Enerad
Porównaj oferty
Reklama
Banner Otovo

USA blokują globalny podatek węglowy dla żeglugi – wyzwania dla międzynarodowej polityki klimatycznej

Stany Zjednoczone, wspierane przez inne kraje produkujące ropę, skutecznie zablokowały porozumienie klimatyczne ONZ dotyczące żeglugi. Decyzja ta opóźnia wdrożenie globalnych regulacji i stawia pod znakiem zapytania przyszłość międzynarodowych działań na rzecz klimatu.

statek morski

Interwencja USA na forum Międzynarodowej Organizacji Morskiej

W październiku 2025 roku w Londynie doszło do bezprecedensowych wydarzeń podczas obrad Międzynarodowej Organizacji Morskiej ONZ (IMO). Administracja Stanów Zjednoczonych, z prezydentem i sekretarzem stanu na czele, podjęła zdecydowane działania polityczne, by zablokować wypracowane wcześniej porozumienie klimatyczne dotyczące żeglugi.

Stany Zjednoczone NIE będą tolerować tego globalnego zielonego oszustwa podatkowego na żeglugę.” – Donald Trump

W rezultacie państwa członkowskie IMO zgodziły się na roczne odroczenie głosowania nad tzw. Net-Zero Framework. Według obserwatorów, uzyskanie ambitnego porozumienia w przyszłości będzie wyjątkowo trudne.

Konsekwencje dla polityki klimatycznej

W przeszłości również inni prezydenci USA wpływali na hamowanie międzynarodowych inicjatyw klimatycznych. Jednak, jak podkreślają analitycy, obecna administracja nie tylko dąży do osłabienia ambicji klimatycznych, ale wręcz do zahamowania rozwoju czystej energii i działań na rzecz klimatu, wykorzystując do tego siłę polityczną i gospodarczą USA.

Reakcja Europy i innych państw

Część państw europejskich rozważała nawet rezygnację z własnych regulacji klimatycznych dla żeglugi, by zyskać poparcie USA. Ostatecznie jednak pod naciskiem Stanów Zjednoczonych oraz ich sojuszników z Zatoki Perskiej, porozumienie zostało zawieszone.

Alternatywne ścieżki działania

Eksperci wskazują, że dotychczasowe próby wypracowania globalnych kompromisów, takich jak Net-Zero Framework czy wcześniejsze mechanizmy offsetowe (np. CORSIA w lotnictwie), często prowadziły do rozwiązań nieskutecznych lub sprzyjających kontrowersyjnym technologiom, jak biopaliwa z upraw czy LNG.

Jako alternatywę proponuje się wzmocnienie roli systemów krajowych lub regionalnych. Przykładem jest unijny mechanizm CBAM, a także lokalne inicjatywy w Wielkiej Brytanii, Turcji, Afryce (np. Dżibuti i Gabon), Ameryce Łacińskiej, Kanadzie czy Azji. Takie podejście umożliwia wdrażanie ambitniejszych polityk bez konieczności uzyskiwania globalnego konsensusu.

Nowe możliwości dla państw rozwijających odnawialne paliwa

Kraje takie jak Chile czy Namibia, które poparły porozumienie IMO, inwestują w rozwój e-paliw oraz odnawialnych źródeł energii. Współpraca pomiędzy progresywnymi państwami, np. poprzez tworzenie zielonych korytarzy żeglugowych, może przyspieszyć implementację czystych technologii w transporcie morskim.

Podsumowanie i perspektywy

Decyzja o odroczeniu głosowania nad globalnym podatkiem węglowym dla żeglugi pokazuje ograniczenia obecnego modelu negocjacji międzynarodowych. Europa stoi przed wyborem: kontynuować próby globalnych kompromisów czy rozwijać własne, ambitne regulacje i budować koalicje z państwami gotowymi do działań na rzecz klimatu.

Zobacz również:

Źródło: T&E – Transport & Environment publikacje

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

Enerad.pl

enerad.pl to branżowy portal informacyjny o energii i OZE. Publikujemy aktualności, analizy rynkowe oraz zestawienia ofert i produktów. W naszym serwisie znajdziesz także ogłoszenia branżowe oraz profile firm i producentów.

🔍 Obserwuj nas, aby być na bieżąco: X (Twitter) | LinkedIn

Może Cię również zainteresować

ORLEN zakończył badania dna Bałtyku pod nową morską farmę wiatrową Baltic East

ORLEN zakończył badania dna Bałtyku pod nową morską farmę wiatrową Baltic East

Grupa ORLEN zakończyła kluczowe badania sejsmiczne i geotechniczne dna Bałtyku dla projektu morskiej farmy wiatrowej Baltic East. Prace prowadzone przez konsorcjum polskich firm umożliwią realizację kolejnych etapów inwestycji o potencjale blisko 1 GW.

07.11.2025
Energia elektryczna Wiadomości z rynku
Plan STIP UE: pierwsze kroki w kierunku produkcji zielonych paliw dla lotnictwa i żeglugi

Plan STIP UE: pierwsze kroki w kierunku produkcji zielonych paliw dla lotnictwa i żeglugi

Unijny Plan Inwestycji w Zrównoważony Transport (STIP) wskazuje kierunki wsparcia produkcji e-paliw dla lotnictwa i żeglugi, podkreślając pilną potrzebę działań. Eksperci T&E ostrzegają, że kluczowe decyzje muszą zapaść szybko, by Europa utrzymała przewagę technologiczną.

07.11.2025
OZE Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
UE na COP30: Europa podtrzymuje kurs na OZE i efektywność energetyczną

UE na COP30: Europa podtrzymuje kurs na OZE i efektywność energetyczną

Podczas otwarcia COP30 przewodnicząca Komisji Europejskiej podkreśliła determinację Unii Europejskiej w realizacji celów klimatycznych. Europa deklaruje wsparcie dla transformacji energetycznej na świecie oraz dalsze zwiększanie udziału OZE i efektywności energetycznej.

07.11.2025
OZE Wiadomości z rynku
UE osłabia cel klimatyczny na 2040 rok – co to oznacza dla transformacji energetycznej?

UE osłabia cel klimatyczny na 2040 rok – co to oznacza dla transformacji energetycznej?

Ministrowie państw UE uzgodnili niższy cel redukcji emisji do 2040 roku – 85%, w tym możliwość wykorzystania międzynarodowych offsetów. Decyzja ta budzi kontrowersje i pytania o przyszłość europejskiego przywództwa klimatycznego.

07.11.2025
Rynek energii i biznes Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Ulgi dla odbiorców przemysłowych w 2026 roku – nowe zasady i terminy

Ulgi dla odbiorców przemysłowych w 2026 roku – nowe zasady i terminy

Urząd Regulacji Energetyki przypomina odbiorcom przemysłowym o nowych zasadach i terminach składania oświadczeń dotyczących ulg na energię elektryczną w 2026 roku. Kluczowy jest termin do 15 listopada 2025 r.

07.11.2025
Energia elektryczna Wiadomości z rynku
Nowy kompromis klimatyczny i perspektywy OZE – Paulina Hennig-Kloska otwiera konferencję EuroPower

Nowy kompromis klimatyczny i perspektywy OZE – Paulina Hennig-Kloska otwiera konferencję EuroPower

Podczas otwarcia konferencji EuroPower ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska ogłosiła osiągnięcie kompromisu w sprawie ETS2 oraz zapowiedziała dalsze przyspieszenie transformacji energetycznej i inwestycji w OZE.

07.11.2025
OZE Wiadomości z rynku
Zobacz pozostałe artykuły