Volkswagen stawia na AI w Chinach, gdzie sztuczna inteligencja króluje na drogach
Volkswagen Group wprowadza na rynek chiński nowy system wspomagania kierowcy oparty na sztucznej inteligencji. Rozwiązanie zaprojektowano specjalnie pod wymagające warunki ruchu drogowego w Chinach. Grupa wzmacnia tym samym swoje zaangażowanie w strategię „In China, for China” i dołącza do grona firm, które rozwijają zaawansowane systemy AI w segmencie pojazdów elektrycznych.

Własny system ADAS Volkswagena już w 2025 roku
Podczas Auto Shanghai 2025 Volkswagen zaprezentował pierwszy własny, zaawansowany system ADAS (Advanced Driver Assistance System), który wykorzystuje sztuczną inteligencję. Nowa technologia została opracowana lokalnie, w Chinach, z myślą o złożonych warunkach drogowych i dużym natężeniu ruchu. System uczy się w sposób ciągły i oferuje płynne oraz bezpieczne doświadczenia z jazdy.
Rozwiązanie bazuje na wydajnym układzie typu System-on-Chip (SoC), który zapewnia dużą moc obliczeniową i umożliwia szybkie reagowanie na różnorodne scenariusze drogowe. Pierwszy model Volkswagena z tym systemem pojawi się w Chinach jeszcze w 2025 roku. Od 2026 roku technologia trafi także do modeli opartych na platformie Compact Main Platform (CMP), dedykowanej dla klientów poszukujących bardziej przystępnych cenowo pojazdów elektrycznych.

ADAS w Chinach – rynek dynamicznie się rozwija
Volkswagen dołącza do grona firm aktywnie rozwijających zaawansowane technologie wspomagania kierowcy w Chinach. Kraj ten wyrasta na światowego lidera w dziedzinie zastosowania sztucznej inteligencji w motoryzacji. Już teraz co czwarty nowy pojazd w Chinach wyposażony jest w system jazdy Level 2. Szacuje się, że do 2030 roku technologie Level 2+ będą obecne w ponad 80% nowych pojazdów, a Level 2++ – obejmujące także ruch miejski – w 75% z nich.
Czym są technologie jazdy Level 2?
Level 2 – system wspomagania jazdy, który może jednocześnie kontrolować kierowanie i prędkość (np. adaptacyjny tempomat i asystent pasa ruchu), ale kierowca musi stale nadzorować jazdę.
Level 2+ – rozwinięcie poziomu 2, zapewniające wyższy komfort jazdy na autostradach, z płynniejszymi i bardziej zaawansowanymi reakcjami systemu.
Level 2++ – jeszcze bardziej zaawansowana wersja, która obsługuje także jazdę w ruchu miejskim (np. na skrzyżowaniach, w korkach), przy zachowaniu stałego nadzoru kierowcy.
CARIZON i platforma GAIA przyspieszają rozwój systemów autonomicznych
Nowy system ADAS powstał we współpracy z chińską firmą Horizon Robotics w ramach wspólnego przedsięwzięcia CARIZON, założonego w 2023 roku. W jego ramach ponad 500 specjalistów ds. oprogramowania w Pekinie i Szanghaju rozwijało technologię przez ostatnie 18 miesięcy.
Kluczowym elementem systemu jest platforma GAIA – autorskie rozwiązanie CARIZON oparte na AI, umożliwiające zbieranie i analizę danych w czasie rzeczywistym. Dzięki 2 TB danych dziennie na pojazd i ponad 100 tys. kilometrów jazd testowych dziennie, GAIA przyspiesza analizę danych sześciokrotnie i skraca cykle weryfikacyjne rozwiązań AI do 1/20 ich pierwotnej długości. Pozwala to na błyskawiczne testowanie i walidację dziesiątek tysięcy scenariuszy drogowych.
Marcus Hafkemeyer, CEO CARIZON, podkreślił:
„Zespół 500 lokalnych ekspertów ADAS i pełna integracja AI w procesie rozwoju pozwoliły nam stworzyć zaawansowany system ADAS w bardzo krótkim czasie. Już w tym roku wprowadzimy na drogi system Level 2+. W 2026 roku zadebiutuje system Level 2++ z funkcją Urban Navigate on Autopilot (NoA), który stanie się podstawą dla szybkiego przejścia do poziomu 3”.
Volkswagen przyspiesza transformację w Chinach
Auto Shanghai 2025 jest ważnym momentem dla Volkswagena, który prezentuje nową generację inteligentnych pojazdów elektrycznych stworzonych wyłącznie dla chińskich klientów. Grupa inwestuje w lokalne kompetencje w zakresie e-mobilności, cyfryzacji i inteligentnego prowadzenia pojazdów.
Do 2027 roku Volkswagen planuje wprowadzić na rynek chiński ponad 20 modeli NEV (New Energy Vehicles), w tym w pełni elektrycznych i zelektryfikowanych. Z kolei do 2030 roku w ofercie marek Grupy ma znaleźć się około 30 modeli w pełni elektrycznych.
Branża AI w motoryzacji w Chinach rozwija się w błyskawicznym tempie, a Volkswagen, dzięki lokalnym inwestycjom i współpracy z chińskimi partnerami, chce być jednym z liderów tej rewolucji technologicznej.
Zobacz również:
- 27,3% rynku dla elektryków w Niemczech! VW ID.7 liderem sprzedaży w lutym 2025 roku
- Nowy budżetowy elektryk Volkswagena. ID.EVERY1 za 20 tys. euro
- Samochód elektryczny jako magazyn energii – na czym to polega?
Źródło: Volkswagen Group
Może Cię również zainteresować
49 mln euro i 2318 instalacji: GreenYellow zasila dachy Biedronki
GreenYellow zrealizował jedną z największych inwestycji w sektorze rozproszonej fotowoltaiki w Polsce. Firma pozyskała 49 mln euro finansowania na rozwój portfela 116 MW instalacji PV zlokalizowanych na dachach sklepów sieci Biedronka. Projekt obejmuje łącznie ponad 2318 mikroinstalacji przeznaczonych na potrzeby autokonsumpcji.
3,5 GWh od BYD dla Grenergy – rekordowa dostawa baterii do Chile
Grenergy podpisało umowę z BYD Energy Storage na dostawę systemów magazynowania energii o łącznej pojemności 3,5 GWh. Baterie trafią do szóstej fazy projektu Oasis de Atacama w północnym Chile. Jest to największa tego typu dostawa w regionie i druga na świecie pod względem skali.
Regiony bez wsparcia z FST? Instrat chce aktywacji nowego filaru Funduszu Modernizacyjnego
Fundacja Instrat apeluje o wykorzystanie Funduszu Modernizacyjnego do wsparcia regionów pominiętych w Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. Eksperci wskazują konkretne lokalizacje i argumentują, że działanie jest pilne. W tle nowy plan klimatyczno-energetyczny Polski i rosnące zagrożenie bezrobociem w regionach węglowych.
Największa instalacja słoneczna w historii Słowenii – 30 MW energii z PV
Rząd Słowenii zatwierdził plan zagospodarowania przestrzennego pod największą w kraju farmę fotowoltaiczną o mocy 30 MW. Inwestorem będzie spółka Dravska Elektrarna Maribor. Instalacja powstanie w północno-wschodniej części kraju, w gminach Starše, Hajdina, Gorišnica i Markovci.
USA nakładają cła na ogniwa PV z Azji. SEIA ostrzega przed wzrostem cen
U.S. International Trade Commission ogłosiła ostateczne orzeczenie ws. szkody dla amerykańskiego przemysłu fotowoltaicznego. SEIA ostrzega przed konsekwencjami dla cen i rozwoju krajowej produkcji.
Enea z rekordową pożyczką z KPO – 9,13 mld zł na rozwój sieci i OZE
Enea podpisała umowę z BGK na 9,13 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Pieniądze trafią do Enei Operator i posłużą modernizacji sieci w północno-zachodniej Polsce.
Komentarze