Uniwersytet Illinois i NASA: Hybrydowe samoloty przyszłości coraz bliżej
NASA przyznała dofinansowanie projektowi Hydrogen Hybrid Power for Aviation Sustainable Systems (Hy2PASS), który ma szansę zrewolucjonizować zrównoważony transport lotniczy. Innowacyjne podejście oparte na hybrydyzacji poprzez obsługę powietrza może znacząco obniżyć zużycie energii i całkowicie wyeliminować emisje bezpośrednie.

Hy2PASS – nowatorskie podejście do zrównoważonego lotnictwa
Hy2PASS to projekt prowadzony przez Phillipa Ansella z Uniwersytetu Illinois w Urbana, który został wyróżniony w ramach programu NASA Innovative Advanced Concepts (NIAC) 2025. Zakłada się, że system oparty na hybrydowym połączeniu ogniw paliwowych i silników turbinowych może zrewolucjonizować komercyjny transport lotniczy.
W odróżnieniu od tradycyjnych metod hybrydyzacji, Hy2PASS nie łączy źródeł mocy elektrycznej czy mechanicznej. Zamiast tego wdraża hybrydyzację poprzez obsługę powietrza. W projekcie ogniwo paliwowe zasila elektryczny kompresor, który dostarcza tlen zarówno do katody ogniwa paliwowego, jak i do palnika turbiny gazowej. Dzięki temu rozwiązaniu eliminowane są główne stopnie sprężarki w tradycyjnym silniku turbinowym.
Nowe możliwości konstrukcyjne dzięki mechanicznej niezależności
Jednym z kluczowych założeń Hy2PASS jest mechaniczne odłączenie sprężarki od turbiny. Pozwala to na niezależne sterowanie ciśnieniem sprężania powietrza, co umożliwia dostosowywanie pracy kompresora do aktualnych potrzeb misji.
Ta zmiana fundamentalnych elementów integracji samolotu otwiera drogę do tworzenia zupełnie nowej architektury lotniczej. Dzięki zmniejszeniu całkowitych wymagań energetycznych misji i eliminacji wpływu emisji bezpośrednich na klimat, Hy2PASS wpisuje się w cele NASA związane z efektywnym i zrównoważonym lotnictwem.
Hy2PASS a cele strategiczne NASA
Projekt bezpośrednio wspiera Strategiczny Cel 3.2 NASA, który zakłada rozwój wydajnych i zrównoważonych technologii lotniczych. Szczególnie wpisuje się w inicjatywę Aeronautics Research Mission Directorate (ARMD) – Strategic Thrust 3, dotyczącą ultraefektywnych transportów.
NIAC Phase I przyznaje do 2.625 miliona dolarów na wsparcie przełomowych koncepcji, które mogą zmienić przyszłość lotnictwa. Hy2PASS ma potencjał, by stać się fundamentem dla technologii zeroemisyjnego transportu lotniczego i wesprzeć długoterminowe cele NASA dotyczące rewolucyjnych pojazdów i operacji lotniczych.
Perspektywy rozwoju technologii Hy2PASS
Jeśli projekt zakończy się sukcesem, Hy2PASS może znacząco przyspieszyć wdrażanie rozwiązań dla zrównoważonego lotnictwa. Zakłada się, że nowa architektura umożliwi projektowanie bardziej wydajnych samolotów komercyjnych, eliminując emisje szkodliwych substancji do atmosfery. Optymalizacja systemów pokładowych oraz trajektorii lotu ma dodatkowo przyczynić się do ograniczenia zużycia energii.
NASA zakłada, że tego typu technologie odegrają kluczową rolę w realizacji misji zmniejszania śladu środowiskowego transportu powietrznego w nadchodzących dekadach.
Zobacz również:
- Ponad 15 godzin lotu na wodorze. Nowa era bezzałogowców zaczyna się w Ukrainie
- Autonomiczne roboty montują 10 000 paneli w Australii w 2 miesiące
- Nowe technologie w elektromobilności: Numeros Motors stawia na silniki bez metali ziem rzadkich
Źródło: NASA
Może Cię również zainteresować
Strefy Rozwoju Zrównoważonego Przemysłu (SRZP) – rząd szykuje nowe przywileje dla przemysłu energochłonnego
Nowelizacja Prawa energetycznego ma otworzyć drogę do tworzenia specjalnych stref z preferencyjnymi warunkami energetycznymi dla przemysłu energochłonnego. W piątek, 16 maja 2025 r., opublikowano projekt ustawy w wykazie prac legislacyjnych rządu.
Rewolucja w kształceniu zawodowym. W Siedlcach rusza centrum elektroenergetyki
W Siedlcach otwarto jedno z pierwszych w Polsce Branżowych Centrów Umiejętności branży elektroenergetycznej. Inwestycja powstała w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Centrum umożliwi zdobycie nowoczesnych kwalifikacji zawodowych. Udział w uroczystości wzięła wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer.
Elektromobilność przyspiesza: w Polsce już ponad 90 tys. aut całkowicie elektrycznych
Rośnie liczba samochodów elektrycznych w Polsce. Tylko w pierwszych czterech miesiącach 2025 roku przybyło ich o ponad 10,5 tysiąca – to wzrost aż o 36% rok do roku. Na koniec kwietnia flota aut całkowicie elektrycznych (BEV) przekroczyła 90 tysięcy pojazdów – wynika z danych PZPM i PSNM.
Energa inwestuje w 112 MW zielonej mocy na Dolnym Śląsku. Powstaje PV Serby
Energa Green Development przejęła projekt budowy jednej z największych farm fotowoltaicznych w regionie – PV Serby o mocy 112 MW. To kolejny krok spółki w kierunku realizacji celów dekarbonizacyjnych Grupy ORLEN oraz dynamicznego rozwoju lądowych OZE.
Photon Energy i Hyperion Renewables realizują farmę PV o mocy 38 MW w Rumunii
Photon Energy Group i portugalska firma Hyperion Renewables ogłosiły podpisanie kontraktu EPC (Engineering, Procurement and Construction) na realizację farmy fotowoltaicznej o mocy 34 MW w miejscowości Săliște w Rumunii. Trwają także prace nad zwiększeniem jej mocy do 38 MW. To pierwszy projekt z rumuńskiego portfolio Hyperion, który wejdzie w fazę budowy.
PGE szacuje wyniki za I kwartał 2025. Zysk netto wyraźnie powyżej oczekiwań
PGE zaskakuje pozytywnie inwestorów – wstępne wyniki za pierwszy kwartał 2025 roku pokazują wyraźnie lepszą kondycję finansową spółki, niż zakładał rynkowy konsensus. Grupa osiągnęła 4,33 mld zł EBITDA oraz 2,42 mld zł zysku netto.
Komentarze