Enerad
Porównaj oferty
Reklama
Banner Otovo

Tesla traci dominację. BYD i Geely rządzą rynkiem EV w styczniu 2025

Rynek pojazdów elektrycznych rozpoczął rok 2025 od dynamicznego wzrostu. W styczniu na świecie zarejestrowano ponad 1,2 miliona pojazdów elektrycznych (EV), co oznacza wzrost o 18% rok do roku (r/r). W pełni elektryczne samochody (BEV) napędzały ten wzrost, odnotowując 24% wzrost sprzedaży, podczas gdy hybrydy plug-in (PHEV) rosły wolniej – +8% r/r.

sprzedaż aut EV na świecie

Globalne udziały i nowe rynki EV

Pojazdy elektryczne stanowiły 19% wszystkich nowych rejestracji na świecie, z czego 12% przypadało na BEV. Wzrosty sprzedaży nie ograniczały się tylko do największych rynków – Chiny i Europa nadal dominują, ale nowe kraje szybko nadrabiają zaległości.

Największe wzrosty sprzedaży EV w styczniu 2025 r. zanotowały:

  • Wietnam+311% r/r (11 000 rejestracji), głównie dzięki VinFast,
  • Turcja+129% r/r (ponad 8 000 EV), napędzana przez Togg i BYD,
  • Malezja, Filipiny, Dania, Chile, Kolumbia, Arabia Saudyjska i ZEA – wzrosty przekraczające 100%.

Chiny wciąż pozostają globalnym liderem – w styczniu odpowiadały za 59% światowej sprzedaży EV.

Najlepiej sprzedające się modele EV

Najpopularniejszym samochodem elektrycznym w styczniu 2025 r. pozostał Tesla Model Y, który zanotował 66 536 rejestracji. Jednak wynik ten oznacza 6% spadek r/r, co jest jego najsłabszym wynikiem od stycznia 2023 roku.

Źródło: cleantechnica.com

Miejsca na podium zajęły również:

  • BYD Song – 2. miejsce, bez zmian r/r,
  • Geely Geome Xingyuan – 3. miejsce, 28 146 rejestracji, wyprzedzając Model 3.

Dla Tesli Model 3, styczeń 2025 roku był pierwszym miesiącem poza podium od 2022 roku – jego sprzedaż spadła o 10% r/r, osiągając 27 900 rejestracji.

Pierwszą piątkę zamknęły:

  • Wuling Mini EV – 5. miejsce,
  • Xiaomi SU7 – 6. miejsce, 23 000 rejestracji, mimo listy oczekujących wynoszącej 6-8 miesięcy.

Nowością na liście jest Geely Galaxy Starship 7, który z 20 328 rejestracjami zajął 9. miejsce. VW ID.4, dzięki dobrej sprzedaży w Europie i USA, zamknął TOP10 z 17 000 rejestracjami, co jest jego najlepszym wynikiem od grudnia 2023 roku.

Ranking producentów: BYD umacnia dominację, Tesla traci

BYD umocnił swoją pozycję lidera, sprzedając 278 000 samochodów elektrycznych – ponad dwa razy więcej niż Tesla (101 000 rejestracji).

Największą niespodzianką jest Geely, które z 93 000 rejestracjami po raz pierwszy wyprzedziło Teslę i zajęło 2. miejsce.

Źródło: cleantechnica.com

Udziały producentów w rynku EV w styczniu 2025 r.:

  1. BYD23,6% (wzrost z 19,8% w styczniu 2024 r.),
  2. Geely11,8% (wzrost z 9,7% r/r),
  3. Tesla8% (spadek z 10,7% r/r),
  4. Volkswagen Group7,2% (wzrost z 6,2%),
  5. SAIC5,5% (spadek z 6,1%).

Tesla odnotowała najgorszy wynik od dwóch lat, a jej sprzedaż stała się bardziej zależna od USA – 49% sprzedaży pochodziło z rynku amerykańskiego, 33% z Chin, a tylko 18% z reszty świata.

Geely wyrasta na nowego giganta rynku EV – w styczniu miało aż cztery modele w TOP20:

  • Geome Xingyuan,
  • Galaxy Starship 7,
  • Panda Mini,
  • Galaxy E5.

Ranking BEV: Tesla spada na 3. miejsce

W segmencie w pełni elektrycznych samochodów (BEV) Tesla straciła prowadzenie na rzecz BYD i Geely.

Udziały producentów w sprzedaży BEV w styczniu 2025 r.:

  1. BYD – 15,4%,
  2. Geely – 12,7%,
  3. Tesla – 12,4% (spadek z 17,6% w styczniu 2024 r.),
  4. Volkswagen Group – 8,4%,
  5. SAIC – 7,2%.

Tesla traci rynek BEV – jeszcze w styczniu 2023 roku miała 22,8% udziału, co oznacza spadek o ponad 10 punktów procentowych w dwa lata.

Sprzedaż aut EV na rynku europejskim w 2024 roku

W 2024 roku samochody elektryczne stanowiły 23% rynku w Europie, a Tesla Model Y po raz trzeci z rzędu została liderem sprzedaży (28 679 rejestracji, +15% r/r). Drugie miejsce zajął Tesla Model 3 (15 360 szt., +17% r/r).

Największy wzrost sprzedaży EV odnotowały Malta (+91%) i Czechy (+64%), a największe spadki Islandia (-70%) i Rumunia (-32%) – głównie z powodu zmian w polityce podatkowej i dotacyjnej.

Najwięksi producenci EV w Europie:

  • Tesla – 11% udziału,
  • BMW – 10%,
  • Mercedes – 8,7%.

Więcej: Samochody elektryczne w Europie 2024: 23% rynku, Tesla Model Y liderem

Źródło: CleanTechnica

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

Enerad.pl

enerad.pl to branżowy portal informacyjny o energii i OZE. Publikujemy aktualności, analizy rynkowe oraz zestawienia ofert i produktów. W naszym serwisie znajdziesz także ogłoszenia branżowe oraz profile firm i producentów.

🔍 Obserwuj nas, aby być na bieżąco: X (Twitter) | LinkedIn

Może Cię również zainteresować

ORLEN zakończył badania dna Bałtyku pod nową morską farmę wiatrową Baltic East

ORLEN zakończył badania dna Bałtyku pod nową morską farmę wiatrową Baltic East

Grupa ORLEN zakończyła kluczowe badania sejsmiczne i geotechniczne dna Bałtyku dla projektu morskiej farmy wiatrowej Baltic East. Prace prowadzone przez konsorcjum polskich firm umożliwią realizację kolejnych etapów inwestycji o potencjale blisko 1 GW.

07.11.2025
Energia elektryczna Wiadomości z rynku
Plan STIP UE: pierwsze kroki w kierunku produkcji zielonych paliw dla lotnictwa i żeglugi

Plan STIP UE: pierwsze kroki w kierunku produkcji zielonych paliw dla lotnictwa i żeglugi

Unijny Plan Inwestycji w Zrównoważony Transport (STIP) wskazuje kierunki wsparcia produkcji e-paliw dla lotnictwa i żeglugi, podkreślając pilną potrzebę działań. Eksperci T&E ostrzegają, że kluczowe decyzje muszą zapaść szybko, by Europa utrzymała przewagę technologiczną.

07.11.2025
OZE Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
UE na COP30: Europa podtrzymuje kurs na OZE i efektywność energetyczną

UE na COP30: Europa podtrzymuje kurs na OZE i efektywność energetyczną

Podczas otwarcia COP30 przewodnicząca Komisji Europejskiej podkreśliła determinację Unii Europejskiej w realizacji celów klimatycznych. Europa deklaruje wsparcie dla transformacji energetycznej na świecie oraz dalsze zwiększanie udziału OZE i efektywności energetycznej.

07.11.2025
OZE Wiadomości z rynku
UE osłabia cel klimatyczny na 2040 rok – co to oznacza dla transformacji energetycznej?

UE osłabia cel klimatyczny na 2040 rok – co to oznacza dla transformacji energetycznej?

Ministrowie państw UE uzgodnili niższy cel redukcji emisji do 2040 roku – 85%, w tym możliwość wykorzystania międzynarodowych offsetów. Decyzja ta budzi kontrowersje i pytania o przyszłość europejskiego przywództwa klimatycznego.

07.11.2025
Rynek energii i biznes Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Ulgi dla odbiorców przemysłowych w 2026 roku – nowe zasady i terminy

Ulgi dla odbiorców przemysłowych w 2026 roku – nowe zasady i terminy

Urząd Regulacji Energetyki przypomina odbiorcom przemysłowym o nowych zasadach i terminach składania oświadczeń dotyczących ulg na energię elektryczną w 2026 roku. Kluczowy jest termin do 15 listopada 2025 r.

07.11.2025
Energia elektryczna Wiadomości z rynku
Nowy kompromis klimatyczny i perspektywy OZE – Paulina Hennig-Kloska otwiera konferencję EuroPower

Nowy kompromis klimatyczny i perspektywy OZE – Paulina Hennig-Kloska otwiera konferencję EuroPower

Podczas otwarcia konferencji EuroPower ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska ogłosiła osiągnięcie kompromisu w sprawie ETS2 oraz zapowiedziała dalsze przyspieszenie transformacji energetycznej i inwestycji w OZE.

07.11.2025
OZE Wiadomości z rynku
Zobacz pozostałe artykuły