Turbiny TouchWind będą odporne na wiatr do aż 250 km/h
Holenderska firma We4Ce zaprojektowała pierwsze zestawy łopat wirnika dla turbiny TouchWind – nowatorskiej, pływającej konstrukcji z jednym, samopochylającym się wirnikiem. Turbina TW6, różniąca się od klasycznych modeli z trzema łopatami, została zaprojektowana z myślą o większej odporności na ekstremalne warunki wiatrowe i wyższej wydajności energetycznej.

Turbina TW6: nowy kierunek w projektowaniu offshore
Projektowana turbina TW6 ma sześciometrowy wirnik i moc 12 kW. Urządzenie zostanie poddane testom na lądzie i morzu w celu potwierdzenia wysokiej gęstości energii, jaką wykazano wcześniej w testach tunelowych. Prototyp jest obecnie montowany w Eindhoven, a testy rozpoczną się latem.
W przyszłości komercyjna wersja łopat będzie przystosowana do pracy przy prędkościach wiatru sięgających 250 km/h. To wartość odpowiadająca najwyższej klasie wiatrowej według standardów branżowych, znacznie przewyższająca próg 90 km/h, przy którym konwencjonalne turbiny zazwyczaj się wyłączają.
Zobacz również: PSEW: W 2025 roku każde dodatkowe 1 GW wiatraków obniżyłoby cenę prądu o 9 zł/MWh
Aerodynamika inspirowana latawcem
Nowatorskie podejście TouchWind polega na wykorzystaniu jednego wirnika, który w warunkach silnego wiatru samoczynnie pochyla się ku górze, niemal równolegle do powierzchni wody. Dzięki temu turbina stabilizuje się poprzez siłę nośną, zamiast przeciwstawiać się wiatrowi, jak ma to miejsce w standardowych konstrukcjach.
– We4Ce przygotowało specjalny projekt strukturalny dla mniejszej łopaty w porównaniu do standardowych rozwiązań – powiedział Arnold Timmer, dyrektor zarządzający We4Ce. – Za projekt aerodynamiczny odpowiada Rikus van de Klippe z TouchWind, który stworzył nowatorską konstrukcję typu downwind z samopochylaniem.
Produkcja bez kompromisów – technologia i precyzja
Za wykonanie form i produkcję łopat odpowiadała firma Kleizen, specjalizująca się w złożonych formach do kompozytów. Do produkcji użyto technologii vacuum infusion oraz żywicy epoksydowej wzmocnionej włóknem szklanym. Wdrożono także proces post-cure, zapewniający odpowiednie właściwości mechaniczne.
– Zostaliśmy zaangażowani do wykonania kompletnych łopat i współpracowaliśmy blisko z We4Ce przy wdrożeniu metody infuzji próżniowej – podkreślił Jeroen Maas, partner zarządzający w Kleizen.
Dodatkowo zastosowano nową metodę produkcji centralnej części łopaty z użyciem one-shot infusion. Dzięki temu ograniczono ryzyko erozji krawędzi natarcia, co przekłada się na większą trwałość i wyższą roczną produkcję energii.
Zobacz również: Małe turbiny wiatrowe w Polsce – czy to się opłaca? Nowe badanie analizuje 173 lokalizacje
Lepsza wydajność, niższy koszt i większe możliwości
Celem TouchWind jest poprawa efektywności pracy farm wiatrowych i ograniczenie zakłóceń wiatrowych między turbinami. Konstrukcja z jedną łopatą pozwala także zmniejszyć masę turbiny i pływającej platformy, co upraszcza montaż i obniża koszty instalacji offshore.
W 2025 roku TouchWind rozpoczęło prace nad wersją turbiny o mocy 3–5 MW. Docelowo technologia ma znaleźć zastosowanie w kompaktowych farmach morskich, z możliwością dalszego skalowania w przyszłości.
Zobacz również: Hornsea 3: rusza budowa największej morskiej farmy wiatrowej na świecie
Źródło: TouchWind, oprac. własne.
Może Cię również zainteresować
Chiny rewolucjonizują bezpieczeństwo baterii EV. Niektórzy skorzystają, innych czekają problemy finansowe
Dr Kai-Philipp Kairies, CEO ACCURE Battery Intelligence, podkreśla, że nowy chiński standard GB38031-2025 może nie tylko zmienić zasady bezpieczeństwa w samych Chinach, ale także wpłynąć globalnie – od polityk krajowych po inwestycje w laboratoria testowe i strategie producentów. Kluczową zmianą jest wymóg, by baterie EV wytrzymały aż 120 minut po zjawisku termicznego rozbiegania – dotąd wystarczyło 5 minut.
Jak mikrouszczelnienia ratują wodór? Freudenberg zdradza szczegóły
Freudenberg Sealing Technologies prezentuje zaawansowane technologicznie uszczelnienia do elektrolizerów, sprężarek, ogniw paliwowych i silników wodorowych. Firma podkreśla ich kluczową rolę w budowie bezpiecznej i wydajnej infrastruktury wodorowej.
XPENG X9 ładuje 405 km w 10 minut. Nowy elektryk z AI będzie w Europie pod koniec 2025 r.
XPENG zaprezentował nowy elektryczny model MPV – X9 2025. Pojazd wyróżnia się ultraszybkim ładowaniem, systemem autonomicznej jazdy Turing AI i luksusowym wyposażeniem wnętrza. To pierwszy model marki z tymi funkcjami w standardzie.
Volkswagen stawia na AI w Chinach, gdzie sztuczna inteligencja króluje na drogach
Volkswagen Group wprowadza na rynek chiński nowy system wspomagania kierowcy oparty na sztucznej inteligencji. Rozwiązanie zaprojektowano specjalnie pod wymagające warunki ruchu drogowego w Chinach. Grupa wzmacnia tym samym swoje zaangażowanie w strategię „In China, for China” i dołącza do grona firm, które rozwijają zaawansowane systemy AI w segmencie pojazdów elektrycznych.
Rekordowy wzrost mocy OZE w 2024 roku. 5 kluczowych faktów w raporcie IRENA
Według najnowszego raportu IRENA, w 2024 roku globalna moc odnawialnych źródeł energii wzrosła o rekordowe 585 GW. Aż 92% nowej mocy zainstalowanej na świecie pochodziło z OZE. Organizacja wskazuje 5 najważniejszych faktów dotyczących odnawialnych źródeł energii w minionym roku.
LONGi bije kolejne rekordy PV. 34,85% sprawności ogniwa tandemowego (perowskit-krzem)
Chińska firma LONGi ustanowiła nowy światowy rekord sprawności ogniwa tandemowego krzem-perowskit – 34,85%. Osiągnięcie to zostało potwierdzone przez amerykański instytut NREL. Firma poprawiła również sprawność ogniwa krzemowego HIBC do poziomu 27,81%.
Komentarze