Enerad
Porównaj oferty
Reklama
Polenergia Banner Obniżyć rachunki V2

Świadomość ekologiczna Polaków – wyniki badania EKOBarometr 2022

Ostatnie miesiące obfitowały w wydarzenia, które zmieniły zachowania i plany Polaków. Pandemia, rosnąca inflacja, agresja Rosji na Ukrainę i związany z tym kryzys energetyczny odcisnęły piętno na wyznawanych przez nas systemach wartości. Jak wpłynęło to na postrzeganie środowiska naturalnego? Czy Polacy stawiają na ekologię, czy ekonomię? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują w najnowszej, IV edycji badania EKOBaromoter.

Świadomość ekologiczna Polaków - wyniki badania EKOBarometr 2022

Ekologia w firmach – ze względu na oszczędności

W badaniu, zapytano respondentów m.in. o to, czy w ich miejscach pracy podejmowane są działania proekologiczne i co za nimi stoi. Według ankietowanych główną motywacją dla firm w zakresie działań środowiskowych jest pragmatyzm. Aż 46% badanych uważa, że podejmując ekologiczne inicjatywy firmy chcą oszczędzać na kosztach prowadzenia działalności – np. dzięki segregacji śmieci. Oprócz tego, 40% respondentów uważa także, że ekologię w przedsiębiorstwach wymuszają przepisy.

Blisko 60% pracowników oceniających swoje miejsca pracy zauważyło jedynie pojedyncze działania na rzecz ekologii i dbania o środowisko. Najczęściej przyjmują one formę pojemników do segregacji śmieci i korzystania z energooszczędnych żarówek. Niestety, co czwarty badany uważa, że jego firma nie podejmuje żadnych kroków w kierunku ochrony środowiska.

Ekologia w polskich firmach
Źródło: EKOBarometr 2022, SW RESEARCH Agencja Badań Rynku i Opinii

Polacy chcą być ekologiczni, ale nie za wysoką cenę

EKOBarometr 2022 pokazał również, że wśród Polaków kwestie kosztów mają pierwszeństwo przed względami ekologicznymi. Aż 35% zapytanych nie chce w ogóle dopłacać za ekologiczne urządzenia lub usługi. Z pozostałych 65% badanych, którzy dopuszczają możliwość dopłacenia za ekologiczne towary, większość (41%) nie chce dokładać więcej niż 10%.

Dopłata do ekologicznych produktów i usług
Źródło: EKOBarometr, SW RESEARCH Agencja Badań Rynku i Opinii

Postawy i działania ekologiczne wśród Polaków

Jakie postawy i działania ekologiczne podejmują Polacy? Najwięcej, bo 59% badanych stara się ograniczać zużycie energii. Główną przyczyną takiego podejścia jest jednak inflacja i rosnące ceny energii. Niemal równie entuzjastycznie podchodzimy do segregacji śmieci – takie działanie wprowadziło 57% badanych, kierując się wewnętrzną potrzebą. Co drugi badany zaczął dokładniej kontrolować zużycie energii – jednak również i w tym przypadku działania były podyktowane rosnącymi cenami prądu.

Postawy i działania ekologiczne wśród Polaków
Źródło: EKOBarometr, SW RESEARCH Agencja Badań Rynku i Opinii

Weryfikacja ekologicznych produktów – ważne jest opakowanie

W poszukiwaniu ekologicznych produktów, największą uwagę zwracamy na kwestie związane z opakowaniem – recyklingiem i rodzajem opakowania. Oprócz tego. ok. 30% badanych zwraca uwagę na skład czy kraj pochodzenia. Z badania wynika, że niemal jednakową wagę respondenci przykładali do kwestii: obecności GMO, biodegradowalności, nietestowaniu na zwierzętach czy ekologicznych certyfikatach. 23% badanych nie weryfikuje produktów pod względem ekologii.

Weryfikacja ekologicznych produktów
Postawy i działania ekologiczne wśród Polaków

Powyższe dane to jedynie ułamek wartościowych informacji, które udało się zebrać dzięki badaniu EKOBarometr. Enerad, jako jeden z Patronów Medialnych raportu gorąco zachęca do zapoznania się z jego pełną treścią.

IV edycja badania EKOBarometr już dostępna!

EKOBarometr to cykliczne badanie, sprawdzające system wartości i postawy Polaków wobec zagadnień związanych z ekologią. Za jego realizację odpowiada SW RESEARCH Agencja Badań Rynku i Opinii. W pełnym raporcie znajdziecie wyniki badań dotyczących:

  • klasyfikacji Polaków względem postaw dotyczących kwestii środowiskowych,
  • odbioru reklam ekologicznych,
  • najpopularniejszych sposobów ekologicznej promocji,
  • oceny skuteczności ruchów i akcji ekologicznych,
  • odbioru działań proekologicznych podejmowanych przez firmy,
  • znajomości i poziomu rozumienia pojęcia greenwashingu.

