Enerad
Porównaj oferty

Program Stop Smog [2025]

Stop Smog to rządowy program skierowany do osób najuboższych, których nie stać na ocieplenie domu i wymianę pieca. Jak wysokie dofinansowania można otrzymać?

program Stop Smog

Program Stop Smog – najważniejsze informacje

Podsumowanie aktualnych zasad programu Stop Smog
BeneficjenciZakres inwestycjiForma i kwota wsparciaTerminy
Końcowi: właściciele budynków mieszkalnych o niskich dochodach, mieszkający w gminie z obowiązującą uchwałą antysmogową, która bierze udział w programieM.in. pompy ciepła, fotowoltaika, ocieplenie, podłączenie do sieci ciepłowniczej, instalacje CO i CWUDo 100% kosztów przedsięwzięcia, ale nie więcej niż 53.000 zł.Uzależnione od gminnych ustaleń

“Stop Smog” – na czym polega ten rządowy program?

“Stop Smog” to program, którego celem jest wsparcie inwestycji termomodernizacyjnych w gospodarstwach domowych. Realizacja tych planów ma w dłuższej perspektywie przyczynić się do poprawy jakości powietrza w całym kraju.

Dla kogo program “Stop Smog”?

Kwestia tego, kto jest beneficjentem programu Stop Smog, może wydawać się nieco skomplikowana. W skrócie, wygląda to jednak tak, że wnioski do programu Stop Smog składają gminy, w których obowiązuje uchwała antysmogowa. Następnie, po podpisaniu umowy z NFOŚiGW, gmina we własnym zakresie i w wybranych terminach otwiera nabór wniosków dla swoich mieszkańców.

Teraz przejdźmy do szczegółów. Skorzystać z dofinansowania “Stop Smog” można tylko w gminach, na terenie których obowiązuje uchwała antysmogowa. Co więcej, gmina musi również:

  • zgłosić chęć udziału w tym programie i podpisać z NFOŚiGW umowę;
  • dysponować 30-procentowym wkładem własnym (państwo finansuje do 70 proc. inwestycji).

Dopiero po spełnieniu tych warunków gmina może rozpocząć nabór wniosków o dofinansowanie z programu “Stop Smog”. Ponadto gmina otrzyma od rządu pieniądze tylko wtedy, gdy uzbiera odpowiednio dużą liczbę chętnych na tego rodzaju dotacji (musi to minimum 1 proc. budynków jednorodzinnych na terenie gminy lub 20 budynków).

Stop Smog – beneficjenci końcowi

Ze stop “Stop Smog” mogą skorzystać właściciele nieruchomości, którzy zostali dotknięci ubóstwem energetycznym. Co oznacza ten termin? Chodzi tu przede wszystkim o gospodarstwa domowe, których koszt ogrzania pochłania znaczną część domowego budżetu mieszkańców.

Innymi słowy, dochód na mieszkańca w:

  • jednoosobowym gospodarstwie domowym nie może przekraczać 175 proc. kwoty najniższej emerytury tj. 2.779,97 zł netto;
  • w gospodarstwie wieloosobowym 125 proc. tego świadczenia tj. 1.985,55 zł netto;

Program Stop Smog – warunki

Bezwzględnie, najważniejszym warunkiem do wzięcia udziału w programie “Stop Smog” jest prawo własności, współwłasności lub samoistnego posiadania domu jednorodzinnego, którego modernizacja zostanie dofinansowana ze środków projektu

Przy czym okres realizacji przedsięwzięcia wynosi do:

  • 3 lat od daty zawarcia porozumienia (w przypadku realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych w liczbie nie większej niż 2 proc. łącznej liczby budynków mieszkalnych jednorodzinnych na obszarze gminy);
  • 4 lat od daty zawarcia porozumienia (w przypadku realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych w liczbie większej niż 2 proc. łącznej liczby budynków mieszkalnych jednorodzinnych na obszarze gminy).

Dofinansowanie Stop Smog – na co?

Jakie przedsięwzięcia mogą zostać dofinansowane ze środków programu “Stop Smog”? Będzie to przede wszystkim:

  • wymiana przestarzałych urządzeń, a nawet całych instalacji grzewczych na takie, które spełniają normy niskoemisyjności;
  • termomodernizacja nieruchomości w połączeniu z wymianą urządzeń i instalacji grzewczych lub samodzielnie;
  • utylizacja nieekologicznych źródeł ciepła wraz z przyłączami;
  • podłączenie do sieci ciepłowniczej lub gazowej;
  • zmniejszenie zapotrzebowania budynków mieszkalnych jednorodzinnych na energię dostarczaną na potrzeby ich ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej.

Dodatkowo, w ramach programu beneficjenci mogą ubiegać się na przykład o dofinansowanie modernizacji systemów wentylacyjnych, czy wymiany stolarki okiennej i drzwiowej zmierzającej do uszczelnienia budynku. Wymienione cele nie są oczywiście jedynymi, na które można przeznaczyć środki z oferowanego dofinansowania, gdyż pełna lista takich przedsięwzięć jest naprawdę długa.

