Samochody elektryczne w Europie 2024: 23% rynku, Tesla Model Y liderem
W 2024 roku samochody elektryczne stanowiły 23% rynku w Europie, a Tesla Model Y ponownie została liderem sprzedaży. Największy wzrost EV odnotowano na Malcie i w Czechach, natomiast Islandia i Rumunia zanotowały spadki. Jakie są prognozy na 2025 rok? Sprawdź szczegóły!

Rynek samochodów elektrycznych w Europie w 2024 roku
Rok 2024 przyniósł niewielki wzrost na europejskim rynku motoryzacyjnym – sprzedaż samochodów ogółem (EV + spalinowe) wzrosła o 1% w porównaniu do roku poprzedniego. Łącznie zarejestrowano 13 milionów nowych aut osobowych, co było najlepszym wynikiem od czasów pandemii. Mimo to, wynik ten wciąż był o 2,9 miliona pojazdów niższy niż w 2019 roku.
W segmencie samochodów elektrycznych (EV) grudzień 2024 roku zakończył się z 306 000 rejestracjami aut z napędem elektrycznym, co oznacza wzrost o 4% rok do roku. W całym 2024 roku na europejskie drogi wyjechało 3 miliony samochodów elektrycznych, ale był to spadek o 1% względem 2023 roku. W konsekwencji udział aut elektrycznych w rynku nieznacznie się obniżył – wyniósł 23% (w tym 16% to samochody w pełni elektryczne – BEV).
Udział pojazdów elektrycznych w Europie
Chociaż ogólny udział pojazdów elektrycznych w Europie w 2024 roku nie uległ znaczącej zmianie, sytuacja wyglądała inaczej w poszczególnych krajach.
Największy udział BEV w sprzedaży aut odnotowano w:
- Norwegii – 88%,
- Danii – 51%,
- Szwecji i Holandii – 35%.
Natomiast najszybszy wzrost liczby sprzedanych EV odnotowano w:
- Malcie (+91%),
- Czechach (+64%).
Z kolei największe spadki nastąpiły w:
- Islandii (-70%),
- Rumunii (-32%).
Powody tych zmian były związane z polityką państw. W Islandii przyczyną była podwyżka podatków na auta elektryczne, a w Rumunii – redukcja dotacji na zakup EV. To pokazuje, jak duży wpływ na rozwój elektromobilności mają regulacje rządowe.
Najlepiej sprzedające się modele EV w Europie w 2024 roku
Tesla Model Y po raz trzeci z rzędu została najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym w Europie. W grudniu 2024 roku zanotowała 28 679 rejestracji (+15% rok do roku). Drugie miejsce zajęła Tesla Model 3, która osiągnęła 15 360 rejestracji (+17% YoY).
Najpopularniejsze modele EV w grudniu 2024 roku:
- Tesla Model Y – 28 679 rejestracji
- Tesla Model 3 – 15 360 rejestracji
- Skoda Enyaq – 6 955 rejestracji
- Volvo XC60 PHEV – 6 937 rejestracji
- Renault 5 – 6 284 rejestracje
Najlepiej sprzedające się modele PHEV:
- Volvo XC60 PHEV – zwycięzca w kategorii hybryd plug-in.
Udział napędów w rynku w 2024 roku
W podziale na typy napędów w Europie w 2024 roku:
- samochody elektryczne (BEV i PHEV) miały 23% udziału,
- hybrydy (HEV) wzrosły z 10% do 12%,
- diesle spadły z 16% do 14%,
- benzyna utrzymała 48% udziału.
To oznacza, że 35% sprzedanych aut miało jakiś rodzaj elektryfikacji, a silniki Diesla są na drodze do całkowitego zaniku w perspektywie kilku lat.
Najwięksi producenci samochodów elektrycznych w Europie
Wśród marek liderem w sprzedaży samochodów elektrycznych w 2024 roku ponownie została Tesla z 11% udziału w rynku. Drugie miejsce zajęło BMW (10%), a trzecie Mercedes (8,7%).
W klasyfikacji koncernów na pierwszym miejscu znalazła się Grupa Volkswagen z 21,9% udziału w rynku. Za nią uplasowały się BMW Group (11,3%) i Tesla (11%).
Perspektywy na 2025 rok
Prognozy na 2025 rok wskazują na wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych. Wprowadzenie kolejnych regulacji dotyczących emisji CO₂ w Unii Europejskiej ma przyspieszyć adopcję BEV. Oczekuje się, że:
- BEV przekroczą 20% udziału w rynku,
- całkowity udział EV (BEV + PHEV) wzrośnie do ponad 33%,
- PHEV odnotują niewielki wzrost, zwłaszcza dzięki nowym modelom od Grupy Volkswagen i chińskich producentów.
Dla porównania, w Chinach udział EV w rynku w 2024 roku wyniósł aż 48%, co pokazuje potencjał dalszego wzrostu w Europie.
Czy 2025 rok przyniesie przełom w elektromobilności na Starym Kontynencie? Wszystko wskazuje na to, że nadchodzące zmiany w polityce i większa konkurencja mogą znacząco zwiększyć udział samochodów elektrycznych na europejskich drogach.
Może Cię również zainteresować
3,5 GWh od BYD dla Grenergy – rekordowa dostawa baterii do Chile
Grenergy podpisało umowę z BYD Energy Storage na dostawę systemów magazynowania energii o łącznej pojemności 3,5 GWh. Baterie trafią do szóstej fazy projektu Oasis de Atacama w północnym Chile. Jest to największa tego typu dostawa w regionie i druga na świecie pod względem skali.
Regiony bez wsparcia z FST? Instrat chce aktywacji nowego filaru Funduszu Modernizacyjnego
Fundacja Instrat apeluje o wykorzystanie Funduszu Modernizacyjnego do wsparcia regionów pominiętych w Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. Eksperci wskazują konkretne lokalizacje i argumentują, że działanie jest pilne. W tle nowy plan klimatyczno-energetyczny Polski i rosnące zagrożenie bezrobociem w regionach węglowych.
Największa instalacja słoneczna w historii Słowenii – 30 MW energii z PV
Rząd Słowenii zatwierdził plan zagospodarowania przestrzennego pod największą w kraju farmę fotowoltaiczną o mocy 30 MW. Inwestorem będzie spółka Dravska Elektrarna Maribor. Instalacja powstanie w północno-wschodniej części kraju, w gminach Starše, Hajdina, Gorišnica i Markovci.
USA nakładają cła na ogniwa PV z Azji. SEIA ostrzega przed wzrostem cen
U.S. International Trade Commission ogłosiła ostateczne orzeczenie ws. szkody dla amerykańskiego przemysłu fotowoltaicznego. SEIA ostrzega przed konsekwencjami dla cen i rozwoju krajowej produkcji.
Enea z rekordową pożyczką z KPO – 9,13 mld zł na rozwój sieci i OZE
Enea podpisała umowę z BGK na 9,13 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Pieniądze trafią do Enei Operator i posłużą modernizacji sieci w północno-zachodniej Polsce.
Transport truje Polaków. W tych miastach przekroczone normy NO₂
W Polsce transport odpowiada za około 33% emisji tlenków azotu, a w dużych miastach, jak Warszawa, nawet za 43%. Raport PSNM wskazuje na niedostateczny monitoring jakości powietrza, luki w infrastrukturze pomiarowej i potrzebę czterech filarów działań: Stref Czystego Transportu, kontroli technicznej pojazdów, ograniczenia importu starych aut oraz promocji transportu publicznego i mikromobilności.
Komentarze