Tesla traci dominację. BYD i Geely rządzą rynkiem EV w styczniu 2025
Rynek pojazdów elektrycznych rozpoczął rok 2025 od dynamicznego wzrostu. W styczniu na świecie zarejestrowano ponad 1,2 miliona pojazdów elektrycznych (EV), co oznacza wzrost o 18% rok do roku (r/r). W pełni elektryczne samochody (BEV) napędzały ten wzrost, odnotowując 24% wzrost sprzedaży, podczas gdy hybrydy plug-in (PHEV) rosły wolniej – +8% r/r.
Globalne udziały i nowe rynki EV
Pojazdy elektryczne stanowiły 19% wszystkich nowych rejestracji na świecie, z czego 12% przypadało na BEV. Wzrosty sprzedaży nie ograniczały się tylko do największych rynków – Chiny i Europa nadal dominują, ale nowe kraje szybko nadrabiają zaległości.
Największe wzrosty sprzedaży EV w styczniu 2025 r. zanotowały:
- Wietnam – +311% r/r (11 000 rejestracji), głównie dzięki VinFast,
- Turcja – +129% r/r (ponad 8 000 EV), napędzana przez Togg i BYD,
- Malezja, Filipiny, Dania, Chile, Kolumbia, Arabia Saudyjska i ZEA – wzrosty przekraczające 100%.
Chiny wciąż pozostają globalnym liderem – w styczniu odpowiadały za 59% światowej sprzedaży EV.
Najlepiej sprzedające się modele EV
Najpopularniejszym samochodem elektrycznym w styczniu 2025 r. pozostał Tesla Model Y, który zanotował 66 536 rejestracji. Jednak wynik ten oznacza 6% spadek r/r, co jest jego najsłabszym wynikiem od stycznia 2023 roku.

Miejsca na podium zajęły również:
- BYD Song – 2. miejsce, bez zmian r/r,
- Geely Geome Xingyuan – 3. miejsce, 28 146 rejestracji, wyprzedzając Model 3.
Dla Tesli Model 3, styczeń 2025 roku był pierwszym miesiącem poza podium od 2022 roku – jego sprzedaż spadła o 10% r/r, osiągając 27 900 rejestracji.
Pierwszą piątkę zamknęły:
- Wuling Mini EV – 5. miejsce,
- Xiaomi SU7 – 6. miejsce, 23 000 rejestracji, mimo listy oczekujących wynoszącej 6-8 miesięcy.
Nowością na liście jest Geely Galaxy Starship 7, który z 20 328 rejestracjami zajął 9. miejsce. VW ID.4, dzięki dobrej sprzedaży w Europie i USA, zamknął TOP10 z 17 000 rejestracjami, co jest jego najlepszym wynikiem od grudnia 2023 roku.
Ranking producentów: BYD umacnia dominację, Tesla traci
BYD umocnił swoją pozycję lidera, sprzedając 278 000 samochodów elektrycznych – ponad dwa razy więcej niż Tesla (101 000 rejestracji).
Największą niespodzianką jest Geely, które z 93 000 rejestracjami po raz pierwszy wyprzedziło Teslę i zajęło 2. miejsce.

