Ładowarka do samochodu elektrycznego z regulacją mocy - jak działa?

Ładowarka do samochodu elektrycznego z regulacją mocy - jak działa?

Ładowanie samochodu elektrycznego to proces, który w różnych aspektach interesuje obserwatorów rynku elektromobilności. Jednym z czynników kształtujących przebieg ładowania, jest moc stacji ładowania. Od tego parametru zależy między innymi czas, w jakim uda się naładować akumulatory trakcyjne samochodu. Niekiedy pojawia się jednak potrzeba, aby moc ładowarki dostosować do okoliczności i nie zawsze maksymalna wartość będzie w odniesieniu do nich optymalna. Czy istnieją ładowarki z regulacją mocy? Czy też dostosowywanie tego parametru odbywa się zawsze automatycznie?

Z jaką mocą należy ładować samochód elektryczny?

W czasach wszechobecnej elektroniki użytkowej wymagającej cyklicznego uzupełniania energii w akumulatorach, ładowanie samochodu elektrycznego może się wydawać prostą czynnością niewymagającą specjalistycznej wiedzy. Okazuje się jednak, że istnieje kilka wytycznych, których warto się trzymać, aby zachować baterię samochodu w dobrej kondycji i jak najdłużej cieszyć się efektywnością jej pracy. Najważniejsze ze wspomnianych zaleceń dotyczą oczywiście mocy, z jaką kierowca powinien ładować swój samochód. Ogólnie przyjętą zasadą w kontekście samochodów wyposażonych w litowe akumulatory trakcyjne jest fakt, że lepiej jest je ładować jak najdłużej (jak najwolniej) niż skracać czas ich ładowania do minimum.

Żywotność akumulatorów litowo-jonowych stanowiących źródło zasilania dla samochodów elektrycznych uzależniona jest od sposobu ich eksploatacji. Generalnie im dłuższe sesje ładowania, a więc wykorzystujące niższą moc, tym lepiej dla kondycji akumulatorów. Trzeba jednak pamiętać, że czas ładowania samochodu elektrycznego to jeden z bardziej newralgicznych aspektów dla kierowców “elektryków” i większość z nich dąży do jak najszybszego ładowania pojazdów. Powinno się zatem przyjąć, że samochód elektryczny w bieżącym użytkowaniu należy ładować z najniższą możliwą w danej sytuacji mocą. W praktyce oznacza to, że jedynie właściciele domowych stacji ładowania mogą mieć w tym obszarze większą dowolność, choć wielu z nich i tak wybiera ładowarki o najwyższych dostępnych w ich przypadku mocach, czyli na przykład ładowarki o mocy 22 kW.

Czy istnieje niebezpieczeństwo uszkodzenia akumulatorów w samochodzie elektrycznym, jeżeli będzie próbowało się je ładować zbyt wysoką mocą? Celem zapobiegania takim sytuacjom pojazdy z napędem elektrycznym mają wbudowane ładowarki pokładowe o określonych ograniczeniach. Dodatkowo domowe stacje ładowania samochodów elektrycznych, jak i te do użytku publicznego przed rozpoczęciem procesu ładowania komunikują się ze sterownikami pojazdu i wykrywają z jaką maksymalną mocą można go ładować.

Moc ładowarki do samochodu elektrycznego - jaką wybrać?

Proces doboru mocy ładowarki do samochodu elektrycznego nie jest tak prosty, jak mogłoby się wydawać, a jednocześnie od tego właśnie wyboru zależy późniejsza efektywność i bezpieczeństwo ładowania pojazdu w ramach domowej instalacji elektrycznej. Wśród dostępnych na rynku mocy stacji ładowania do użytku domowego wyróżnia się najczęściej cztery poniższe opcje z podziałem na ładowarki 3-fazowe i 1-fazowe:

  • Ładowarki o mocy 3,7 kW (1 faza 230 V, zabezpieczenie obwodu 1x16 A);
  • Ładowarki o mocy 7,4 kW (1 faza 230 V, zabezpieczenie obwodu 1x32 A);
  • Ładowarki o mocy 11 kW (3 fazy 400 V, zabezpieczenie obwodu 3x16 A);
  • Ładowarki o mocy 22 kW (3 fazy 400 V, zabezpieczenie obwodu 3x32 A).

