Enerad
Porównaj oferty

Tauron rozpoczął kontrole instalacji fotowoltaicznych

Tauron Dystrybucja alarmuje: liczne nieprawidłowości w mikroinstalacjach fotowoltaicznych prowadzą do problemów napięciowych i wzrostu liczby reklamacji. Jako przykład Tauron podał obszar gliwicki, w którym zidentyfikowano ponad półtora tysiąca przypadków nieprawidłowych nastaw falowników.

Tauron rozpoczął kontrole instalacji fotowoltaicznych

Sąsiad kombinuje, ty tracisz

Jak wynika z badań Taurona, autokonsumpcja w fotowoltaice to tylko 20% całkowitej ilości produkowanej energii. Reszta zostaje wprowadzona do sieci. W pewnym momencie napięcie w sieci wzrasta powyżej norm, co skutkuje wyłączeniem się falowników odpowiedzialnych za przetworzenie prądu stałego w prąd przemienny. Normy to odpowiednio 207 V – 253 V dla napięcia 230 V i 360 V – 440 V dla napięcia 400 V.

Niektórzy użytkownicy instalacji fotowoltaicznych manipulują przy falownikach, by generować więcej energii. To niestety niekorzystna sytuacja dla wszystkich sąsiadujących mikroinstalacji oraz urządzeń podłączonych do tego samego obwodu. Problemy z napięciem przekładają się na wzrost liczby skarg od klientów do Taurona w związku z częstymi wyłączeniami falowników w nasłonecznione dni.

Wyłączenia falowników są uciążliwe dla odbiorców, ale konieczne ze względów bezpieczeństwa. Automatyczne wyłączenie falowników jest bowiem mechanizmem zabezpieczającym instalację przed uszkodzeniami. Nie może być jednak tak, że na nieuczciwości jednych, tracą drudzy – uczciwi.

Sprawa jest prosta: „Twój sąsiad podbija napięcie, przez co ty nie generujesz energii” – tłumaczy Ewa Groń, rzeczniczka prasowa Taurona Dystrybucji. Tauron chce ukrócić skalę nadużyć. W tym celu rozpoczął szeroko zakrojone działania formalno-kontrolne.

Nieuczciwi poniosą konsekwencje

Tauron Dystrybucja podkreślił, że tylko na obszarze gliwickim (spółka dostarcza prąd do odbiorców w województwach: opolskim, dolnośląskim, małopolskim, śląskim – tu leżą Gliwice – i częściowo podkarpackim, świętokrzyskim oraz łódzkim) wykryto niepoprawne nastawy falowników i incydenty związane z przekroczeniem mocy zainstalowanej, odpowiednio ponad 1,5 tys. i 1,6 tys. przypadków. Jeden z klientów wprowadzał do sieci aż 10-krotnie więcej energii niż wynikałoby z mocy zgłoszonej instalacji.

Jak Tauron zamierza walczyć z nieuczciwymi klientami? Procedura będzie przebiegała następująco: informację o nieprawidłowo skonfigurowanych mikroinstalacjach Tauron skieruje do klientów, u których wykryto błędy, i dołączy do pisma instrukcję w sprawie sposobu wyeliminowania nieprawidłowości. W razie zignorowania wezwania przez klienta przedstawiciele spółki przeprowadzą fizyczną kontrolę mikroinstalacji. W przypadku potwierdzenia nieprawidłowości sprawę skierują do Urzędu Regulacji Energetyki (URE). Tauron Dystrybucja nie określił jednak, jaka kara może spotkać konsumenta już po tym, jak jego sprawa trafi do URE.

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

Emila Biernaciak

Ukończyła Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ekspertka w zakresie fotowoltaiki. Zapalona badaczka zagadnień technicznych i energetycznych Szczera fanka i propagatorka ekologicznych rozwiązań, które mogą zmienić świat na lepsze. Niespokojny duch, wciąż szukający nowej wiedzy i doświadczeń. W wolnym czasie czyta Stephena Kinga, gra w gry i śledzi trendy motoryzacyjne.