Tata zainwestuje £4 miliardy w największą fabrykę baterii EV w Europie
W 2027 roku w Bridgwater w hrabstwie Somerset rozpocznie działalność nowa fabryka akumulatorów do pojazdów elektrycznych. Inwestycja Tata Group, realizowana przez spółkę Agratas, będzie jedną z największych tego typu w Europie, z planowaną mocą produkcyjną 40GWh rocznie. Zakład stworzy 4000 miejsc pracy i odegra kluczową rolę w brytyjskim łańcuchu dostaw dla elektromobilności.
Kluczowy kamień milowy w budowie gigafabryki
W ostatnich dniach czerwca 2025 roku rozpoczęto montaż stalowych ram głównego budynku produkcyjnego w Bridgwater. Stal pochodzi od brytyjskich dostawców. Agratas, spółka zależna Tata Group, określiła ten etap jako „ważny kamień milowy” w realizacji inwestycji.
Fabryka powstaje na terenie dawnego zakładu produkcji bomb z czasów II wojny światowej. Zlokalizowana będzie na obszarze Gravity Smart Campus, a zakończenie budowy planowane jest na 2027 rok. To pierwsza inwestycja Agratas poza Indiami.
Gigantyczna skala i znaczenie dla rynku EV
Nowa fabryka, znana jako Agratas South West, ma osiągnąć roczną wydajność 40GWh. Stanowi to niemal połowę zapotrzebowania Wielkiej Brytanii na akumulatory do EV prognozowanego na 2030 rok. Z danych Faraday Institute wynika, że do tego czasu kraj będzie potrzebować 100GWh rocznie, a do 2040 roku aż 200GWh.
Na chwilę obecną jedynie Envision, dostawca akumulatorów dla Nissana, posiada plany zwiększenia produkcji w Sunderland do 38GWh. Oznacza to, że projekt Tata będzie największym tego typu zakładem w Europie, dopóki LG nie zrealizuje rozbudowy swojej fabryki w Polsce do 70GWh.
Nowe miejsca pracy i rozwój lokalnej gospodarki
Inwestycja Tata Group ma bezpośrednio stworzyć 4000 miejsc pracy. Firma planuje rekrutować pracowników lokalnie. Oczekuje się również powstania tysięcy dodatkowych stanowisk w otoczeniu fabryki – w firmach wspierających, dostawcach i podwykonawcach.
Earl Wiggins, wiceprezes ds. operacji produkcyjnych w Agratas, podkreślił znaczenie projektu:
„To przełomowy moment dla światowej klasy zakładu. Ta inwestycja odegra kluczową rolę w brytyjskim łańcuchu dostaw dla elektromobilności, a rozwój i innowacje będą sercem działań w Somerset”.
Produkcja dla JLR i Tata Motors
Początkowo fabryka będzie wytwarzać pryzmatyczne ogniwa akumulatorowe dla Tata Motors i JLR. W przyszłości produkcja zostanie rozszerzona o ogniwa do pojazdów użytkowych, jednośladów oraz magazynów energii. Układ chemiczny ogniw ma być elastyczny i dostosowany do postępów technologicznych.
Wsparcie rządu i strategia przemysłowa
Budowa gigafabryki wpisuje się w nową Strategię Przemysłową Wielkiej Brytanii, która została opublikowana tydzień przed ogłoszeniem zakończenia montażu stalowych ram. Dokument ten zakłada wsparcie zaawansowanego przemysłu oraz rozwój sektora akumulatorowego.
Sarah Jones, minister przemysłu, powiedziała:
„To wspaniałe, że Agratas osiąga kolejny etap budowy gigafabryki. To dowód na ogromny potencjał rozwoju produkcji akumulatorów w Wielkiej Brytanii”.
Przyszłość produkcji baterii w Wielkiej Brytanii
Choć inwestycja Tata stanowi istotny krok w kierunku samowystarczalności Wielkiej Brytanii w produkcji akumulatorów EV, nadal pojawiają się pytania, czy kraj będzie w stanie sprostać pełnemu zapotrzebowaniu rynku. Branża czeka na kolejne deklaracje inwestycyjne, które umożliwią utrzymanie konkurencyjności w dobie elektromobilnej transformacji.
Zobacz również:- Tata Power Solar przekracza 4 GW produkcji modułów PV w zakładzie w Tamil Nadu
- Tata Power Renewable Energy zbuduje 200 MW hybrydową instalację OZE dla NTPC – przełomowy projekt z magazynowaniem energii
- LiNa Energy z nową fabryką w UK: 20 mln funtów na baterie sodowe
Źródło: Tata Group
Może Cię również zainteresować
Cyfrowy bliźniak EC Elbląg. Energa rozwija zaawansowane narzędzia AI w energetyce
Energa wdraża kolejny projekt typu digital twin. Wirtualny model Elektrociepłowni Elbląg ma usprawnić zarządzanie złożonym układem wytwórczym i wesprzeć planowanie inwestycji. Pierwsze funkcjonalności pojawią się w 2026 roku. Cyfrowy bliźniak EC Elbląg – po co powstaje? Elektrociepłownia Elbląg to dziś trzy różne źródła energii: blok biomasowy, kotłownia rezerwowo-szczytowa oraz ostatni kocioł węglowy, który w zmniejszonej […]
ORLEN świętuje 400. dostawę LNG do terminalu w Świnoujściu
ORLEN odebrał w Świnoujściu już 400. dostawę LNG, co potwierdza rosnącą rolę terminalu w dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. Prawie połowa importowanego gazu trafia do kraju właśnie tą drogą.
Zielone aluminium w motoryzacji: klucz do redukcji śladu węglowego aut do 2040 roku
Nowe badania pokazują, że przejście na zielone aluminium w produkcji samochodów może znacząco ograniczyć emisje CO2 w Europie. Eksperci wskazują, że ambitne cele i odpowiednie regulacje są niezbędne do osiągnięcia neutralności klimatycznej sektora motoryzacyjnego.
Kradzieże kabli ze stacji ładowania: rosnący problem w Polsce
W Polsce nasila się fala kradzieży kabli ze stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Straty operatorów, utrudnienia dla użytkowników i surowe kary to tylko część konsekwencji tego procederu.
Europejskie centra danych a wyzwania energetyczne – klucz do realizacji cyfrowych celów UE
Europa planuje potroić moce centrów danych w ciągu najbliższych lat, by wzmocnić swoją pozycję w sektorze AI. Jednak szybki rozwój tej branży wymaga pokonania poważnych barier energetycznych i infrastrukturalnych.
Globalne koncerny energetyczne ogłaszają inwestycje warte bilion dolarów na COP30 – priorytetem sieci i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 w Belém światowe koncerny energetyczne zrzeszone w UNEZA zapowiedziały wzrost rocznych nakładów na transformację energetyczną do 148 mld USD. Inwestycje skoncentrują się na rozbudowie sieci i magazynów energii, aby sprostać globalnym celom klimatycznym.

Komentarze