Sprzedawca z urzędu – kim jest i co warto wiedzieć?
Wprowadzając się do nowego budynku mieszkalnego lub kupując nieruchomość, w której będzie znajdować się siedziba naszej firmy, powinniśmy zadbać o podłączenie wszystkich mediów, w tym energii elektrycznej. Część osób decyduje się na samodzielne znalezienie takiego sprzedawcy prądu, którego cennik najbardziej odpowiada oczekiwaniom danego klienta. Istnieje jednak jeszcze jedno rozwiązanie – skorzystanie z usług sprzedawcy z urzędu. Przyjrzyjmy się bliżej, kim jest tego typu podmiot i co się z nim wiąże.

Kim jest sprzedawca z urzędu?
Podmiot określany jako sprzedawca z urzędu wywodzi się z Ustawy Prawo Energetyczne, która w artykule 3 pkt. 29 przewiduje pięciu sprzedawców z urzędu na terenie Polski. Mianem tym określa się przedsiębiorstwo energetyczne, które posiada stosowną koncesję na obrót energię elektryczną. Sprzedawca taki przydzielany jest automatycznie tym odbiorcom energii w gospodarstwie domowym, którzy po liberalizacji rynku energetycznego nie podjęli żadnej decyzji o wyborze sprzedawcy, lub nie skorzystali z prawa wyboru sprzedawcy po wprowadzeniu się do danej nieruchomości.
Sprzedawca z urzędu wyłaniany jest na podstawie opisanych w Ustawie Prawo Energetyczne kryteriów. Wyboru podmiotów dokonuje Prezes Urzędu Regulacji Energetyki (URE).
Sprzedawca z urzędu – wykaz podmiotów
Każda z pięciu firm, uznawanych za sprzedawcę z urzędu, jest spadkobiercą dawnej firmy, która miała na danym obszarze monopol na dostawy energii elektrycznej. Co więcej – sprzedawca z urzędu należy zawsze do tej samej grupy kapitałowej, co lokalny Operator Systemu Dystrybucyjnego (OSD). Wśród działających w naszym kraju sprzedawców z urzędu znajdują się zatem:
- ENEA S.A. (działająca z OSD: ENEA Operator)
- ENERGA-OBRÓT S.A. (OSD: ENERGA-OPERATOR S.A.)
- PGE Obrót (OSD: PGE Dystrybucja)
- innogy Polska (OSD: innogy Stoen Operator)
- TAURON Sprzedaż sp. z o.o. (OSD: TAURON Dystrybucja S.A.)
Co ma do zaoferowania sprzedawca z urzędu?
Zgodnie z artykułem 5a ust. 1 Ustawy Prawo Energetyczne, podmiot taki jest zobowiązany do umożliwienia klientom zawarcia umowy kompleksowej. Umowa taka łączy zarówno sprzedaż, jak i dystrybucję prądu. Ponadto zgodnie z prawem lokalny OSD zobowiązany jest do współpracy ze sprzedawcą z urzędu, by jego klienci końcowi mieli zapewnione dostawy energii elektrycznej.
Sprzedawca z urzędu czy oferta rynkowa – co wybrać?
Pojawia się zasadnicze pytanie – czy pozostać przy sprzedawcy z urzędu, czy postawić jednak na samodzielne poszukiwania na rynku odpowiedniego sprzedawcy prądu. Różnica między tymi podmiotami z pewnością przejawia się w kwestii cenowej. Taryfy urzędowe są mniej atrakcyjne, niż dostępne na rynku oferty. Co więcej, użytkownik nigdy nie wie, czy cena prądu nie zostanie nagle w niekorzystny sposób podniesiona. W przypadku oferty rynkowej sprzedawcy rywalizują o względy klientów, kusząc ich niskimi cenami i atrakcyjnymi promocjami.
Ponadto w przypadku ofert rynkowych umowy zawierane są na czas określony, a sprzedawcy zazwyczaj gwarantują niezmienność ceny. Nie ma więc obaw o nagły, drastyczny wzrost kosztów energii elektrycznej. Po upłynięciu umowy klient może natomiast skorzystać z naszej porównywarki cen prądu i wybrać ponownie atrakcyjną dla siebie ofertę.
Może Cię również zainteresować
URE: pięciu wytwórców otrzyma 1,5 mld zł wsparcia z drugiej aukcji kogeneracyjnej 2025
Ponad 6 TWh energii z wysokosprawnej kogeneracji zyska wsparcie państwa – rozstrzygnięto drugą w tym roku aukcję na premię kogeneracyjną.
Qair Polska planuje 5 TWh zielonej energii rocznie do 2030 roku. Firma chce mieć 3 GW mocy i rozbudować magazyny energii
Qair Polska zapowiada ambitne cele na najbliższe lata – do 2030 roku chce dostarczać ponad 5 TWh energii odnawialnej rocznie dla odbiorców w Polsce. Kluczowe mają być rozwój magazynów energii, hybrydyzacja instalacji i zmiany legislacyjne – w tym ustawa wiatrakowa.
ESG zmienia reguły gry. Firmy przechodzą od compliance do strategii
Rosnące znaczenie ESG nie ogranicza się już do spełniania wymogów prawnych. Coraz więcej firm dostrzega w nim szansę na budowanie przewagi konkurencyjnej i długoterminowego sukcesu. Przejście od compliance do strategicznego zarządzania ESG staje się nowym standardem – także w Polsce.
Naturalny wodór w skorupie kontynentalnej – potencjał, ograniczenia i geologiczne uwarunkowania
Naturalny wodór może stać się istotnym źródłem czystej energii dla przemysłu i trudnych do dekarbonizacji sektorów. Najnowszy przegląd badawczy opublikowany 13 maja 2025 r. w Nature Reviews Earth & Environment ujawnia, w jakich warunkach dochodzi do jego powstawania i akumulacji w skorupie kontynentalnej. To pierwszy tak kompleksowy opis geologicznych procesów, które mogą zadecydować o przyszłości „białego wodoru”.
177 mld USD na energetykę. IEA o kredytach eksportowych
Rola agencji kredytów eksportowych (ECA) w finansowaniu energetyki rośnie, zwłaszcza w kontekście wsparcia transformacji energetycznej. Międzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA) po raz pierwszy uwzględniła ich działania w swoim sztandarowym raporcie World Energy Investment 2025. Od 2014 r. ECAs udzieliły wsparcia energetycznego o wartości 177 mld USD, z czego coraz większa część trafia do projektów związanych z OZE.
Moc deszczu – nowa granica w energii odnawialnej
Deszcz może nie tylko podlewać uprawy czy zasilać rzeki, ale – jak pokazuje tekst Rose Morrison w Renewable Energy Magazine – również dostarczać energii elektrycznej. Dzięki nowatorskim technologiom, takim jak plug flow czy piezoelektryczne dyski, opady zyskują nową rolę w miksie OZE.
Komentarze