Większość inwestorów zainteresowanych zakupem przenośnej ładowarki do samochodu elektrycznego lub instalacją stacjonarnego urządzenia tego typu skupia się przede wszystkim na możliwościach ładowarki pokładowej zamontowanej w ich pojeździe. Jeżeli posiada ona ograniczenie na przykład do 6 kW, to wybór trójfazowej ładowarki o mocy maksymalnej 22 kW może być bezzasadny. Okazuje się jednak, że aspektów, które należy wziąć pod uwagę wybierając stację ładowania o konkretnej mocy jest znacznie więcej, a najlepiej zacząć od sprawdzenia możliwości elektroenergetycznych, jakie wynikają z przyłączeń i instalacji w domu. Parametrami tymi są na przykład:

  • Rodzaj instalacji (1-fazowa lub 3-fazowa) w budynku;
  • Zabezpieczenia przedlicznikowe;
  • Moc przyłączeniowa i umowna dla nieruchomości;
  • Rezerwa dostępnej mocy.

W tym miejscu może pojawić się wątpliwość dotycząca sytuacji, w której inwestor posiada w domu warunki elektroenergetyczne pozwalające na instalację trójfazowej ładowarki o mocy 22 kW w zestawieniu z optymalizacją procesu ładowania pod kątem kondycji akumulatorów trakcyjnych. Jednym słowem: czy montując ładowarkę o mocy 22 kW właściciel samochodu “skazany” jest na ładowanie auta tylko taką mocą? Niekoniecznie. Istnieje kilka sposobów na to, by dostosować parametry procesu ładowania do sytuacji i potrzeb, a jednym z tych sposobów jest inwestycja w ładowarkę do samochodu elektrycznego z regulacją mocy.

Stacje ładowania EV z regulacją mocy - jak działają?

Moc stacji ładowania samochodu elektrycznego podawana w specyfikacji tego urządzenia niekiedy oznaczana jest jako moc maksymalna. Najczęściej sprawia to, że pojazdy elektryczne, które mają ograniczone możliwości w zakresie mocy ładowania można podłączyć do ładowarki o wyższej mocy maksymalnej, gdyż urządzenie dostosuje się do parametrów samochodu. Zdarzają się jednak sytuacje, w których właściciel auta elektrycznego posiadającego wbudowaną trójfazową ładowarkę pokładową, a co za tym duże możliwości w zakresie szybkiego ładowania, chciałby zaplanować (bądź jest zmuszony) ładowanie pojazd dłużej i niższą mocą niż maksymalna oferowana przez stację ładowania. Czy oznacza to, że powinien kupić ładowarkę o zaniżonej mocy w kontekście możliwości auta? Niekoniecznie. Z pomocą przychodzą wówczas stacje ładowania ze stopniową regulacją mocy.

Regulacja mocy ładowarki do samochodu elektrycznego nazywana często także skalowalnością mocy możliwa jest zazwyczaj poprzez skomunikowanie urządzenia z siecią WiFi i zarządzanie jego opcjami za pomocą dedykowanej aplikacji. Co ciekawe, w funkcję regulacji mocy ładowania wyposażone są najczęściej przenośne ładowarki do samochodów elektrycznych. W przypadku tych urządzeń dostosowywanie mocy odbywa się zwykle poprzez mechaniczną konfigurację parametrów na obudowie ładowarki za pomocą pokrętła lub przycisków. Mobilne stacje ładowania nowej generacji wyposażone są w wyświetlacze, dzięki którym możliwa jest bieżąca kontrola nad parametrami funkcjonowania urządzenia.

Ładowarki do samochodu oferujące funkcję regulacji mocy ładowania najczęściej pozwalają ustawiać ten parametr stopniowo, w ramach konkretnych wartości. Dlatego niekiedy w specyfikacji produktu wskazane są dokładne moce, z jakimi ładowarka może funkcjonować. Co ważne, rynek oferuje także stacje ładowania, które mogą pracować zarówno w instalacji jednofazowej jak i trójfazowej i jest to także konfigurowane przez użytkownika urządzenia.

