Ładowarka samochodowa 3 fazowa czy 1 fazowa - która lepsza?

Ładowarka samochodowa 3 fazowa czy 1 fazowa - która lepsza?

Efektywność ładowania samochodów elektrycznych to obszar elektromobilności, który będzie się dynamicznie rozwijał jeszcze przez wiele lat celem zapewnienia kierowcom możliwie największego komfortu eksploatacji aut. Obecnie ich prywatni i komercyjni użytkownicy mogą wybierać wśród bogatej oferty stacji ładowania o różnych parametrach. Jednym z nich jest fazowość ładowarki, która najczęściej wpływa na szybkość ładowania auta. Lepszym wyborem będzie ładowarka 3 fazowa czy 1 fazowa? Co trzeba wiedzieć przed zakupem urządzenia?

Stacje ładowania 1 fazowe i 3 fazowe - o co w tym chodzi?

Gospodarstwa domowe, firmy usługowe czy duże zakłady produkcyjne - wszystkie te podmioty wyposażone są obecnie w instalacje elektryczne zasilające niezbędne dla nich sprzęty i urządzenia. Czy takie instalacje różnią się od siebie w zależności od miejsca funkcjonowania? Podstawową różnicą w tym kontekście jest układ jednofazowy lub trójfazowy, który charakteryzuje ich działanie i reguluje najważniejszą cechę instalacji: jej wydajność. To, który układ powinien zostać wdrożony w przypadku konkretnego odbiorcy prądu zależy przede wszystkim od obliczonego zapotrzebowania energetycznego gospodarstwa domowego lub firmy na podstawie mocy pobieranej przez funkcjonujące w ramach tych podmiotów urządzenia wymagające zasilania. W domach i mieszkaniach najczęściej stosuje się układ jednofazowy, jednak ze względu na rosnącą liczbę energochłonnych sprzętów zabezpiecza się możliwość podłączenia niektórych urządzeń pod układ trójfazowy, czyli tzw. siłę.

Urządzeniami, które można podzielić ze względu na ich przeznaczenie do pracy w instalacji jednofazowej lub trójfazowej, są stacje ładowania samochodów elektrycznych. Ładowarki samochodowe stają się coraz częściej spotykanym elementem domowych, ale także firmowych instalacji elektrycznych. Co różni ładowarki 1 fazowe i 3 fazowe?

    • Ładowarki samochodowe 1 fazowe - najczęściej dysponują mocą ładowania w przedziale od 1,8 kW do 7,4 kW prądem przemiennym AC i napięciem 230 V, co pozwala korzystać z nich w infrastrukturze jednofazowej, a w przypadku przenośnych ładowarek ze złączem Schuko można podłączyć je także do zwykłego gniazdka. Trzeba jednak w tym miejscu dodać, że instalacja jednofazowa umożliwia przesył mocy do 6 kW. W zależności od parametrów ładowarki pokładowej pojazdu oraz pojemności jego akumulatorów trakcyjnych, czas trwania ładowania ładowarką jednofazową będzie wynosił od kilku do nawet kilkudziesięciu godzin.

 

  • Ładowarki samochodowe 3 fazowe - przedział mocy samochodowych ładowarek trójfazowych jest zdecydowanie szerszy niż w przypadku ich jednofazowych odpowiedników, gdyż wszystkie ogólnodostępne stacje ładowania dysponujące mocami powyżej 22 kW pracują w układach trójfazowych. Moce samochodowych ładowarek trójfazowych wykorzystywanych w gospodarstwach domowych to zazwyczaj maksymalnie 11 kW lub 22 kW. Urządzenia te podłącza się do trójfazowego gniazda siłowego o napięciu 230/400 V. Największą zaletą 3 fazowych stacji ładowania samochodów elektrycznych jest ich wydajność. Ładowarka samochodowa 22 kW jest w stanie naładować baterię “elektryka” w czasie nawet 2-3 godzin w zależności od parametrów pojazdu.
Wiele modeli stacji ładowania samochodów elektrycznych, które oferują ładowanie trójfazowe można także użytkować w instalacjach jednofazowych. Wszystko zależy od oferowanej przez urządzenie funkcji regulacji mocy ładowarki. Oczywiście z instalacji jednofazowej ładowarka dysponująca ładowaniem trójfazowym nie będzie w stanie wygenerować pełni swoich możliwości i skrócić tym samym czasu ładowania samochodu elektrycznego. Dlatego ważne jest zoptymalizowanie infrastruktury ładującej i instalacji elektrycznej w nieruchomości.

Kiedy ładowarka jednofazowa, a kiedy trójfazowa?

Odpowiedź na postawione wyżej pytanie może się wydawać oczywista: wybór ładowarki jednofazowej lub trójfazowej uzależniony jest od rodzaju instalacji elektrycznej obsługującej na przykład dom jednorodzinny. Z jednej strony jest to oczywiście prawda, z drugiej warto pamiętać, że fazowość instalacji elektrycznej można, a nawet trzeba dostosować do planowanego obciążenia systemu, by uniknąć takich niespodzianek, jak choćby wybijanie korków, czy innych niebezpiecznych konsekwencji zbyt niskiej przepustowości przyłącza. Decydując się na zakup i montaż stacji ładowania samochodów elektrycznych w domu warto zatem poważnie zastanowić się nad zmianą układu jednofazowego instalacji na trójfazowy. Oczywiście nie w każdym przypadku będzie to konieczne, gdyż sytuacja każdego inwestora jest inna. Kiedy zatem warto zainwestować w ładowarkę jednofazową, a kiedy trójfazową?