Wysokość dofinansowania w programie Stop Smog

Beneficjenci końcowi (mieszkańcy gmin) zainteresowani uczestnictwem w programie “Stop Smog”, mogą otrzymać nawet 100 proc. dofinansowania szacowanych kosztów inwestycji. Może to być do 53 tys. zł (dotyczy to realizacji przedsięwzięcia niskoemisyjnego w jednym budynku, a w przypadku budynku o dwóch lokalach – w jednym lokalu).

Wnioskodawcy w programie „Stop Smog” (czyli gmina, związek międzygminny, powiat, a także związek metropolitalny w województwie śląskim) mogą uzyskać:

  • do 70 proc. dofinansowania kosztów inwestycji (w przypadku gmin do 100 tys. mieszkańców).
  • poniżej 70 proc. współfinansowania (w przypadku gmin powyżej 100 tys. mieszkańców.

Wkład własny, w wysokości 30%, gmina może uzupełnił środkami z Funduszu Termomodernizacji i remontów.

“Stop Smog” 2.0 – Nowe, lepsze zasady

Z początkiem 2021 roku weszła bowiem w życie ustawa z 28 października 2020 roku o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz niektórych innych ustaw, która wprowadziła wiele zmian i ułatwień w dostępie do programu “Stop Smog”. Chodzi m.in. o:

  • umożliwienie związkom międzygminnym i powiatom aplikowania do programu w roli koordynatora kilku gmin;
  • wyposażenie gmin w narzędzia, które umożliwiają weryfikację danych osób ubiegających się o udział w programie;
  • wydłużenie z 3 do 4 lat okresu realizacji porozumienia;
  • dopuszczenie możliwości realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych, także w budynkach będących w zasobach mieszkaniowych gminy;
  • skrócenie z 10 do 5 lat okresu po zakończeniu porozumienia dla działań i zobowiązań gminy oraz beneficjenta;
  • poprawę niektórych warunków udziału mieszkańców w programie;
  • zniesienie obowiązku sporządzania przez samorządy gminne programów niskoemisyjnych;
  • zmniejszenie minimalnej liczby budynków jednorodzinnych umożliwiającej aplikowanie do programu (z 2 proc. do 1 proc. lub 20 budynków);
  • zmniejszenie z 50 proc. na 30 proc. wymaganej redukcji zapotrzebowania na ciepło grzewcze.

Do kosztów kwalifikowanych w programie “Stop Smog” dołączyły koszty mikroinstalacji OZE w rozumieniu ustawy o odnawialnych źródłach energii, jak również koszty zapewnienia dostępu do energii z OZE i pomp ciepła, w tym m.in. w oparciu o urządzenia stanowiące własność gminy.

Jak skorzystać z programu „Stop Smog”?

Uczestnictwo pojedynczego beneficjenta w programie “Stop Smog” uzależnione jest od działań zamieszkiwanej przez niego gminy w tym zakresie. Mianowicie chodzi o to, aby gmina była w stanie wytypować na swoim terenie administracyjnym odpowiednio dużą liczbę gospodarstw, które chciałaby zgłosić się do programu “Stop Smog” .

Dodatkowo, gmina musi posiadać uchwaloną i wdrożoną ustawę antysmogową, a także posiadać budżet z przeznaczeniem na wkład własny (gmina może otrzymać do 70 proc. środków w ramach dofinansowania).

Jeżeli samorząd spełnia powyższe warunki, ma prawo ubiegać się o uczestnictwo w programie “Stop Smog”. Jeśli natomiast wniosek zostanie pozytywnie rozpatrzony, po podpisaniu umowy z ministerstwem, gmina staje się inwestorem i rozporządza pozyskanymi środkami w odniesieniu do gospodarstw zgłoszonych do programu. Podstawowym założeniem jest uzyskanie minimum 50 proc. zmniejszenia zapotrzebowania na energię cieplną w gospodarstwach biorących udział w projekcie.

Każdy samorząd indywidualnie określa warunki, na których pojedynczy beneficjenci mogą przystąpić do programu. Szczególnie ważne jest to w odniesieniu do wysokości wymaganego wkładu własnego. Niektóre samorządy (najczęściej te w najbiedniejszych gminach), całkowicie rezygnują z pobierania wkładu własnego lub oferują możliwość rozłożenia tej kwoty na raty bądź odpracowania w inny sposób. Pierwszą gminą, która przystąpiła w Polsce do programu “Stop Smog”, była Skawina z województwa małopolskiego.

“Stop Smog” – na co uważać?