Regulacja mocy w ładowarce do samochodu - dlaczego warto?

Dlaczego warto zainwestować w ładowarkę do samochodu elektrycznego z regulacją mocy? Istnieje kilka argumentów klasyfikujących tego typu urządzenia jako bardziej optymalny zakup od stacji ładowania bez możliwości swobodnego skalowania ich mocy ładowania. Należą do nich takie aspekty jak:

  • Dbanie o dobrą kondycję i żywotność akumulatorów - jak zostało wspomniane już wcześniej, długie ładowanie baterii samochodu elektrycznego z niewielką mocą ma pozytywny wpływ na ich kondycję i żywotność. Jeżeli tryb życia właściciela pojazdu elektrycznego pozwala na codzienne ładowanie go przez kilkanaście godzin nocą, to warto z tej możliwości korzystać jak najczęściej (nawet jeżeli pokładowa ładowarka pozwala skrócić ten czas do minimum). Regulacja mocy ładowania do niższej niż maksymalna będzie tu zatem ogromną zaletą;
  • Mniejsze obciążenie dla domowej instalacji - ładowanie samochodu elektrycznego z mocą niższą niż maksymalna dla danej ładowarki pozwala odciążyć instalację elektryczną w nieruchomości. Nawet jeżeli rezerwa mocy i moc maksymalna stacji ładowania są dobrze zoptymalizowane, to mogą zdarzyć się sytuacje zwiększonego poboru mocy w gospodarstwie domowym i wówczas warto mieć możliwość skalowania mocy ładowania samochodu elektrycznego;
  • Większa elastyczność w kontekście procesu ładowania - oczywistą zaletą ładowarek z regulacją mocy jest dostosowania tego parametru do różnych nieprzewidzianych zdarzeń, awarii, ładowania pojazdów inne niż będące własnością domowników itp. Większa elastyczność zastosowania takiego urządzenia daje użytkownikowi duży komfort w tym obszarze;
  • Dostosowanie do zastanych parametrów w przypadku ładowarek mobilnych - wiele przenośnych stacji ładowania oferuje możliwość ręcznej regulacji mocy ładowania, gdyż użytkownicy tych urządzeń nigdy nie mogą być pewni rezerwy mocowej lub innych parametrów instalacyjnych, jakie zastaną w punkcie, w którym chcieliby naładować samochód;
  • Perspektywiczna inwestycja - zakup stacji ładowania z regulacją mocy z pozycji użytkownika to inwestycja na lata, w trakcie których wiele może się zmienić. Nabycie innego pojazdu sprzedaż nieruchomości nabywcy, który będzie miał inne potrzeby w zakresie użytkowania ładowarki itp. Elastyczność w wyborze parametrów takiego urządzenia jest dobrym wyborem w kontekście przyszłości.

Ładowarka do samochodu z regulacją mocy - przykładowe modele i ceny

Funkcja ręcznej regulacji mocy ładowania najczęściej oferowana jest z wiadomych względów przez przenośne stacje ładowania samochodów elektrycznych. Nie oznacza to bynajmniej, że wśród tak popularnych przecież wallboxów trudno znaleźć alternatywę w tym obszarze. Co ciekawe, opcja regulacji mocy ładowania nie zawsze oznacza wyższą cenę stacji ładowania, dlatego tym bardziej warto zainteresować się tego typu urządzeniami. Ważne jest także, aby zawsze starać się doprecyzować specyfikację wybranego modelu ładowarki, gdyż zdarzają się producenci, którzy nie uwzględniają w kartach produktowych funkcji ręcznej regulacji mocy urządzenia pomimo, że jest jest ona dostępna jako opcja lub w standardzie. Poniżej przedstawiamy przykładowe modele stacji ładowania z regulacją mocy wraz z uśrednionymi cenami rynkowymi.

