Samochody elektryczne w Europie 2024: 23% rynku, Tesla Model Y liderem
W 2024 roku samochody elektryczne stanowiły 23% rynku w Europie, a Tesla Model Y ponownie została liderem sprzedaży. Największy wzrost EV odnotowano na Malcie i w Czechach, natomiast Islandia i Rumunia zanotowały spadki. Jakie są prognozy na 2025 rok? Sprawdź szczegóły!
Rynek samochodów elektrycznych w Europie w 2024 roku
Rok 2024 przyniósł niewielki wzrost na europejskim rynku motoryzacyjnym – sprzedaż samochodów ogółem (EV + spalinowe) wzrosła o 1% w porównaniu do roku poprzedniego. Łącznie zarejestrowano 13 milionów nowych aut osobowych, co było najlepszym wynikiem od czasów pandemii. Mimo to, wynik ten wciąż był o 2,9 miliona pojazdów niższy niż w 2019 roku.
W segmencie samochodów elektrycznych (EV) grudzień 2024 roku zakończył się z 306 000 rejestracjami aut z napędem elektrycznym, co oznacza wzrost o 4% rok do roku. W całym 2024 roku na europejskie drogi wyjechało 3 miliony samochodów elektrycznych, ale był to spadek o 1% względem 2023 roku. W konsekwencji udział aut elektrycznych w rynku nieznacznie się obniżył – wyniósł 23% (w tym 16% to samochody w pełni elektryczne – BEV).
Udział pojazdów elektrycznych w Europie
Chociaż ogólny udział pojazdów elektrycznych w Europie w 2024 roku nie uległ znaczącej zmianie, sytuacja wyglądała inaczej w poszczególnych krajach.
Największy udział BEV w sprzedaży aut odnotowano w:
- Norwegii – 88%,
- Danii – 51%,
- Szwecji i Holandii – 35%.
Natomiast najszybszy wzrost liczby sprzedanych EV odnotowano w:
- Malcie (+91%),
- Czechach (+64%).
Z kolei największe spadki nastąpiły w:
- Islandii (-70%),
- Rumunii (-32%).
Powody tych zmian były związane z polityką państw. W Islandii przyczyną była podwyżka podatków na auta elektryczne, a w Rumunii – redukcja dotacji na zakup EV. To pokazuje, jak duży wpływ na rozwój elektromobilności mają regulacje rządowe.
Najlepiej sprzedające się modele EV w Europie w 2024 roku
Tesla Model Y po raz trzeci z rzędu została najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym w Europie. W grudniu 2024 roku zanotowała 28 679 rejestracji (+15% rok do roku). Drugie miejsce zajęła Tesla Model 3, która osiągnęła 15 360 rejestracji (+17% YoY).
Najpopularniejsze modele EV w grudniu 2024 roku:
- Tesla Model Y – 28 679 rejestracji
- Tesla Model 3 – 15 360 rejestracji
- Skoda Enyaq – 6 955 rejestracji
- Volvo XC60 PHEV – 6 937 rejestracji
- Renault 5 – 6 284 rejestracje
Najlepiej sprzedające się modele PHEV:
- Volvo XC60 PHEV – zwycięzca w kategorii hybryd plug-in.
Udział napędów w rynku w 2024 roku
W podziale na typy napędów w Europie w 2024 roku:
- samochody elektryczne (BEV i PHEV) miały 23% udziału,
- hybrydy (HEV) wzrosły z 10% do 12%,
- diesle spadły z 16% do 14%,
- benzyna utrzymała 48% udziału.
To oznacza, że 35% sprzedanych aut miało jakiś rodzaj elektryfikacji, a silniki Diesla są na drodze do całkowitego zaniku w perspektywie kilku lat.
Najwięksi producenci samochodów elektrycznych w Europie
Wśród marek liderem w sprzedaży samochodów elektrycznych w 2024 roku ponownie została Tesla z 11% udziału w rynku. Drugie miejsce zajęło BMW (10%), a trzecie Mercedes (8,7%).
W klasyfikacji koncernów na pierwszym miejscu znalazła się Grupa Volkswagen z 21,9% udziału w rynku. Za nią uplasowały się BMW Group (11,3%) i Tesla (11%).
Perspektywy na 2025 rok
Prognozy na 2025 rok wskazują na wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych. Wprowadzenie kolejnych regulacji dotyczących emisji CO₂ w Unii Europejskiej ma przyspieszyć adopcję BEV. Oczekuje się, że:
- BEV przekroczą 20% udziału w rynku,
- całkowity udział EV (BEV + PHEV) wzrośnie do ponad 33%,
- PHEV odnotują niewielki wzrost, zwłaszcza dzięki nowym modelom od Grupy Volkswagen i chińskich producentów.
Dla porównania, w Chinach udział EV w rynku w 2024 roku wyniósł aż 48%, co pokazuje potencjał dalszego wzrostu w Europie.
Czy 2025 rok przyniesie przełom w elektromobilności na Starym Kontynencie? Wszystko wskazuje na to, że nadchodzące zmiany w polityce i większa konkurencja mogą znacząco zwiększyć udział samochodów elektrycznych na europejskich drogach.
Może Cię również zainteresować
Energa Obrót zapewni energię dla Rafinerii Gdańskiej do 2028 roku
Energa Obrót wygrała przetarg Rafinerii Gdańskiej na dostawy energii elektrycznej do 2028 roku. Umowa obejmuje ponad 2 TWh energii i umacnia pozycję Energi jako kluczowego partnera biznesowego w regionie.
ORLEN z decyzją środowiskową dla Baltic East – druga morska farma coraz bliżej realizacji
Projekt Baltic East, druga morska farma wiatrowa Grupy ORLEN, otrzymał kluczową decyzję środowiskową. Inwestycja o mocy 1 GW zasili ponad 1,25 mln gospodarstw domowych czystą energią i otwiera drogę do udziału w pierwszej polskiej aukcji offshore wind.
Inwestycje w OZE osiągnęły 807 mld USD w 2024 roku – raport IRENA
Globalne inwestycje w transformację energetyczną wzrosły do rekordowych 2,4 bln USD w 2024 r., jednak tempo wzrostu w sektorze OZE wyraźnie spowolniło.
CPK rozpoczyna przygotowania do pierwszego odwiertu geotermalnego
Centralny Port Komunikacyjny podpisał umowę na przygotowanie dokumentacji dla pierwszego odwiertu geotermalnego. To krok w stronę wykorzystania odnawialnych źródeł energii na terenie nowego lotniska w Nowym Oryszewie.
TAURON EKO Premium zasili stacje ładowania eTAURON w 2026 roku
TAURON zakontraktował zieloną energię EKO Premium dla swojej sieci stacji ładowania eTAURON na 2026 rok. Dzięki temu niemal wszystkie ładowarki koncernu będą korzystać z energii pochodzącej wyłącznie z OZE, wspierając rozwój elektromobilności i redukcję emisji CO2.
Cyfrowy bliźniak EC Elbląg. Energa rozwija zaawansowane narzędzia AI w energetyce
Energa wdraża kolejny projekt typu digital twin. Wirtualny model Elektrociepłowni Elbląg ma usprawnić zarządzanie złożonym układem wytwórczym i wesprzeć planowanie inwestycji. Pierwsze funkcjonalności pojawią się w 2026 roku. Cyfrowy bliźniak EC Elbląg – po co powstaje? Elektrociepłownia Elbląg to dziś trzy różne źródła energii: blok biomasowy, kotłownia rezerwowo-szczytowa oraz ostatni kocioł węglowy, który w zmniejszonej […]

Komentarze