Enerad
Porównaj oferty

Tylko 21% budżetu na transport. PSNM ostro o rządowym Planie Społeczno-Klimatycznym

Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności skrytykowało projekt Planu Społeczno-Klimatycznego, który określa sposób wydatkowania 65 mld zł ze Społecznego Funduszu Klimatycznego. PSNM zarzuca rządowi marginalizowanie transportu indywidualnego, niedoszacowanie budżetu dla sektora transportu oraz wspieranie przestarzałych technologii, co może osłabić skuteczność walki z ubóstwem transportowym w Polsce.

Nowoczesna infrastruktura ładowania autobusów

Zbyt małe środki na transport w Planie Społeczno-Klimatycznym

Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) zgłosiło liczne zastrzeżenia do projektu Planu Społeczno-Klimatycznego (PSK). Dokument ten określa zasady wydatkowania środków z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego (SFK). Polska ma otrzymać nawet 65 mld zł i będzie największym beneficjentem tego funduszu w Unii Europejskiej.

W ocenie PSNM rządowy projekt zakłada niewystarczające wsparcie dla sektora transportu. Na ten cel przewidziano jedynie 21% całkowitego budżetu, czyli 3,2 mld euro. To aż o 46% mniej niż zaplanowano na sektor budynków. Jan Wiśniewski, Dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM, podkreśla, że to niezrozumiała dysproporcja, zważywszy na to, że problem ubóstwa transportowego może dotykać nawet 15 mln Polaków.

Marginalizacja transportu indywidualnego i kontrowersyjne technologie

Projekt PSK nie zakłada istotnego wsparcia dla indywidualnego transportu drogowego. Według PSNM to poważny błąd, zwłaszcza że rząd sam wskazuje na zagrożenia wynikające z wprowadzenia nowego systemu ETS2. System ten może podnieść koszty użytkowania pojazdów spalinowych, co uderzy w mieszkańców obszarów wykluczonych transportowo.

PSNM krytykuje również planowane wsparcie dla autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG). Jak zauważa Marek Popiołek, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu PSNM, może to prowadzić do odrzucenia projektu przez Komisję Europejską. Finansowanie technologii opartych na paliwach kopalnych jest bowiem sprzeczne z unijną zasadą DNSH (Do No Significant Harm).

Potrzeba rozwiązań przyszłościowych

W ocenie PSNM kluczowym elementem powinna być walka z wykluczeniem transportowym poprzez rozwój indywidualnej mobilności elektrycznej. Organizacja postuluje wprowadzenie programu leasingu społecznego pojazdów zeroemisyjnych, na wzór rozwiązań z Francji. Tego typu programy mają szansę na skuteczniejsze przeciwdziałanie ubóstwu transportowemu w regionach, gdzie transport zbiorowy nie jest dostępny lub ekonomicznie uzasadniony.

– Indywidualny transport drogowy w wielu przypadkach jest jedyną możliwą odpowiedzią na walkę z ubóstwem transportowym – podkreśla Jan Wiśniewski.

Postulaty branży nowej mobilności

PSNM domaga się zwiększenia budżetu na sektor transportu drogowego oraz rezygnacji z finansowania pojazdów opartych na paliwach kopalnych. Stowarzyszenie apeluje także o wsparcie dla mobilności współdzielonej i transportu na żądanie.

Kolejne propozycje obejmują:

  • rozbudowę infrastruktury ładowania w gminach poniżej 50 tys. mieszkańców,
  • zwiększenie środków na mikromobilność,
  • rozwój transportu rowerowego i pieszego.

– Obecny projekt PSK nie odpowiada na realne potrzeby Polaków zagrożonych wykluczeniem komunikacyjnym. Bez zdecydowanych zmian plan może okazać się nieskuteczny w walce z ubóstwem transportowym – podsumowuje Marek Popiołek.

Zobacz również:

Źródło: Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM)

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

Lena Ostapkowicz

Pasjonuje mnie rynek energii i transformacja energetyczna. Specjalizuję się w zagadnieniach związanych ze zmianami na rynku energii elektrycznej oraz OZE. W enerad.pl tworzę treści, które pomagają czytelnikom lepiej zrozumieć dynamicznie zmieniający się sektor energetyczny i elektryczny. Mam kilkuletnie doświadczenie w tworzeniu i redakcji treści, zdobyte m.in. w branży energetycznej i finansowej. Znajdziesz mnie na enerad.pl i na LinkedIn.