Udziały producentów w rynku EV w styczniu 2025 r.:
- BYD – 23,6% (wzrost z 19,8% w styczniu 2024 r.),
- Geely – 11,8% (wzrost z 9,7% r/r),
- Tesla – 8% (spadek z 10,7% r/r),
- Volkswagen Group – 7,2% (wzrost z 6,2%),
- SAIC – 5,5% (spadek z 6,1%).
Tesla odnotowała najgorszy wynik od dwóch lat, a jej sprzedaż stała się bardziej zależna od USA – 49% sprzedaży pochodziło z rynku amerykańskiego, 33% z Chin, a tylko 18% z reszty świata.
Geely wyrasta na nowego giganta rynku EV – w styczniu miało aż cztery modele w TOP20:
- Geome Xingyuan,
- Galaxy Starship 7,
- Panda Mini,
- Galaxy E5.
Ranking BEV: Tesla spada na 3. miejsce
W segmencie w pełni elektrycznych samochodów (BEV) Tesla straciła prowadzenie na rzecz BYD i Geely.
Udziały producentów w sprzedaży BEV w styczniu 2025 r.:
- BYD – 15,4%,
- Geely – 12,7%,
- Tesla – 12,4% (spadek z 17,6% w styczniu 2024 r.),
- Volkswagen Group – 8,4%,
- SAIC – 7,2%.
Tesla traci rynek BEV – jeszcze w styczniu 2023 roku miała 22,8% udziału, co oznacza spadek o ponad 10 punktów procentowych w dwa lata.
Sprzedaż aut EV na rynku europejskim w 2024 roku
W 2024 roku samochody elektryczne stanowiły 23% rynku w Europie, a Tesla Model Y po raz trzeci z rzędu została liderem sprzedaży (28 679 rejestracji, +15% r/r). Drugie miejsce zajął Tesla Model 3 (15 360 szt., +17% r/r).
Największy wzrost sprzedaży EV odnotowały Malta (+91%) i Czechy (+64%), a największe spadki Islandia (-70%) i Rumunia (-32%) – głównie z powodu zmian w polityce podatkowej i dotacyjnej.
Najwięksi producenci EV w Europie:
- Tesla – 11% udziału,
- BMW – 10%,
- Mercedes – 8,7%.
Więcej: Samochody elektryczne w Europie 2024: 23% rynku, Tesla Model Y liderem
Źródło: CleanTechnica
Może Cię również zainteresować
ORLEN zakończył badania dna Bałtyku pod nową morską farmę wiatrową Baltic East
Grupa ORLEN zakończyła kluczowe badania sejsmiczne i geotechniczne dna Bałtyku dla projektu morskiej farmy wiatrowej Baltic East. Prace prowadzone przez konsorcjum polskich firm umożliwią realizację kolejnych etapów inwestycji o potencjale blisko 1 GW.
Plan STIP UE: pierwsze kroki w kierunku produkcji zielonych paliw dla lotnictwa i żeglugi
Unijny Plan Inwestycji w Zrównoważony Transport (STIP) wskazuje kierunki wsparcia produkcji e-paliw dla lotnictwa i żeglugi, podkreślając pilną potrzebę działań. Eksperci T&E ostrzegają, że kluczowe decyzje muszą zapaść szybko, by Europa utrzymała przewagę technologiczną.
UE na COP30: Europa podtrzymuje kurs na OZE i efektywność energetyczną
Podczas otwarcia COP30 przewodnicząca Komisji Europejskiej podkreśliła determinację Unii Europejskiej w realizacji celów klimatycznych. Europa deklaruje wsparcie dla transformacji energetycznej na świecie oraz dalsze zwiększanie udziału OZE i efektywności energetycznej.
UE osłabia cel klimatyczny na 2040 rok – co to oznacza dla transformacji energetycznej?
Ministrowie państw UE uzgodnili niższy cel redukcji emisji do 2040 roku – 85%, w tym możliwość wykorzystania międzynarodowych offsetów. Decyzja ta budzi kontrowersje i pytania o przyszłość europejskiego przywództwa klimatycznego.
Ulgi dla odbiorców przemysłowych w 2026 roku – nowe zasady i terminy
Urząd Regulacji Energetyki przypomina odbiorcom przemysłowym o nowych zasadach i terminach składania oświadczeń dotyczących ulg na energię elektryczną w 2026 roku. Kluczowy jest termin do 15 listopada 2025 r.
Nowy kompromis klimatyczny i perspektywy OZE – Paulina Hennig-Kloska otwiera konferencję EuroPower
Podczas otwarcia konferencji EuroPower ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska ogłosiła osiągnięcie kompromisu w sprawie ETS2 oraz zapowiedziała dalsze przyspieszenie transformacji energetycznej i inwestycji w OZE.

Komentarze