Sprzedawcę energii elektrycznej zmieniło w tym roku ponad 15 tys. odbiorców
Dane z Urzędu Regulacji Energetyki wskazują, że klienci indywidualni nadal chętniej niż biznesowi zmieniają sprzedawców energii. Łącznie – licząc odbiorców indywidualnych i biznesowych – w pierwszych siedmiu miesiącach 2023 r. sprzedawcę energii elektrycznej zmieniło ponad 15 tys. klientów. Główną motywacją odbiorców energii związaną ze zmianą sprzedawcy prądu jest chęć obniżenia rachunków. Na ponad 15 tys. zmian po 7 miesiącach br. składa się 9,3 tys. zmian dokonanych przez odbiorców indywidualnych (grupy G) oraz 5,8 tys. odbiorców biznesowych (grupy A, B, C).

Blisko milion zmian sprzedawcy prądu przez ponad 15 lat
Po siedmiu miesiącach br. liczba zmian sprzedawców energii wyniosła ponad 15 tys., z czego:
- odbiorców indywidualnych było 9,3 tys.;
- odbiorców biznesowych – 5,8 tys.

Od 2007 r., w którym wprowadzono możliwość zmiany sprzedawcy prądu (zgodnie z tzw. zasadą TPA), z tej opcji skorzystało ponad 987 tys. odbiorców, z czego ponad 236 tys. to odbiorcy biznesowi w grupach taryfowych A, B i C, a ponad 751 tys. tys., to odbiorcy z gospodarstw domowych (grupy G). Ponad 90% konsumentów energii elektrycznej w Polsce korzysta z usług największych sprzedawców energii, do których zaliczają się: Energa, Enea, PGE, Tauron i E.On.
Decyzja o zmianie sprzedawcy prądu pociąga za sobą szereg konsekwencji. Odbiorca energii powinien wybrać nowego sprzedawcę i podpisać z nim umowę w ten sposób, by umowa z kolejnym sprzedawcą zaczęła obowiązywać tuż po wygaśnięciu umowy z dotychczasowym. Następnie o zawarciu umowy z innym sprzedawcą prądu należy poinformować OSD. Trzeba też (jeśli to konieczne) dostosować liczniki do nowej taryfy i rozliczyć się ze sprzedawcą, z którego usług korzystaliśmy do tej pory.
Uważaj na oszustów
Przed dokonaniem wyboru sprzedawcy prądu, powinniśmy dokładnie przeanalizować ofertę, zweryfikować dane firmy i upewnić się, co do legalności oferty. Szczególnie trzeba uważać na domokrążców. Jeśli takiego spotkamy, może to oznaczać, że mamy do czynienia z oszustem, ponieważ w lipcu 2021 r. zaczął obowiązywać zakaz sprzedaży energii „door-to-door” względem odbiorców w gospodarstwach domowych.
Należy również zachować czujność, jeśli sprzedawca będzie nakłaniał nas do jak najszybszego podpisania umowy pod pretekstem promocji, a w przedstawionej przez niego dokumentacji brakuje danych firmy. W przypadku zawarcia umowy na odległość sprzedawca prądu jest zobowiązany do pisemnego poinformowania klienta o możliwości odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od jej zawarcia. Klient może odstąpić od umowy bez podawania przyczyny i bez ponoszenia dodatkowych kosztów.
Może Cię również zainteresować
Sinovoltaics ostrzega: fotowoltaika w Europie pod presją zmian
Sinovoltaics opublikowało najnowszą wersję mapy łańcucha dostaw modułów fotowoltaicznych w Europie, Turcji, Egipcie i Kazachstanie. Choć dodano kilku nowych producentów, raport wskazuje także na falę zamknięć zakładów i bankructw. Obecna zdolność produkcyjna regionu to 21 GW modułów, 3,2 GW ogniw i 1,5 GW wlewków krzemowych
Bruksela naciska: 44 koncerny paliwowe mają składować CO2 do 2030 r.
Komisja Europejska zaapelowała do 44 firm naftowo-gazowych o udział w realizacji wspólnego celu Unii Europejskiej – składowania co najmniej 50 mln ton CO2 rocznie do 2030 roku. Firmy mają uczestniczyć w projekcie proporcjonalnie do swojej produkcji ropy i gazu z lat 2020–2023.
Straty tysięcy złotych. Fotowoltaika w Wielkopolsce blokowana częściej niż w innych regionach
Radio Poznań informuje, że wielkopolscy producenci energii słonecznej skarżą się na dyskryminację. Ich farmy są wyłączane znacznie częściej niż w innych regionach. Rekompensaty za utracone zyski sięgają zaledwie 10 procent.
Hithium wprowadza system ∞Power 6,25MWh dla Europy i rozpoczyna produkcję lokalną
Hithium podczas targów The smarter E Europe 2025 w Monachium zaprezentowało nowy system magazynowania energii ∞Power 6,25MWh 2h/4h w wersji dostosowanej do rynku europejskiego. System wyróżnia się m.in. wysokim poziomem bezpieczeństwa, elastycznością i odpornością na trudne warunki środowiskowe. Firma podpisała również porozumienie z hiszpańską spółką GCRPV, wspierając lokalizację produkcji na kontynencie.
Hyundai i lotnisko Incheon wprowadzają roboty ładujące EV – AI przyspiesza rozwój smart infrastruktury
Hyundai Motor Group oraz Incheon International Airport Corporation ogłosiły strategiczne partnerstwo na rzecz wdrożenia robotów do automatycznego ładowania pojazdów elektrycznych (ACR) wspieranych przez sztuczną inteligencję. Projekt pilotażowy ruszy na jednym z najnowocześniejszych lotnisk Azji, a jego celem jest zwiększenie wygody, bezpieczeństwa i efektywności ładowania aut elektrycznych.
Staże i nowe kierunki: AGH wspiera rozwój polskiego atomu
Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie dołącza do rządowego programu na rzecz rozwoju kompetencji w energetyce jądrowej. Inicjatywa Ministerstwa Przemysłu zakłada ścisłą współpracę uczelni technicznych z polskimi przedsiębiorstwami. Program przewiduje zmiany w programach nauczania oraz płatne staże w firmach z sektora jądrowego.
Komentarze