Może Cię również zainteresować

Grudziądzki blok CCGT na finiszu budowy. Rozruch jeszcze w 2025 roku

Grudziądzki blok CCGT na finiszu budowy. Rozruch jeszcze w 2025 roku

Budowa nowoczesnej elektrowni gazowo-parowej CCGT w Grudziądzu osiągnęła ponad 90% zaawansowania. Jak zapowiada inwestor – spółka Energa z Grupy ORLEN – jeszcze w tym roku planowany jest rozruch instalacji, a od 2026 r. blok ma świadczyć usługę mocową. Inwestycja wpisuje się w transformację energetyczną i zastępowanie węgla bardziej elastycznymi źródłami.

11.07.2025
Gaz i wodór Wiadomości z rynku
Polska kluczowym partnerem odbudowy Ukrainy: zielona energia i logistyka

Polska kluczowym partnerem odbudowy Ukrainy: zielona energia i logistyka

Polska odgrywa kluczową rolę w odbudowie Ukrainy po rosyjskiej agresji. Podczas Ukraine Recovery Conference 2025 w Rzymie, ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska podkreśliła znaczenie zaangażowania Polski w procesy inwestycyjne, logistyczne i energetyczne. Polskie firmy, dzięki innowacyjnym technologiom, mają szansę stać się istotnym partnerem w zrównoważonej odbudowie Ukrainy.

11.07.2025
Energia elektryczna Wiadomości z rynku
WindEurope walczy z deficytem pracowników – nowe praktyki i cele dla młodych

WindEurope walczy z deficytem pracowników – nowe praktyki i cele dla młodych

WindEurope intensyfikuje działania na rzecz wzmocnienia ścieżek zawodowych i zwiększenia liczby wykwalifikowanych pracowników dla europejskiego sektora energetyki wiatrowej. Organizacja dołączyła do Europejskiego Sojuszu na rzecz Praktyk Zawodowych (EAfA), zobowiązując się do promocji karier technicznych oraz rozwijania oferty staży i praktyk w branży wiatrowej.

11.07.2025
OZE Wiadomości z rynku
MIT rozdaje 1,2 mln dolarów na innowacje. Poznaj nowe przełomowe badania

MIT rozdaje 1,2 mln dolarów na innowacje. Poznaj nowe przełomowe badania

MIT Energy Initiative (MITEI) przyznało ponad 1,2 mln dolarów na wsparcie siedmiu nowatorskich projektów badawczych z zakresu energii. W ramach programu Seed Fund naukowcy otrzymają po 175 tys. dolarów na rozwój swoich pomysłów przez dwa lata. Projekty obejmują szerokie spektrum tematów: od recyklingu metali ziem rzadkich po nowatorskie metody zarządzania energią w centrach danych.

11.07.2025
Dofinansowania Wiadomości z rynku
Baltpool ostrzega: Polska potrzebuje danych, a nie spekulacji o biomasie

Baltpool ostrzega: Polska potrzebuje danych, a nie spekulacji o biomasie

W ostatnich tygodniach w Polsce nasiliły się obawy dotyczące potencjalnego niedoboru biomasy. Jednak eksperci podkreślają, że nie ma twardych dowodów potwierdzających te przypuszczenia. Baltpool, międzynarodowa giełda biomasy, wzywa do oparcia toczącej się debaty na danych i faktach, a nie spekulacjach.

11.07.2025
OZE Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Międzynarodowe fundusze klimatyczne wsparły czystą energię miliardami

Międzynarodowe fundusze klimatyczne wsparły czystą energię miliardami

Międzynarodowe fundusze klimatyczne (MCF) przeznaczyły 7,8 mld USD na projekty czystej energii w latach 2015-2024. Najwięcej środków trafiło do Azji i Afryki. Fundusze te przyczyniają się do realizacji transformacji energetycznej poprzez finansowanie projektów wytwarzania energii, magazynowania oraz sektora końcowego.

11.07.2025
OZE Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Zobacz pozostałe artykuły