Badanie EKOBarometr 2022 zostało przeprowadzone na reprezentatywnej grupie mieszkańców Polski, różnicowanej pod względem płci, wieku, wykształcenia, miejsca zamieszkania i wykształcenia. Łączna grupa badawcza liczyła 1583 osoby. Badanie zrealizowano metodą wywiadów online (CAWI), za pośrednictwem SW Panel.

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

Emila Biernaciak

Ukończyła Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ekspertka w zakresie fotowoltaiki. Zapalona badaczka zagadnień technicznych i energetycznych Szczera fanka i propagatorka ekologicznych rozwiązań, które mogą zmienić świat na lepsze. Niespokojny duch, wciąż szukający nowej wiedzy i doświadczeń. W wolnym czasie czyta Stephena Kinga, gra w gry i śledzi trendy motoryzacyjne.

Może Cię również zainteresować

Strefy Rozwoju Zrównoważonego Przemysłu (SRZP) – rząd szykuje nowe przywileje dla przemysłu energochłonnego

Strefy Rozwoju Zrównoważonego Przemysłu (SRZP) – rząd szykuje nowe przywileje dla przemysłu energochłonnego

Nowelizacja Prawa energetycznego ma otworzyć drogę do tworzenia specjalnych stref z preferencyjnymi warunkami energetycznymi dla przemysłu energochłonnego. W piątek, 16 maja 2025 r., opublikowano projekt ustawy w wykazie prac legislacyjnych rządu.

16.05.2025
Rynek energii i biznes Wiadomości z rynku
Rewolucja w kształceniu zawodowym. W Siedlcach rusza centrum elektroenergetyki

Rewolucja w kształceniu zawodowym. W Siedlcach rusza centrum elektroenergetyki

W Siedlcach otwarto jedno z pierwszych w Polsce Branżowych Centrów Umiejętności branży elektroenergetycznej. Inwestycja powstała w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Centrum umożliwi zdobycie nowoczesnych kwalifikacji zawodowych. Udział w uroczystości wzięła wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer.

16.05.2025
Dla instalatorów Wiadomości z rynku
Elektromobilność przyspiesza: w Polsce już ponad 90 tys. aut całkowicie elektrycznych

Elektromobilność przyspiesza: w Polsce już ponad 90 tys. aut całkowicie elektrycznych

Rośnie liczba samochodów elektrycznych w Polsce. Tylko w pierwszych czterech miesiącach 2025 roku przybyło ich o ponad 10,5 tysiąca – to wzrost aż o 36% rok do roku. Na koniec kwietnia flota aut całkowicie elektrycznych (BEV) przekroczyła 90 tysięcy pojazdów – wynika z danych PZPM i PSNM.

16.05.2025
Elektromobilność Wiadomości z rynku
Energa inwestuje w 112 MW zielonej mocy na Dolnym Śląsku. Powstaje PV Serby

Energa inwestuje w 112 MW zielonej mocy na Dolnym Śląsku. Powstaje PV Serby

Energa Green Development przejęła projekt budowy jednej z największych farm fotowoltaicznych w regionie – PV Serby o mocy 112 MW. To kolejny krok spółki w kierunku realizacji celów dekarbonizacyjnych Grupy ORLEN oraz dynamicznego rozwoju lądowych OZE.

16.05.2025
Fotowoltaika Wiadomości z rynku
Photon Energy i Hyperion Renewables realizują farmę PV o mocy 38 MW w Rumunii

Photon Energy i Hyperion Renewables realizują farmę PV o mocy 38 MW w Rumunii

Photon Energy Group i portugalska firma Hyperion Renewables ogłosiły podpisanie kontraktu EPC (Engineering, Procurement and Construction) na realizację farmy fotowoltaicznej o mocy 34 MW w miejscowości Săliște w Rumunii. Trwają także prace nad zwiększeniem jej mocy do 38 MW. To pierwszy projekt z rumuńskiego portfolio Hyperion, który wejdzie w fazę budowy.

16.05.2025
Fotowoltaika Wiadomości z rynku
PGE szacuje wyniki za I kwartał 2025. Zysk netto wyraźnie powyżej oczekiwań

PGE szacuje wyniki za I kwartał 2025. Zysk netto wyraźnie powyżej oczekiwań

PGE zaskakuje pozytywnie inwestorów – wstępne wyniki za pierwszy kwartał 2025 roku pokazują wyraźnie lepszą kondycję finansową spółki, niż zakładał rynkowy konsensus. Grupa osiągnęła 4,33 mld zł EBITDA oraz 2,42 mld zł zysku netto.

16.05.2025
Rynek energii i biznes Wiadomości z rynku
Zobacz pozostałe artykuły