzacji: klucz do redukcji śladu węglowego aut do 2040 roku
Nowe badania pokazują, że przejście na zielone aluminium w produkcji samochodów może znacząco ograniczyć emisje CO2 w Europie. Eksperci wskazują, że ambitne cele i odpowiednie regulacje są niezbędne do osiągnięcia neutralności klimatycznej sektora motoryzacyjnego.
Kradzieże kabli ze stacji ładowania: rosnący problem w Polsce
W Polsce nasila się fala kradzieży kabli ze stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Straty operatorów, utrudnienia dla użytkowników i surowe kary to tylko część konsekwencji tego procederu.
Europejskie centra danych a wyzwania energetyczne – klucz do realizacji cyfrowych celów UE
Europa planuje potroić moce centrów danych w ciągu najbliższych lat, by wzmocnić swoją pozycję w sektorze AI. Jednak szybki rozwój tej branży wymaga pokonania poważnych barier energetycznych i infrastrukturalnych.
Globalne koncerny energetyczne ogłaszają inwestycje warte bilion dolarów na COP30 – priorytetem sieci i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 w Belém światowe koncerny energetyczne zrzeszone w UNEZA zapowiedziały wzrost rocznych nakładów na transformację energetyczną do 148 mld USD. Inwestycje skoncentrują się na rozbudowie sieci i magazynów energii, aby sprostać globalnym celom klimatycznym.

Komentarze