Świadomość ekologiczna Polaków – wyniki badania EKOBarometr 2022
Ostatnie miesiące obfitowały w wydarzenia, które zmieniły zachowania i plany Polaków. Pandemia, rosnąca inflacja, agresja Rosji na Ukrainę i związany z tym kryzys energetyczny odcisnęły piętno na wyznawanych przez nas systemach wartości. Jak wpłynęło to na postrzeganie środowiska naturalnego? Czy Polacy stawiają na ekologię, czy ekonomię? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują w najnowszej, IV edycji badania EKOBaromoter.
Ekologia w firmach – ze względu na oszczędności
W badaniu, zapytano respondentów m.in. o to, czy w ich miejscach pracy podejmowane są działania proekologiczne i co za nimi stoi. Według ankietowanych główną motywacją dla firm w zakresie działań środowiskowych jest pragmatyzm. Aż 46% badanych uważa, że podejmując ekologiczne inicjatywy firmy chcą oszczędzać na kosztach prowadzenia działalności – np. dzięki segregacji śmieci. Oprócz tego, 40% respondentów uważa także, że ekologię w przedsiębiorstwach wymuszają przepisy.
Blisko 60% pracowników oceniających swoje miejsca pracy zauważyło jedynie pojedyncze działania na rzecz ekologii i dbania o środowisko. Najczęściej przyjmują one formę pojemników do segregacji śmieci i korzystania z energooszczędnych żarówek. Niestety, co czwarty badany uważa, że jego firma nie podejmuje żadnych kroków w kierunku ochrony środowiska.

Polacy chcą być ekologiczni, ale nie za wysoką cenę
EKOBarometr 2022 pokazał również, że wśród Polaków kwestie kosztów mają pierwszeństwo przed względami ekologicznymi. Aż 35% zapytanych nie chce w ogóle dopłacać za ekologiczne urządzenia lub usługi. Z pozostałych 65% badanych, którzy dopuszczają możliwość dopłacenia za ekologiczne towary, większość (41%) nie chce dokładać więcej niż 10%.

Postawy i działania ekologiczne wśród Polaków
Jakie postawy i działania ekologiczne podejmują Polacy? Najwięcej, bo 59% badanych stara się ograniczać zużycie energii. Główną przyczyną takiego podejścia jest jednak inflacja i rosnące ceny energii. Niemal równie entuzjastycznie podchodzimy do segregacji śmieci – takie działanie wprowadziło 57% badanych, kierując się wewnętrzną potrzebą. Co drugi badany zaczął dokładniej kontrolować zużycie energii – jednak również i w tym przypadku działania były podyktowane rosnącymi cenami prądu.

Weryfikacja ekologicznych produktów – ważne jest opakowanie
W poszukiwaniu ekologicznych produktów, największą uwagę zwracamy na kwestie związane z opakowaniem – recyklingiem i rodzajem opakowania. Oprócz tego. ok. 30% badanych zwraca uwagę na skład czy kraj pochodzenia. Z badania wynika, że niemal jednakową wagę respondenci przykładali do kwestii: obecności GMO, biodegradowalności, nietestowaniu na zwierzętach czy ekologicznych certyfikatach. 23% badanych nie weryfikuje produktów pod względem ekologii.

Powyższe dane to jedynie ułamek wartościowych informacji, które udało się zebrać dzięki badaniu EKOBarometr. Enerad, jako jeden z Patronów Medialnych raportu gorąco zachęca do zapoznania się z jego pełną treścią.
IV edycja badania EKOBarometr już dostępna!
EKOBarometr to cykliczne badanie, sprawdzające system wartości i postawy Polaków wobec zagadnień związanych z ekologią. Za jego realizację odpowiada SW RESEARCH Agencja Badań Rynku i Opinii. W pełnym raporcie znajdziecie wyniki badań dotyczących:
- klasyfikacji Polaków względem postaw dotyczących kwestii środowiskowych,
- odbioru reklam ekologicznych,
- najpopularniejszych sposobów ekologicznej promocji,
- oceny skuteczności ruchów i akcji ekologicznych,
- odbioru działań proekologicznych podejmowanych przez firmy,
- znajomości i poziomu rozumienia pojęcia greenwashingu.
Badanie EKOBarometr 2022 zostało przeprowadzone na reprezentatywnej grupie mieszkańców Polski, różnicowanej pod względem płci, wieku, wykształcenia, miejsca zamieszkania i wykształcenia. Łączna grupa badawcza liczyła 1583 osoby. Badanie zrealizowano metodą wywiadów online (CAWI), za pośrednictwem SW Panel.
Może Cię również zainteresować
Trendy i polityki rynku hybryd plug-in: Chiny, Europa i USA w porównaniu
Rynek hybryd plug-in (PHEV) w latach 2021-2024 rozwijał się dynamicznie w Chinach, stagnował w USA i notował spadki w Europie. Analizujemy przyczyny tych zmian oraz różnice w politykach regulacyjnych trzech największych rynków PHEV na świecie.
VSB Polska rozpoczyna budowę jednego z największych parków hybrydowych w Polsce – 303 MWp w Brzezince
VSB Polska rozpoczęła budowę nowoczesnego parku hybrydowego w województwie dolnośląskim. Inwestycja o mocy 303 MWp obejmuje fotowoltaikę, magazyn energii oraz elementy infrastruktury wspierające transformację energetyczną regionu.
UE i Brazylia wspólnie wzmacniają rynki węglowe – Deklaracja liderów podczas COP30
Unia Europejska i Brazylia zacieśniają współpracę na rzecz globalnych rynków węglowych. Podczas COP30 w Belém podpisano Deklarację liderów, która ma przyspieszyć wdrażanie polityk cenowych CO2 i wspierać realizację celów Porozumienia Paryskiego.
COP30: UE przyspiesza transformację energetyczną – kluczowe inwestycje w OZE i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 przewodnicząca Komisji Europejskiej podkreśliła postępy w globalnej transformacji energetycznej. UE stawia na potrojenie mocy OZE do 2030 roku, rozwój infrastruktury i wsparcie dla Afryki.
Local content i repolonizacja łańcuchów dostaw na EuroPOWER & OZE POWER
Podczas 42. edycji konferencji EuroPOWER & OZE POWER w Warszawie Minister Aktywów Państwowych Wojciech Balczun podkreślił znaczenie local content i repolonizacji łańcuchów dostaw dla transformacji energetycznej i rozwoju polskiej gospodarki.
Prezes URE rozpoczyna konsultacje dotyczące magazynów energii operatorów systemów elektroenergetycznych
Urząd Regulacji Energetyki ogłosił konsultacje dotyczące magazynów energii posiadanych przez operatorów systemów elektroenergetycznych. Celem jest sprawdzenie zainteresowania innych podmiotów przejęciem i eksploatacją tych instalacji.

Komentarze