Vozilla kończy działalność w kwietniu
Miejska Wypożyczalnia Samochodów Elektrycznych Vozilla ogłasza zakończenie swojej działalności we Wrocławiu. Zaledwie po kilku latach funkcjonowania, firma Enigma, która zarządzała wypożyczalnią, postanowiła wycofać projekt, uznając go za nieperspektywiczny. Oficjalne zakończenie działalności przypada na 30 kwietnia 2020 roku.

Koniec ery Vozilli w stolicy Dolnego Śląska
Planowanie, wówczas pierwszej w Polsce, wypożyczalni samochodów elektrycznych we Wrocławiu zaczęto już w 2015 roku. Vozilla zadebiutowała we Wrocławiu jesienią 2017 roku z wielkimi nadziejami na rewolucję w miejskim transporcie. Jednak po zaledwie kilku latach, ta pionierska inicjatywa dobiega końca. „Na sytuację Vozilli ma wpływ wiele czynników, które sprawiają, że projekt ten nie ma perspektywy satysfakcjonującego rozwoju. Warunki i otoczenie nie zmienia się w tak szybkim tempie, jak początkowo zakładaliśmy” – wyjaśnia Miłosz Franaszek, szef projektu Vozilla.
Auta należące do wypożyczalni zostaną zwrócone leasingodawcy (bankowi). Flota liczy sobie 240 aut
Czynniki przyczyniające się do upadku
Mimo imponującej liczby 60 tys. zarejestrowanych użytkowników i blisko 600 tys. wypożyczeń Vozilla nie osiągnęła zakładanej rentowności. Nie wiadomo jednak ile wyniosła strata spółki. Franaszek wskazuje na kilka głównych problemów związanych z projektem: wysokie ceny samochodów elektrycznych, które utrzymują się na poziomie znacznie wyższym niż ceny pojazdów spalinowych, oraz wolno rozwijającą się infrastrukturę ładowania. Dodatkowo, ceny energii elektrycznej nie sprzyjały modelowi biznesowemu.
Kontrowersje wokół zielonych kopert
Innym kamieniem obecnym na drodze Vozilli było oznakowanie miejsc parkingowych. Projekt zakładał 200 specjalnych miejsc parkingowych, oznakowanych zielonymi kopertami. Pojawiły się jednak wątpliwości prawne, co do tego oznaczenia – według Ministerstwa Infrastruktury nie można było go traktować jako oznaczenia drogowego. W efekcie, wielu kierowców zajmowało miejsca wyznaczone dla aut Vozilli co prowadziło do licznych konfliktów i spraw sądowych. To wprowadziło dodatkowe komplikacje i zniechęciło wielu potencjalnych użytkowników.
Co dalej po Vozilla?
Choć Vozilla zniknie z wrocławskich ulic, zdobyte doświadczenia mogą okazać się cenne dla przyszłości ekonomii współdzielenia w Polsce. „W konsekwencji dynamicznych zmian otoczenia oraz sytuacji na rynku projekt w obecnej formie stracił sens swojej kontynuacji. Brak przykładów podobnych wypożyczalni funkcjonujących w zbliżonych uwarunkowaniach sprawia, że MWSE Vozilla można traktować jako eksperyment, z którego zebrana wiedza posłuży całej branży i pozwoli dalej rozwijać ideę „sharing economy” w Polsce” – podsumowuje Franaszek.
Przykład Vozilli pokazuje, że nie wszystkie nowoczesne rozwiązania z zakresu EV, ale też OZE da radę wdrożyć szybko i skutecznie. Prognozy okazały się zbyt entuzjastyczne i projekt rozbił się o podstawy: faktyczne koszty były zbyt wysokie i brakowało odpowiedniej infrastruktury. Mamy nadzieję, że los EV carsharingu we Wrocławiu wniesie element refleksji do tematu powszechnej elektryfikacji transportu, planowanej w Polsce: Milion aut elektrycznych w 2025?
Może Cię również zainteresować
URE: pięciu wytwórców otrzyma 1,5 mld zł wsparcia z drugiej aukcji kogeneracyjnej 2025
Ponad 6 TWh energii z wysokosprawnej kogeneracji zyska wsparcie państwa – rozstrzygnięto drugą w tym roku aukcję na premię kogeneracyjną.
Qair Polska planuje 5 TWh zielonej energii rocznie do 2030 roku. Firma chce mieć 3 GW mocy i rozbudować magazyny energii
Qair Polska zapowiada ambitne cele na najbliższe lata – do 2030 roku chce dostarczać ponad 5 TWh energii odnawialnej rocznie dla odbiorców w Polsce. Kluczowe mają być rozwój magazynów energii, hybrydyzacja instalacji i zmiany legislacyjne – w tym ustawa wiatrakowa.
ESG zmienia reguły gry. Firmy przechodzą od compliance do strategii
Rosnące znaczenie ESG nie ogranicza się już do spełniania wymogów prawnych. Coraz więcej firm dostrzega w nim szansę na budowanie przewagi konkurencyjnej i długoterminowego sukcesu. Przejście od compliance do strategicznego zarządzania ESG staje się nowym standardem – także w Polsce.
Naturalny wodór w skorupie kontynentalnej – potencjał, ograniczenia i geologiczne uwarunkowania
Naturalny wodór może stać się istotnym źródłem czystej energii dla przemysłu i trudnych do dekarbonizacji sektorów. Najnowszy przegląd badawczy opublikowany 13 maja 2025 r. w Nature Reviews Earth & Environment ujawnia, w jakich warunkach dochodzi do jego powstawania i akumulacji w skorupie kontynentalnej. To pierwszy tak kompleksowy opis geologicznych procesów, które mogą zadecydować o przyszłości „białego wodoru”.
177 mld USD na energetykę. IEA o kredytach eksportowych
Rola agencji kredytów eksportowych (ECA) w finansowaniu energetyki rośnie, zwłaszcza w kontekście wsparcia transformacji energetycznej. Międzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA) po raz pierwszy uwzględniła ich działania w swoim sztandarowym raporcie World Energy Investment 2025. Od 2014 r. ECAs udzieliły wsparcia energetycznego o wartości 177 mld USD, z czego coraz większa część trafia do projektów związanych z OZE.
Moc deszczu – nowa granica w energii odnawialnej
Deszcz może nie tylko podlewać uprawy czy zasilać rzeki, ale – jak pokazuje tekst Rose Morrison w Renewable Energy Magazine – również dostarczać energii elektrycznej. Dzięki nowatorskim technologiom, takim jak plug flow czy piezoelektryczne dyski, opady zyskują nową rolę w miksie OZE.
Komentarze