W związku z założeniem, że to samorząd gminy na mocy porozumienia z ministerstwem staje się inwestorem w projekcie “Stop Smog”, musi on także sprawować kontrolę nad prawidłowym wykorzystaniem środków pochodzących z programu. Każdy beneficjent, który zatem chciałby skorzystać z dofinansowania na termomodernizację, musi trzymać się określonych zasad pod groźbą konieczności zwrócenia całości przyznanych mu środków. W jakich sytuacjach może zatem dojść do egzekucji dotacji “Stop Smog”? Przede wszystkim jeżeli beneficjent:

  • sprzedał część lub całość instalacji i urządzeń, których zakup finansowany był ze środków programu;
  • wykorzystuje wymienione za pośrednictwem dofinansowania urządzenia niezgodnie z ich przeznaczeniem (np. używa paliw niskiej jakości);
  • wykorzystuje śmieci jako opał;
  • umyślnie unika obowiązkowych przeglądów kominiarskich instalacji;
  • zamontował w gospodarstwie domowym dodatkowe źródła energii niespełniające norm niskoemisyjności (np. piec na węgiel);
  • sprzedał część lub całość domu w ciągu 5 lat od momentu wzięcia udziału w programie “Stop Smog”.

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

Emila Biernaciak

Ukończyła Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ekspertka w zakresie fotowoltaiki. Zapalona badaczka zagadnień technicznych i energetycznych Szczera fanka i propagatorka ekologicznych rozwiązań, które mogą zmienić świat na lepsze. Niespokojny duch, wciąż szukający nowej wiedzy i doświadczeń. W wolnym czasie czyta Stephena Kinga, gra w gry i śledzi trendy motoryzacyjne.

Może Cię również zainteresować

URE: pięciu wytwórców otrzyma 1,5 mld zł wsparcia z drugiej aukcji kogeneracyjnej 2025

URE: pięciu wytwórców otrzyma 1,5 mld zł wsparcia z drugiej aukcji kogeneracyjnej 2025

Ponad 6 TWh energii z wysokosprawnej kogeneracji zyska wsparcie państwa – rozstrzygnięto drugą w tym roku aukcję na premię kogeneracyjną.

18.06.2025
Rynek energii i biznes Wiadomości z rynku
Qair Polska planuje 5 TWh zielonej energii rocznie do 2030 roku. Firma chce mieć 3 GW mocy i rozbudować magazyny energii

Qair Polska planuje 5 TWh zielonej energii rocznie do 2030 roku. Firma chce mieć 3 GW mocy i rozbudować magazyny energii

Qair Polska zapowiada ambitne cele na najbliższe lata – do 2030 roku chce dostarczać ponad 5 TWh energii odnawialnej rocznie dla odbiorców w Polsce. Kluczowe mają być rozwój magazynów energii, hybrydyzacja instalacji i zmiany legislacyjne – w tym ustawa wiatrakowa.

18.06.2025
OZE Wiadomości z rynku
ESG zmienia reguły gry. Firmy przechodzą od compliance do strategii

ESG zmienia reguły gry. Firmy przechodzą od compliance do strategii

Rosnące znaczenie ESG nie ogranicza się już do spełniania wymogów prawnych. Coraz więcej firm dostrzega w nim szansę na budowanie przewagi konkurencyjnej i długoterminowego sukcesu. Przejście od compliance do strategicznego zarządzania ESG staje się nowym standardem – także w Polsce.

18.06.2025
Rynek energii i biznes Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Naturalny wodór w skorupie kontynentalnej – potencjał, ograniczenia i geologiczne uwarunkowania

Naturalny wodór w skorupie kontynentalnej – potencjał, ograniczenia i geologiczne uwarunkowania

Naturalny wodór może stać się istotnym źródłem czystej energii dla przemysłu i trudnych do dekarbonizacji sektorów. Najnowszy przegląd badawczy opublikowany 13 maja 2025 r. w Nature Reviews Earth & Environment ujawnia, w jakich warunkach dochodzi do jego powstawania i akumulacji w skorupie kontynentalnej. To pierwszy tak kompleksowy opis geologicznych procesów, które mogą zadecydować o przyszłości „białego wodoru”.

18.06.2025
Gaz i wodór Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
177 mld USD na energetykę. IEA o kredytach eksportowych

177 mld USD na energetykę. IEA o kredytach eksportowych

Rola agencji kredytów eksportowych (ECA) w finansowaniu energetyki rośnie, zwłaszcza w kontekście wsparcia transformacji energetycznej. Międzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA) po raz pierwszy uwzględniła ich działania w swoim sztandarowym raporcie World Energy Investment 2025. Od 2014 r. ECAs udzieliły wsparcia energetycznego o wartości 177 mld USD, z czego coraz większa część trafia do projektów związanych z OZE.

18.06.2025
Energia elektryczna Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Moc deszczu – nowa granica w energii odnawialnej

Moc deszczu – nowa granica w energii odnawialnej

Deszcz może nie tylko podlewać uprawy czy zasilać rzeki, ale – jak pokazuje tekst Rose Morrison w Renewable Energy Magazine – również dostarczać energii elektrycznej. Dzięki nowatorskim technologiom, takim jak plug flow czy piezoelektryczne dyski, opady zyskują nową rolę w miksie OZE.

18.06.2025
OZE Technologia Wiadomości z rynku
Zobacz pozostałe artykuły