1. Webasto Pure - cena ok. 3000 zł w zależności od opcji

Webasto Pure to jedna z najlepszych propozycji na rynku w kontekście stosunku ceny do jakości urządzenia. W zależności od opcji występuje dysponuje ono stopniowo regulowaną mocą do maksymalnie 11 kW lub 22 kW, co oznacza, że docelowo jest to ładowarka trójfazowa. Stacja dysponuje złączem do ładowania typu 2, co oznacza, że jest kompatybilna z większością pojazdów jeżdżących po europejskich drogach. Wbudowany bezpiecznik różnicowo-prądowy sprawia, że oprócz atrakcyjnej ceny urządzenia, inwestor zyskuje także oszczędności w zakresie montażu stacji ładowania. Webasto to niemiecka firma, a jej produkty są szeroko dostępne u wielu dystrybutorów i partnerów producenta. Klient może wybierać wśród konkurencyjnych ofert cenowych.

2. AmperGo EVA Wallbox 1M AC - cena ok. 4150 zł w zależności od opcji

AmperGo EVA Wallbox to kompaktowa stacja ładowania wyposażona w jeden punkt dostępowy i oferująca moc 3,7 kW, 7,4 kW , 11 kW lub 22 kW w zależności od zapotrzebowania. Ładowarka obsługiwana jest z poziomu aplikacji mobilnej i oferuje komunikację za pośrednictwem LAN/GPRS/3G/4G, co znacznie poszerza możliwości jej zastosowania. Obudowa stacji została wykonana z aluminium i posiada fizyczną blokadę na kluczyk uniemożliwiającą nieautoryzowany dostęp. Ładowarka może efektywnie funkcjonować w zakresie temperatur od -30 do 55 stopni Celsjusza, a stopień jej ochrony to IP54. Urządzenie znajdzie zastosowanie zarówno w użytku prywatnym, jak i komercyjnym (np. na parkingach przy punktach użyteczności publicznej).

3. Przenośna ładowarka Zencar 11 kW - cena ok. 1800 zł w zależności od opcji

Urządzenie marki Zencar to propozycja przenośnej ładowarki, której moc można regulować za pośrednictwem zmiany natężenia ładowania. Dostępne poziomy to 6, 8, 10, 12 oraz 16 A. Celem zmiany ustawień należy przed podłączeniem wtyczki kliknąć dwukrotnie w obudowę ładowarki i wybrać odpowiednie natężenie. Ładowarka Zencar to urządzenie wyposażone w wiele przydatnych funkcji i cech takich jak czytnik kart RFID, wbudowany wyświetlacz, możliwość opóźnienia startu ładowania, czy wysoką odporność na pyły i zawilgocenia. Warto zwrócić uwagę na fakt, że mobilne stacje ładowania mają ograniczoną żywotność względem stacjonarnych urządzeń tego typu. W przypadku ładowarki Zencar 11 kW żywotność określana jest na około 10 000 cykli ładowania, co oczywiście w konfrontacji z jej ceną bynajmniej nie powstrzymuje konsumentów przed jej zakupem.

DLM - jak reguluje moc ładowania “elektryka”?

Niektóre stacje ładowania samochodów elektrycznych posiadają wbudowaną funkcję DLM (ang. Dynamic Load Management), która często kojarzona jest z funkcją inteligentnego ładowania samochodów elektrycznych, choć nie jest z nią w pełni tożsama. Dzięki DLM ładowarka automatycznie dostosowuje moc ładowania pojazdu do obciążenia domowej sieci elektroenergetycznej. W okresach wzmożonego zapotrzebowania stacja zmniejsza moc, by powrócić do optymalnych ustawień przy większej rezerwie mocy. Funkcja ta jest bardzo ceniona przez użytkowników takich stacji ładowania za zapewnienie bezpieczeństwa i stabilności sieci podczas procesu ładowania auta elektrycznego. Stacje ładowania wyposażone w funkcję DLM są zazwyczaj droższe od alternatyw pozbawionych tej opcji. W przypadku gospodarstw domowych o dużym bądź dynamicznie zmieniającym się zapotrzebowaniu energetycznym DLM w ładowarce EV może się jednak okazać niezwykle przydatne.

Komentarze dołącz do rozmowy
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments