Toyota prezentuje w Le Mans wyścigowy prototyp GR LH2 Racing Concept na ciekły wodór
Toyota po raz kolejny demonstruje postęp technologiczny w wyścigach długodystansowych. W Le Mans zaprezentowano nowy prototyp GR LH2 Racing Concept, napędzany ciekłym wodorem. To kolejny krok koncernu w kierunku neutralności klimatycznej i popularyzacji wodoru w transporcie.

Nowy rozdział w rozwoju technologii wodorowej Toyoty
W przeddzień 93. edycji legendarnego wyścigu Le Mans 24h, Toyota GAZOO Racing oficjalnie zaprezentowała prototyp GR LH2 Racing Concept. Samochód, który będzie można zobaczyć w strefie H2 Village na Circuit de la Sarthe, jest efektem wieloletnich prac nad wykorzystaniem wodoru w motorsporcie.
Nowy pojazd bazuje na wyścigowym modelu GR010 HYBRID i wykorzystuje hybrydowy system z silnikiem spalinowym na ciekły wodór. Ma 5100 mm długości i 2050 mm szerokości. Toyota zamierza wykorzystać go do dalszego rozwoju infrastruktury oraz technologii wodorowej, a także testować możliwości wodoru w ekstremalnych warunkach wyścigowych.
Wodorowy silnik spalinowy – sprawdzony w motorsporcie
Toyota od kilku lat intensywnie rozwija wodorowe silniki spalinowe. Pierwsze testy w japońskiej serii Super Taikyu rozpoczęto w 2021 roku z Corollą zasilaną wodorem w stanie gazowym. Od 2023 roku w pojazdach testowych stosowany jest już ciekły wodór, który oferuje większą gęstość energetyczną i pozwala na dłuższy zasięg.
Technologię sprawdzano również w rajdach – w 2022 roku prototypowy GR Yaris H2 Concept wziął udział w pokazowych przejazdach podczas Rajdu Ypres. W 2023 roku wodorowa Corolla pokonała okrążenie demonstracyjne toru Le Mans, a Toyota pokazała wtedy model GR H2 Racing Concept, podkreślając potencjał wodoru w wyścigach długodystansowych.
Toyota świętuje 40-lecie startów w Le Mans
Prezentacja GR LH2 Racing Concept zbiegła się z obchodami 40-lecia obecności Toyoty w Le Mans. Z tej okazji samochody zespołu TOYOTA GAZOO Racing otrzymały specjalne malowanie. Mike Conway, Kamui Kobayashi i Nyck de Vries wystartują w biało-czerwonym GR010 HYBRID z numerem 7, inspirowanym modelem TS020 z 1998 roku. Sébastien Buemi, Brendon Hartley i Ryo Hirakawa pojadą matowoczarnym GR010 HYBRID z numerem 8.
Tegoroczny wyścig Le Mans 24h odbędzie się w dniach 14-15 czerwca. Start zaplanowano na sobotę, godzinę 16.
Zobacz również:- Toyota FT-Me: nowa koncepcja mikromobilności dla europejskich miast
- Toyota stawia na Europę! Fabryki zostają, produkcja elektryków w UK
Źródło: Toyota
Może Cię również zainteresować
ORLEN wprowadza SAF na lotniskach w Polsce. Nowe paliwo zmniejszy emisje CO2
ORLEN rozpoczął sprzedaż nowego rodzaju paliwa lotniczego – SAF (Sustainable Aviation Fuel). Od teraz samoloty startujące z Warszawy, Krakowa i Katowic mogą tankować bardziej ekologiczne paliwo, które ogranicza emisję gazów cieplarnianych zarówno podczas produkcji, jak i spalania w silnikach odrzutowych.
Bawaria z rekordem: green flexibility uruchamia magazyn energii 15 MW w Immenstadt
W Immenstadt oficjalnie uruchomiono największy bateryjny magazyn energii w Bawarii. Inwestycję zrealizowały green flexibility oraz Allgäuer Überlandwerk. Obiekt dysponuje mocą 15 MW oraz pojemnością 33 MWh. To pierwsza w Niemczech instalacja pracująca w trybie „netzneutral” – neutralnym dla sieci elektroenergetycznej.
Europa walczy o surowce do baterii – stawką przyszłość elektromobilności
Europa stoi w obliczu niedoboru kluczowych surowców niezbędnych do produkcji baterii do pojazdów elektrycznych, co może opóźnić realizację celów dekarbonizacji transportu. Mimo wprowadzenia Aktu o Surowcach Krytycznych, przedstawiciele Komisji Europejskiej, organizacji branżowych oraz europarlamentarzyści ostrzegają przed rosnącym ryzykiem utraty konkurencyjności wobec Chin i USA.
OZE kluczem do tańszego prądu – gminy zarobią miliony na funduszu wiatrakowym
Energia z wiatru odgrywa coraz większą rolę w transformacji energetycznej Polski. Nowe przepisy mają przyspieszyć rozwój lądowych farm wiatrowych i przynieść wymierne korzyści finansowe gminom i ich mieszkańcom. W gminie Potęgowo widać już pozytywne efekty takich inwestycji.
Ekovoltis i LG: zielona energia dla fabryki produkującej 10 milionów urządzeń rocznie
Ekovoltis i LG Electronics podpisały dwuletnią umowę na dostawy energii odnawialnej dla największego zakładu produkcyjnego LG w Europie. Roczne zużycie energii tej fabryki odpowiada zapotrzebowaniu około 25 tysięcy gospodarstw domowych.
Europa traci przewagę w wyścigu o energię przyszłości. Czy strategia KE uratuje fuzję jądrową?
Unia Europejska traci pozycję lidera w rozwoju energetyki termojądrowej – zaledwie 2% globalnych inwestycji trafia dziś na Stary Kontynent. Brakuje nie tylko pieniędzy, ale przede wszystkim politycznego przywództwa. Czy zapowiadana strategia Komisji Europejskiej coś zmieni?
Komentarze