Ładowarka samochodowa jednofazowa czy trójfazowa?
Ładowarka jednofazowa Ładowarka trójfazowa
Zmiana przyłącza na trójfazowe nie jest możliwa W nieruchomości jest dostęp do trójfazowego gniazda siłowego
Samochód nie obsługuje ładowania trójfazowego Pokładowa ładowarka samochodu obsługuje ładowanie trójfazowe
Kierowca korzysta częściej z ładowarek publicznych Pojemność baterii samochodu jest duża
Tryb eksploatacji auta pozwala na długie ładowanie Kierowcy zależy na maksymalnym skróceniu czasu ładowania auta
Właściciel pojazdu nie chce inwestować w droższą ładowarkę Z jednej ładowarki korzysta więcej pojazdów elektrycznych
- Inwestor planuje w przyszłości zmianę auta na model z większą baterią
- Właściciel nieruchomości chce efektywnie ładować samochód z fotowoltaiki

Wybór ładowarki jednofazowej lub trójfazowej jest najczęściej uzależniony od preferencji inwestora, jednak warto aby skorzystał on z profesjonalnego doradztwa firmy montującej stacje ładowania lub przynajmniej obsługi sklepu zajmującego się dystrybucją tych urządzeń. Dlaczego jest to ważne? Ponieważ wybór ładowarki o niewłaściwej fazowości może nieść ze sobą konsekwencje w postaci niedostatecznej efektywności urządzenia lub wręcz przeciwnie - braku możliwości wykorzystania jego potencjału. Wszystko to będzie wiązało się z ekonomią i komfortem eksploatacji samochodu elektrycznego. Dobór optymalnej ładowarki przez specjalistę pozwoli uniknąć niepotrzebnych wydatków lub w przynajmniej frustracji.

Ładowarka samochodowa trójfazowa i jednofazowa - jakie różnice?

Czy fazowość stacji ładowania samochodów elektrycznych wpływa znacząco na różnice w cenie urządzenia? Okazuje się, że nie zawsze, a wpływ na cenę stacji ładowania ma zdecydowanie więcej parametrów niż jedynie ilość faz ładowarki EV. Można znaleźć dwa urządzenia różniące się fazowością, których koszty zakupu nie będą od siebie istotnie odbiegać. Na potwierdzenie tej tezy poniżej znajduje się zestawienie cech, parametrów i cen dwóch przykładowych modeli ładowarek jednofazowych i trójfazowych.

1. Stacja ładowania Garo Wallbox GLB, 1-fazowa - 7,4 kW - cena ok. 4300 zł

Ładowarka firmy Garo może występować w różnych wariantach konfiguracyjnych, jednak podana wyżej cena dotyczy modelu jednofazowego o maksymalnej mocy 7,4 kW i natężeniu pracy 32 A. Urządzenie w tym wariancie wyposażone jest we wszystkie niezbędne zabezpieczenia prądowe, a także licznik energii elektrycznej. Nowoczesna, a przede wszystkim trwała obudowa ładowarki szwedzkiej firmy sprawia, że możliwości jej instalacji rosną, a stacja może pracować zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz budynku. Ostateczna cena urządzenia uzależniona jest od obecności funkcji dodatkowych, a także opcji kabla ładującego na wyposażeniu ładowarki. Do najważniejszych parametrów jednofazowej stacji ładowania Garo Wallbox GLB należą:

  • Maksymalna moc ładowania: 7,4 kW
  • Natężenie prądu: 32 A
  • Rodzaj złącza do ładowania: Typ 1 lub Typ 2 wg potrzeb
  • Licznik energii elektrycznej
  • Czytnik kart RFID
  • Zabezpieczenie nadmiarowoprądowe i wyłączniki różnicowoprądowe

2. Stacja ładowania Enelion Wallbox, 3 -fazowa - 22 kW - cena ok. 4300 zł

Trójfazowa ładowarka EV od firmy Enelion to uniwersalne urządzenie z opcją płynnej regulacji mocy ładowania do maksymalnie 22 kW. Doskonałą ochronę układów i wyjątkowy design nadaje ładowarce obudowa wykonana z anodowanego aluminium dostępnego w dwóch wariantach kolorystycznych. Stacja ładowania Enelion Wallbox oferuje wiele przydatnych funkcji i cech konstrukcyjnych takich, jak choćby wbudowany wyświetlacz OLED gwarantujący dostęp do wszystkich najważniejszych parametrów urządzenia, czy statusu ładowania. Podana wyżej cena ładowarki dotyczy wersji podstawowej. Ten sam model można nabyć także z w wariancie “online”, który posiada wbudowany moduł komunikacyjny GSM/WiFi/Ethernet. W specyfikacji trójfazowej stacji ładowania Enelion Wallbox znajdują się między innymi takie parametry, jak:

  • Maksymalna moc ładowania: 22 kW
  • Natężenie prądu: 2x32 A
  • Rodzaj złącza do ładowania: Typ 2
  • Licznik energii elektrycznej
  • Czytnik kart RFID
  • Zabezpieczenie nadmiarowoprądowe i wyłączniki różnicowoprądowe

Ładowarka jednofazowa i trójfazowa - jak szybko naładują samochód?

