„Social leasing” w Europie według T&E – sposób na tani samochód elektryczny dla mniej zamożnych?
Ponad 20 milionów Europejczyków może zostać wykluczonych z transformacji transportowej z powodu uzależnienia od samochodów spalinowych i niskich dochodów. Organizacja Transport & Environment (T&E) wskazuje, że rozwiązaniem może być „social leasing” – programy taniego wynajmu elektryków. Ich potencjał do 2032 roku sięga nawet 3 milionów umów w pięciu największych krajach UE, w tym w Polsce.

T&E: „Social leasing” jako narzędzie sprawiedliwej transformacji
Transport & Environment (T&E), jedna z najważniejszych organizacji monitorujących unijną politykę transportową i klimatyczną, przygotowała analizę potencjału społecznego leasingu samochodów elektrycznych (EV) na podstawie danych z Öko-Institut. Social leasing to program publiczny, który umożliwia osobom o niskich i średnich dochodach dostęp do pojazdów elektrycznych poprzez subsydiowany wynajem długoterminowy.
Taki system wprowadzono we Francji w 2023 roku – miesięczna opłata wynosiła od 100 euro, a już w ciągu sześciu tygodni napłynęło 90 tys. wniosków. Dla T&E to dowód, że przystępne cenowo elektryki to nie nisza – to realna potrzeba społeczna.
ETS2 i Fundusz Klimatu Społecznego jako źródło finansowania
W analizie T&E podkreślono, że finansowanie takich programów może pochodzić z nowego systemu ETS2, obejmującego emisje z transportu i budynków. Dla pięciu największych krajów UE – Francji, Niemiec, Włoch, Hiszpanii i Polski – możliwe byłoby wygospodarowanie od 8 do 16 miliardów euro do 2032 roku.
Przy założeniu 5000 euro dopłaty do jednej umowy leasingowej, udałoby się sfinansować od 1,5 do 3 milionów umów. Dla Polski oznaczałoby to możliwość wsparcia ok. 10% transportowo wrażliwych gospodarstw domowych.
Impuls dla rynku – analiza T&E pokazuje nowe źródło popytu
Według T&E, dobrze zaprojektowane programy social leasingu nie tylko wspierają grupy zagrożone wykluczeniem transportowym, ale też mogą wygenerować stabilny popyt na tanie, produkowane w UE pojazdy elektryczne. Nawet 3 miliony nowych EV w tej grupie oznaczałoby wzrost całkowitej floty elektryków o 12% do 2032 roku.
Dodatkowo, T&E rekomenduje stworzenie unijnej platformy ułatwiającej wdrażanie tych programów w mniejszych krajach, które mają ograniczone zasoby administracyjne.
Zobacz również:- 4,78 mld zł z KPO na elektromobilność i OZE – nabór rusza od 26 maja
- IEA: Chiny rządzą elektromobilnością. Europa pozostaje daleko w tyle
- 2 mld zł na elektromobilność. Nabory NFOŚiGW już od 31 marca 2025 r.
Źródło: T&E
Może Cię również zainteresować
Bridgestone World Solar Challenge 2025 na oponach ENLITEN z materiałami z recyklingu
Bridgestone wprowadza innowacyjne opony z ponad 65% udziałem materiałów z recyklingu i surowców odnawialnych na prestiżowy wyścig pojazdów solarnych
Dlaczego płacimy tak dużo za energię? Nowy raport Forum Energii pokazuje przyczyny i możliwe rozwiązania
Średnie ceny energii elektrycznej w Unii Europejskiej należą do najwyższych na świecie. To temat coraz częściej obecny w debacie publicznej. Nowy raport Forum Energii „Anatomia wysokich cen energii i recepta na przyszłość” szczegółowo analizuje przyczyny tej sytuacji oraz wskazuje konkretne rekomendacje dla Polski i całej UE.
Najlepsze moduły PV 2025 według RETC
RETC opublikowało wstępne wyniki swojego dorocznego raportu PV Module Index. Spośród wszystkich testowanych modułów PV tylko 13% modeli uzyskało najwyższe wyróżnienie „Overall Highest Achiever”. To ważny drogowskaz dla inwestorów i deweloperów szukających produktów najwyższej jakości.
Orlen Paliwa rozbudował terminal LPG w Szczecinie. Dwukrotnie większe możliwości za ponad 150 mln zł
Orlen Paliwa zakończył rozbudowę terminalu gazu płynnego w Szczecinie. Inwestycja warta ponad 150 mln zł podwoiła pojemność magazynową i zwiększyła możliwości przeładunkowe obiektu o blisko 65 proc. Nowoczesna infrastruktura ma wzmocnić bezpieczeństwo dostaw LPG i uniezależnić Polskę od rosyjskiego surowca.
PEJ planują pozyskać 30 proc. finansowania dłużnego dla pierwszej elektrowni jądrowej na rynku komercyjnym
Polskie Elektrownie Jądrowe (PEJ) zabezpieczyły już ponad 70 proc. finansowania dłużnego dla budowy pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce. Pozostałą część — ok. 30 proc. — spółka zamierza pozyskać na rynku komercyjnym jeszcze w 2025 roku. To kluczowy krok w największym energetycznym projekcie infrastrukturalnym w kraju.
Branża energetyki wiatrowej apeluje o wsparcie rządu. Przemysł gotowy na inwestycje warte setki miliardów
Energetyka wiatrowa może być filarem bezpiecznej, niezależnej Polski — podkreślali przedstawiciele branży podczas konferencji PSEW 2025. Stowarzyszenie apeluje do rządu o uproszczenie procedur, wsparcie dla przemysłu i stabilne prawo, które pozwoli inwestorom realizować ambitne projekty.
Komentarze