Zestawienie parametrów i cech przykładowych modeli ładowarek jednofazowych i trójfazowych może dawać złudne wrażenie, że nie występują istotne różnice pomiędzy tymi dwiema kategoriami urządzeń. Okazuje się jednak, że najważniejszą zmienną w tym kontekście jest efektywność ładowania samochodu elektrycznego. Poniższa tabela przedstawia porównanie czasu ładowania tych samych modeli “elektryków” przez ładowarkę jednofazową o mocy 7,4 kW oraz trójfazową o mocy 22 kW.

Czas ładowania samochodu ładowarką 1 fazową i 3 fazową
Model samochodu Czas ładowania ładowarką 7,4 kW (230 V) Czas ładowania ładowarką 22 kW
Audi e-tron 55 Quattro 13,5 h 4 h
Tesla Model S 11 h 5 h
Nissan Leaf II 6 h 6 h

Opracowanie: enerad.pl na podstawie insideevs.com
Jak widać różnice w czasie ładowania elektrycznych modeli Audi, czy Tesli (model S nie jest produkowany od 2018 roku) są znaczące i mogą skłonić właścicieli aut o podobnych parametrach do inwestycji w trójfazową stację ładowania. Ciekawy jest przypadek Nissana Leaf, który bez względu na fazowość zastosowanej ładowarki zostanie naładowany w identycznym czasie. Wynika to z faktu ograniczeń ładowarki pokładowej pojazdu, która nie obsługuje ładowania trójfazowego. Podobna sytuacja będzie miała miała miejsce na przykład w przypadku Jaguara I-Pace.

Czy ładowarka trójfazowa do samochodu jest lepsza?

Porównanie parametrów, cech, cen i efektywności jednofazowych i trójfazowych stacji ładowania samochodów elektrycznych może nasuwać wniosek o większej opłacalności inwestycji w urządzenia z drugiej grupy. Czy rzeczywiście ładowarka trójfazowa będzie w każdym przypadku lepszym wyborem od jej jednofazowego odpowiednika? Tak jak w odniesieniu do innych sprzętów czy elektroniki użytkowej, wszystko zależy od preferencji, potrzeb i sytuacji inwestora. Dla kierowcy, który jeździ samochodem elektrycznym wyposażonym w ładowarkę pokładową obsługującą ładowanie jednofazowe i niezamierzającym tego pojazdu wymieniać, ładowarka trójfazowa może się okazać zbędnym wydatkiem.

W inwestycjach o sporej wartości (cena ładowarki to tylko składowa kosztu całkowitego instalacji stacji ładowania) zawsze warto jednak przyjąć postawę perspektywiczną. Uniwersalnym i jednocześnie optymalnym wyborem może się okazać zakup i montaż stacji ładowania oferującej regulację mocy i fazowości ładowania, co zabezpieczy obecne i ewentualnie przyszłe potrzeby inwestora.

Stacja ładowania 3 fazowa i 1 fazowa - jaką wybrać?

Stojąc przed wyborem pomiędzy zakupem jednofazowej lub trójfazowej stacji ładowania należy brać pod uwagę przede wszystkim własne potrzeby jako właściciela samochodu elektrycznego. Warto posiłkować się wiedzą i doświadczeniem specjalistów z branży, by uniknąć mniej lub bardziej irytujących konsekwencji wyboru ładowarki o niewłaściwej fazowości. Wśród uniwersalnych cech stacji ładowania, na które należy zwrócić uwagę decydując się na konkretne urządzenie trzeba jednak wymienić:

    • Bezpieczeństwo użytkowania - bez względu na oferowaną fazowość ładowarka musi posiadać wszystkie niezbędne zabezpieczenia prądowe. W przeciwnym razie producent powinien poinformować konsumenta o zabezpieczeniach koniecznych do zapewnienia po stronie instalacji urządzenia.

 

    • Pewne źródło zakupu - sprawdzony i doświadczony sprzedawca stacji ładowania to pewność realizacji warunków gwarancji po ewentualnej awarii ładowarki, a także profesjonalne doradztwo w zakresie doboru optymalnych parametrów urządzenia. Zakup ładowarki z niepewnego źródła celem pozyskania oszczędności może przynieść odwrotne rezultaty.

 

  • Kompatybilność z potrzebami inwestora - wybór ładowarki oferującej konkretny zestaw cech i parametrów zawsze powinien zostać dostosowany do potrzeb i indywidualnej sytuacji inwestora. Tylko w takim przypadku można bowiem osiągnąć oczekiwaną przez niego efektywność i komfort użytkowania urządzenia.
Komentarze dołącz do rozmowy
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments